GS1000 Turbo

Net even een drukmetertje aan gesloten, aangezien ik geen aftap punt heb had ik het slangetje van de waste gate actuator maar afgetrokken.
Meter ging zonder probleem naar de 17psi, hij zat zelfs zonder enig probleem over de 20psi.
Ging wel even hard toen, later trok ie in de 3 ook even het voorwiel omhoog. Goed merkbaar wat extra druk. ;)

Eerst maar even een aftakking maken voor de druk meter en grotere sproeiers.

De nokkenassen zouden het misschien ook kunnen zijn..
En toch, motor is echt niet traag!

Ik her nu maat 120 in, wat zou een betere maat zijn, 125 of 130?
 
Laatst bewerkt:
Ik begin ook te denken sat dat het probleem kan zijn...


Wat mij opvalt op jou uitdraai is dat het vermogen er zo langzaam in komt
Lijkt wel of er geen turbo op zit

En als je turbo niet goed is heeft hij meer uitlaat druk nodig om je vuldruk te halen
Dat is geen optimale situatie
En hoeveel Pk kan je turbo verwerken ?
Als hij bv 100 pk op een auto doet van 1000cc dan is hij veel te klein
Je motor draait bijna dubbel toeren en je wilt 2x zoveel pk hebben
Te klein is erger als te groot
Hier kan je uitrekenen wat je nodig heb en wat er uit kan komen
Ray Hall Turbocharging - Java calculation applets
Hou rekening met de maatvoering inc enzo

En idd je draait te arm
Rond de 12 is goed voor jou motor
Beter iets te rijk als te arm
Hij is zo stuk en een hoge toeren pingel hoor je als het te laat is
En ik spreek uit ervaring helaas :(
Een 2 klepper moet iets rijker als een 4 klepper
Net als een luchtkoeler iets rijker moet als een waterkoeler

Nog een tip ivm de kosten
Begin met lagere druk en als alles goed draait dan pas opschroeven

Wat je afzuiging betreft van je turbo
Afzuigen mag maar minimaal
Op auto's word het ook niet afgezogen maar valt naar beneden
Te veel zuigen zuigt hij de olie weg en treed er extra slijtage op doordat de oliefilm weg gezogen word

Bij een turbo motor moet de cirkel rond zijn dan werkt hij goed
Dus er mag niks aan mankeren want dat kom je tegen op plaatsen die je niet verwacht

Mijn Turbo kan 350 Pk doen
Maar ik heb op dit moment nog 212 pk en hij werkt goed :)

ZZR11001bar.jpg


En hier met 1 maat te grote sproeier :(

1stevermogensuitdraai.jpg


Die gast van de testbank wilde het niet geloven :+


SUC6 ;)
 
Dat die druk er zo langzaam op komt viel mij ook op.
Echter, gister weer met de boost gauge gemonteerd gereden, de druk vliegt aardig omhoog, en bij 5000rpm begint de motor ineens heel levendig te worden terwijl de boost nog maar 5psi is.
De turbo komt van een Lancer evolution, die moet goed zijn voor 300pk en 350Nm..

Dat van de scavenge pomp had ik zelf niet verwacht...

Ik weet dat ie te arm staat nu, daarom ging ie ook op de bank, kijken of de carburateurs goed waren afgesteld.
 
Laatst bewerkt:
Normaal heb je óf afloop door zwaartekracht.. óf een verzamelkamertje waar de olie inloopt waar dan weer een scavenge pompje op zit. Sommige mensen rijden met n pomp inlijn,maar dat zou ik persoonlijk niet doen.
 
Ik heb ook al wat bedacht zodat de scavenge pomp de olie wel afvoert, maar er niet uit zuigt.
Eerst dacht ik, hoe ga ik dat in godsnaam doen, maar het is kinderlijk eenvoudig.

@ Turbo bull, dank voor je info!

Gister de ontsteking op 32 graden gezet, stond op 30, vandaag grotere sproeiers er in, was 120, nu 130.
Ook een boostmeter op een "fatsoenlijke" manier gemonteerd, en even een stukje gereden.
Ik had verwacht dat ie langzamer zou zijn door de grotere sproeiers, maar hij is volgens mij ietsje sneller, hij is ook wat gretiger op het gas!
Ik denk dat de ontsteking een boosdoener was/is.
Straks even testen wat ie doet als de ontsteking op 34 staat.

De boost komt er vrij traag in, blijft eigenlijk vrij lang op 10psi hangen, en dan gaat ie langzaam richting 13 of 14, ik durfde niet te kijken, dat is toch wel kloten hier, die korte rechte stukjes weg.

Gister toen de wastegate niet aangesloten was ging de naald redelijk vlot richting en over de 15psi, dus ik denk dat de veer wat strakker moet.
Ik denk dat ik het een en ander op het spoor ben. ;)

Ik dacht dat de turbo olie het blok in blies, volgens mij komt de olie ergens anders weg, het lijkt van de cilinders weg te komen, maar van een plek waar het niet weg kan komen, lastig..

Nou had ik gezegd dat ie niet meer vermogen hoefde, en dat hoeft in principe ook niet, maar hij moet er wel uit persen wat normaal is, dus ik ga er toch wat mee bezig.

Ik zat ook te denk wat ie doet op de originele nokkenassen, maar daar ben ik een beetje in dubio over.
Er zitten nu 240 graden nokkenassen in, met ik geloof ruim een mm meer lift, de originelen zijn geloof ik heel tam.
Maar wie weet, misschien word ik radeloos genoeg. ;)
 
Ik zou de originele nokkenassen terug plaatsen en deze op fabrieksinstellingen zetten.

Scherpere nokkenassen hebben bij een turbo niet zoveel zin en bij teveel overlap blaas je je cylinders leeg en dus ook het mengsel.
Minder overlap scheelde bij mij de wereld :)
 
Laatst bewerkt:
Nou, net de ontsteking op 34 of 35 graden gezet, kon het niet helemaal goed zien, ook de veer van de waste gate wat strakker gezet.
Wat een verschil!! Hij trekt nu steeds in de 3 het voorwiel omhoog, eerder deed ie dat af en toe in de 2.
De boost gaat nu minder lafjes naar z'n max, maar de max is maar zo'n 12 of 13 psi, dit is wel een andere meter dan wat ik er eerder op had.

Jullie zullen me wel een mietje vinden, maar eerlijk gezegd hoeft het van mij niet harder.. ;)

Ik denk dat ie eerst maar weer eens op de bank moet, maar dat laten de financieen niet toe..
Eerst nog even met de waste gate klieren.

Motor loopt een stuk lekkerder met de ontsteking wat eerder.
 
Laatst bewerkt:
Nou, net de ontsteking op 34 of 35 graden gezet, kon het niet helemaal goed zien, ook de veer van de waste gate wat strakker gezet.
Wat een verschil!! Hij trekt nu steeds in de 3 het voorwiel omhoog, eerder deed ie dat af en toe in de 2.
De boost gaat nu minder lafjes naar z'n max, maar de max is maar zo'n 12 of 13 psi, dit is wel een andere meter dan wat ik er eerder op had.

Jullie zullen me wel een mietje vinden, maar eerlijk gezegd hoeft het van mij niet harder.. ;)

Ik denk dat ie eerst maar weer eens op de bank moet, maar dat laten de financieen niet toe..
Eerst nog even met de waste gate klieren.

Motor loopt een stuk lekkerder met de ontsteking wat eerder.

Kijk, dat klinkt al bekender..

Ik had mijn motor een tijdje op 20psi afgesteld... maar dat was echt fokking scary!
En dat is maar een 750cctje....
Nu op 15psi en dat is meer dan voldoende, kan eigenlijk niet eens volgas optrekken tot de 4e versnelling. Ik kon eigenlijk alleen maar redelijk voluit gasgeven als ik hem op de standaard wastegate veerdruk van 7 psi afstelde.

Ik heb een 35 graden ontsteking maar origineel fabrieks af gpzturbo is 32graden geloof ik wat er in hoort.
De boost komt redelijk vlot in zodra hij begint op te spoelen.. als hij langzaam omhoog kruipt heb je ergens een lekkage, of inderdaad, je wastegate gaat al wat open voordat hij zijn max bereikt. (zwaardere veer)

In het begin wilde ik het ook alles zo snel mogelijk hebben, maar nu heb ik een cb750 (836cc) turbo gebouwd met carburateurs, de standaard tandwiel verhouding en een kleinere 35mm turbo met standaard veerdruk voor "normaal weg gebruik" zodat je ook de turbo kunt voelen zonder dat je meteen je rijbewijs 2 keer kwijt bent. :o _O-
 
Afzuiging_zpsnj3ki0wa.jpg


Zo had ik gedacht om de olie afvoer van de turbo te maken, links is hou het is, rechts hoe het wordt.
Aan de ontluchting komt dan een slang die uitmondt op een plek waar weinig tot geen vuil is, in de koplamp had ik gedacht..
 
Kijk, dat klinkt al bekender..

Ik had mijn motor een tijdje op 20psi afgesteld... maar dat was echt fokking scary!
En dat is maar een 750cctje....
Nu op 15psi en dat is meer dan voldoende, kan eigenlijk niet eens volgas optrekken tot de 4e versnelling. Ik kon eigenlijk alleen maar redelijk voluit gasgeven als ik hem op de standaard wastegate veerdruk van 7 psi afstelde.

Ik heb een 35 graden ontsteking maar origineel fabrieks af gpzturbo is 32graden geloof ik wat er in hoort.
De boost komt redelijk vlot in zodra hij begint op te spoelen.. als hij langzaam omhoog kruipt heb je ergens een lekkage, of inderdaad, je wastegate gaat al wat open voordat hij zijn max bereikt. (zwaardere veer)

In het begin wilde ik het ook alles zo snel mogelijk hebben, maar nu heb ik een cb750 (836cc) turbo gebouwd met carburateurs, de standaard tandwiel verhouding en een kleinere 35mm turbo met standaard veerdruk voor "normaal weg gebruik" zodat je ook de turbo kunt voelen zonder dat je meteen je rijbewijs 2 keer kwijt bent. :o _O-

Ik kan wel volgas vanaf de 3, maar dan moet ik de kraan langzaam open draaien..

Rij jij wel met flink toeren met jouw motor?
Ik trek de mijne vaak niet verder dan 6000/7000 toeren door, gaat hard zat.
 
Laatst bewerkt:
Net weer even een kilometerje of 100 gereden, wat rijdt die motor weer heerlijk nu de bandenspanning goed is!
Nu schaam ik me eigenlijk kapot dat ik dat nooit gecontroleerd heb...

Motor trekt beduidend harder/beter, motor loopt nu ook makkelijker/pittiger.

Vanmorgen de wastegate wat strakker gezet, en nu gaat de boost tot 15psi geloof ik, wat ik zo snel kon zien.
Ik wil er een boost controller tussen maken, niet dat zonodig de boost omhoog moet, maar met zo'n controller (het type met het kogeltje en veertje komt de boost er sneller in omdat de wastegate niet langzaam aan open gaat.

Volgende week verloopt mn rego, eerst de rego voor de Land Rover betalen voor dat de motor aan de beurt is.
In die tijd kan ik wat kleine dingetjes aanpakken, waaronder de tank, de achteruitkijk camera enzovoort.
Ook wil ik de lobecentres controleren.
Ik heb de nokkenassen half op de inkepingen afgesteld, nu maar eens doen zoals de handleiding aan geeft, lobe cente voor de inlaat moet 106 zijn, vor de uitlaat 108, dan moet ie geloof ik een duratie van 240 graden hebben.
Ik ben benieuwd wat ie dan doet.
Dan gaat ie weer op de bank om te zien of de carburateurs goed staan, en dan is het goed genoeg vind ik.

Vandaag ook weer, ik kom eigenlijk amper boven de 6000rpm uit, als ik hem een beetje door laat trekken is het 7000rpm, daarboven moet je te veel werken, begint het oncomfortabel te worden..
Dan merk je goed dat ie geen tupperware heeft. ;)
 
En dan te bedenken dat er in merken en type's van banden ook nog veel te halen is vwb wegligging en waar je eens naar zou kunnen kijken is je zitpositie als ik nu naar de plek van je voetsteunen ten opzichte van je zitje kijk zouden ze een stukje naar achteren mogen hierdoor ga jij met je bovenlichaam meer richting stuur wat in de bochten voor meer druk op de voorkant kan zorgen, maar dat is een kwestie van proberen met een ander setje voetsteunen bevalt het niet kun je zo weer terug.
 
Hmm, ben bezig met de nokkenassen, ik had ze getimed volgens de inkepingen.
Nu ben ik aan het meten, en nu kom ik uit op een lobe center van 98 i.p.v. 108.
Maar ik heb het idee dat ik wat fout doe...

Moet je de lobe centers nu meten met of zonder klepspeling?
Alle tips zijn welkom!

Ik heb het meerdere keren en op verschillende manieren geprobeerd, maar ik kom niet in de buurt als wat de manual zegt...

De lobe centers zouden 106 (inlaat) en 108 (uitlaat) moeten zijn..

Morgen eerst maar even mn dial indicator wat aanpassen zodat het wat beter past.
 
He Reinoud, even een soort van "offtopic" vraagje: ;)

Hoe stel jij je ontsteking af op het aantal graden precies? Zie je dat op je stroboscooplamp ofzo, of gewoon met een gradenschijf?
Ik moet hetzelfde doen voor mijn cb750turbo aangezien ik lichte detonatie (soort resonantie/trillingen/geruis) hoor boven 30 a 40% gas..

Ander vraagje, heb jij nou uiteindelijk iets aan je vacuumschuiven gedaan verder?

Mijn cb turbo loopt best goed door de toeren met volle boost, zolang ik maar niet meer dan 30 a 40% gas geef. Denk dat die schuiven ineens omhoog vliegen ofzo.. :-)
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen de wastegate wat strakker gezet, en nu gaat de boost tot 15psi geloof ik, wat ik zo snel kon zien.
Ik wil er een boost controller tussen maken, niet dat zonodig de boost omhoog moet, maar met zo'n controller (het type met het kogeltje en veertje komt de boost er sneller in omdat de wastegate niet langzaam aan open gaat.


Onzin.
 
Hmm, ben bezig met de nokkenassen, ik had ze getimed volgens de inkepingen.
Nu ben ik aan het meten, en nu kom ik uit op een lobe center van 98 i.p.v. 108.
Maar ik heb het idee dat ik wat fout doe...

Moet je de lobe centers nu meten met of zonder klepspeling?
Alle tips zijn welkom!
Volgens mij maakt dat niks uit lobecenter blijft dacht ik met of zonder klepspeling hetzelfde. ;)
Ik heb het meerdere keren en op verschillende manieren geprobeerd, maar ik kom niet in de buurt als wat de manual zegt...

De lobe centers zouden 106 (inlaat) en 108 (uitlaat) moeten zijn..

Morgen eerst maar even mn dial indicator wat aanpassen zodat het wat beter past.
 
He Reinoud, even een soort van "offtopic" vraagje: ;)

Hoe stel jij je ontsteking af op het aantal graden precies? Zie je dat op je stroboscooplamp ofzo, of gewoon met een gradenschijf?
Ik moet hetzelfde doen voor mijn cb750turbo aangezien ik lichte detonatie (soort resonantie/trillingen/geruis) hoor boven 30 a 40% gas..

Ander vraagje, heb jij nou uiteindelijk iets aan je vacuumschuiven gedaan verder?

Mijn cb turbo loopt best goed door de toeren met volle boost, zolang ik maar niet meer dan 30 a 40% gas geef. Denk dat die schuiven ineens omhoog vliegen ofzo.. :-)

Dyna 2000 heeft een gradenverdeling, met stroboscoop.
Niets aan de gasschuiven gedaan.
 
Ik kreeg t niet draaiende met een veertje-kogeltje in-lijn naar de wastegate... dat veertje moet ongelofelijk licht zijn anders doet t kogeltje niets.
Het type regelaar waar je boost moet laten weglekken liep ook niet lekker. Uiteindelijk heb ik een simpele pneumatische drukregelaar op de 2e kamer vd wastegate actuator gezet.. daar drukt hij dus tegenaan. Als de druk van de turbo hoger wordt dan de ingestelde druk van de drukregelaar in de kamer boven het membraan, gaat ie open. Je kunt het dus ook on-the-fly aanpassen zo. Werkt perfect!

De T25 van mijn Kawa komt in bij 4.5k en volle boost bij 5.5k,
De TB19 turbo van mijn cb komt helemaal vlot in, bij 4k opspoelen en 4.5k volle druk, maar die heeft ook geen IC en een kleinere turbo.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan