ander blok inbouwen

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.150
2.148
Middelharnis
Geachte mede forummers,

Ik rij op een Laverda650 met injectie, oliegekoeld, twee cilinder parallel en zit er aan te denken om er een BMW F800 blok in te proppen, ook injectie, twee cilinder parallel, fysiek zou het moeten passen (denk ik) alleen vraag ik me af of ik alles van het BMW blok moet aanschaffen zoals gasklephuizen, injectie en brandstof systeem etc of kan ik het systeem van de Laverda één op één gebruiken op dit BMW blok. Enige waar ik dan tegenaan zou kunnen lopen is denk ik krukas en temperatuursensor en de aansluiting op spanningsregelaar

De Laverda is oliegekoeld en de BMW vloeistof....zou ik ik dan ook m'n (olie)radiateurs kunnen gebruiken voor vloeistof?

Ik heb 'm al 10 jaar en een beetje verknocht aan het 'kreng' maar nu gaat het blok wat bij geluiden produceren en doet mij het ergste vrezen, full blown revisie kost knap knaken en als ik voor veel minder een ander blok erin kan zetten......waarom niet is mijn gedachte dan.

Ik zal wss veel tekort door de bocht denken maar daar is 't forum voor toch? Ik hoop dat er techneuten zitten die mij kunnen helpen met info..... ;)
 
Ruud, wat dacht je ervan eerst eens de gasnaalden een groefje om hoog te zetten, zodat ie tot 3/4 gas rijker wordt?
Bij constante snelheid zal je gashandle ergens tussen 1/4 en 3/4 open staan en dit kan je met deze wijziging aanpassen.
 
Gasnaalden zijn al verzet met de laatste Dyno runs, ook gelijk op de nieuwe demper afgesteld...

eerste afstelling
full


en de laatste afstelling, geen vermogens winst maar wel een betere A/F ratio over het midden gebied...
full
 
je kan het GPZ500 topic proberen, ik weet dat er daar ook een rijder was die de GPZ veel op de bank heeft gehad, ook met open dempers, en wellicht pod filters.
en anders online zoeken, in Amerika werd er nog wel eens geraced met die malle twinnetjes in 500cc klasses (Superlights)
 
Laatst bewerkt:
je kan het GPZ500 topic proberen, ik weet dat er daar ook een rijder was die de GPZ veel op de bank heeft gehad, ook met open dempers, en wellicht pod filters.
en anders online zoeken, in Amerika werd er nog wel eens geraced met die malle twinnetjes in 500cc klasses (Superlights)

Kan ik eens doen ja, zitten de kenners tenslotte... de afstelling ansicht is wel goed dacht ik zo, 't is alleen die harde zijwind wat me een beetje dwars zit, vandaar dat ik eens andere filters wil proberen...
 
Ik heb dat probleem ook wel gehad,het kan helpen als je de ontluchtingsslangen wegstopt waar ze uit de zuiging zitten.Desnoods in een bakje oid.

Ik heb er geen ontluchting slangen opzitten :N ...alleen vlotteroverloop, bedoel je die misschien? verder alleen nog een carterontluchting.... zou gek lopen als die ermee te maken heeft.

En de wind van links of rechts heb ik niet op gelet eigenlijk maar lijkt mij niet uit te maken...

Groet Rucarodi...
 
Het is natuurlijk ook mogelijk dat de oorzaak v.h. slechter lopen bij zijwind niet in de zijwind zelf zit, maar door iets anders wordt veroorzaakt wat alleen bij zijwind waarneembaar is.

Bijvoorbeeld: je merkt het niet bij sterke wind in de rug omdat je motor het nu makkelijker heeft.
En: je merkt het niet bij sterke tegenwind omdat je door de zwaardere omstandigheden niet in dezelfde situatie geraakt.(lager toerental of hoger toerental in een lagere versnelling).
Of: door sterke zijwind kom je in een situatie die niet zo zwaar is als bij tegenwind, maar niet zo licht als bij wind in de rug, je zit er tussenin.

Het kan zijn dat wat je motor slechter doet lopen bij sterke zijwind er ook is bij voor en tegenwind, maar niet waarneembaar.

Succes met piekeren, groeten, Frank.
 
ik heb ook last gehad van zijwind....bij mij waren het de aanzuigrubbers tussen luchtfilterhuis en carbs. Die waren met een kit ingesmeerd om beter af te dichten....maar de kit loste de weekmakers op, de rubbers werden knoeperhard en begonnen te wijken....en de motor zoog valse lucht aan.. duurde ff voor ik daar achter was.
 
Als het goed is zitten er dikke slangen aan de vacuumcarbs,vaak zit er nog een soort filtertje tussen.De uitmonding van die slangen moet je goed wegstoppen,zodat er geen zuiging kan ontstaan die je gasschuif kan beinvloeden.Bij m'n '93er duc zaten er kunststof bakjes waar die slangen inzaten.
Maak 's een foto van je carbs anders.
 
Hier een paar piccie's van de carb's....zitten alleen aansluitingen naar het koelwater systeem aan, dit om carb-icing tegen te gaan...

full


full


voor de rest een benzine toevoer en een vlotteroverloop slangetje plus twee afgedopte aansluitingen op de inlaatzijdes voor het synchroniseren. Eentje was origineel voor het vacuüm sturen van de benzinekraan, heb ik afgedopt met een stukkie slang...

Groet Rucarodi...
 
Hier een paar piccie's van de carb's....zitten alleen aansluitingen naar het koelwater systeem aan, dit om carb-icing tegen te gaan...

[afbeelding]

[afbeelding]

voor de rest een benzine toevoer en een vlotteroverloop slangetje plus twee afgedopte aansluitingen op de inlaatzijdes voor het synchroniseren. Eentje was origineel voor het vacuüm sturen van de benzinekraan, heb ik afgedopt met een stukkie slang...

Groet Rucarodi...

Dopje: Afdekdopje Inlaatrubber & carburateur [7243041/92068-006] - €2.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
 
Wat Texoot waarschijnlijk bedoeld, is een brandstoffilter dat SOMS, in een benzineslang zit. Een kleintje dus.

Heb er even geen plaatje van.
 
Wat Texoot waarschijnlijk bedoeld, is een brandstoffilter dat SOMS, in een benzineslang zit. Een kleintje dus.

Heb er even geen plaatje van.

Nee,dat bedoel ik niet,bij de cv carbs van m'n duc zaten slangen met die filters erin.Die slangen zaten aangesloten op de bovenkant van de carb,bij mijn weten om de luchtverplaatsing van het membraan mogelijk te maken.Ze stonden iig in verbinding met de ruimte boven het membraan.Je kunt je voostellen wanneer er aan gezogen wordt door rijwind in dit geval,dat het membraan daar op reageerd.
Waren ook wel aardig dikke slangen,zeker 8mm.

In jouw geval weet ik het niet hoe eea werkt :?
 
~
Nee,dat bedoel ik niet,bij de cv carbs van m'n duc zaten slangen met die filters erin.Die slangen zaten aangesloten op de bovenkant van de carb,bij mijn weten om de luchtverplaatsing van het membraan mogelijk te maken.Ze stonden iig in verbinding met de ruimte boven het membraan.Je kunt je voostellen wanneer er aan gezogen wordt door rijwind in dit geval,dat het membraan daar op reageerd.
Waren ook wel aardig dikke slangen,zeker 8mm.

In jouw geval weet ik het niet hoe eea werkt

Gaatjes onderin de gasschuiven.... iets groter geboord met het plaatsen van het Stage-3 kitje. Hoe sneller de lucht langs dit gaatje stroomt, hoe meer vacuüm boven de gasschuiven waardoor deze omhoog gaan en dus de gasnaalden meeneemt, ofzoietsdachtikongeveereenbeetje...
 
En als dan bij zijwind die luchtstroom verstoord wordt neemt de snelheid van die luchtstroom af, waardoor je vacuümwerking wordt verminderd.

Lijkt me niet onwaarschijnlijk.


Bij mijn Dr.Big waren die dikke slangen voor de ontluchting.
 
Laatst bewerkt:
En als dan bij zijwind die luchtstroom verstoord wordt neemt de snelheid van die luchtstroom af, waardoor je vacuümwerking wordt verminderd.

Lijkt me niet onwaarschijnlijk.


Bij mijn Dr.Big waren die dikke slangen dacht ik voor de vacuümsturing, ook 8mm slangen.

...en da's de spijker op z'n harses meppen.. :Y ik dien dit dus zien te voorkomen, met betere filters. Waarschijnlijk dus die minder makkelijk lucht doorlaten :? , ik ben wel nieuwsgierig naar het verschil tussen K&N en Delo's, is het prijsverschil gerechtvaardigd?
Die goedkope gaan d'r zowiezo...soweiso..in ieder geval weer af, kijk dan wel of ik weer op de testbank moet...

@Frankie...gefeliciteerd *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan