ander blok inbouwen

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.146
2.130
Middelharnis
Geachte mede forummers,

Ik rij op een Laverda650 met injectie, oliegekoeld, twee cilinder parallel en zit er aan te denken om er een BMW F800 blok in te proppen, ook injectie, twee cilinder parallel, fysiek zou het moeten passen (denk ik) alleen vraag ik me af of ik alles van het BMW blok moet aanschaffen zoals gasklephuizen, injectie en brandstof systeem etc of kan ik het systeem van de Laverda één op één gebruiken op dit BMW blok. Enige waar ik dan tegenaan zou kunnen lopen is denk ik krukas en temperatuursensor en de aansluiting op spanningsregelaar

De Laverda is oliegekoeld en de BMW vloeistof....zou ik ik dan ook m'n (olie)radiateurs kunnen gebruiken voor vloeistof?

Ik heb 'm al 10 jaar en een beetje verknocht aan het 'kreng' maar nu gaat het blok wat bij geluiden produceren en doet mij het ergste vrezen, full blown revisie kost knap knaken en als ik voor veel minder een ander blok erin kan zetten......waarom niet is mijn gedachte dan.

Ik zal wss veel tekort door de bocht denken maar daar is 't forum voor toch? Ik hoop dat er techneuten zitten die mij kunnen helpen met info..... ;)
 
Ik denk dat je je er een beetje op verkijkt, maar alles kan..

Die Laverda dingen 1 op1 overzetten lijkt me onwaarschijnlijk.
Zou proberen om een compleet blok met bedrading te scoren en dan alles over te bouwen. Een radiateur kun je wel van een of ander ding halen.. Heb ff gekeken, maar het blok en frame zijn wel compleet anders.
F800 heeft valstroom injectie (luchtfilter zit boven het blok) Laverda volgens mij traditioneel met het filter achter het blok onder het zadel.

Goed plaatje van het BMW/Rotax blok
ron_wood_flat_tracker1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maakt geen ruk uit wat je er in bouwt, even langs je locale rdw, aftikken en je krijgt een keurig nieuw aangepast kenteken.

Koop gewoon een donorfiets, heb je alle onderdelen die je nodig hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je je er een beetje op verkijkt, maar alles kan..

Die Laverda dingen 1 op1 overzetten lijkt me onwaarschijnlijk.
Zou proberen om een compleet blok met bedrading te scoren en dan alles over te bouwen. Een radiateur kun je wel van een of ander ding halen.. Heb ff gekeken, maar het blok en frame zijn wel compleet anders.
F800 heeft valstroom injectie (luchtfilter zit boven het blok) Laverda volgens mij traditioneel met het filter achter het blok onder het zadel.

Goed plaatje van het BMW/Rotax blok
[afbeelding]

De Laverda heeft ook de luchtfilterbox boven de kop, onder het zadel zit de tank, ik zal vanavond eens wat uitgeklede foto's van de Laverda posten voor de beeldvorming.
 
En een Yamaha TRX of TDM blok? Dat is ook een parallel twin, toch?

[afbeelding]

Heb ik ook aan gedacht maar de BMW heeft de aandrijving rechts en de Laverda ook, scheel t een omgedraaid achterwiel of andere achterbrug.
Ik heb ook het vermoeden dat ik dit TRX of TDM blok te ver naar voren moet plaatsen met risico dat m'n voorwiel tegen de bochten gaat komen.

Ook het GS 500 blok van Suzuki is de revue gepasserd maar durf dit niet aan vanwege de luchtkoeling en een volle kuip op de Laverda.
 
Maakt geen ruk uit wat je er in bouwt, even langs je locale rdw, aftikken en je krijgt een keurig nieuw aangepast kenteken.

Koop gewoon een donorfiets, heb je alle onderdelen die je nodig hebt.


Zoals al gezegd, als jij een ander blok (een niet fabrieksorgineel blok) monteert, dit kan een vergelijkbaar blok, maar ook bijv in deze motor een eencilinder, kan je dit laten aanpassen op het kenteken.

Bouw het blok deugdelijk in
Zorg er voor dat het apparaat aan de permanente eisen voldoet.
Maak een afspraak met jouw lokaal rdw keuringsstation.
Laat er een keurmeester naar kijken.
Betaal keurings en administratiekosten.
Binnen enkele weken krijg jij een aangepast kentekenbewijs met de gegevens van jouw nieuwe motorblok. (Aantal cilinders, aantal cc)

Dit is een vrijheid die wij als motorrijdend nederland hebben,
Loop geen onnodig risico, zorg dat jij je papierwerk in orde hebt.

Kan je ook gewoon de rdw over bellen, heb ik ook gedaan.
 
Het is niet de bedoeling om aan het frame te gaan zagen en zo, ik neem aan dat schetsplaten om blokophangpunten te verleggen/maken wel is toegestaan indien deugdelijk uitgevoerd, en het blok zal inderdaad met een factuur of bewijs van herkomst aangeschaft worden.

Iedereen bedankt iig voor de reacties. ;)
 
Het is niet de bedoeling om aan het frame te gaan zagen en zo, ik neem aan dat schetsplaten om blokophangpunten te verleggen/maken wel is toegestaan indien deugdelijk uitgevoerd, en het blok zal inderdaad met een factuur of bewijs van herkomst aangeschaft worden.

Iedereen bedankt iig voor de reacties. ;)


Veel beter kan je het niet doen.
Een beugeltje aanlassen vinden ze niet zo heel erg hoor.
 
Okee, lange tijd niets laten horen maar er is vooruitgang...
Ik heb een Kawa GPZ 500 S gescoord uit '96 met 12K op de teller *O*
Hiervan heb ik het blok in de Laverda gehangen, inclusief kabelboom, cockpitje, stuurcontrols etc....Na diverse perikelen met uitlaten, koelwaterslangen en kabelboom heb ik 'm van de week gestart!
Alleen heb ik een probleem met de brandstofpomp.....die van de Laverda was/is voor een injectie en nu heb ik carb's. Duidelijk was al dat de pomp veel teveel druk geeft voor de carb's, dit dacht ik op te lossen door een retourleiding aan te brengen in brandstofslang, dit werkt dus niet :N
De oplossing is een carb pomp te plaatsen (duh!) Maar moet deze pomp perse ónder het benzine niveau geplaatst worden of kan ik deze ook erboven plaatsen zodat hij de benzine 'opzuigt' ipv opvoert naar de carb's. Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel....

Ter lering ende vermaak effe een fotoke
full


In die 'driehoek' boven de carb's/ tank wou ik dan de pomp plaatsen

Groet rucarodi....
 
Nee, niet aan 2takt gedacht, ook niet gewild eigenlijk. De pomp werkt idd wel, zo goed zelfs dat 'ie de benzine door de vlotternaalden heen drukt, niet veel maar toch....
Vandaar dat ik een andere pomp erop nodig heb.
 
Dat de GPZ geen pomp heeft is duidelijk maar in de nieuwe configuratie zit de tank onder het zadel(dat aluminium ding in het midden) en dus lager dan de carburateurs zoals op de foto te zien is, en dus dien ik de benzine naar de carb's te pompen.
Vraag blijft nog steeds of een carburateurpomp kan 'opzuigen' in plaats van opvoeren...
 
Als de tank hoger zit dan hoef je geen brandstof pomp.

Anders zou je kunnen denken aan een brandstofpomp van een suzuki intruder 700/800 tot 2003
Deze intruders hebben ook carbs.

Simpele pomp met 3 draden (geschakelde +/Massa/signaaldraad voor ontsteking.
Pompjes gaan bijna nooit stuk en gebruikt makkelijk verkrijgbaar.

Edit: Bij de intruder zit dit pompje boven het draaipunt van de achterbrug.
In jouw configuratie zie ik daar tussen het frame wel ruimte om dit pompje te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Als je dat 'ronde' deel aan de onderkant bedoelt dan helaas, daar zit de schokker bevesteging, de enige plaats die ik heb is bovenop, vandaar dat ik een 'zuigende' pomp zoek maar niet kan vinden :N

Edit: zal morgen wat meer en duidelijkere foto's plaatsen
 
Laatst bewerkt:
Heb het hier met een ruitewisserpompje in de auto gehad, aanzuigen ging wel eventjes, maar na een tijdje brandde het pompje door omdat het niet gekoeld werd.

Weet niet hoe dat met een brandstofpomp werkt, maar kan het me niet zo goed voorstellen, hij is toch echt eerst lucht aan het aanzuigen.
 
Een elektrische brandstofpomp voor carb's levert ong. 0.3 - 0.5 bar druk tov de 3 tot 8 bar druk die een pomp voor injectiesystemen levert, vandaar dat de vlotternaalden gaan lekken. ;)

Zover ik weet -wel bij auto's- is zo'n pomp zelfaanzuigend en mag dus hoger dan het brandstofniveau geplaatst worden. Let wel op dat je de pomp niet te lang aan 1 stuk zonder brandstof laat lopen, ze hebben nl de branstof nodig om te koelen.
 
Het zijn wel membraanpompjes dus theoretisch moeten ze wel kunnen zuigen. Hoe dat met de koeling zit weet ik ook niet. Een vacuumpompje zal niet verbranden, maar of het werkt?

Edit: dubbel zie ik
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan