KTM 990 SM-R, SM-T, 990/1190 ADV en meer LC8 topic deel VI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, dat blijft, tenminste als je hem verkeerd berijdt! Je moet volle patat op die haarspeld af, laat remmen en met gas er flink op door die haarspeld. Jouw sm moet minimaal 3500 rpm hebben om lekker op te pakken.

hahaha thanks... doe ik normaal gesproken ook.. maar tja je zal maar net een sleurhut voor je hebben rijden ;)
 
Nee, maar dan rijd ik sowieso een stuk rustiger en schakel desnoods ff terug naar z'n eerste of pak er even de koppeling bij. Maar hoe dan ook, de sm(r)(t) heeft een minimum toerental nodig want anders begint de ketting te meppen, dat staat helemaal los van de mapping. Maar die dingen zijn niet gemaakt om russtig mee te rijden, zoiets koop je net ivm een agressievere rijstijl. Daarom begrijp ik ook niet als mensen hier er een progressieve gashandle erop zetten, volgens mij moet je dan gewoon een andere motor kopen die wel bij je past. Ik geniet elke keer opnieuw van het nukkige/brute van mijn smr, het past gewoon bij mijn manier van rijden. En dat is nu eenmaal meestal hooligan stijl, waabij opgemerkt dat ik hem zelden voorbij de 7500 rpm rij, is helemaal nergens goed voor, ik rij alles tussen de 4000 en 8000 rpm en schiet daar best wel mee op in het dagelijkse verkeer.


Klopt inderdaad - het is maar wat je wil

Niet iedereen wil zijn motor aanpassen/slopen etc. Ik ben er ook geen voorstander van en deze KTM is mijn eerste motor die ik in deze mate heb aangepast.

Mijn motor is redelijk zwaar aangepast kun je zeggen (inruilen gaat een probleem worden denk ik ook) maar hij rijd nu zoveel beter, is sterker, klinkt veel bruter en zeg nou eerlijk, dat past toch bij dit soort motor? :)
 
Nee, maar dan rijd ik sowieso een stuk rustiger en schakel desnoods ff terug naar z'n eerste of pak er even de koppeling bij. Maar hoe dan ook, de sm(r)(t) heeft een minimum toerental nodig want anders begint de ketting te meppen, dat staat helemaal los van de mapping. Maar die dingen zijn niet gemaakt om russtig mee te rijden, zoiets koop je net ivm een agressievere rijstijl. Daarom begrijp ik ook niet als mensen hier er een progressieve gashandle erop zetten, volgens mij moet je dan gewoon een andere motor kopen die wel bij je past. Ik geniet elke keer opnieuw van het nukkige/brute van mijn smr, het past gewoon bij mijn manier van rijden. En dat is nu eenmaal meestal hooligan stijl, waabij opgemerkt dat ik hem zelden voorbij de 7500 rpm rij, is helemaal nergens goed voor, ik rij alles tussen de 4000 en 8000 rpm en schiet daar best wel mee op in het dagelijkse verkeer.

:Y

Dat valt me trouwens ook best op in de xtx groep.
Geven bakken met geld uit om met inventieve en ingewikkelde ingrepen het vermogen naar 60 pk te krijgen. Koop dan een andere fiets !
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje tussendoor.

Heeft iemand een werkplaats handboek voor een SMT 990 uit 2011 over?
Of weet waar ik die kan verkrijgen?

greetz
 
Heeft trouwens nog iemand de switch van een Adventure naar een SM-R gemaakt? Hoe zijn de ervaringen?

ik kom niet echt van een adventure, maar ik heb er wel mee gereden...ik vind basically dat bij de SMT alle knoppen wat harder open gedraaid worden ter vergelijking met de adventure:
- meer power
- VEEL betere remmen
- wat lichter, voelt veel lichter, speelser
- veel wendbaarder
- wheeliet veel makkelijker ;)

ik vond qua comfort niet zo veel verschil, zowel de SMT als de adventure hebben een aanvaardbaar zadel en een goeie zitpositie. Allebei hebben ze ook een ruk windscherm :D

Als je geen onverhard doet, dan is de SMT altijd de betere motorfiets.
 
Nee, maar dan rijd ik sowieso een stuk rustiger en schakel desnoods ff terug naar z'n eerste of pak er even de koppeling bij. Maar hoe dan ook, de sm(r)(t) heeft een minimum toerental nodig want anders begint de ketting te meppen, dat staat helemaal los van de mapping. Maar die dingen zijn niet gemaakt om russtig mee te rijden, zoiets koop je net ivm een agressievere rijstijl. Daarom begrijp ik ook niet als mensen hier er een progressieve gashandle erop zetten, volgens mij moet je dan gewoon een andere motor kopen die wel bij je past. Ik geniet elke keer opnieuw van het nukkige/brute van mijn smr, het past gewoon bij mijn manier van rijden. En dat is nu eenmaal meestal hooligan stijl, waabij opgemerkt dat ik hem zelden voorbij de 7500 rpm rij, is helemaal nergens goed voor, ik rij alles tussen de 4000 en 8000 rpm en schiet daar best wel mee op in het dagelijkse verkeer.

:^

En haarspeld bocht pakken is gewoon zorgen dat je nog genoeg voorwaardtse snelheid hebt.
Op deze manier lukt me het gewoon met een laag toerental ~2500-3000rpm zo'n haarspeld kunt pakken zonder al te veel bokken.
 
Laatst bewerkt:
Heeft trouwens nog iemand de switch van een Adventure naar een SM-R gemaakt? Hoe zijn de ervaringen
Ik heb wel een keer gereden op een 950 SM en dat reed als een tierelier. Stuurt echt geweldig soepel en het remt inderdaad alsof je een anker uitgooit. Maar ik zou mn Adv er niet voor weg doen, eigenlijk moet ik die SM voor erbij hebben...
 
...Daarom begrijp ik ook niet als mensen hier er een progressieve gashandle erop zetten, volgens mij moet je dan gewoon een andere motor kopen die wel bij je past. ...

Jij hoeft dat ook niet te snappen, als de SMT rijders die wel een progressieve handle hebben het maar snappen :)
 
Laatst bewerkt:
ik kom niet echt van een adventure, maar ik heb er wel mee gereden...ik vind basically dat bij de SMT alle knoppen wat harder open gedraaid worden ter vergelijking met de adventure:
- meer power
- VEEL betere remmen
- wat lichter, voelt veel lichter, speelser
- veel wendbaarder
- wheeliet veel makkelijker ;)

ik vond qua comfort niet zo veel verschil, zowel de SMT als de adventure hebben een aanvaardbaar zadel en een goeie zitpositie. Allebei hebben ze ook een ruk windscherm :D

Als je geen onverhard doet, dan is de SMT altijd de betere motorfiets.

Thanx voor je bericht. Ik heb proefgereden op een 950 SMR. De genoemde verschillen merkte ik al, wat ik meer bedoel is, nog niemand spijt van de overstap?
 
Thanx voor je bericht. Ik heb proefgereden op een 950 SMR. De genoemde verschillen merkte ik al, wat ik meer bedoel is, nog niemand spijt van de overstap?

Ik denk dat je de spijt voor kan zijn door te bedenken wat je met een motor doet.
2 keer per jaar ver weg, woon-werk waarbij je veel moet vervoeren, en wil je veel onverhard rijden. Dan zou ik het niet doen. Anders wel :+
 
Daarbij aantekenend dat je op de SMR óók lange tochten kunt maken, dagtochten van 400 km zijn hier geen uitzondering, ook met het spartaanse zadel (dat went). En een weekend of langer weg op de SMR gaat ook helemaal prima, heb zelf zo'n topcase-montageplaat aangeschaft, roltas erop en je kunt een week(end) weg, is helemaal geen issue.
 
Daarbij aantekenend dat je op de SMR óók lange tochten kunt maken, dagtochten van 400 km zijn hier geen uitzondering, ook met het spartaanse zadel (dat went). En een weekend of langer weg op de SMR gaat ook helemaal prima, heb zelf zo'n topcase-montageplaat aangeschaft, roltas erop en je kunt een week(end) weg, is helemaal geen issue.

fair enough. ik ben met de 950 smr ook aardig wat op pad geweest.
zonder ergo zadel ;) wel pijnlijke billetjes na 600+ km
maar goed punt is duidelijk volgens mij
 
Nou, er zíjn weggetjes.....
Dit was echt moeilijk met de gasaanname van de SMT (voor Ritzen en progressieve gashandle).

Ik heb deze zelf niet gereden dus geen persoonlijke ervaring.
Maar op de film ziet het er niet echt spannend uit.

Ik heb zelf de gavia pas:

en de umbrail pass:

al diverse keren gereden deze hebben ook diverse smalle stukken er in zitten met onoverzichtelijke bochten en stijle hellingen en geen vangrails.(en er zijn nog zat voorbeelden waar ik geen naam meer van weet)

Maar als je je gemak houd en vloeiend rijd dan valt (vindt ik) het reuze mee
 
Laatst bewerkt:
Jij hoeft dat ook niet te snappen, als de SMT rijders die wel een progressieve handle hebben het maar snappen :)

Ik vraag me of of die SMT rijders de SMT wel snappen :? :P

Maar idd moet iedereen lekker zelf weten, als het voor je werkt zo'n gashandle, de kosten zijn het niet.

Hier nog wat plaatjes van die niet bestaande 2013 SMT (je snapt nu ook dat je niet de eerste de beste Duitser met een KTM shirtje moet geloven ;) )

http://blog.derestricted.com/travel/2013-ktm-990-smt/

geen straf om in 2013 een SMT te willen kopen :9~
 
Ik ben best tevreden met de gas respons van de smt , is in vergelijk met men R1 niet echt veel verschil , die had ook het aan/uit effect :] gewoon gas geven en gaan dat is juist fun aan de SMT , helaas is dat met die 60km/h wegen hier niet echt leuk meer rijden :N

Gelukkig woon ik vlak bij de grens dus lekker daar sturen , of ff naar de Harz of teutoburgerwoud :]

Ik vind hem gewoon tof om te rijden :Y
 
Ik vraag me of of die SMT rijders de SMT wel snappen :? :P

Maar idd moet iedereen lekker zelf weten, als het voor je werkt zo'n gashandle, de kosten zijn het niet.

Hier nog wat plaatjes van die niet bestaande 2013 SMT (je snapt nu ook dat je niet de eerste de beste Duitser met een KTM shirtje moet geloven ;) )

http://blog.derestricted.com/travel/2013-ktm-990-smt/
geen straf om in 2013 een SMT te willen kopen :9~~

Is idd een mooi gelukte kleurencombinatie, dat oranje frame met zwart bodywork...mooi!
 
Weet er iemand of er stuurmoffen zijn die passen over de handkappen van de adventure990 ? Ik heb 2 totaal tegenstrijdige berichten gelezen over de Oxford deluxe. De ene beweerd dat die er speciaal voor gemaakt zijn, de andere beweerd dat absoluut niet passen. Iemand uitsluitsel of een andere suggestie voor moffen die wel passen?
Waarom ik die wil? Omdat ik te kampen heb met het syndroom van reynaut. Handen, en dan meer bepaald mijn vingers worden bij het minste briesje lijkbleek en pijnlijk. Dus hoe lelijk ze ook zijn, het verhoogt mijn motorplezier enorm.
 
Weet er iemand of er stuurmoffen zijn die passen over de handkappen van de adventure990 ? Ik heb 2 totaal tegenstrijdige berichten gelezen over de Oxford deluxe. De ene beweerd dat die er speciaal voor gemaakt zijn, de andere beweerd dat absoluut niet passen. Iemand uitsluitsel of een andere suggestie voor moffen die wel passen?
Waarom ik die wil? Omdat ik te kampen heb met het syndroom van reynaut. Handen, en dan meer bepaald mijn vingers worden bij het minste briesje lijkbleek en pijnlijk. Dus hoe lelijk ze ook zijn, het verhoogt mijn motorplezier enorm.

denk dat je je vraag beter op www.lc8.nl kunt stellen, zitten veel adventure-rijders daar...

grtz, tok
 
Er is al heel veel geschreven over de aan / uit gasreactie / rommelig lopen van de 990 lc8. Als er niks aan de hand was was er ook niet zoveel ophef over. Ik heb op verschillende 990`s gereden en de 1 heeft er meer last van als de ander.

Dus het kan dat je net een goeie hebt en nergens last van hebt. Ik heb weleens op een demo SMT van KTM gereden en die pakte 10 x mooier op als m`n eigen SMT, ook weleens op een superduke gereden die echt een ramp was.

Op m`n eigen SMT heb ik een progressief gashendel + akra mapping en het is nu acceptabel. Standaard was het niet mogelijk om een constante snelheid te rijden op een klinkerweg, elke mm gas en de motor schoot vooruit, mm minder en je stond stil.

Er zijn veel 1000 cc twins die veel mooier lopen onder in de toeren vergeleken met een 990 lc8. Bijv. honda Sp1, Aprilia Tuono / mille
 
Binnenkort een verslag waarbij je kunt zien of je in Ethiopie met een 1190 ook nog een beetje off-road kunt rijden.

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=841341

jpuouqsmy6i.jpg
 
Ik heb deze zelf niet gereden dus geen persoonlijke ervaring.
Maar op de film ziet het er niet echt spannend uit.

Ik heb zelf de gavia pas:

en de umbrail pass:

al diverse keren gereden deze hebben ook diverse smalle stukken er in zitten met onoverzichtelijke bochten en stijle hellingen en geen vangrails.(en er zijn nog zat voorbeelden waar ik geen naam meer van weet)

Maar als je je gemak houd en vloeiend rijd dan valt (vindt ik) het reuze mee
Weggetje is 30% omhoog/omlaag, wisselende verkanting, losse stenen, en toen wij er waren: mist en regen. Lol.

Mooie passen op je films!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan