caferacer zit maken uit glasvezel

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Hallo, ik ben van plan volgende week een zitje te maken uit glasvezel (caferacerzit). Nu heb ik al redelijk wat opgezocht en achter materiaal geweest, of alleszins geprobeerd het te vinden. Bij het zoeken naar materiaal zat ik met een paar vragen. Ik kan kiezen tussen fiberglass fleece en fiberglass mat. Nu is de vraag wat ik moet gebruiken.

Op internet vind ik enkel tegenstrijdige antwoorden. De ene zegt dat fleece sterker is dan mat, en de andere omgekeerd. Sommigen zeggen dat het ene beter is voor de vorm en de andere weer omgekeerd. Nu is de vraag wat het beste is natuurlijk..
Kan ik beide eventueel door elkaar gebruiken?

Stel dat het ene beter is voor de vorm gebruik ik eerst dat, en nadien het andere.

Ze hebben het ook altijd over fiberglass resin. Dat heb ik nu nog niet nagevraagd in de winkel, maar is dat zo'n soort glasvezel plamuur? Of is dat echt het waterige plakspul? Dit heeft niet zoveel belang dus, kan ik morgen nog steeds navragen. Tenzij jullie tips hebben welke het sterkste plakspul is, want het is wel bedoeld om op te zitten..

Dus ik ben van plan mijn vorm uit te snijden etc uit zo'n soort piepschuim, daar moet ik verversplakband ronddoen en insmeren met autowax. Nu is het volgende probleem dat ik nergens autowax kan vinden. Hiervoor al 5 winkels afgegaan maar ze hebben het enkel in de liquide vorm. Waterig dus.
Kan ik hiervoor eendert welke wax gebruiken? Laat ons zeggen vettige styling haarwax? Of moet het echt autowax zijn? Alvast bedankt.
 
Resin is hars, daarmee moet je vezels doordrenken. Autowax in harde vormis voor zover ik weet wel bij de Lidl te krijgen. Je zou ook kunnen proberen of het met siliconenspray lukt. sowieso altijd eerst proberen voor je in het diepe springt.
succes
 
Laatst bewerkt:
Wat jij zoekt heet 'loswas' of 'loswax'. Wat meestal gedaan wordt: maakt de vorm van het zitje van pur/piep of ander schuim. Zorg dat je dit superglad afwerkt. Smeer dit in met loswas, poly matten en polyester erover, uit laten harden en van je mal afnemen. Nu heb je een negatief. Werk de binnenkant eventueel bij, polijst het en smeer in met loswas. Hierin matten en polyester. Uit laten harden en uit de vorm halen. Je hebt nu een positief en dat wordt dan je zitje.

Hier is voldoende info op het I-net over te vinden.
 
Ja wel wat werk, maar kom, stukken goedkoper dan eentje op maat laten maken want het moet namelijk meelopen met het frame. En dat het een eigen creatie is heeft op zich toch een meerwaarde voor mij.

Ik kan er idd info over vinden op het net, maar niet altijd over het materiaal, of toch geen éénduidige info. Ik weet al reeds een tijdje hoe ik het zitje ga maken, maar vind gewoon niet alle materiaal. Bedankt voor de info.
 
Maakt niet uit of je mat of fleece gebruikt.
De hars bepaalt of het sterk is of niet, de vezels zorgen alleen maar voor de treksterkte, en treksterkte ben je niet echt nodig bij een zit...

Je lossingsmiddel hoeft geen was te zijn, vloeibaar werkt ook.
Bedenk wel dat je een goed lossingsmiddel gebruikt!!!

Locktite heeft heel goed spul voor lamineren, idioot sterke harzen.

Als je deze hars kunt bemachtigen zit je goed!! Dit is het proffesionele spul.

En om de boel uit te laten harden werkt 2 uur in een oven op 50 graden het best, dat hardt beter uit als gewoon in de buitenlucht.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om eerst rond de mal te werken om mijn vorm goed te hebben, en nadien doe ik verder aan de binnenkant. Maar je moet het wel degelijk goed inwaxen.

@ ARD Dat is dus wat ik zocht! Super bedankt daarvoor :) Denk dat ik het daarop ga bestellen want anders lig ik nog dagen te zoeken. En knap gedaan moet ik zeggen..
Wat heb je dan juist gebruikt? Dat glasvlies, is dat glasweefsel? Veel van nodig gehad? Want ik zie hier ook verschillende diktes, en ik ga ervan uit dat het beter is te dik nemen als te dun.
 
Dik hoeft niet per se beter te zijn, een laag of 5 zou mooi zijn dacht ik, leg van alle lagen de vezels in dezelfde richting, om en om; 0 graden, en dan de volgende laag 45 graden.

Je laminaat wordt het mooist als je het pakket vacuum trekt, alles wordt dan mooi compact en de kans dat je kroepoek maakt is ook gereduceert tot bijna 0.
Als je om een mal heen lamineert is dat vrij makkelijk, met een mal van piepschuim waarschijnlijk niet... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om eerst rond de mal te werken om mijn vorm goed te hebben, en nadien doe ik verder aan de binnenkant. Maar je moet het wel degelijk goed inwaxen.

@ ARD Dat is dus wat ik zocht! Super bedankt daarvoor :) Denk dat ik het daarop ga bestellen want anders lig ik nog dagen te zoeken. En knap gedaan moet ik zeggen..
Wat heb je dan juist gebruikt? Dat glasvlies, is dat glasweefsel? Veel van nodig gehad? Want ik zie hier ook verschillende diktes, en ik ga ervan uit dat het beter is te dik nemen als te dun.

dank je,was ook wel een hele klus :Y ,nu het klaar is,ben ik daarom heel tevreden met het resultaat :) .

Het is helemaal afhankelijk hoe je het wilt gaan maken(ingewikkelde hoeken)dan kun je ook dunner pakken,hoeveel lagen je wilt gaan gebruiken 5 m2 is veel,dus wil je voor 3 lagen gaan,dan heb je minder nodig,wil je meer dingen gaan maken is het ook weer afhankelijk van de grote,of de hoeveelheid lagen die je wilt gebruiken.

Je kunt alles ook in mindere hoeveelheden bestellen,dat moet je voor jezelf even afwegen wat je wilt gaan maken,voor deze hoeveelheid heb ik de kont,de radiator cover,de oliekoelercover en de cockpit gemaakt,daar is nog wat van over maar niet veel,hierbij is alles heel degelijk gemaakt,alles is 5 laags,ik hou van stevig.

Hou je wel goed aan de mengverhoudingen,dat is zeer belangrijk,hou er ook goed rekening met de buiten temperaturen(eigenlijk al te koud nu) dat het drogen langere tijd in beslag neemt.

Is het niet gekompliceerd en komen er geen zware lasten op te staan kun je met minder lagen af.

Hier is de bestelling die ik destijds heb gedaan,

Artikel Omschrijving Aantal Prijs p.s. Totaal
PS1154 Glasrovingweefsel 600gr/m2 1 € 23,83 € 23,83
Afmeting (M2) : 5M2
PS1007 Polyester plamuur 1 € 18,60 € 18,60
Inhoud : 2KG
PS1175 3KG Epoxyhars + verharder 1 € 37,77 € 37,77
PS1064 Mengbekers 10 € 0,36 € 3,60
Inhoud : 350ml
Verpakking : Per stuk
PS1061 Aceton 1 € 5,10 € 5,10
Inhoud : 1 liter
Subtotaal € 88,90
Verzendkosten € 8,40
BTW (19%) € 18,49
Totaal € 115,78
 
Stofzuiger, of een compressor lichtelijk ombouwen.

Vacuumtrekken hoeft niet lang, 5 minuten per 2 a 3 lagen zou voldoende moeten zijn.
Je bent dan wel extra inpak materiaal nodig, zoals geperforeerd plastic en bleeder/breather doek/deken.

Het is extra werk, maar het wordt er mooier van, pre-compacten heet het....
 
Super hier ben ik toch al wat mee. Nu weet ik welk materiaal ik ga nemen. Ik ben ook van plan vier a vijf lagen te doen met het gedacht, beter te veel dan te weinig, anders mag ik weer opnieuw beginnen. Vacuum trekken zal ik wss niet doen, maar wel een goede tip.

Ik heb ook gelezen dat het beter is dat je je glasweefsel niet in één stuk erop legt, maar in aparte kleine stukjes omdat het makkelijker werkt en je gemakkelijker de lucht eruit krijgt. Moesten jullie dat beamen doe ik dat ook. Het zal toch nog even duren want de vorm alleen uitsnijden is wel wat werk.
 
In bochten en hoeken is het vaak handig om kleinere stukken te doen, het is soms net kleuterschoolwerk. ;)
Je kunt ook bepaalde stukken sterker maken door plaatselijk wat meer lagen te lamineren.

5 lagen is niet echt dik hoor, eigenlijk nog vrij dun..

Doe dit werk niet gehaast!!
En met je kwast moet je niet echt smeren, meer deppen, tamponeren heet dat. (heb ik niet bedacht)
 
Laatst bewerkt:
Jep. deppen en je gebruikt altijd te veel hars. lucht moet er uit.

Voor wat betreft de mal. Schuim met een fijne struktuur werkt fijn. Spul waar ze surfplanken van bouwen is perfect. En waarom moeilijk doen met folie en wax. Krab achteraf het schuim er uit of nog mooier met thinner oplossen
 
Tamponeren hehe. Ja erg bedankt. Wel in plaats van te bestellen op polyestershoppen dacht ik om eens langs te gaan bij die soort polyshop in mijn buurt en zien wat ze hebben. Nu had ik vandaag wat tijd en dus langsgeweest. Ze bouwen glijbanen, boten etc.. dus zeker en vast professioneel. En Bingo, glasvezelmatten aan 2€/vierkante m resin aan 4€/kg en een halve liter verharder voor 2€. Hij heeft me ook de tip gegeven om goed te deppen of te "tamponeren" en in ieder geval wax en plakband te gebruiken omdat de glasvezel warm wordt en bij elkaar kan trekken.
 
Tamponeren hehe. Ja erg bedankt. Wel in plaats van te bestellen op polyestershoppen dacht ik om eens langs te gaan bij die soort polyshop in mijn buurt en zien wat ze hebben. Nu had ik vandaag wat tijd en dus langsgeweest. Ze bouwen glijbanen, boten etc.. dus zeker en vast professioneel. En Bingo, glasvezelmatten aan 2€/vierkante m resin aan 4€/kg en een halve liter verharder voor 2€. Hij heeft me ook de tip gegeven om goed te deppen of te "tamponeren" en in ieder geval wax en plakband te gebruiken omdat de glasvezel warm wordt en bij elkaar kan trekken.

vermeld hier nog even welke polyshop je de spullen gekocht hebt,dit kan voor anderen ook intressant zijn.
 
Ja idd, ze waren momenteel bezig met een glijbaan te maken voor plopsaland dacht ik :) En ze namen de meters zo van de rol, en de resin recht uit een 200 liter vat ofzo.. En supervriendelijke personen dus zeker de moeite om er langs te gaan moest je in de buurt wonen en het nodig hebben.

Het gaat dus over HET SCHUURKOT te Gijzegem (achter Aalst) voor de Belgen.
Hun website is schuurkot.be. Op de site staat een ander adres omdat hun atelier juist verhuisd is naar het industriepark in Gijzegem. Als je wat nodig hebt is het best hen even te bellen, want ze werken soms ook op verplaatsing. En man, supergoedkoop, dus zeker het proberen waard.
 
Ik zou toch voor het advies gaan om een mooie mal te maken, daar een negatief van te trekken en daar weer een positief in te lamineren.

Ik heb hier al vele projecten voorbij zien komen van mensen die niet eerst een fatsoenlijke mal maken, iets in elkaar blubberen en dan denken dat ze de rest wel met plamuur straktrekken, kansloos en zo zonde van de tijd en moeite......

Veel mensen leggen al hun aandacht en werk op het verkeerde deel van de klus, namelijk het lamineren en met glasvezel en hars prutsen, maar verzaken om de mal netjes te fabriceren.

Ze beginnen met kippegaas, karton, plakband, hout en weetikverderwatvoortroep een soort van ruwe vorm te geven aan wat ze willen hebben en beginnen dan meteen te lamineren. Het resultaat is een net zo ruwe bobbelige vormeloze buitenkant die dan met tonnen plamuur afgewerkt moet worden. Wat overigens niet lang blijft zitten omdat het door krimpen/uitzetten/trillen geen jaar heel blijft, plus dat je een mooi "lichtgewicht" glasvezel onderdeel van 15 kilo hebt gemaakt.

Ik vraag me altijd af waarom mensen wel de tijd willen nemen om een onderdeel met plamuur glad te schuren maar niet deze tijd willen steken in het bouwen van een mal. Lamineren stelt geen reet voor mits je de basisprincipes in acht neemt, het maken van de mal is het meeste werk. En als je het bouwen van een mal na verloop van tijd niet meer ziet zitten heb je tenminste geen kosten gemaakt voor glasvezel/epoxy enzovoorts.

Maak gewoon een mal/plug van hout/piepschuim whatever, werk deze netjes en glad af tot hij naar je zin is (met een mal kan je nog wijzigen tenslotte) en spuit hem mooi strak en glad met autolak. Zet er 5 lagen lossingswas (*) op en lamineer een negatief. Trek deze los, maak de binnenkant schoon en glad en zet deze in de lossingswas. Daarna lamineer je met een paar laagjes glasmat een mooie strakke kont die meteen goed is en overal dezelfde laagdikte heeft. Wil je hem versterken dan plak je wat extra laagjes mat erin, die zitten dan wel tenminste aan de binnenkant.

Lukt het niet of wil je wat veranderen dan pas je de mal aan en begint gewoon overnieuw.

De hoeveelheid werk is hetzelfde, het resultaat 100 keer mooier.

O ja, en bij laminaties is het de vezel die de sterkte bepaald, de hars is alleen maar een bindmiddel in tegenstelling tot een reactie hierboven. Anders zouden carbon/kevlar/aramide oplossingen ook weinig toegevoegd nut hebben tenslotte.

(*) tot slot wat over lossingswas: Ik lees altijd de meest fantastische vervangingen: siliconenspray, vet, kaasvet, autowas en ga zo maar door. Probeer anders eens een keertje een product genaamd "lossingswas"...... Dat kan je bij iedere speciaalzaak kopen, ook via internet, is er niet geheel toevallig speciaal voor gemaakt en kost ongeveer 5 euro voor een halve liter, dus nou niet echt een bedrag waarvoor je wat anders zou moeten kopen wat niet werkt.

Kijk eerst 's op youtube, daar staan honderden filmpjes met voorbeelden op.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan