Startproblemen Honda NTV 650

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.173
5.895
Amsterdam
Even een waarschuwing: ik ben technisch een aperte leek. Bear with me :)

Sinds een week of vier heb ik plotseling af en toe (zo'n 1 à 2 maal per week) dat 's morgens mijn motor (Honda NTV 650 uit '94) niet wil starten. De startmotor klinkt dan hetzelfde als anders, het enige is dat de motor niet reageert hoe lang ik ook start (tot accu bijna leeg is).

Ik rijd elke dag woonwerk, dus ik start hem minimaal 2x per dag. Meestal in het weekend ook. En vaak tussendoor ook nog wel een keertje na een boodschap of zo. En áls hij start start hij ook onmiddellijk (bij eerste of tweede 'zwiepje' van de startmotor) en dat is dus bijna altijd zo, maar áls hij niet start, gaat hij ook helemaal niet starten.

Omdat ik toch wil rijden (heb geen ander vervoer) ren ik hem dan aan, d.w.z. in neutraal zetten, naar begin van de straat lopen, gaan zitten, choke volop, klein beetje vaart maken (tot ik lamme poten krijg), dan in z'n twee gooien, beetje gas, koppeling laten springen en VROEMMMM. Gaat meestal meteen de eerste keer goed. Daarna rijd ik dan een minuutje en zet ik 'm uit, draai ik de choke naar 0 en probeer ik hem nog een keer te starten, en dan gaat 't weer prima.

Ik heb hem laatst vier dagen niet gebruikt en toen startte hij in 1x, maar gisteravond nog flink gereden en vanochtend startte hij weer niet. Dus het is niet (of niet duidelijk) gelinkt aan perioden van inactiviteit.

Tijdens het starten (als hij het niet doet) zie ik de toerenteller huppeltjes maken tussen de 0 en de 0.5 x1000 toeren.

Ik start meestal met de choke op vol, anders moet hij zo hoesten, maar ik draai hem er zo snel mogelijk weer uit na het starten. Meestal na een meter of 200, is mijn ervaring, heeft 'ie de choke niet meer nodig.