Startproblemen Honda NTV 650

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.173
5.895
Amsterdam
Even een waarschuwing: ik ben technisch een aperte leek. Bear with me :)

Sinds een week of vier heb ik plotseling af en toe (zo'n 1 à 2 maal per week) dat 's morgens mijn motor (Honda NTV 650 uit '94) niet wil starten. De startmotor klinkt dan hetzelfde als anders, het enige is dat de motor niet reageert hoe lang ik ook start (tot accu bijna leeg is).

Ik rijd elke dag woonwerk, dus ik start hem minimaal 2x per dag. Meestal in het weekend ook. En vaak tussendoor ook nog wel een keertje na een boodschap of zo. En áls hij start start hij ook onmiddellijk (bij eerste of tweede 'zwiepje' van de startmotor) en dat is dus bijna altijd zo, maar áls hij niet start, gaat hij ook helemaal niet starten.

Omdat ik toch wil rijden (heb geen ander vervoer) ren ik hem dan aan, d.w.z. in neutraal zetten, naar begin van de straat lopen, gaan zitten, choke volop, klein beetje vaart maken (tot ik lamme poten krijg), dan in z'n twee gooien, beetje gas, koppeling laten springen en VROEMMMM. Gaat meestal meteen de eerste keer goed. Daarna rijd ik dan een minuutje en zet ik 'm uit, draai ik de choke naar 0 en probeer ik hem nog een keer te starten, en dan gaat 't weer prima.

Ik heb hem laatst vier dagen niet gebruikt en toen startte hij in 1x, maar gisteravond nog flink gereden en vanochtend startte hij weer niet. Dus het is niet (of niet duidelijk) gelinkt aan perioden van inactiviteit.

Tijdens het starten (als hij het niet doet) zie ik de toerenteller huppeltjes maken tussen de 0 en de 0.5 x1000 toeren.

Ik start meestal met de choke op vol, anders moet hij zo hoesten, maar ik draai hem er zo snel mogelijk weer uit na het starten. Meestal na een meter of 200, is mijn ervaring, heeft 'ie de choke niet meer nodig.

Als hij dan eenmaal draait slaat hij nooit zo maar af, motortje pruttelt heel relaxed en regelmatig, doet helemaal niets vreemds eigenlijk voor zover ik kan merken. Ook in de neutraal blijft 'ie keurig aan de gang als 'ie eenmaal loopt.


Ik hoop dat ik niet te weinig of te veel informatie heb gegeven maar ik ben zeer benieuwd wat jullie knappe koppen zullen roepen over mogelijke bottlenecks in mijn startproces? Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat je accu wat slechter begint te worden zodat de vonken niet sterk genoeg meer zijn.

Probleem kan ook komen door versleten/rotte bougies, bougiedoppen, kabels..
Dus check eerst je bougies eens, en zonodig vervangen.
 
Dank voor de tips! Onder het zadel zit de accu, en daar heb ik al eens naar gekeken en die ziet er wel oud uit inderdaad. Maar tot een paar weken geleden precies 0 problemen mee gehad... Bij een kleine beurt bij een motorzaak een paar duizend km geleden ook gevraagd of ze wilden kijken of mijn accu nog een beetje goed was en toen zeiden ze dat 'ie wel wat oud was maar op zich goed reageerde nog. Maar dat is alweer wat maanden en best wat km's terug dus...

Is accu en bougies vervangen iets dat ik met een beetje handigheid (wat ik op zich wel heb, alleen niet de kennis) zelf zou kunnen? Welke spullen heb ik dan nodig en wat moet ik vooral niet vergeten? Ik lees bijvoorbeeld iets over een soort smeermiddel ('anti-seize lubricant') dat ik nodig zou hebben...

Of is dit iets dat je echt wilt laten doen omdat er serieus shit stuk kan gaan bij een foutje?
 
Laatst bewerkt:
gewoon kopervet

liefst met een snufje grafiet erop.


en als je 'bang' bent, monteer je de bougie met een momentsleutel.
alvorens hem er uiteraard met de hand in te draaien ;)
 
Laatst bewerkt:
is een NTV trouwens niet ''twin-spark''?

Er schijnen 4 spark plugs in te zitten. Twee per cylinder. (Gevonden via google.) Het kan ook zijn dat dat alleen geldt voor afgeleiden zoals de Deauville? Ik heb me daar nog nooit in verdiept. Dus, I hope I'm making sense :) Wel heb ik laatst al eens een ingescand werkplaatshandboek gedownload maar dat is niet heel makkelijk te lezen. Staat wel HEEL VEEL in, in ettelijke honderden pagina's. Dat zal ik thuis eens opslaan.

Maar, jij zegt dus ook eerst maar eens de accu vervangen? Is dat makkelijk zelf te doen? Maakt me niet heel veel uit wat het nou precies kost allemaal, maar wil gewoon zelf zo veel mogelijk kunnen, dus als zich eens een goede gelegenheid voordoet om wat te peuteren pak ik die kans.

Ben niet echt "bang", heb een paar maanden geleden ook zelf -na een crash- de radiator vervangen, de aftermarket kuip gedemonteerd, koplamp/bedrading/claxon/voorrekje/stuurstang/stuurmechanieken/spatbord/zekeringen (en vast nog wat meer klein grut wat ik nu al niet meer weet) bij elkaar gesjacherd en alles zelf gedemonteerd en weer gemonteerd. Dat is allemaal prima gegaan. Maar dat was allemaal spul aan de buitenkant, zogezegd, en was met goed kijken en een beetje logisch nadenken goed te doen.

Accu en bougies zijn weer helemaal nieuw voor mij :)

Tips/links zijn welkom!
 
ik krijg het idee dat je benzine toevoer niet in orde is.

wat je dan o.a. simpel kunt doen is;


- eventuele vacuum slangen van de benzine kraan nalopen op scheurtjes
- tankontluchting opkuisen
- flesje reiniger in de tank gooien
 
Laatst bewerkt:
Wederom dank.

Als je 'm "leeg" start, hoe start je dan? in een keer door tot de startmotor nog amper reageert op steeds een paar seconden starten, ff niet en weer een paar seconden starten? De 2e methode heeft de voorkeur.

Tweede methode. Niet echt over nagedacht, maar vond ik wel logisch, aangezien a. als hij het doet doet hij het snel, b. ik had het gevoel dat hij vlak na het indrukken van de starter de grootste schop geeft. Dus dank voor de bevestiging :)

ik krijg het idee dat je benzine toevoer niet in orde is.

wat je dan o.a. simpel kunt doen is;

- eventuele vacuum slangen van de benzine kraan nalopen op scheurtjes
- tankontluchting opkuisen
- flesje reiniger in de tank gooien

Doe ik graag allemaal (wist niet dat er een tankontluchting bestond overigens), maar... Hoe matcht dat dan met het feit hij het dan 9 van de 10 keer absoluut probleemloos doet, zelfs na een paar dagen stilstaan, en dan 1x opeens helemaal niet?

/edit 2: trouwens, als hij eenmaal gestart is voel ik geen enkel probleem met gas geven. Hij reageert als een springpaard. (Okee, een bejaard springpaard, maar toch :) )

/edit: OF... Zou er iets aan de hand kunnen zijn waarbij het probleem optreedt als ik hem met een bijna geheel gevulde tank een nacht laat staan en anders niet? Je opmerking van de tankontluchting deed me dat bedenken.

Wel nog de vraag: is accu vervangen iets dat ik makkelijk even zelf kan doen of zijn er beginners-instinkers?
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een ntv gehad. de brandstofpomp wil soms ook wel eens falen, had altijd moeite met starten tot ik daarachter kwam.. Eenmaal gemaakt startte hij meteen binnen een seconde.

Inderdaad 2 bougies per cilinder (bij de een kom je makkelijk bij, bij de ander praktisch niet :) , maar ik kan me niet voorstellen dat daar het euvel zit, gezien de motor wel start als je hem aanrent.

accu vervangen stelt niets voor :). Zadel eraf, afdekplaat op de accu los, polen los en vervangen. Nieuwe accu eerst volgooien met bijgeleverde flesjes zuur en een paar uur aan de lader voor je hem inbouwt
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een ntv gehad. de brandstofpomp wil soms ook wel eens falen, had altijd moeite met starten tot ik daarachter kwam.. Eenmaal gemaakt startte hij meteen binnen een seconde.

Inderdaad 2 bougies per cilinder (bij de een kom je makkelijk bij, bij de ander praktisch niet :) , maar ik kan me niet voorstellen dat daar het euvel zit, gezien de motor wel start als je hem aanrent.

accu vervangen stelt niets voor :). Zadel eraf, afdekplaat op de accu los, polen los en vervangen. Nieuwe accu eerst volgooien met bijgeleverde flesjes zuur en een paar uur aan de lader voor je hem inbouwt

Dank! Maar gezien dat hij 9 van de 10 keer inderdaad probleemloos binnen een seconde start lijkt het me dan sterk dat het de brandstofpomp is? :? Kan zo'n ding af en toe helemaal niet werken en de rest van de tijd perfect, en/of zou ik daar tijdens het rijden dan geen last van moeten hebben?

Klinkt dan logischer dat ik een shaky accu heb (oudje!) die dan af en toe net wel en af en toe net niet genoeg spanning geeft? Plus, de hele tijd veel regen, kou en veel vocht in de lucht en in weer en wind buiten moeten staan kan ook niet goed zijn voor de accu-performance.

Of schat ik het met mijn lekenverstand dan verkeerd in?

Ik ga, denk ik, na al het bovenstaande, eerst maar eens met die accu beginnen. Moet ik wel even een lader erbij kopen. Klinkt verder niet moeilijk inderdaad! *D
 
Laatst bewerkt:
zou kunnen, ik meen dat er een relais voorzit. Die heb ik toen kortgesloten. Normaal gaat de pomp pas draaien tegelijk met de startmotor. Door het kortsluiten van de stekker die normaal op de relais ging, ging bij mij de pomp meteen draaien als de motor op contact ging.

wat ik maar wil zeggen, een relais kan haperen. Maar of dat hier je probleem is, weet ik niet.

ik heb aanrijden nooit geprobeerd :+ veel te lui voor en eerlijk gezegd is een ntv nou niet heel licht te noemen :N
 
zou kunnen, ik meen dat er een relais voorzit. Die heb ik toen kortgesloten. Normaal gaat de pomp pas draaien tegelijk met de startmotor. Door het kortsluiten van de stekker die normaal op de relais ging, ging bij mij de pomp meteen draaien als de motor op contact ging.

wat ik maar wil zeggen, een relais kan haperen. Maar of dat hier je probleem is, weet ik niet.

ik heb aanrijden nooit geprobeerd :+ veel te lui voor en eerlijk gezegd is een ntv nou niet heel licht te noemen :N

Draadjes kortsluiten en zo ga ik liever niet zelf aan beginnen zonder iemand erbij die er verstand van heeft. Maar dank voor de tip, ik houd 'm in mijn achterhoofd voor als ik eens een prof op bezoek heb of zo :)

Aanrennen valt eigenlijk behoorlijk mee. Gewoon in z'n neutraal zittend steeds ietsje harder steppen. Zeker als het steeds de eerste keer meteen werkt :) Sure, kost best wat kracht maar ik ben best wel dik dus ik kan de lichaamsbeweging goed gebruiken _O-
 
Wederom dank.



Doe ik graag allemaal (wist niet dat er een tankontluchting bestond overigens), maar... Hoe matcht dat dan met het feit hij het dan 9 van de 10 keer absoluut probleemloos doet, zelfs na een paar dagen stilstaan, en dan 1x opeens helemaal niet?
dat is gewoon een gevoel, die heb je wel eens als sleutelaar :) ;)
uitleggen is lastig, afgaande op tekst..heb er niet naast gestaan dus blijft een 'gok'.

en ik probeer je ook geld te besparen;
zoals Zot altijd zegt; ga niet zomaar onderdelen vervangen.

Maar ga je gang hoor, koop gerust die accu..(je zou toch wat gaan meten..?)
 
Laatst bewerkt:
dat is gewoon een gevoel, die heb je wel eens als sleutelaar :) ;)
uitleggen is lastig, afgaande op tekst..heb er niet naast gestaan dus blijft een 'gok'.

en ik probeer je ook geld te besparen;
zoals Zot altijd zegt; ga niet zomaar onderdelen vervangen.

Maar ga je gang hoor, koop gerust die accu..(je zou toch wat gaan meten..?)

Meten? Kan ik iets meten voor meer informatie? Graag tips! Ik vervang ook liever niets als het niet nodig is en ik houd van low budget oplossingen.
 
als de motor wel start met een duwstart, dan denk ik toch als eerste aan de accu.
meet de spanning tijdens het starten eens.
meet de laadspanning eens als de motor loopt.
zet er eens een hulpaccu bij als de motor niet wil starten.
 
Het lijkt erop dat je accu wat slechter begint te worden zodat de vonken niet sterk genoeg meer zijn.

Probleem kan ook komen door versleten/rotte bougies, bougiedoppen, kabels..
Dus check eerst je bougies eens, en zonodig vervangen.

Van de accu wordt relatief gezien weinig stroom gevraagd om via de bobines uiteindelijk bij de bougies de vonk te krijgen.

Zit te denken aan een verstopte brandstofpomp, bezinekraan / zeefje, of vuil benzinefilter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan