GS550 - op goed geluk

2en0

MF veteraan
6 mei 2007
1.348
0
Zoetermeer
Na jaren van twijfelen en vooral veel rondkijken, afgelopen maand toch maar de stap genomen om een brikkie te kopen die ik in de loop van de tijd zal ombouwen tot bratbike.

Er is natuurlijk veel keus, maar uiteindelijk heb ik er voor gekozen om een GS550 te nemen uit 1980. Andere modellen van andere merken zijn ook leuk om te bouwen, maar hier is ook veel leuks mee te doen. Eind oktober met een vriend vanuit omgeving denhaag naar Ommen gereden, waar ik een mooie GS aantrof voor een goede prijs.
Proefritje gemaakt en alles was prima. Natuurlijk is het minder "scherp" dan m'n GSXR K9, maar dat is juist geinig!
Na het overschrijven richting huis. Eerst nog een stukje binnendoor, wat prima ging! Wanneer we snelweg opgingen en ik een vrachtwagen ging inhalen, dacht de GS er al mee op te houden. Na wat stunts kwam ik uiteindelijk de vluchtstrook op, waar we meteen zagen dat de benzine er uit vloog. In eerste instantie schrik je dan toch een beetje, maar na 2 seconden zagen we al dat het een overloop slang was. 200m verderop was zo'n parkeerhaven/afwerkplek waar we wat rustiger stonden.
56879_450233148356426_1510524391_o.jpg


Een vlotterpen bleef waarschijnlijk hangen. Geen groot probleem, maar rijden was niet echt een optie. En we hadden geen gereedschap bij ons ( slim.. ).
Eigenwijs toch nog maar een keer proberen te starten
665958_450233371689737_1618798641_o.jpg


Ik ben zelf geen member van de ANWB, maar mijn vriendin wel. Ik toch maar even bellen en gelukkig kreeg ik een super leuke vrouw aan de telefoon die er niet zo moeilijk over deed en mij verzekerde dat ze hulp ging sturen.
Even later kwam er inderdaad een gele wagen aan. Raam ging open waarop ik als eerste hoorde "zo, ik moet je gratis weer op weg helpen..?". De toon was gezet.
Maar hij ging aan de slag en zei de gehele tijd niks. Op 3 keer na dan. Toen zei hij " gaat niet lukken hoor ".
396602_450237315022676_1174342373_n.jpg

Maar na een tijdje kloten, zei hij ineens "oww, komt wel goed!". En toen kwam de beste man los. Wat bleek. Hij heeft een soortgelijke motor en was reuze enthousiast over mijn exemplaar!

En inderdaad. Enkele minuten later en een luchtpistool verder liep de GS weer! En dus hop naar huis!. Alleen de beste held van de ANWB bleef maar praten en bleef me maar dingen uitleggen. Super leuk om te horen, en ik kon ook niet zomaar weg natuurlijk nadat ze me gratis hebben geholpen.

De motor de zelfde dag nog op zijn plekkie gezet, waar ik de komende tijd aan het werk zal gaan.
52655_450233755023032_249100625_o.jpg

Ik zal er niet elke dag aan gaan werken. Maar hoop elke week wel wat uurtjes aan te maken. En zo niet, ook geen ramp ;)

Wat is het plan: Ik wil er een leuke bratbike van gaan maken. Maar voordat het zover is, ga ik eerst het blok in zijn geheel demonteren, waarna ik deze grondig ga nakijken en wederom ga opbouwen. Of ik dat vaker heb gedaan? Ik heb wel eens een auto motorblok voorzien van nieuwe koppakkingen en vroeger veel aan brommers gesleuteld. Maar verder geen echte kennis of expert.
Maar goed, we gaan gewoon aan de slag.

Hier op MF zal ik zo nu en dan een kleine update geven. Verwacht geen grote snelle stappen. Ik ga het rustig aan doen.

Nu zijn al enkele grote delen verwijderd. En is het blok grotendeels al vrij om te demonteren
615525_450234241689650_864154496_o.jpg
 
Wat is eigenlijk een bratbike? En deze gs ziet er wel héél erg mooi uit ! Zonde om te verbouwen. Maar ja, da's mijn persoonlijke mening, dus daar moet je niks van aan trekken
 
Idd echt te mooi om te slopen, koop liever een lelijkerd.


Wel nee.. Heb je een lelijkerd en dan een hoop geld uitgeven aan allerlei mooie onderdelen die hier waarschijnlijk al op zitten.

Zonde.. tja als je er zo een zoekt.. in mijn ogen een zeer goede basis voor een project.
 
Eerlijk is eerlijk ... het is nog wel een mooie... dus ik zeg ..nog mooier maken..dus niet verzagen en dan halvewege afhaken.. dat zou wel zonde zijn.

Maar verder... succes!
 
Ik zal het GS topic ook gaan volgen, thanks!

En zoiets als Skiddy zegt wil ik er idd van maken.
De basis is zeker wel in orde. Al kom je bij het demonteren van al het moois toch nog aardig wat "mindere punten" tegen. Maar dat komt allemaal wel goed.
Ik snap ook wel wanneer mensen het jammer vinden als ik deze motor ga verkl#ten, maar een goede basis is wel gewoon handig.
 
Voor een leuke caféracer zul je toch moeten zagen, het is niet anders. De mooie originele onderdelen gewoon opslaan of verkopen om de boel te financieren. Er zijn er nog zat in veel slechtere staat dus onderdelen ben je zo kwijt ;)
 
Laatst bewerkt:
Je motor ziet er goed uit, geen oliesporen, geen bloemkolen van de pekel, chroom nog netjes...
Het blok uit elkaar halen is een volledig overbodige actie. Japanse techniek, eerst 'Zen' zijn en dan pas aan beginnen.
Als het blok netjes rond draait, geen ratelende geluiden maakt, lekker in elkaar laten.
Zo te lezen zal het ultrasoon schoonmaken van de carb's geen overbodige luxe zijn.
De motor zal sowieso wat olie verbruiken. Pas als je meer dan een liter per 1.000 km gaat verbruiken zou je een revisie kunnen overwegen, maar de kosten daarvan zijn waarschijnlijk hoger dan een andere GS550 te kopen.
Koop in elk geval een wph, altijd handig.
Veel plezier met het verratten van je fiets!
 
De zaag gaat er inderdaad in :+

De basis is zeker ok hoor. Maar het blok geheel netjes maken is in deze geen overbodige luxe. Op deze foto's misschien niet te zien, maar hij is niet geheel droog.
Daarnaast voelt de schakelbak niet helemaal lekker.
En als laatste argument wil ik het blok uiteindelijk zwart maken, wat ook "handiger" is wanneer hij compleet is gedemonteerd.

enne.. "Koop in elk geval een wph, altijd handig."
(heel dom misschien) wat is een WPH? :o O-)

En meteen nog een vraagje.
Waar kan ik de carb's ultrasoon laten schoonmaken? Heeft iemand misschien een leuk adresje?
 
Laatst bewerkt:
De zaag gaat er inderdaad in :+

De basis is zeker ok hoor. Maar het blok geheel netjes maken is in deze geen overbodige luxe. Op deze foto's misschien niet te zien, maar hij is niet geheel droog.
Daarnaast voelt de schakelbak niet helemaal lekker.
En als laatste argument wil ik het blok uiteindelijk zwart maken, wat ook "handiger" is wanneer hij compleet is gedemonteerd.

enne.. "Koop in elk geval een wph, altijd handig."
(heel dom misschien) wat is een WPH? :o O-)

En meteen nog een vraagje.
Waar kan ik de carb's ultrasoon laten schoonmaken? Heeft iemand misschien een leuk adresje?


Werkplaatshandboek :+
 
Was de anwb monteur ook nog zo enthousiast toen je zei dat je hem helemaal ging verslijpen???
Leuk ding hoor maar zoooooo zonde om die te verbouwen, heb zelf een 425 uit 79 die in mindere staat is dan die van jou maar dat zou ik haar noooooit aan doen.

Maar ieder zijn eigen smaak, succes ermee!
 
Dit weekend is de Bigtwin motorsale. Hier staan ook altijd aanbieders van wp-boeken.
Waarschijnlijk wel aan te komen voor weinig.
Stuur anders maar even een PB, tje,kan er wel een uploaden .
Ben zelf ook met een 550 bezig.

gr
 
De zaag gaat er inderdaad in :+

De basis is zeker ok hoor. Maar het blok geheel netjes maken is in deze geen overbodige luxe. Op deze foto's misschien niet te zien, maar hij is niet geheel droog.
Daarnaast voelt de schakelbak niet helemaal lekker.
En als laatste argument wil ik het blok uiteindelijk zwart maken, wat ook "handiger" is wanneer hij compleet is gedemonteerd.

enne.. "Koop in elk geval een wph, altijd handig."
(heel dom misschien) wat is een WPH? :o O-)

En meteen nog een vraagje.
Waar kan ik de carb's ultrasoon laten schoonmaken? Heeft iemand misschien een leuk adresje?


Schakelen heb je eigenlijk twee voeten voor nodig of vergelijk je het met je gsxr.
Mijn GS550 uit '78 schakelt ook niet zo soepel als m'n R6 maar dat is nogal logisch.

Verder hoef je geen supermonteur te zijn om aan dit blok te sleutelen, lekker makkelijk blok en er kan weinig fout gaan. :)
 
Schakelen heb je eigenlijk twee voeten voor nodig of vergelijk je het met je gsxr.
Mijn GS550 uit '78 schakelt ook niet zo soepel als m'n R6 maar dat is nogal logisch.

Verder hoef je geen supermonteur te zijn om aan dit blok te sleutelen, lekker makkelijk blok en er kan weinig fout gaan. :)

Afstellen van je carbs nog gelukt vanmiddag?
 
Terug
Bovenaan Onderaan