Het grote Domburg Racing minimoto wegrace topic

Sv Maniac

MF veteraan
1 dec 2003
1.126
21
Ermelo
Facebook
Twitter
Onderstaande bericht is een inleiding voor mijn campagne waarin ik aandacht vraag voor de Minibike motorsport. Een erg leuke sport voor zowel Kinderen als volwassenen. Buiten het feit dat er veel jong talent rond rijd die steun van sponsoren hard kunnen gebruiken is het tevens een leuk alternatief voor volwassenen om veel te racen voor enorm weinig geld. En ja ook in de winter word er vollop gereden, en de kosten..... Die maken de funfactor helemaal compleet.

Bij deze mijn bericht:

Martin Domburg (29 jaar) uit Harderwijk zet zich al enige tijd in voor de minibike wegracesport in Nederland. Sinds twee jaar actief langs de kant als KNMV Motorsportrainer maar sinds kort ook actief op de Minibike zelf. Door hierover te schrijven in de media probeert hij aandacht te geven aan een vrij onbekende maar belangrijk wereldje. En met succes, door de leuke reacties en een nieuw ontdekte funfactor wil hij zich volgend jaar gaan richten op het kampioenschap. Dit kan hij natuurlijk niet alleen en daarom vragen wij uw hulp.

502-DSC_6116.jpg


Domburg Racing?
Domburg Racing is in 2006 begonnen als actief wegraceteam uitkomend in de Dutch Supersport met Martin Domburg. Het team groeide uit tot een team van formaat met toprijders als Mark en Roy ten Napel en Tristan Lentink. Hierdoor besloot Martin in 2010 zijn carrière als coureur in de Dutch Supersport stop zette om zich al teammanager te richten op het team. Hiermee trok het team met de ondersteuning van Ten Kate Racing products in 2011 ten strijde in het Europees Kampioenschap onderdeel van de World SBK. Maar ook het team werd slachtoffer van de crisis en een vervolg van de ONK carrière van Martin strandde helaas.

Waarom Minibike?
Als coureur wist Martin goed overweg te kunnen met de zware wegrace motoren. Snelle tijden en beheersing van de motor zaten in zijn bloed. Echter als het op het daadwerkelijk racen aankwam was duidelijk te zien dat de rijders die vanaf de jeugd op een minibike zijn begonnen een voorsprong hebben. Dit motiveerde hem om zijn Motorsporttrainers diploma te halen en aan de slag te gaan bij de RAP Holland (landelijk minibike orgaan) als trainer.
Als trainer werd hem duidelijk dat de rol van deze minisport van onschatbare waarde is voor de Nederlandes motorsport. Kijk maar eens naar de diverse wereldkampioenschappen als de MotoGP en het World Superbike Kampioenschap. Alle toppers zijn begonnen met de kleine machines op kartcircuits. Maar ook hier zagen we hetzelfde probleem waardoor Martin zijn carrière als ONK rijders niet van de grond kon krijgen: gebrek aan sponsoren en dus geld. In zijn ogen is het gebrek aan media aandacht een van de grote boosdoeners.
Tot op heden zijn er een handvol mensen die zich bewust zijn van het nut en vooral het bestaan van de minibike wegracesport. Een sport die meer aandacht verdiend en nodig heeft. Want ook hier spelen de financiën een grote rol. Er zijn veel jonge talenten actief die niet verder kunnen naar de Wegrace door een gebrek aan sponsoren.

Wat kan ik daar aan doen?
Als motorsporttrainer zet ik me samen met een handvol trainers en vrijwilligers in door het organiseren van opstapdagen en trainingen. Echter door actief mee te rijden in het kampioenschap en hierover te schrijven hoop ik meer motorsportliefhebbers te bereiken dan er op dit moment gebeurt. Als ik Nederland vergelijk met een land als Italië, waar de Minibike zelfs uitzendtijd heeft op TV, dan is er nog veel te doen maar ik hoop een begin te kunnen maken.
Wat ik probeer te bereiken is het enthousiast maken van motorsportliefhebbers met mijn verhalen in de hoop dat deze een keer komen kijken op de wedstrijddagen. Hier zullen zij een mooie sfeer ontdekken en veel jong talent zien rijden in de Junioren klassen. Hierdoor zal de sport meer bekendheid krijgen.
Deze aandacht zal wellicht ook bedrijven bereiken die tot heden niet bewust genoeg zijn van de sport en wellicht weten de verhalen ze enthousiast te maken om een van de talenten te ondersteunen in hun tocht naar de grote motoren. Juist die groep heeft de hulp van bedrijven ontzettend nodig.
Maar ik kan dit niet alleen, door de minibike sport meer bekendheid te geven hoop ik meer (ex) coureurs enthousiast te krijgen om het eens uit te gaan proberen. De deelname van ONK toppers werkt enorm motiverend voor de jeugd, maar niet alleen hun deelname werkt, hun bezoek alleen is al direct merkbaar onder de jeugd.

Wat kunt u doen?
Behalve een bezoekje te brengen aan een van de wedstrijddagen is er ook een mogelijkheid voor u om mij te steunen in 2013. Ik wil graag gaan strijden om het kampioenschap in de NK Senior plus klasse (+26 jaar). Hierin werd ik dit seizoen vier keer vierde en behaalde ik zelfs een pole position. Maar ook hiervoor heb ik natuurlijk een budget nodig.
Indien u interesse heeft om mij persoonlijk te sponsoren met een bedrag dan kunt u zich inschrijven als “clubsponsor”. Heeft u een bedrijf dan kunt u zich inschrijven als partner met de mogelijkheid van financiële sponsoring of door middel van materialen.
Dit kunt u doen door een email te sturen aan martin@domburg-racing.nl
Bent u geïnteresseerd naar meer informatie over de minibike sport of wilt u een bijdrage leveren aan de RAP Holland dan kunt u terecht op www.rap-holland.nl

590-2%20uurs%20race%202012%20829.jpg

De Junioren aan het werk op het Juniortrack van Assen.

De inmiddels verschenen verhalen:

2012
NK Stadskanaal
NK Juniorttrack Assen

Voor meer informatie hier een paar handige links:

www.domburg-racing.nl
www.rap-holland.nl
 
UUUhh zijn niet de junioren, maar de standaard 40 op Assen.

Er zijn momenteel 8 verschillende klassen in de minimoto wegrace.
Junioren a 6 tot 10 jaar
Junioren b 10 tot 13 jaar
Std 40 waterkoeling en minder restrictie van 14 jaar en beginners met deze leeftijd.
Doorstarters junioren B gaan over naar deze klasse.
Open 40 Na een jaar std 40 kan je naar de open 40, deze zijn zo goed als niet
geknepen.
Open 50 Doorgaans de snelste klasse 50 cc en deze kunnen richting de 21 pk leveren,
Zijn dan ook ervaren rijders.
senioren + Dat zijn de oudere rijders, meestal de vaders en soms moeders van de kids
die rijden, motoren mag je kiezen, meesten rijden met open 50 cc.
Zelfbouw lucht Zijn de zgn Puch maxi blokken met maximaal 70 cc, voor veel hobby bobjes.
Zelfbouw water. Dat zijn watergekoelde motorblokken met zelfbouw frame,s.
Dit zijn allemaal 2 takt motoren.
In de junioren a kan je met een 80cc met restrictie rijden.
Junioren b met een 90 cc viertakt met restrictie.
Hebben de de open 4 takt en die zijn ook 90 cc zonder restrictie.

Maar een wedstrijd dag worden enkele klassen samengevoegd, zoals de open 40 en 50 en de zelfbouw klassen ivm de beschikbare tijd die voorhanden is.
Morgen 21 oktober is het mooi weer en is het mogelijk om in stadskanaal/Vledderveen op de buitenbaan te rijden. Ook hobbybobjes kunnen daar komen trainen.
 
Zijn er ook site 's waar je gebruikte minibikes kan kopen,ben al eens aan het zoeken op MP maar echt veel is er niet te koop.
En wat kost een dagje knallen ? en moet je nog een of ander papiertje halen om te mogen knallen net zo als bij de KNMV cup?
UUUhh zijn niet de junioren, maar de standaard 40 op Assen.

Er zijn momenteel 8 verschillende klassen in de minimoto wegrace.
Junioren a 6 tot 10 jaar
Junioren b 10 tot 13 jaar
Std 40 waterkoeling en minder restrictie van 14 jaar en beginners met deze leeftijd.
Doorstarters junioren B gaan over naar deze klasse.
Open 40 Na een jaar std 40 kan je naar de open 40, deze zijn zo goed als niet
geknepen.
Open 50 Doorgaans de snelste klasse 50 cc en deze kunnen richting de 21 pk leveren,
Zijn dan ook ervaren rijders.
senioren + Dat zijn de oudere rijders, meestal de vaders en soms moeders van de kids
die rijden, motoren mag je kiezen, meesten rijden met open 50 cc.
Zelfbouw lucht Zijn de zgn Puch maxi blokken met maximaal 70 cc, voor veel hobby bobjes.
Zelfbouw water. Dat zijn watergekoelde motorblokken met zelfbouw frame,s.
Dit zijn allemaal 2 takt motoren.
In de junioren a kan je met een 80cc met restrictie rijden.
Junioren b met een 90 cc viertakt met restrictie.
Hebben de de open 4 takt en die zijn ook 90 cc zonder restrictie.

Maar een wedstrijd dag worden enkele klassen samengevoegd, zoals de open 40 en 50 en de zelfbouw klassen ivm de beschikbare tijd die voorhanden is.
Morgen 21 oktober is het mooi weer en is het mogelijk om in stadskanaal/Vledderveen op de buitenbaan te rijden. Ook hobbybobjes kunnen daar komen trainen.
 
Gebruikte minibikes kun je hier vinden.
minibike-forum.nl • Toon forum - Te koop aangeboden / gevraagd

Het kan zijn dat je je eerst moet registreren om in het verkoop-topic te kunnen.
Soms ook wel wat op MP te vinden. Op beide locaties kan je zowel fabrieks als "chinese" bikes vinden.
Hier: Nieuwsarchief 2012 - RAP-Holland Staan diverse importeurs genoemd bij "sponsoren" van het kampioensfeest welke gisteren heeft plaatsgevonden. Importeurs hebben vaak ook tweedehands.
Als je in het zuiden woont is België soms een uitkomst.


Kosten: :}
Voor deelname aan het NK moet je lid zijn van Rap-Holland.nl, €30,-
en een racelicentie van de KNMV aanschaffen, €55,-
Dit zijn de basiskosten. Per NK-racedag betaal je €60,- aan de balie. Kom je niet, dan betaal je niet. Per jaar zijn er 9 NK-dagen.
Kijk hier, maar let op: dit was voor 2012.
http://rap-holland.nl/lid-worden-inschrijven

Als je wilt kan je ook (eenmalig) een ééndagslicentie kopen. Kosten daarvoor €20,-.

Voor indoor- vrijetrainingen betaal je zo'n €22,- per 3 uur.
Outdoor betaal je soms €17,50 à €27,50 voor drie uur, soms hetzelfde voor een vrijetraining van 10.00h-17.00h.
Afhankelijk van de drukte wordt er in 1 of 2 groepen gereden.
Hier voor zijn geen licenties of ander papierwerk voor nodig. Je hoeft je ook niet eerst te kwalificeren. Gewoon komen, uitladen en knallen!

Voor de endurance-race, welke de derde zondag van januari 2013 wordt verreden in Swalmen, rijden alle klassen door én met elkaar. Kosten €100,- per team, inclusief baanhuur. Elk team bestaat uit minimaal 2 en maximaal 4 personen (2012).
In tegenstelling tot het NK, waar alleen met fabrieks-machines gereden mag worden en goedgekeurde zelfbouw, mogen hier ook de zogenaamde "Chinese" fietsjes meedoen. Geen licentie vereist! *O*
 
Laatst bewerkt:
he dan,

Goede wedstrijdfietsen vind je veel op het minibike forum (ff googlen) Op MP staan vaak de chinese rommel. Met recht die dingen zijn echt levensgevaarlijk....

Een goede italiaan kost nieuw rond de 5000,- maar tweede hands vind je een goed vaak tussen de 1000 en 1500 euro. Wil je serieus mee doen kijk dan eens op www.raceenzo.nl (phantom) of www.mabotuning.nl (DM) of bij Bert Deroue www.derouerace.nl (GRC)

Een dagje wedstrijd is 60,- maar je kan in de zomer periode elk weekend de hele dag rijden op stadskanaal voor 28,- of indoor in de winter voor net geen 20,-. Je rijd dan 3-4 uur onbeperkt. OOk op het minibike forum vind je enorm veel info hierover.

Voor de trainingen hoef je geen papiertje te hebben, wil je races rijden dan moet je een districtlicentie aanschaffen bij de RAP Holland. (kost 55,-)

Goetjes
 
Thanks voor de info heren,me bedoeling is gewoon voor de fun rijden,geen wedstrijden.
Heb dat ook altijd met het karten zo gedaan.
Zal eens gaan kijken of ik iets leuks gebruikt tegen kom :)
 
Voordat je wat koopt, kom even kijken bij een vrije training om wat te praten met coureurs. We zullen je zeker kunnen helpen. :Y

Importeurs hebben vaak ook tweedehands. *O*
Vaak kan je ook, bijvoorbeeld, een tweedehands rollend frame nemen en er dan een nieuw blok onder zetten oid.

Hier een gebruikt kampioensblok: :9~
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?f=40&t=34140#p402063
(Misschien moet je je eerst registreren om te kunnen kijken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan