Demper inkorten, how to topic

Ghetto Bassie

VTR SP-1 Dark Grey Edition
Donateur
28 okt 2008
45.866
23.350
Hoeksche Waard
Hallo allen :W

Heb al even gezocht naar soortgelijke topics, maar kon eigenlijk alleen maar topics vinden met de vraag hoe een bepaalde demper in te korten. Een how to topic heb ik nog niet voorbij zien komen.

Voor velen is het een procesje van een appel en een ei, maar voor sommige minder technisch aangelegde sleutelaars kan het toch het duwtje in de rug zijn om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld het opknappen van een schadedemper.

Daarom leek het mij wel een aardig plan om hier diverse manieren van inkorten met foto's van het inkortproces neer te plempen.

Zelf heb al meerdere dempers ingekort en heb maar eens een paar foto's van mijn proces gemaakt.
Deze demper heeft waarschijnlijk op een ander type motor gezeten, waardoor er naast de uitlaatbeugel het profiel van de vorige ophanging goed te zien was, dit wilde ik mooi wegwerken door 'm 5 cm in te korten zodat de beugel daar weer netjes overheen valt.

Eerst de benodigdheden ff bij elkaar gelegd.
full


Daarna na het uitmeten wat afplaktape er omheen geplakt om er langs te kunnen zagen.
full


Popnagels uitgeboord en beugeltje losgehaald.
full


Flensgedeelte eruit gehaald en zie daar het binnenwerk.
full


Zagen maar.....
full

full


Bij deze demper zat de binnenbuis aan het eindpijpje vast, dus deze ook even los gemaakt (net zoals bij de flens).
full


Binnenbuis op maat zagen...
full

full


Bij deze demper was het schroefdraad niet helemaal jofel, dat is ook opnieuw getapt.
full

full


Na het uitmeten van de popnagel-gaten, de gaten geboord en even "droog" getest of alles goed zou gaan passen.
full


Ring er omheen en poppen maar, wel met gasdichte popnagels...
full


En het eindresultaat... (uiteindelijk met nieuwe sticker, oude was gesneuveld)
full

full


Een ander resultaat, deze demper was flink beschadigd en moest aan beide zijden ingekort worden. Na het inkorten in de blanke lak laten spuiten, was weer als nieuw *D
full


Dit was mijn project, hoop dat het een beetje duidelijk is voor de leek.
Mocht men andere manieren van inkorten hebben (met ander gereedschap) en er een foto of fotoreportage van hebben. Zou zeggen, gooi de ideeën hier neer...

Greetz :W
 
Laatst bewerkt:
Dempers Laser Hotcam ingekort van 50 cm naar 30 cm (2 uitlaten dus)

Met haakse slijper en schilders tape. Rond 5 mm popnagels gebruikt . Incl. afwerking ca 1.5 uur per demper.

Dieper geluid gekregen (zie video opgenomen met oude Nokia Classic)





video (sorry voor geluidskwaliteit)


En om buren te plezieren en m'n oren te sparen (man wat een herrie) een db killer toch maar gemonteerd (uit grabbelbak 2de hands db killers bij een motorzaak)





En nu is hij rood (laser embleem)

 
Laatst bewerkt:
Ja, het geluid wordt minder gedempt, dus wordt een stuk luider. Althans, als je een demper van +/- 30 cm overhoud. Ik heb ongeveer 5 cm van de demper afgehaald, dat verschil merk je dan vrijwel weer niet.
Hoe meer je er vanaf haalt, hoe meer geluid er uit de demper komt.
 
Laatst bewerkt:
laatst ook nog gedaan met een schadeuitlaat voor mijn Gilera (4 takt 180 cc).
Je ziet ook gelijk de overtollige 'rotzooi'


en het gemonteerde eindresultaat (op de uitlaatklem na dan, die zit er inmiddels ook weer om)
 
net zo goed ;)
Het is een Scorpion demper en die houdt het midden tussen een reflectie- en een absorptiedemper.
Wel een geperforeerde buis in de demper met glaswol eromheen van de absoptiedemper, maar óók pijpjes en schotjes van de refelctiedemper.
Zie bijgaande tekening van hoe het origineel was en wat het was zoals op de foto hierboven (na het inkorten dus). Ik heb het tussenschot eruit gehaald, waardoor het in feite een volledige absorptiedemper met ingebouwde dB killer is geworden.

En het leuke is dat er een E2 keur inzit (dus legaal :Y :Y :Y)
En aan de buitenkant zag ie ir inderdaad nog heel legaal uit . . . . met de motor uit!!
Het klonk hartstikke gaaf hoor, en de vlammen kwamen eruit bij gas dicht doen.
Op een motorfiets met 'zelf schakelen' zou het goedkomen hoor. Daarbij kun je immers zelf bepalen welk toerental je rijdt, dus heb je ook het geluid in de hand.
De Gilera waar ie op zit is een scooter dus automaat. Gewoon wegrijden gebeurt bij 6-7 krpm, dus een flinke herrie. Was hartstikke leuk , maar ik werd zelf al gek van de herrie. Iedereen keek naar me. Nu is dat niet zo erg en lekker veilig, maar de reden is minder. De politie merkt je ook vrij snel op en trapt NOOIT in dat E-keurmerk.
Ik heb het schotje weer teruggeplaatst (het tweede compartiment is dus een stuk korter) en nu is het een normaal acceptabel geluid. Wel mooie diepe klappen, veel meer dan je uit de 180 cc 1 cilindertje zou verwachten. . . Hij maakt nu iets meer geluid dan in de originele lengte.
 
Tijdje geleden een titanium Leovince demper ingekort.

Gewoon met schilderstape en een dun slijpschijfje, vonken zijn een andere kleur maar verder ging het prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan