LED-knippers werken niet met belastingonafhankelijk relais

Marc92

MF veteraan
24 nov 2011
2.120
0
Druten
Dit zal wel de 100ste vraag zijn over LED-knipperlichten die niet werken maar ik heb geen oplossing kunnen vinden op het forum met de zoekfunctie..

Ik heb op mijn kawasaki ninja 250r de normale knipperlichten vervangen door LED-knipperlichten. Met het standaard relais gaan alle 4 de knipperlichten constant branden (met een normale sterkte). Er is geen verschil in het aangeven naar links of naar rechts met de schakelaar. De knipperlicht indicator blijft uit op het dashboard.

Ik had eigenlijk verwacht dat ze te snel zouden gaan knipperen maar goed, als een leek op elektronicagebied toch maar een belastingonafhankelijk relais gehaald. Met dit relais heb ik hetzelfde probleem, alle 4 de knippers gaan branden maar met een veel lagere sterkte (amper zichtbaar). De indicator op het dashboard blijft nogmaals uit..

Kan iemand me vertellen wat ik fout doe en hoe ik dit kan verhelpen?

Het gaat om dit relais:

http://www.motozoom.nl/webshop/meer...dPrefix=&SID=14903799&SToken=86A217BEBB53A083

De bijbehorende handleiding:




Alvast bedankt! :)
 
Laatst bewerkt:
Even een controlevraag - maar 1 verklikkerlampje op jouw motor? Als dat zo is is dit vaak tussen het linker en rechter knipperlampencircuit geschakeld (rechts knipperen -> links is (bijna) aan aarde dus verklikkerlampje knippert gezellig met de knipperlampen rechts mee, en andersom). Dit functioneert goed zolang de stroom van de knipperlampen veel groter is dan die van het verklikkerlampje, maar nu je die eerste vervangen hebt door LEDs, gaat dit niet meer op en fungeert het verklikkerlampje als brug tussen links en rechts, d.w.z alle 4 lampjes branden. Er zijn wel methodes om dit aan te pakken, met een aantal diodes, maar dat is niets voor een leek...
Bij interesse kan ik wel een aantal oude postjes uitzoeken, maar probeer eerst eens in de zoekfunctie als termen aan te geven "LED" en "Knippers". Je ziet vermoedelijk een geweldige hoeveelheid posts van wijlen "Willem1940", een ware coryfee op dit gebied.
 
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb inderdaad maar 1 verklikkerlampje en die knipperde tegelijk met de oude knipperlichten..
Valt erg tegen dit, was juist net zo blij met de nieuwe looks :P

Ik zal zo even wat posts op gaan zoeken dan :)
 
Laatst bewerkt:
ik vermoed dat de knipperautomaat niet juist is aangesloten.

haal de knipperautomaat maar eens tussen uit en verbind met iets metaal de 2 spanningsdraden maar eens door (+ raw naar li of re aan zetten). LED lampen zouden moeten gaan branden.

aansluiting 31= massa moet wel een (frame-)verbinding hebben met de - pool van de accu.
 
Laatst bewerkt:
Het was iets met diodes voor het verklikkerlampje.....

[me="JAMF"]heeft het verklikkerlampje geheel vervangen door 2 LEDs antiparallel en heeft nu dus ook links-rechts aanduiding in de verklikker ....[/me]





Men neme twee leds: soldeer deze 'verkeerd om' aan elkaar vast, dus anode van LED 1 aan kathode van LED 2 en anode van LED 2 aan kathode van LED 1

  --|>--
 |        |
  --<|--

sluit de connector van je oude verklikkerlampje aan op de twee gecombineerde
pennen - testen of het linksom of rechtsom in het gat in je dashboard moet en voilà

Niet vergeten om een stukje krimpkous om je soldeerwerk te doen
 
Laatst bewerkt:
Het was iets met diodes voor het verklikkerlampje.....

[me="JAMF"]heeft het verklikkerlampje geheel vervangen door 2 LEDs antiparallel en heeft nu dus ook links-rechts aanduiding in de verklikker ....[/me]





Men neme twee leds: soldeer deze 'verkeerd om' aan elkaar vast, dus anode van LED 1 aan kathode van LED 2 en anode van LED 2 aan kathode van LED 1

  --|>--
 |        |
  --<|--

sluit de connector van je oude verklikkerlampje aan op de twee gecombineerde
pennen - testen of het linksom of rechtsom in het gat in je dashboard moet en voilà

Niet vergeten om een stukje krimpkous om je soldeerwerk te doen


Voordat je deze hebt zien oplichten zoijn ze al kapot.
Je moet nog een weerstand in serie zetten als stroombegrenzing.
Als je led's gebruikt voor 20mA heb je een weerstand nodig van 470 a 560 ohm 1/4 watt.
 
Voordat je deze hebt zien oplichten zoijn ze al kapot.
Je moet nog een weerstand in serie zetten als stroombegrenzing.
Als je led's gebruikt voor 20mA heb je een weerstand nodig van 470 a 560 ohm 1/4 watt.


Nope, verklikker lampje staat in SERIE met je knippers, dus geen weerstand toepassen
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo vrij mag zijn, als nieuwkomer, mijn 2 cent in dit topic te gooien:

Ik heb de "Montageanleitung" eens bekeken

De belasting moet minimaal 10W om het relais te laten werken en wellicht dat de belasting van de LED-pinkers nog geen 5W bij elkaar is. De elektronica in het relais moet wel enige belasting kunnen ruiken om te weten dat ze in actie moet komen...
Probeer het eens met een 10W lampje parallel aan de LED-pinkers. (of in plaats van het LED spul, om zeker te zijn dat het relais goed is aangesloten)

Aansluiting 'C' op het relais is gereserveerd voor het controlelampje.
 
Laatst bewerkt:
ik vermoed dat de knipperautomaat niet juist is aangesloten.

haal de knipperautomaat maar eens tussen uit en verbind met iets metaal de 2 spanningsdraden maar eens door (+ raw naar li of re aan zetten). LED lampen zouden moeten gaan branden.

aansluiting 31= massa moet wel een (frame-)verbinding hebben met de - pool van de accu.

Dit is inderdaad het geval, heb de 2 spanningsdraden met elkaar verbonden en dan branden alle 4 de knippers op volle sterkte (constant).

Zou het dan aan het relais liggen? Kapot of wat brikman zegt?
 
Nog even het aansluitschema van het relais overgenomen uit de OP:

full


De rest van de bedrading heeft de bouwer van de fiets al aangelegd (er zijn alleen originele pinkers vervangen door LED), dus alleen dit stukje van het schema is waar het even om gaat.

Marc92,
Heb je nu voor de test de draden van aansluitingen 49 en 49a met elkaar verbonden, waardoor alle 4 pinkers op volle sterkte oplichten?
Zo ja, dan werkt je controle lampje idd als brug, zoals FD zegt, en daardoor branden links en rechts gelijktijdig.
Als je controlelampje dan niet of nauwelijks mee oplicht, dan is het opgenomen vermogen van de LEDs ver beneden de 10W en dan zit daar vermoedelijk de reden dat het relais niks doet.

Test voor de lol even of het relais werkt:
Sluit het relais aan volgens schema en knoop een lampje van minimaal 10W
(bijvoorbeeld een ouwe pinker) tussen '49a' en de (-).
 
Nog even het aansluitschema van het relais overgenomen uit de OP:

[afbeelding]

De rest van de bedrading heeft de bouwer van de fiets al aangelegd (er zijn alleen originele pinkers vervangen door LED), dus alleen dit stukje van het schema is waar het even om gaat.

Marc92,
Heb je nu voor de test de draden van aansluitingen 49 en 49a met elkaar verbonden, waardoor alle 4 pinkers op volle sterkte oplichten?
Zo ja, dan werkt je controle lampje idd als brug, zoals FD zegt, en daardoor branden links en rechts gelijktijdig.
Als je controlelampje dan niet of nauwelijks mee oplicht, dan is het opgenomen vermogen van de LEDs ver beneden de 10W en dan zit daar vermoedelijk de reden dat het relais niks doet.

Test voor de lol even of het relais werkt:
Sluit het relais aan volgens schema en knoop een lampje van minimaal 10W
(bijvoorbeeld een ouwe pinker) tussen '49a' en de (-).

Ik heb inderdaad de 2 aansluitingen (er zijn overigens ook maar 2 aansluitingen) met elkaar verbonden. Op dat moment branden de 4 knipperlichten constant met een goede sterkte, het indicatorlampje blijft uit.

Hoe bedoel je dat precies met het aansluiten van een lampje? Ik heb 1 aansluiting in 49 en 1 in 49a, en de massa op het frame. Als ik dan het lampje op de draad van de massa hou en een verbinding naar 49a blijft het lampje uit. (en de knipperlichten net zo zwak branden)
 
Ik heb inderdaad de 2 aansluitingen (er zijn overigens ook maar 2 aansluitingen) met elkaar verbonden. Op dat moment branden de 4 knipperlichten constant met een goede sterkte, het indicatorlampje blijft uit.
Dan is je indicator lampje idd zoals FD als zei, als brug tussen L en R geschakeld.
Dit wijst er ook op dat er gewoon spanning aanwezig is. De 2 aansluitingen zijn zeker dezelfde als waarmee je oude knipperautomaat was aangesloten?
Er is nog een 3e draad, die je zelf moet hebben aangelegd: Van massa naar [31]. Zonder deze werkt de elektronica in het relais niet.
Hoe bedoel je dat precies met het aansluiten van een lampje? Ik heb 1 aansluiting in 49 en 1 in 49a, en de massa op het frame. Als ik dan het lampje op de draad van de massa hou en een verbinding naar 49a blijft het lampje uit. (en de knipperlichten net zo zwak branden)
Gewoon het goedkoopste elektrotechnische testgereedschap: Een lampie met 2 draadjes eraan (lampie in dit geval >10W).

Test hiermee de volgende dingen (licht is OK):

1) kwaliteit massa aan [31]: testlamp tussen + pool accu (of andere betrouwbare +) en stekker die op [31] moet. Donker licht? Massaverbinding slecht!

2) voeding voor relais en pinkers: testlamp tussen draad naar [31] en draad naar [49]. Donker licht? Geen voeding (kontakt aan?, had je de massa bij 1) al verbeterd?, probeer ook even de draad die op 49a moet - verwisseld?)

3) knipperlarij: relais aansluiten zoals 't hoort en testlamp tussen massa en uitgang 49a van het relais. Donker licht? K*T; Kontinu licht? Relais in de war (stuk?) Knipper? Het werkt en nu door naar de volgende ronde: indicatorlampje...
 
Dan is je indicator lampje idd zoals FD als zei, als brug tussen L en R geschakeld.
Dit wijst er ook op dat er gewoon spanning aanwezig is. De 2 aansluitingen zijn zeker dezelfde als waarmee je oude knipperautomaat was aangesloten?
Er is nog een 3e draad, die je zelf moet hebben aangelegd: Van massa naar [31]. Zonder deze werkt de elektronica in het relais niet.Gewoon het goedkoopste elektrotechnische testgereedschap: Een lampie met 2 draadjes eraan (lampie in dit geval >10W).

Test hiermee de volgende dingen (licht is OK):

1) kwaliteit massa aan [31]: testlamp tussen + pool accu (of andere betrouwbare +) en stekker die op [31] moet. Donker licht? Massaverbinding slecht!

2) voeding voor relais en pinkers: testlamp tussen draad naar [31] en draad naar [49]. Donker licht? Geen voeding (kontakt aan?, had je de massa bij 1) al verbeterd?, probeer ook even de draad die op 49a moet - verwisseld?)

3) knipperlarij: relais aansluiten zoals 't hoort en testlamp tussen massa en uitgang 49a van het relais. Donker licht? K*T; Kontinu licht? Relais in de war (stuk?) Knipper? Het werkt en nu door naar de volgende ronde: indicatorlampje...

Ik heb verder niks veranderd aan de stekkertjes oid, heb de bedrading van de oude (orginele) knipperlichten gebruikt. Op het oude relais zat geen massa aansluiting, ik denk dat dit dus al aanwezig is. Aangezien alles ook werkt zonder het massa ''kabeltje'' op het nieuwe relais.

Ik zal morgen bij wat beter licht het gaat testen met een lampje :)

Aangezien ik morgen in utrecht ben, is het dan verstandig om het relais wat ik nu heb (10-200v) om te ruilen voor deze?

http://www.motozoom.nl/webshop/meer...SID=14926861&SToken=6AF9EBF02A130E81#.UHsbr3E
 
Laatst bewerkt:
Ik heb verder niks veranderd aan de stekkertjes oid, heb de bedrading van de oude (orginele) knipperlichten gebruikt. Op het oude relais zat geen massa aansluiting, ik denk dat dit dus al aanwezig is. Aangezien alles ook werkt zonder het massa ''kabeltje'' op het nieuwe relais.
Je oude relais werkte op stroomdoorgang en had daarom geen massa nodig.
In je nieuwe relais zit een stuk electronica die op 12 V moet werken, dus hier is echt een massa nodig.
 
De hoofdoorzaak van je probleem is nu wel al een aantal malen genoemd.
ik vermoed dat de knipperautomaat niet juist is aangesloten.

haal de knipperautomaat maar eens tussen uit en verbind met iets metaal de 2 spanningsdraden maar eens door (+ raw naar li of re aan zetten). LED lampen zouden moeten gaan branden.

aansluiting 31= massa moet wel een (frame-)verbinding hebben met de - pool van de accu.
De 'montageanleitung' was er ook al ondubbelzinnig over.
Dus ik had niet verwacht dat die verbinding van [31] naar massa achterwege is gelaten. |(
Je oude relais werkte op stroomdoorgang en had daarom geen massa nodig.
In je nieuwe relais zit een stuk electronica die op 12 V moet werken, dus hier is echt een massa nodig.
Hoop dat het nu duidelijk is.

@Marc92: Maak die verbinding tussen 31 op het relais en de massa (frame) en je zult zien dat nu je relais werkt.
Wellicht zullen alle 4 pinkers oplichten of misschien knipperen. Als ze niet knipperen is de stroomopname van je LED-pinkers minder dan 10W.
Je indicatorlampje is de spelbreker voor het L+R gelijk gaan. Nu werd er al gepraat van indicatorlampje vervangen door LEDs en 'ingewikkeld gedoe met diodes', maar dat valt mee.

Hier is een simpel schemaatje van je oude situatie en de 'ingewikkelde' schakeling met diodes.
full

De diodes kunnen elk type gelijkrichtdiode zijn die >1A af kan, bijv de 1N4001
 
Laatst bewerkt:
De hoofdoorzaak van je probleem is nu wel al een aantal malen genoemd.De 'montageanleitung' was er ook al ondubbelzinnig over.
Dus ik had niet verwacht dat die verbinding van [31] naar massa achterwege is gelaten. |(Hoop dat het nu duidelijk is.

@Marc92: Maak die verbinding tussen 31 op het relais en de massa (frame) en je zult zien dat nu je relais werkt.
Wellicht zullen alle 4 pinkers oplichten of misschien knipperen. Als ze niet knipperen is de stroomopname van je LED-pinkers minder dan 10W.
Je indicatorlampje is de spelbreker voor het L+R gelijk gaan. Nu werd er al gepraat van indicatorlampje vervangen door LEDs en 'ingewikkeld gedoe met diodes', maar dat valt mee.

Hier is een simpel schemaatje van je oude situatie en de 'ingewikkelde' schakeling met diodes.
[afbeelding]
De diodes kunnen elk type gelijkrichtdiode zijn die >1A af kan, bijv de 1N4001

Klopt ik snap dat de massa nodig is en dat heb ik ook iedere keer aangesloten, het probleem echter veranderde niet. Ik bedoelde ermee te zeggen dat de knipperlichten zwak blijven branden of er nou massa is of niet.

Ik ga het relais iig omruilen voor de 1-30w versie. Ik hoop dat ze dan in ieder geval gaan knipperen. Dan kan ik daarna aan de slag met jouw schema.

Maar hartstikke bedankt voor je schema en verdere hulp!
 
Laatst bewerkt:
De hoofdoorzaak van je probleem is nu wel al een aantal malen genoemd.De 'montageanleitung' was er ook al ondubbelzinnig over.
Dus ik had niet verwacht dat die verbinding van [31] naar massa achterwege is gelaten. |(Hoop dat het nu duidelijk is.

@Marc92: Maak die verbinding tussen 31 op het relais en de massa (frame) en je zult zien dat nu je relais werkt.
Wellicht zullen alle 4 pinkers oplichten of misschien knipperen. Als ze niet knipperen is de stroomopname van je LED-pinkers minder dan 10W.
Je indicatorlampje is de spelbreker voor het L+R gelijk gaan. Nu werd er al gepraat van indicatorlampje vervangen door LEDs en 'ingewikkeld gedoe met diodes', maar dat valt mee.

Hier is een simpel schemaatje van je oude situatie en de 'ingewikkelde' schakeling met diodes.
[afbeelding]
De diodes kunnen elk type gelijkrichtdiode zijn die >1A af kan, bijv de 1N4001
:^
 
Even een update:

Heb zojuist het relais omgeruild voor een relais van 1-30w. De knipperlichten branden nu op normale sterkte en knipperen *O* Zoals verwacht wel alle 4.. Nu iemand vinden die het schema van brikman in elkaar kan knutselen en dan kan ik weer de weg op :]
 
Laatst bewerkt:
Als je tijdelijk zonder indicatorlampje kunt leven, kun je, zolang de 'ingewikkelde diodeschakeling' nog niet gemaakt is, ook gewoon even het indicatorlampje eruit halen.
Kan je tenminste weer :]
 
Laatst bewerkt:
:Y
Nu iemand vinden die het schema van brikman in elkaar kan knutselen en dan kan ik weer de weg op :]
Dat is een uitermate ingewikkeld karwei ;)
De mod voor een enkel pinkerindicatorlampje kan er zo uit zien:
full

Links staat de originele situatie. Geel gemarkeerd is de modzone en rechts staat getekend hoe dat er fysiek uit kan zien.
Verbindingen goed solderen en isoleren met (siliconengevulde) krimpkous en/ of vulcaniserende tape, om er een veilig en betrouwbaar geheel van te meken.

Bij het krimkousen het volgende trachten te vermijden:
Bennie L in "post hier je grootste sleutelblunder !" ;) erg herkenbaar :Y

De massaverbinding hoeft niet persé aan het frame, maar mag ook betrokken worden van een andere betrouwbare massa aansluiting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan