KTM 990 SM-R, SM-T, 990/1190 ADV en meer LC8 topic deel VI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het filter is niet zozeer te klein, maar de er zitten een paar grote gaskleppen in de airbox die de luchtstroom negatief beinvloeden ;). maar je kunt wel enorm diep door het water heen :P

De pk winst(7-10 pk) is wel merkbaar vanaf 6500rpm, daaronder nee niet echt.

Maar het blok komt er een stuk mooier uit te zien, je verliest 1 a 2 kg aan gewicht.
en het inlaat geluid :9~ gewoon bruut })

ja verdorie nog an toe! ben nu al je vorige posts aan het lezen over RC8 stacks en CPR filter... (was hiervoor niet op mij van toepassing met de 950SMR) begint nu toch wel erg te kriebelen.. 123 pk op het achterwiel ??
 
hard rechtdoorrijdende knakworsten, met mijn xtx met 50 pk kon ik het vermogen nog niet kwijt in de echte bochten...
 
Nou sorry hoor, ik ben geen Rossi, maar die xtx komt echt niet bij mij in de buurt.
Laatst een proefrit mee gemaakt en dat is echt te lauw..
Verder heb je natuurlijk wel gelijk, ik laat de smr de komende tijd zoals hij is.. dat is al fantastisch namelijk !
 
Het filter is niet zozeer te klein, maar de er zitten een paar grote gaskleppen in de airbox die de luchtstroom negatief beinvloeden ;). maar je kunt wel enorm diep door het water heen :P

De pk winst(7-10 pk) is wel merkbaar vanaf 6500rpm, daaronder nee niet echt.

Maar het blok komt er een stuk mooier uit te zien, je verliest 1 a 2 kg aan gewicht.
en het inlaat geluid :9~ gewoon bruut })

Ziet er wel fraai uit, maar heeft verder minimale bescherming. Bij alleen mooi weer geen probleem, maar anders niet ideaal. Denk niet dat de gaskleppen/ carbs een probleem zijn in de airbox. De snorkel boven op de airbox is maatgevend.

7-10pk is niet alleen toe te schrijven aan airbox lijkt me. Is de combinatie uitlaat en inlaat. Met originele box wellicht iets minder.

Vind het wel gaaf natuurlijk, maar heb het er niet voor over. En ik heb nu eigenlijk al te veel vermogen naar mijn zin :P Kom van een XR 650 af, waar ik op de korte stukken net zo snel mee was als deze 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg het nogmaals - voordat iedereen uitspraken doet dat het niks uitmaakt - probeer het! Niet geheel toepasselijk in deze context maar meten is weten en ik heb gemeten :)
 
Ik zeg het nogmaals - voordat iedereen uitspraken doet dat het niks uitmaakt - probeer het! Niet geheel toepasselijk in deze context maar meten is weten en ik heb gemeten :)
Het maakt echt wel uit :Y Heel vaak lever je onderin wat in bij open filters omdat de onderdruk juist nodig is voor een goede vulling in de lage toeren. Bovenin wil je gewoon alle doorstroming die je kunt krijgen en die is veel beter bij zo'n setup. Als je bovenin weinig merkt moet hij nog afgesteld worden.

Zou het zelf niet doen omdat je het hele voordeel van een airbox kwijt bent; praktisch onderhoudsvrij en betrouwbare afstelling. Op de grote KTM's kun je door een half meer ploegen voor je snorkel onderwater staat en hoewel met injectie de afstelling niet zo'n punt is, is het met carburatie een nachtmerrie. Tuurlijk, mensen zeggen van niet maar dat is het eigenlijk wel gewoon. Als het buiten 20 graden is en de motor werkt perfect, werkt ie compleet kut bij -10 (even overdreven verschil). Geen punt voor mooi-weer rijders, wel voor doorrijders. Met een airbox lever je wat potentieel in, in ruil voor een veel betrouwbaardere afstelling. En nou niet zeggen dat je maar injectie moet nemen, ik heb op een recente 990 gereden en een 950 uit 2004... de 950 hing véél fijner aan het gas, al zal de 990 een paar pk meer hebben gehad :P
 
Laatst bewerkt:
Was ook dat vergeten te vermelden - met Motohooligan loopt hij veel fijner onderin nu - ineen keer al dat bokkige ook weg. :Y

Waar hebben we het nog over
 
7-10pk is niet alleen toe te schrijven aan airbox lijkt me. Is de combinatie uitlaat en inlaat. Met originele box wellicht iets minder.

Klopt niet alleen,

Als je bij de orginele airbox de 2x 3 hoekjes verwijderd + de snorkel + ander inleg filter en daarna de motor laat afstellen win je al 5 pk (MichelLv heeft dit bijvoorbeeld)

Dit is ongeveer een richtlijn gemaakt door een duitser (PK moet je niet echt opletten want elke dyno geeft een andere waarde, het gaat puur om het verschil onderling)
full


Een bij komend voordeel (vindt ik) is dat je er veel makkelijker bij komt bij een onderhoudt.

Maar het is niet goedkoop...
 
Laatst bewerkt:
Klopt niet alleen,

Als je bij de orginele airbox de 2x 3 hoekjes verwijderd + de snorkel + ander inleg filter en daarna de motor laat afstellen win je al 5 pk (MichelLv heeft dit bijvoorbeeld)

Dit is ongeveer een richtlijn gemaakt door een duitser (PK moet je niet echt opletten want elke dyno geeft een andere waarde, het gaat puur om het verschil onderling)
[afbeelding]

Een bij komend voordeel (vindt ik) is dat je er veel makkelijker bij komt bij een onderhoudt.

Maar het is niet goedkoop...

Thanks for the info! Jammer dat de hele originele setting niet op de grafiek staat. Moet wel zeggen dat je gelijk ziet wat de impact is van een ander luchtfilter. Het blok pakt direct en veel sneller op rond de 2000 rpm. Zelfs met de akra slipons + mapping is het astmatische eruit in de lage toeren (wat je bij de standaard dempers wel hebt).

Volgens mij prettig als je haarspeldbochten maakt. Iemand hier die ook een andere gashendel heeft laten plaatsen om wat het wat minder 'aan - uit' effect te hebben?
 
Thanks for the info! Jammer dat de hele originele setting niet op de grafiek staat. Moet wel zeggen dat je gelijk ziet wat de impact is van een ander luchtfilter. Het blok pakt direct en veel sneller op rond de 2000 rpm. Zelfs met de akra slipons + mapping is het astmatische eruit in de lage toeren (wat je bij de standaard dempers wel hebt).

Volgens mij prettig als je haarspeldbochten maakt. Iemand hier die ook een andere gashendel heeft laten plaatsen om wat het wat minder 'aan - uit' effect te hebben?

Ik heb ovale gaskleppen ( verwijderen kan ook ) en o2 sensoren ' afgesloten '. dit kan mechanisch of via tuneecu. Echt een super verbetering. Mijn 990 pakt zo soepel als een 950 op, bijna zo tam als een 4 cilinder ( vergeleken met standaard ).

Verder vind ik een andere gashendel vervelend, lamme pols en de 'ktm gasrespons' gaat er daardoor af. Bij de 990 van mijn broer heb ik die mod uitgevoerd maar ben daar niet tevreden over.
 
zo de domeinen veiling is gesloten...
iemand nog geboden op de ktm 530 sm ?
ik niet in ieder geval...
 
Volgens mij prettig als je haarspeldbochten maakt. Iemand hier die ook een andere gashendel heeft laten plaatsen om wat het wat minder 'aan - uit' effect te hebben?

Ik heb een G2 progressieve gashendel gemonteerd. Geeft echt een wereld van verschil. Er valt nu tenminste een bocht met een beetje gas te nemen. Eerder ging je daardoor veel te snel die bocht in.
Het mooie is dat als je de gashendel wel helemaal los trekt dat je alle pk's wel beschikbaar hebt.
 
Die heb ik ook, al zitten ze er nog niet op. Snap niet zo goed waarom er 2 rechte en 2 kromme stickers in zitten. Maar zo te zien gaan de rechte in het achterwiel?

Jawel, die rechte (zijn niet helemaal recht overigens) gaan op het achterwiel, die kromme moeten op het voorwiel, daarvan is de welving anders...denk ik...was trouwens verre van gemakkelijk, is echt een priegelwerkje...
 
Zijn er hier mensen die met de SMR het circuit op zijn geweest, wat zijn jullie ervaringen met grondspeling?
Ik zie her en der wel wat verhalen uit het buitenland op internet met bijv verstelbare stepjes kopen zodat je niet continu over het asfalt schraapt. maar ben ook benieuwd naar de ervaringen qua prestaties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan