Demper inkorten, how to topic

Ghetto Bassie

VTR SP-1 Dark Grey Edition
Donateur
28 okt 2008
45.870
23.356
Hoeksche Waard
Hallo allen :W

Heb al even gezocht naar soortgelijke topics, maar kon eigenlijk alleen maar topics vinden met de vraag hoe een bepaalde demper in te korten. Een how to topic heb ik nog niet voorbij zien komen.

Voor velen is het een procesje van een appel en een ei, maar voor sommige minder technisch aangelegde sleutelaars kan het toch het duwtje in de rug zijn om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld het opknappen van een schadedemper.

Daarom leek het mij wel een aardig plan om hier diverse manieren van inkorten met foto's van het inkortproces neer te plempen.

Zelf heb al meerdere dempers ingekort en heb maar eens een paar foto's van mijn proces gemaakt.
Deze demper heeft waarschijnlijk op een ander type motor gezeten, waardoor er naast de uitlaatbeugel het profiel van de vorige ophanging goed te zien was, dit wilde ik mooi wegwerken door 'm 5 cm in te korten zodat de beugel daar weer netjes overheen valt.

Eerst de benodigdheden ff bij elkaar gelegd.
full


Daarna na het uitmeten wat afplaktape er omheen geplakt om er langs te kunnen zagen.
full


Popnagels uitgeboord en beugeltje losgehaald.
full


Flensgedeelte eruit gehaald en zie daar het binnenwerk.
full


Zagen maar.....
full

full


Bij deze demper zat de binnenbuis aan het eindpijpje vast, dus deze ook even los gemaakt (net zoals bij de flens).
full


Binnenbuis op maat zagen...
full

full


Bij deze demper was het schroefdraad niet helemaal jofel, dat is ook opnieuw getapt.
full

full


Na het uitmeten van de popnagel-gaten, de gaten geboord en even "droog" getest of alles goed zou gaan passen.
full


Ring er omheen en poppen maar, wel met gasdichte popnagels...
full


En het eindresultaat... (uiteindelijk met nieuwe sticker, oude was gesneuveld)
full

full


Een ander resultaat, deze demper was flink beschadigd en moest aan beide zijden ingekort worden. Na het inkorten in de blanke lak laten spuiten, was weer als nieuw *D
full


Dit was mijn project, hoop dat het een beetje duidelijk is voor de leek.
Mocht men andere manieren van inkorten hebben (met ander gereedschap) en er een foto of fotoreportage van hebben. Zou zeggen, gooi de ideeën hier neer...

Greetz :W
 
Laatst bewerkt:
Gasdichte nagels zijn relatief duur en in de functievervulling mbt een demper is het "gasdicht" zijn imo overbodig... ;)



Edit: Om het even volledig te maken:

Wanneer een "niet gasdichte" popnagel wordt gepopt blijft het bolletje op de trekpin altijd in de popnagel zitten (zie onderstaande afbeelding). Ofwel er is altijd een afdichting. Onder een waterkolom van 1 meter zal deze misschien niet waterdicht zijn. Afijn, de relevantie hiervan met oog op een motorfietsdemper is nul.

Een normale popnagel (bron: Beluma.be).
[afbeelding]

Een gasdichte popnagel
(bron: Beluma.be).
[afbeelding]


Dan denk ik dat gassichte popnagels wel degelijk nut hebben aangezien 1 meter water gelijk staat aan 0,1Bar/100Mbar.... ga ervan uit dat mijn motor bij 10.000rpm's toch iets meer druk dan 100Mbar geeft...
 
Ik heb een rvs Yoshi en die heeft wat beschadigingen aan de achterzijde van de uitlaat (lees kant van achterwiel). Paar kleine deukjes.
Nu wil ik deze ook in gaan korten maar hij zit niet met popnagels vast maar met schroeven.
Kan het dan nog steeds wel?

full
 
Dan denk ik dat gassichte popnagels wel degelijk nut hebben aangezien 1 meter water gelijk staat aan 0,1Bar/100Mbar.... ga ervan uit dat mijn motor bij 10.000rpm's toch iets meer druk dan 100Mbar geeft...
Los daarvan, je krijgt zwarte vlekjes rond je popnagels. Voor die paar euro meer ga je toch niet lopen te sukkelen?
 
Ik heb een rvs Yoshi en die heeft wat beschadigingen aan de achterzijde van de uitlaat (lees kant van achterwiel). Paar kleine deukjes.
Nu wil ik deze ook in gaan korten maar hij zit niet met popnagels vast maar met schroeven.
Kan het dan nog steeds wel?

[afbeelding]
Ken dat eigenlijk niet, maar lijkt mij hetzelfde als met ponagels. Je zal dan waarschijnlijk na het afzagen nieuwe gaten in de huls moeten boren en dan ipv popnagelen weer vastschroeven... Als de flens in de huls zit, zal dat denk ik ook wel zo zijn.

Weet niet of iemand anders daar ervaring mee heeft?
 
Laatst bewerkt:
Tadaaahh *O* *O* *O*

Het was even uitzoeken en prutsen 3 van de 4 boutjes waren doorgedraaid |(
Moet dus nog even kijken hoe ik deze het beste uit kan boren.

Maar wel even een piccie van het resultaat.
Hij zit dus nog niet helemaal strak op de flens was even voor de foto.

full
 
full

full

full

full

Dit zijn een paar fototjes van mijn zaagacties. Ik heb de popnagels van de endcaps er uit geboord en toen de endcaps erafgetikt. Dan trek je zo het hele binnen werk eruit. Dempers zelf met de handzaag gedaan en het "demperhuis" met de lintzaag. Daarna alles weer in elkaar geschoven. En met een paar lasjes vastgezet.
 
Hahahaha Nickel dahs een goeie xD

Idd mijn hond had nog een wit plekje op zn borst, dat moet af en toe ook bijgewerkt worden :P Binnekort zal er wel een fly-by komen, dan komtie beter tot zn recht
 
Chop chop :)
IMG_0553.JPG

IMG_0556.JPG


uit einde van de geperforeerde pijp was van de fabriek af gekrompen zodat het eind stuk er mooi in schoof, dus heb maar even een ring gedraaid van een stukje pijp welke ik aan het eindstukje gelast heb, zodat deze weer mooi centreerd.
Maakt nu wel leuk geluidje trouwens :) 1/3e ingekort

Heb trouwens nog een zooi gasdichte popnagels over, mocht je intresse hebben stuur maar een privebericht
 
Laatst bewerkt:
Chop chop :)
[afbeelding]
[afbeelding]

uit einde van de geperforeerde pijp was van de fabriek af gekrompen zodat het eind stuk er mooi in schoof, dus heb maar even een ring gedraaid van een stukje pijp welke ik aan het eindstukje gelast heb, zodat deze weer mooi centreerd.
Maakt nu wel leuk geluidje trouwens :) 1/3e ingekort

Heb trouwens nog een zooi gasdichte popnagels over, mocht je intresse hebben stuur maar een privebericht

Wow, wat verschil hé! Mijn demper heeft wat beschadigingen, denk dat ik binnenkort ook de zaag erin zet :9
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu ook bezig met het inkorten van mijn demper. Ik heb de popnagels eruit gehaald, maar ik krijg het voorste stuk er niet af? Ik heb zitten trekken, meppen, al dan niet meer maar het zit muurvast?

Iemand tips hoe ze het makkelijkste los gaan?

Het gaat om een ovale Arrow demper.
 
Ik ben nu ook bezig met het inkorten van mijn demper. Ik heb de popnagels eruit gehaald, maar ik krijg het voorste stuk er niet af? Ik heb zitten trekken, meppen, al dan niet meer maar het zit muurvast?

Iemand tips hoe ze het makkelijkste los gaan?

Het gaat om een ovale Arrow demper.


Ik heb dit zelfde probleem gehad met mijn Yoshimura demper, ik heb na veel inspuiten met wd40 hem er uiteindelijk voorzichtig met een beitel uitgeslagen.

Suc6!
 
Ik ben nu ook bezig met het inkorten van mijn demper. Ik heb de popnagels eruit gehaald, maar ik krijg het voorste stuk er niet af? Ik heb zitten trekken, meppen, al dan niet meer maar het zit muurvast?

Iemand tips hoe ze het makkelijkste los gaan?

Het gaat om een ovale Arrow demper.
Andere kant ook los maken? Ik heb met een Bos demper met een stuk hout en een hamer op de rand van de flens staan meppen en uit eindelijk had ik gewonnen.

Heb je popnagels geheel doorgeboord of alleen de kop?
 
Andere kant ook los maken? Ik heb met een Bos demper met een stuk hout en een hamer op de rand van de flens staan meppen en uit eindelijk had ik gewonnen.

Heb je popnagels geheel doorgeboord of alleen de kop?


De achterkant is nog erg netjes, de rest zit onder de achterkant, dus als daar iets mis gaat is het niet zo erg omdat dat toch niet in het zicht zit. Ik heb er met een rubberen hamer een paar keer op geslagen, maar ik zag dat ik er kleine deukjes in geslagen had :X Dus wil ik op zoek naar een andere manier.. De andere kant laat ik liever zitten.

De popnagels zijn er in zijn geheel uit, daar kan het niet aan liggen.

Ik heb dit zelfde probleem gehad met mijn Yoshimura demper, ik heb na veel inspuiten met wd40 hem er uiteindelijk voorzichtig met een beitel uitgeslagen.

Suc6!

Wd40, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb |(
ik ga eens aan de gang, thanks!

// Ik heb m los, na een halve bus wd40. Kostte nog aardig wat wrik en trekwerk, maar het is los :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan