Kawasaki Z750 koppeling???

Bryanh

Rookie
27 okt 2012
14
0
Hurdegaryp
Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Bryan Holwerda 22 jaar. Sinds een half jaar trotse eigenaar van een Kawasaki Z750 2008.

1,5 maand geleden begon mijn koppeling door te slippen althans dat dacht ik.
Bij volgas rond de 8000 a 9000 toeren in iedere versnelling schoot te toerentellernaald door naar het rode. Dit veroorzaakte het geluid (van in stilstand het gas vol opendraaien ). Ook dook de motor in de voorvering, waardoor ik me elke keer rot schrok en automatische het gas dichtdraaide.

Gelijk naar een motorzaak gereden en om advies gevraagt. Volgens deze waren de koppelingsplaten aan eind. Deze zijn dus een aantal weken geleden vervangen, tijdens deze reparatie is ook de olie en het filter vervangen en is de koppeling opnieuw afgesteld.

De motor weer opgehaald en uitgeprobeerd. Alles leek goed te gaan, kon gewoon volgas optrekken en hoogtoerig doorschakelen tot top. Gister laatste ritje gemaakt voordat hij de winterstalling in zou gaan, gebeurt me precies het zelfde weer. Gisteren in de 3de & 4de versnelling: reed volsgas weg van de 2 naar de 3 nergens last van op de 10 a 11000 toeren van de 12 geschakeld. en plots in de 3de versnelling rond de 9500 a 10000 toeren schiet de toerentellernaald weer door naar het rode en duikt de motor in de voorvering, direct gas dicht en doorgeschakeld en motor uitlaten rollen naar de toegestane snelheid:P Dit is me gister 2 a 3 keer gebeurt..

Heb sinds 3 maand de originele uitlaat eraf en vervangen door een Mivv GP demper decibel killer zit er in. Neem aan dat het hier niet aan kan liggen of zou er iets met de afstelling kunnen wezen of een foutmelding in de ECU. Eerste maand nergens last van gehad met de Mivv GP demper.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan wezen. Ik dacht eindelijk van het probleem af te wezen naar een flinke duit geld te hebben betaald maar helaas het doet zich nog steeds voor:(

Mvg Bryan
 
@daan1987daan, Nou je dit zegt begint er bij mij een lichtje te daagen. Ik heb namelijk een gear indicator op mijn motor gemonteerd. Zodra ik bijv. in de 4 volgas rond de 9000 toeren rijd en de toerentellernaald doorslaat in het rode en de motor in de voorvering duikt, schiet de gear indicator van de 4 naar de 3, hierop draai ik gelijk het gas dicht en schakel een paar keer op.

Hij gooit hem dus een versnelling terug zonder dat ik de koppeling bedien of het schakelpedaal.

Het is precies het zelfde gevoel als dat je in de auto van de 5 naar de 2 of 3 schakeld.. ook z'n klap zegmaar in de toeren.

Maar hoe zou het kunnen dat mijn motor zomaar uit de versnelling schiet?

Alvast bedankt
 
@Arie-K100RS: ben inderdaad in het bezit van schoenmaat 45/46:P. Maarja ben gelukkig vast niet de enige motorrijder met deze schoenmaat.

Zelf ook ervaring mee gehad? te grote maar laarzen en een ongelukkig afgesteld schakelpedaal!
 
zet je de motor wel echt in de versnelling??
niet dat hem hem half in de versnelling zet door te zacht te door te schakelen met je voet.
Ook een keer op een motor gehad namelijk. dat ik hem niet goed erin zetten(ook geen indicator)
en dan als ik hoog de toeren in ging of door een kuil heen reed ging die uit de versnelling.
en ja als je dan gas blijft geven gaat ie vanzelf het rood in :P...
 
@Arie-K100RS: ben inderdaad in het bezit van schoenmaat 45/46:P. Maarja ben gelukkig vast niet de enige motorrijder met deze schoenmaat.

Zelf ook ervaring mee gehad? te grote maar laarzen en een ongelukkig afgesteld schakelpedaal!

Dat niet, BMW bakken gaan niet zo gemakkelijk.
In het verleden wel ervaring met een honda gehad die regelmatig uit de versnelling sprong en dan tussen twee versnellingen in kwam te staan. (oorzaak: kromme schakelvork) Zoiets is bij jouw kawa natuurlijk ook mogelijk, of de vergrendeling van de schakelklok werkt niet helemaal lekker.
Gebeurt het bij trekkende motor, of juist als je van het gas afgaat?
Ik heb verder geen ervaring met Kawa's (ben meer van de BMW K serie)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat hij niet goed in zijn versnelling gaat. Zo te horen ben je vooral erg druk bezig met hard rijden en veel toeren maken en schakel je misschien niet helemaal netjes door.

Gebruik je je koppeling wel als je schakelt?
Die blokken zijn niet gemaakt om zonder koppeling met veel toeren op te schakelen, dan pakt de versnelling soms niet helemaal lekker.
 
@Arie-K100RS: Het gebeurt bij trekkende motor, op het moment dat het gebeurt raak ik de koppeling en of het schakelpedaal niet aan, ik heb alleen het gas vol open en dan doet het zich rond de 9 a 10000 toeren voor.

@AadmanZ: Ik gebruik gewoon de koppeling als ik schakel en tik hem er goed in. Op het moment dat het zich voor doet raak ik de koppelingshendel en schakelpedaal niet eens aan. Ook al rijd ik in de 3 rond 5000 toeren en ga dan volgas richting de 9 a 10000 toeren doet hij dit ook, dus dan staat die goed in de 3de versnelling inprincipe.

Groet
 
@Microo: Naar mijn weten zet ik de motor wel goed in de versnelling. de gear indicator geeft dit ook gewoon aan, en er is niks vreemds te merken. En als ik gewoon normaal rustig in de 3 of 4 rijd en dan het gas open draai tot hoog in de toeren gebeurt het elke keer. In het begin geen last van gehad tot 1,5 maand terug een aantal keer achter elkaar.. toen direct naar een motorzaak gebracht en de koppelingsplaten etc laten vervangen. Na de reparatie heb ik er tijdens 2 3 ritten geen last van gehad tot nu weer.
 
Ik ben bang dat er iets in de versnellingsbak niet helemaal pluis is.

Van volgas in vier naar drie terug schakelen word hij overigens ook niet beter. Je mag van geluk spreken dat je nog niet met het hele zootje onderuit bent gegaan. Ik neem aan dat je achterwiel blokeer neigingen krijgt, of in iedergeval begint te stuiteren.
 
@Arie-K100RS: Oke bedankt, Nee inderdaad. Ik schakel zelf niet terug van de 4 naar 3 hoog toerig. Ook heeft het achterwiel geen blokkeer neigingen en begint hij niet te stuiteren.

Beluister dit filmpje eens :

Precies dit zelfde voorval heb ik ook. Alleen dacht ik dat het de koppelingsplaten waren, alleen deze zijn dus al vervangen, koppleing op nieuw afgesteld en nieuwe olie. BTW dit is niet mijn motor op het filmpje. Alleen gebeurt mij dit pas op 9 a 10 000 toeren
 
De motor op het filmpje trek hem door zijn koppeling heen.

Je kan dit testen door rustig te rijdend in een hoge versnelling (zeg 50km/h in zijn zes) plotseling volgas te geven. De snelheid moet dan evenredig met het toerental stijgen. Stijgt het toerental sneller dan slipt de koppeling
 
Ja klopt, dit doet mijn motor dus niet. en ook niet laag in de touren.. En aangezien net de koppelingsplaten etc vervangen is ga ik er niet vanuit dat ik het hier in moet blijven zoeken. Denk toch dat ik het probleem in de versnellingsbak moet zoeken.
 
het klinkt alsof je vertrouwd op electronica om er zeker van te zijn dat de motor echt goed in de versnelling staat.

moet je niet doen ;)
dus wie weet, hier ligt het probleem (of juist de oplossing :? ) wel
buiten dat cijfertje, hoe weet je of de motor goed in de versnelling staat?
 
@Microo: Naar mijn weten zet ik de motor wel goed in de versnelling. de gear indicator geeft dit ook gewoon aan, en er is niks vreemds te merken. En als ik gewoon normaal rustig in de 3 of 4 rijd en dan het gas open draai tot hoog in de toeren gebeurt het elke keer. In het begin geen last van gehad tot 1,5 maand terug een aantal keer achter elkaar.. toen direct naar een motorzaak gebracht en de koppelingsplaten etc laten vervangen. Na de reparatie heb ik er tijdens 2 3 ritten geen last van gehad tot nu weer.
De gear indicator vergelijkt alleen snelheid en toerental, niet of de motor echt goed in de versnelling staat.

Je verhaal klinkt alsof de koppeling slipt, maar dat de motor in zijn vering duikt lijkt erop te wijzen dat hij uit zijn versnelling valt.
 
@Microo: 6 maand geleden de motor gekocht. Alle vloeistoffen zijn toen ververst. 1,5 maand terug de koppelingsplaten laten vervangen inc olie en oliefilter dit ivm ijzerslijpsel/vijzel van de slijtage van de koppelingsplaten. Dus neem aan dat er goede olie in zit en aangezien de koppelingsplaten splinternieuw zijn kan het dat ook niet meer wezen.

@ monkey: Je voelt dat hij goed in de versnelling zit, kan gewoon niet missen & neem niet aan dat ik nooit een versnelling raak. En vertrouw niet lukraak op de electronica. Die heb ik gewoon als extra gadget om te weten in welke versnelling je soms rijd. Soms twijfel je wel eens na een heel lang recht stuk staat die nou in de 4 of 5.. en als er dan een leuk bochtje aan komt wil je hem niet ineens in de 1 tikken.. vandaar leuke extra gadget:D

@ aadmanZ & Dutchfz750: Zijn we het daar over eens. Alles wat met de koppeling te maken heeft moet goed wezen is net vernieuwd.. En het voorval dat die dus in de voorvering duikt
 
Goeienmiddag,

Vlak voor de winterstop toch nog terug geweest naar de motorzaak en hier heeft nogmaals de monteur erop gereden en de eigenaar van de zaak zelf en deze konden niets ontdekken.
Wel hebben ze het versnellingspookje versteld in de veronderstelling dat dit het kon wezen, omdat ik volgens hun niet goed een versnelling omhoog kon tikken.

Vandaag weer voor het eerst wezen rijden dit jaar en nou had ik gehoopt dat het door het verstellen van het versnellingspookje goed zou wezen maar tevergeefs. Reed 80km/h achter een auto in de 4de versnelling auto aan de kant ik draai het gas open tot rond de 100km/h in de 4 en de toerenteller naald schiet door naar het rode.

Nou heb ik een filmpje gevonden via Youtube van de zelfde motor als die ik heb en deze heeft op 2.42 minuten het zelfde voorval als wat ik geregeld heb.

Kunnen jullie uit dit filmpje iets opmaken wat het eventueel zou kunnen zijn of waar het aan ligt.

Voor mij is het een raadsel zo langzamerhand!!

Gr. Bryan
 
Link naar filmpje? Wazig verhaal hoor ik heb precies zo motor en in het Z topic heb ik nog niemand met zo verhaal voorbij zien komen, daarnaast zijn die versnellingsbakken van Kawa oerdegelijk ( en beetje luidruchtig soms) koppeling zou inderdaad het probleem niet zijn omdat de versnelling terugvalt moet het haast wel de versnellingsbak zijn, als je extra hard schakelt blijft het probleem dan ook nog ontstaan? Is het in alle versnellingen of alleen de 3 of 4
 
Hier de link:

Als ik hard schakel ook. Dealer heeft schakelpookje versteld en zei nou moet je er echt op letten dat als je schakelt dat je hem er ook lekker intikt. Dus ben nu juist heel bewust ermee bezig om hem echt een goeie tik te geven. Heb het in de 3 4 5 6 wel meegemaakt. Het is eigenlijk bijna elke keer als ik hem in een versnelling doortrek tot wat hoger in de toeren.

Bekijk het filmpje maar eens, bij het filmpje gebeurd het rond de 11 000tpm maar ik heb het soms wel op de 7000 tpm
 
Terug
Bovenaan Onderaan