KTM 990 SM-R, SM-T, 990/1190 ADV en meer LC8 topic deel VI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb geen idee wat KTM nog meer in petto heeft voor ons. Wel kan je er vanuit gaan dat als de huidige SMT geschrapt wordt uit de catalogus, dat het nieuwe product (1190 adv) deze gaat vervangen.

Je ziet ook nadrukkelijk het onderscheid tussen de 1190 adv. en de 1190 adv R. Deze laatste is geoptimaliseerd voor off-road gebruik (21 inch voorwiel) waarbij de normale versie perfect past voor straat gebruik. Met 150 pk en alle mogelijkheden die bij een moderne fiets passen + het KTM recept voor fun, kan je in mijn optiek maar moeilijk een 1190 SMT op de markt zetten. Deze zou dan alleen verschillen qua looks en mogelijk kleiner maatje voorwiel / balhoofdhoek + vering verschillen van de nieuwe 1190 adv.

Zelf ben ik enorm tevreden over mijn 990 SMT, maar twijfel ik dat deze nog het daglicht gaat zien als een 1190 SMT. Daar is de nieuwe adventure te breed voor ingezet.
 
Zware bak toch nog wel, 212 kilo droog. Ik vraag me af hoeveel sneller dat ding nou daadwerkelijk is in real life vergeleken met bijv mijn aangepaste 990 SMR
 
Maar met die redenatie...waarom dan wel een 990 SMT, 990SMR en een Superduke?.

Volgens mij is dat nu juist het voordeel van het huidige LC8 gamma. Met 1 blok (in diverse tunings stadia) en 1 hoofdframe toch verschillende motoren en dus verschillende rijders/klanten.

De 1190 Superduke komt er aan, alhoewel waarschijnlijk pas volgend jaar '(
(ik had effe gehoopt nu al of op de Eicma maar het blijft angstvallig stil :X )

Wellicht dat er in de toekomst toch een SMT/SMR komt. De SMR klanten zitten imo niet te wachten op een Adv en dan zouden die dus maar een Superduke moeten kopen?
 
idd

Heb met de ouwe Adv toch wel heel veel plezier beleefd. :Y Zeker, de remmen waren niet echt brilliant maar je kon echt super vegen met dat ding :}

Nieuwe zal vast een super goede fiets zijn, maarja wel dik 16ruggen '(


dat is altijd nog goedkoper dan een full option bmw of multistrada :+
 
Maar met die redenatie...waarom dan wel een 990 SMT, 990SMR en een Superduke?.

Volgens mij is dat nu juist het voordeel van het huidige LC8 gamma. Met 1 blok (in diverse tunings stadia) en 1 hoofdframe toch verschillende motoren en dus verschillende rijders/klanten.

De 1190 Superduke komt er aan, alhoewel waarschijnlijk pas volgend jaar '(
(ik had effe gehoopt nu al of op de Eicma maar het blijft angstvallig stil :X )

Wellicht dat er in de toekomst toch een SMT/SMR komt. De SMR klanten zitten imo niet te wachten op een Adv en dan zouden die dus maar een Superduke moeten kopen?

Eens dat je een adventure niet moet vergelijken met een SM(R). Dat zijn twee fietsen met compleet andere doeleinden en doelgroep. Maar een huidige SMT (en dan ook enkel de T) ligt veel te dicht bij de nieuwe 1190 adv.
In mijn optiek gaat de nieuwe 1190 adv (niet R) direct de concurrentie aan met de Triumph Explorer, BMW 1200 GS, Ducati Multistrada 1200 + andere concurrenten zoals de Honda en Kawasaki versys 1000.
Qua prijskaartje zitten we wel in een andere hoek, maar zo groot is het gat ook weer niet. Advies verkoopprijs van 13899 voor een SMT vs. een mogelijke 15899 voor de 1190 adv. vind ik veel geld, maar voor iemand die 14k kan missen is 16k ook een mogelijkheid.

Wie weet, gaat KTM het 1190 blok voor meerdere doeleinden inzetten en voor we het weten hebben we straks een 1190 SMT. Ik sluit ook niet uit dat dit een mogelijkheid is, maar met de huidige productie capacteit + de overlap in de doelgroep en doeleind liggen de SMT en 1190 te dicht bij elkaar.
 
Een SMR met dat blok zou wel heel mooi zijn - dan alle restricties slopen, motohooligan eronder, full Akra - 170PK ??


Ik heb een moto hooligan klaarliggen bij een vriend in US en laat die begin 2013 in mijn 990smr 2012 inbouwen. Ik las dat jij dit ook deed. Ik bestelde de complete set en laat de werken uitvoeren door mijn dealer (zelf onbekwaam). Moet er dan ook een andere mapping op? Heb reeds Akra's met aangepaste mapping. Wordt de fiets sneller dan voorheen ?
 
Ik heb geen idee wat KTM nog meer in petto heeft voor ons. Wel kan je er vanuit gaan dat als de huidige SMT geschrapt wordt uit de catalogus, dat het nieuwe product (1190 adv) deze gaat vervangen.

Je ziet ook nadrukkelijk het onderscheid tussen de 1190 adv. en de 1190 adv R. Deze laatste is geoptimaliseerd voor off-road gebruik (21 inch voorwiel) waarbij de normale versie perfect past voor straat gebruik. Met 150 pk en alle mogelijkheden die bij een moderne fiets passen + het KTM recept voor fun, kan je in mijn optiek maar moeilijk een 1190 SMT op de markt zetten. Deze zou dan alleen verschillen qua looks en mogelijk kleiner maatje voorwiel / balhoofdhoek + vering verschillen van de nieuwe 1190 adv.

Zelf ben ik enorm tevreden over mijn 990 SMT, maar twijfel ik dat deze nog het daglicht gaat zien als een 1190 SMT. Daar is de nieuwe adventure te breed voor ingezet.

Van mijn dealer vernam ik dat 2014 het jaar is waar er grote veranderingen komen in het bestaande gamma. Kocht mijn 990 SMR in 09/2012 en hij verzekerde mij dat er geen veranderingen op SMR gebied, in 2013, kwamen en tot zover heeft hij gelijk.......
 
Van mijn dealer vernam ik dat 2014 het jaar is waar er grote veranderingen komen in het bestaande gamma. Kocht mijn 990 SMR in 09/2012 en hij verzekerde mij dat er geen veranderingen op SMR gebied, in 2013, kwamen en tot zover heeft hij gelijk.......

hmm... als dat zo is... blijf ik nog wel even doorrijden op mijn SMT :).
 
Ik heb een moto hooligan klaarliggen bij een vriend in US en laat die begin 2013 in mijn 990smr 2012 inbouwen. Ik las dat jij dit ook deed. Ik bestelde de complete set en laat de werken uitvoeren door mijn dealer (zelf onbekwaam). Moet er dan ook een andere mapping op? Heb reeds Akra's met aangepaste mapping. Wordt de fiets sneller dan voorheen ?

Ik had eers ook de Akra mapping maar met de Motohooligan liep hij niet mooi.

Rijd nu met de volgende map: Kev_custom_map_21_11_2011.hex
Heb deze hier gedownload: KTM_OEM & Custom Tune_list

Loopt heel goed nu - gevoelsmatig een pak meer vermogen.

Het beste is om een dyno op te zoeken en je motor daarop laten afstellen.
 
Motor weer aan het dichtbouwen. Kleppen gecheckt, mooi binnen de toleranties.

Luchtfilterbox is een mooie puzzel maar wel erg fraaie oplossing.

Carb's binnen in de air box, dus mooi beschermd tegen vuil en nattigheid. Zien er ook nog als nieuw uit.

Snap eigenlijk niet dat iemand over gaat op een Hooligan filter. Lijkt me sterk dat het veel verschil maakt, behalve het geluid. Ligt orgineel al een joekel van een filter in.

ijsselstein201210310095.jpg


Gelijk gasnaalden nagekeken, vorige eigenaar had hem idd al aan laten passen op open uitlaten. Ringetje onder de gasnaald.

ijsselstein201211050097.jpg
 
Nou -eventjes uitleggen aan de rookies

Stell nou je koopt een nieuwe motor. Die is afgesteld in de fabriek. Dus de inlaat is aangepast aan de uitlaat.

Ga je de uitlaat veranderen naar een race systeem kan de motor veel meer lucht kwijt ineens, ga je ook nog eens meer benzine geven....

En je kan de rest zelf wel invullen (Hoop ik)
 
Nou -eventjes uitleggen aan de rookies

Stell nou je koopt een nieuwe motor. Die is afgesteld in de fabriek. Dus de inlaat is aangepast aan de uitlaat.

Ga je de uitlaat veranderen naar een race systeem kan de motor veel meer lucht kwijt ineens, ga je ook nog eens meer benzine geven....

En je kan de rest zelf wel invullen (Hoop ik)


Ik weet waarvoor het dient en hoe het werkt maar dan nog vind ik het onnodig om een duur luchtfilter uit Amerika te halen. :+
Terwijl je met andere uitlaten van welk merk dan ook + ecu en goede afstelling ook goed zit :)

Maar ieder zijn meug natuurlijk :P
 
Van mijn dealer vernam ik dat 2014 het jaar is waar er grote veranderingen komen in het bestaande gamma. Kocht mijn 990 SMR in 09/2012 en hij verzekerde mij dat er geen veranderingen op SMR gebied, in 2013, kwamen en tot zover heeft hij gelijk.......
Ik meen dat KTM stopt met de LC8. Het lijkt mij niet logisch dat er een 690cc LC4 en een 1200cc RC8 wordt gemaakt met niets 'ertussen'. Ik verwacht daarom binnenkort wel een nieuwe 850 cc motor met een 100-110 pk waarmee een nieuwe SM-T te bouwen is.
 
Ik weet waarvoor het dient en hoe het werkt maar dan nog vind ik het onnodig om een duur luchtfilter uit Amerika te halen. :+
Terwijl je met andere uitlaten van welk merk dan ook + ecu en goede afstelling ook goed zit :)

Maar ieder zijn meug natuurlijk :P

Inderdaad en ik heb nog steeds geen dyno run gezien die mij het nut van zoveel knaken doet inzien.
Daarentegen is het geluid van ronald zijn 950 smr met akrapovic en hooligan wel onvoorstelbaar bruut !
Maar dan had ik weer geen Leo gekocht ;)
 
Iets heel anders.
Iemand hier xenon in zijn 990 smr zitten ?
Heb ooit iets gelezen over krappe ruimte in de lampekap ?
Mis het wel namelijk...
 
Iets heel anders.
Iemand hier xenon in zijn 990 smr zitten ?
Heb ooit iets gelezen over krappe ruimte in de lampekap ?
Mis het wel namelijk...

Jep zit erin bij mij,xenon van pilot met small ballast ;-)
Zat er al in dat ik de motor kocht,maar past goed naar mijn idee,omdat ik het spul open had liggen voor led stadslicht en knippers kon ik t zien...
 
Snap eigenlijk niet dat iemand over gaat op een Hooligan filter. Lijkt me sterk dat het veel verschil maakt, behalve het geluid. Ligt orgineel al een joekel van een filter in.

Het filter is niet zozeer te klein, maar de er zitten een paar grote gaskleppen in de airbox die de luchtstroom negatief beinvloeden ;). maar je kunt wel enorm diep door het water heen :P

De pk winst(7-10 pk) is wel merkbaar vanaf 6500rpm, daaronder nee niet echt.

Maar het blok komt er een stuk mooier uit te zien, je verliest 1 a 2 kg aan gewicht.
en het inlaat geluid :9~ gewoon bruut })
 
Het filter is niet zozeer te klein, maar de er zitten een paar grote gaskleppen in de airbox die de luchtstroom negatief beinvloeden ;). maar je kunt wel enorm diep door het water heen :P

De pk winst(7-10 pk) is wel merkbaar vanaf 6500rpm, daaronder nee niet echt.

Maar het blok komt er een stuk mooier uit te zien, je verliest 1 a 2 kg aan gewicht.
en het inlaat geluid :9~ gewoon bruut })

Hou nou op, straks bestel ik hem alsnog ! O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan