Motor / aanhanger

GSX-R 750

MF veteraan
3 feb 2003
1.031
0
Makkinga
Dames & heren,

Na veel overredingskracht op de vrouw te hebben uitgeoefend., heb ik onlangs een aanhangertje aangeschaft. In mijn ogen hoort iedere man zoiets in zijn bezit te hebben maar de vrouw was 'tegen' totdat ik haar kon overtuigen van het feit dat je daarmee ook je motor mee op vakantie kunt nemen i.p.v. alleen maar puin te rijden.
( M.a.w. ik heb nog steeds de broek aan of ze laat me iig denken dat ik dat nog heb ;) )

Zo gezegd zo gedaan dus., en eerst natuurlijk toch even wat puin gereden..
Vervolgens diverse dingetjes opgezocht om de motor(-en) mee te kunnen nemen.
Een inklapbare oprijplaat van aluminium en 2 verzinkte goten voor in de bak met aan de voorzijde een grote beugel waarin het wiel klem komt te staan.

Nu ben ik alleen benieuwd wat voor ideeën jullie hier hebben om deze verders goed vast te kunnen zetten aan de bodem..? Ik zit zelf te denken aan een paar U-beugels met aan de onderzijde een metalen plaatje om de krachten van het aansjorren wat te verdelen maar er zijn vast andere mogelijkheden.. Ik ben benieuwd.

Hier alvast een paar plaatjes..

full


full
 
:^

Haha, inderdaad!


Die mag hij volgend jaar pas kopen van de baas. :P
Op de foto is ook duidelijk te zien dat zn vrouw een broek aanheeft, of hij heeft een vrouwenbroek aan.. :X

Maar goed, gewoon beide met de neus naar voren op de aanhanger zetten, niet te dicht op elkaar en gebruik spanbanden. Motoren een beetje van elkaar aftrekken met 't vastzetten, evt. een kussentje ertussen mochten ze toch wat tegen elkaar of de kar aanschuiven/hobbelen.
 
Beide met de neus naar voren. Ik rijd hem in de eerste versnelling de kar op terwijl ik er naast loop.
Stuurmof kopen waaraan je de spanbanden voor vastmaakt. Niet te strak aantrekken, anders kost het je voorvorkkeerringen. Zo veel mogelijk naar de zijkant wegspannen.
Achterband in de goot trekken. Achtervering hoef je niet in te trekken.
Uit voorzorg doe ik naar links er rechts een extra spanband voor het geval er eentje los gaat zitten. En onderweg vaak in de binnenspiegel controleren dat de motor niet langzamerhand scheef zakt.
 
Stuurmof kopen waaraan je de spanbanden voor vastmaakt. Niet te strak aantrekken, anders kost het je voorvorkkeerringen.
Heb je daar ervaring mee?
Op de manier zoals jij aanbeveelt krijgt het stuur behoorlijke klappen te verwerken.
Denk maar eens wat er gebeurd als je over een drempel rijdt en de motor inveert.
(of door een gat in de weg rijdt)



Zorg dat je bevestigingspunten heel goed vast komen te zitten, liefst door het metaal wat onder de vloer zit.

Zelf heb ik aan mijn spanbanden (karbijnhaken) gemaakt zodat ze nooit vanzelf los kunnen schieten.

Mooie rijgoten en voorwielbeugels trouwens.
Hopelijk heeft de oprijgoot ook van die mooi opstaande randen?
 
Gebruik een flink aantal keer per jaar (meerdere) motoraanhangers, en wij gebruiken NOOIT zo'n stuurmof. Gewoon met een goede spanband over de schetsplaat van de vork heen. Pas in de vering trekken als je vertrekt (en niet de dag van tevoren al) en niet tot aan de eindaanslag, anders kost het keerringen.
Minstens zo belangrijk bij een motoraanhanger is een paar goede haken om je spanbanden aan vast te kunnen knopen, zeker met een bouwaanhangertje kan 't anders lastig worden om de zaak goed op te spannen.
Spanbanden met karabijnhaken zijn handig, maar zeker ze even met een tywrap zodat ze niet los kunnen komen... 2 keer meegemaakt dat met inveren de haak los schoot, 2 keer met een sisser afgelopen gelukkig...
 
vooral doen , met lopende/rijdende motor op een aanhanger gaan zetten

filmpjes genoeg op internet hoe dit afloopt
Naast de motor blijven lopen en m rustig stationair met slippende koppeling de kar op rijden. no problemo.

Wel zorgen dat je rijplaat niet weg kan schieten als je voorwiel op de kar staat en je je koppeling op laat komen. (been there done that :+)
 
Wat al geroepen is, achterwaarts opladen moet je niet willen. Gelijkvloers is dat nog wel een keer te doen maar als je hem omhoog moet duwen de aanhanger op en kracht moet zetten tegen het stuur druk je hem zo de oprijplaat af.

Of je moet hem erop lieren, dan kan het nog een keer... maar is bepaald niet praktisch :+


Als je 2 fietsen naast elkaar wilt vervoeren koop dan in ieder geval een fatsoenlijk brede aanhanger, zodat je ook aan de buitenkanten nog een gezonde driehoekvorm kan maken met je spanbanden.

En zorg dat je je oprijplaat ergens voorop de bak of in de bak vast kan maken, zijn vaak ruimtevretende vieze ondingen die je niet in je auto wil hebben (en je kan hem dan ook niet vergeten).

En als je nog spanbanden moet kopen, neem eindeloze. Daarbij kan je de positie van de ratel vrij bepalen (dus ver weg van je kuipwerk), kunnen niet losschieten als je motor toch niet vast genoeg in de vering getrokken is en zijn makkelijker op te bergen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf een klap kantel bok gekocht kant en klaar voor in mijn bus.
(je rijdt de motor over het eerste klap gedeelte heen en valt dan in het voorste deel )
stuurmof er omheen 2 banden naar voren trekken en klaar!
ik ben dit jaar met een aanhanger weg geweest met de zelfde steunen als op jouw foto.
Het nadeel is als er 2 motoren op staan je ze sneller "scheef" in de bok trekt. omdat ze eigenlijk te dicht op elkaar staan.
enne ik duw hem er gewoon op... :Y met een lange rijplaat gaat dat makkelijk

hieronder een plaatje van de bok die ik gebruik:
full
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de goede tips allemaal.!! :}

Ik ben inmiddels al een eind op weg. De aanhanger is er al wel ( dus die broek die ze aan heeft is er een van niks ;) ) maar daarmee is dus ook de max breedte al bepaald op 1.27m. De lengte is 2.20m en daar passen de goten echt precies in.! :9~
{ Deze maten betreffen de aanhanger en niet de broek }

Die heb ik inmiddels elk vastgezet met 2 slotbouten en vleugelmoer aan de onderzijde door een ligger van de bodem heen. Zo kan ik 'm ook makkelijk op-/ ombouwen voor één motor.

Ik heb een alu oprijplaat van 2.00m lang en deze is voor gevormd ( gebogen ) zodat de onderzijde van kuip niet geraakt kan worden. Tevens is ie inklapbaar zodat ie maar de helft zo lang is en ook lekker licht. Nog even kijken waar ik deze makkelijk kan opbergen.

Verder heb ik 4 U-beugels aan de zijkant van de bodem door het frame geboord om daar de spanbanden straks aan te haken. Om 2 motoren te vervoeren moet ik er dan alleen nog een paar ergens middenop plaatsen ( wederom om een ligger ).
Hier kan trouwens ook meteen mooi de oprijplaat aan vast maken ( met de bijgeleverde spanband ) zodat ie niet weg kan glijden.

What else., owja.., links en rechts aan de achterzijde een steunpoot zodat ie nooit naar achter kan kantelen.

Ik zal even zien dat ik wat foto's maak de komende dagen dan kan er gekeurd worden. ;)

to be continued.....
 
Nice, heb je een geremde aanhanger?

Dat van die steunppootjes begrijp ik niet helemaal, of was je van plan om hem in afgekoppelde staat te beladen?

Die oprijplank kan je ook met slotbouten en vleugelmoertjes op de bodem monteren.
Heb ik ook gedaan en dat werkt perfect.
(zou hem wel met een hangslot vastmaken want sommige willen ze hem wel eens 'lenen')
 
Nice, heb je een geremde aanhanger?

Dat van die steunppootjes begrijp ik niet helemaal, of was je van plan om hem in afgekoppelde staat te beladen?

Die oprijplank kan je ook met slotbouten en vleugelmoertjes op de bodem monteren.
Heb ik ook gedaan en dat werkt perfect.
(zou hem wel met een hangslot vastmaken want sommige willen ze hem wel eens 'lenen')
Ongeremd tot 750kg ( maar met 1000kg as ) zodat iedereen ermee mag rijden op alleen B rijbewijs.
Zit er namelijk ook aan te denken om 'm straks in de verhuur te doen.
De steunpoten zijn idd bedoeld voor het laden terwijl hij niet achter de auto hangt en ev. voor de zekerheid mocht je je afneembare trekhaak toch niet helemaal goed vast gedrukt hebben. |( |( |(
ik wil de eerste iig niet worden.
 
Ik gebruik gekeurde spanbanden (met zo'n blauw labeltje) en geen spanbanden met een ratel.
Op de trailer heb ik hijsogen bevestigd.
De Bulldog maak ik voor vast rond de onderste kroonplaat.
Ik duw hem op de aanhanger en zet 'm op de zijstandaard.
Dan maak ik links voor één spanband vast. (aan de kant van de standaard)
Daarna zet ik hem rechts vast en trek zo de motor rechtop en dan kan de zijstandaard ingeklapt worden.
Trek hem links en rechts nog even na, niet volledig in de vering, klein beetje speling over laten.
Achter zet ik hem vast aan de beugels van de voetsteunen, zorg wel dat de banden niet tegen de uitlaat komen, dit geeft slijtsporen.
Altijd 4 banden per motor gebruiken, mocht er één knappen dan dondert ie niet gelijk om.

Die steunpoten zijn niet nodig, kan je alleen maar verliezen, of ze worden gejat.
En zorg dat je bevestings ogen op de aanhanger mooi rond zijn dus geen scherpe randen hebben.
Zo'n motor staat behoorlijk te jutteren op een aanhanger.
 
Laatst bewerkt:
Ongeremd tot 750kg ( maar met 1000kg as ) zodat iedereen ermee mag rijden op alleen B rijbewijs.
Zit er namelijk ook aan te denken om 'm straks in de verhuur te doen.
De steunpoten zijn idd bedoeld voor het laden terwijl hij niet achter de auto hangt en ev. voor de zekerheid mocht je je afneembare trekhaak toch niet helemaal goed vast gedrukt hebben. |( |( |(
ik wil de eerste iig niet worden.
Met andere woorden: Het is nog nooit voorgevallen. O-)

Laden zonder de (afgekoppelde) aanhanger op de rem te kunnen zetten........
Dat kan leuke filmpjes opleveren voor motormeuk maar ik zou me er niet aan wagen.
 
Ongeremd tot 750kg ( maar met 1000kg as ) zodat iedereen ermee mag rijden op alleen B rijbewijs.

Volgens mij heb je de aanhangerregels niet helemaal helder.

Geremd/ongeremd heeft helemaal niks te maken met het feit of het een aanhanger is <750 kg of een gekentekende aanhanger van >750kg. Je kan prima een drieassige geremde trailer hebben van <750kg, alleen dan blijft er weinig laadvermogen over.

Een ongeremde trailer mag je alleen met veel auto's maar tot ong. 400kg laden dus 1 motorfiets of 2 SM/crossers, maar geen 2 straatfietsen. Waar een geremde trailer vaak achter dezelfde auto tot 750kg beladen mag worden.

Ook mag je trouwens prima een aanhanger >750kg rijden op B rijbewijs mits je auto daartoe toereikend is (uitzonderingen hierop zijn de erg lichte en erg zware auto's).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan