KTM 390 Duke

Dat is mooi, Reed je hier voor niet altijd een scooter, of heb ik het nu helemaal mis.
 
Ja klopt. Die gebruikte ik ook voor woon-werk. Ik reed er ook mee in de regen. Aangezien ik tegenwoordig met slecht weer met de auto ga vind ik het wel leuk om een gewone motor te rijden. De KTM heeft mooie looks en rijd lekker. Leuke motor voor het gooi en smijt werk zeg maar. Dit was een mooie aanbieding dus een hele nieuwe gekocht en de Sh300 ingeruild.
 
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen het 2015 en 2016 model?

Ik denk dat er op dit moment wat 2015 voorraad wordt gedumpt.
Ik heb net ook een 2015 model gekocht met slipper clutch
en Diabolo Rosso II banden erop. Deze zat qua prijs rond de 5100 euro nieuw.
Controleer dus wel als je een '2015' versie koopt of dit de versie
met slipper clutch is en niet een nog wat oudere versie. De 2015 is ook
te herkennen aan de zwarte doppen op de voorvork en de wat andere
handgrippen zoals de RC 390 en het wat stuggere zadel.

Ik gok erop dat van/na de zomer het nieuwe Euro4 model komt van de Duke 390
met zij uitlaat en ride-by-wire zoals de nieuwe RC 390 ook al heeft voor 2016.
Wat dat betreft ben ik blij nog een Euro3 versie gekocht te hebben.

Zolang er geen andere uitlaat onder de Duke 390 zit ga ik ervan uit dat het
2015 model en het 2016 model hetzelfde zijn. Moet daarbij aantekenen dat deze
2015 een veel betere motorfiets is dat de 2013 (een van de eersten) die ik eerst
had. Vering werkt nu wel, hangt goed aan gas, meer middengebied, betere mapping,
korter gasgeven, voelt stukken lichter aan. Start meteen, slaat niet af.
De PowerTronic kan voorlopig op zolder blijven liggen. Trilt wel ietsje
meer dan de voorganger, vooral rond 5500 toeren.

Alleen de Rosso II banden zijn kl*te. Voelen erg houterig en wat hobbelig aan.
Net of karkas te stijf is of er teveel spanning op zit.
De Metzeler M7 150/60 R17 waren echt een stuk beter.
Bij een test van de RC 390 cup racer had iemand dezelfde ervaringen:

Motorfreaks

Nu ik de RC390 resoluter kan rijden, loop ik tegen een andere beperking aan: de grip van de banden, met name achter. McWilliams had het al gezegd, maar ik dacht dat dat meer met zijn snelheid te maken had. Zelfs met de bandvriendelijke 38 pk moet het gas met beleid worden gedoseerd bij het uitkomen van bochten. En dat op het gas gaan doe je bij deze motor heel vroeg, hoe eerder hoe liever. En dan wil de Diablo Rosso II achter best wel een stap opzij zetten. Het lijkt erop dat de band een te stijve constructie heeft voor deze lichte fiets, want het voelt alsof ik met een veel te hoge bandenspanning rijd, terwijl dat bepaald niet het geval is.

De dag ervoor is al geëxperimenteerd met allerlei spanningen, op zoek naar extra grip. Met 1,9 voor en 1,8 achter (warm!) ging het nog het best, maar ook daarmee houdt het niet over. In Nederland wordt gereden met de Metzeler M7RR en die schijnt het een stuk beter te doen. Een deel van het gripprobleem zit ook in de maat 150/60, want aan de slijtage kun je al zien dat deze band eigenlijk te breed is voor de 4-inch-achtervelg en daardoor wat te bol staat. Zelfs de snelste rijders houden een schaamrand over, terwijl de voorband wel tot de rand wordt gereden. Maar elk nadeel hep z’n voordeel: nu moet je ook je gas leren doseren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info. De mijne kostte ook 5100. Volgens het verkoopplaatje is het bouwjaar 2015. Degeen van bouwjaar 2016 kostte 5600 (dit zag ik later op internet, hij stond volgens mij niet in de showroom). Ik weet niet welke doppen je bedoelt op de voorvork. Morgen kan ik de mijne halen .


edit, die zwarte doppen zitten er bij mij niet op!

Kan ik dan met zekerheid zeggen dat het niet het bouwjaar 2015 ?
 
Laatst bewerkt:
Kunnen er ook afgehaald zijn. De koppeling moet iig heel licht gaan.
En met heel licht bedoel ik bijna net zo licht als die van de 690.
Op de wat oudere 390's zaten Metzeler M5 banden. De echte 2015 hebben
(helaas) Rosso II banden.

Op de voorvork en de achterveer staan ook productie data. Bij mij:
- voorvork 26.02.15
- achterveer 25.02.15

Veel plezier met ophalen. Controleer meteen je bandenspanning want
bijna alle dealers drukken er standaard 2.5 bar in (2.0 voorschrift
en 1.9 beter). Switch light effe instellen op 7500 toeren. Dat is
de eerste 1000km maximaal toegestaan toerental. Kettingspanning effe
controleren terwijl je op de fiets zit, die wil af fabriek weleens te
strak staan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info. De mijne kostte ook 5100. Volgens het verkoopplaatje is het bouwjaar 2015. Degeen van bouwjaar 2016 kostte 5600 (dit zag ik later op internet, hij stond volgens mij niet in de showroom). Ik weet niet welke doppen je bedoelt op de voorvork. Morgen kan ik de mijne halen .


edit, die zwarte doppen zitten er bij mij niet op!

Kan ik dan met zekerheid zeggen dat het niet het bouwjaar 2015 ?

Ga je er nog een mooi filmpje van maken, net als van de Honda Vision op de lekdijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede, dat zou mooi zijn. Als ik het goed heb. :Y
 
Laatst bewerkt:
@ tzrider , Ik heb hem gehaald. Hij is wel van 2015 gelukkig. De koppeling gaat erg ligt en door de verkoper is mij 100% gegarandeerd dat hij van 2015 is. Ik zal morgen ff kijken welke banden eronder liggen. De eerste 100 km staan er op en morgen gaan we de hele dag toeren dus ik hoop dat die eerste 1000km er snel opstaan. Heb er net ook een Osco op gezet. Zijn makkelijke dingen om je ketting te smeren.

@ eip, Filmpje zit er niet in. Moet nu weer schakelen dus heb niet konstant een hand vrij. Het was volgens mij op de Rijndijk trouwens ;)
 
Die slipperkoppelingen geven zo af een toe een 'knak' gevoel in de koppelingshendel.
Ooit op een MV proefgereden en daar was het storend, de Duke doet dit maar heel af
en toe en heel licht.
 
Mijn vriendin heeft vandaag haar duke opgehaald.
Eentje met akra, powerpart zadeltje en wace disc.
Waarom de keuze voor een duke? Kleine motor, laag gewicht,leuke motor om te zien!

Zijn hier mensen die de duke hebben verlaagd? Of door de kroonplaten hebben laten zakken? Zo ja:hoever kan dat zonder dat de onderspoiler drempels gaat raken?

Zal een dezer dagen foto posten!
 
Ik heb de mijne door de kroonplaten laten zakken, niet om te verlagen maar
om hem wat vlotter te laten sturen in korte bochten. Kan zonder de stabiliteit
in gevaar te brengen. De onderste kroonplaat op het gladde (zonder fijne ribbels)
vlak van de vork zover laten zakken tot er nog een halve mm van dat vlak zichtbaar is.
Dat is iets van 18mm. Van tevoren even de positie van de bouten met zwarte stift markeren dan kun
je ze weer met precies hetzelfde moment aandraaien. Pas er goed voor op de poten niet te
strak in de kroonplaten te klemmen !

Waarom trouwens gekozen voor dat powerpart zitje ? Uit mijn hoofd is dat hoger
dan het standaard zitje.

En
KTM 390 Duke Lowering Kit -30mm - Motorcycle Lowering
 
Laatst bewerkt:
De eerste 450 km staan erop. Heerlijk machientje en naar mate je verder in de kilometers komt wil je hoger in de toeren gaan. Helaas nog ff wachten. Zover ik het nu heb kunnen zien functioneert alles zoals het moet. Display geeft alles goed weer en de fan van de koeling doet het ook goed.Verbruik vandaag was zo 1 op 25 of zo, maar dat zal in de toekomst wel hoger worden!!!
 
De mijne (2013) deed zo'n 1:27 a 1:28 idd.

Heb nu iets van 540 op de teller, maar had hem net in
de schuur staan toen die periode van zeer slecht weer uitbrak.
Begin ondertussen aan de Rosso II's te wennen. De Metzeler 7's
vind ik fijner maar dit gaat ook wel. Doen een beetje slick-achtig
aan. Duke voelt daardoor wel erg licht.
 
Ik heb de mijne door de kroonplaten laten zakken, niet om te verlagen maar
om hem wat vlotter te laten sturen in korte bochten. Kan zonder de stabiliteit
in gevaar te brengen. De onderste kroonplaat op het gladde (zonder fijne ribbels)
vlak van de vork zover laten zakken tot er nog een halve mm van dat vlak zichtbaar is.
Dat is iets van 18mm. Van tevoren even de positie van de bouten met zwarte stift markeren dan kun
je ze weer met precies hetzelfde moment aandraaien. Pas er goed voor op de poten niet te
strak in de kroonplaten te klemmen !

Waarom trouwens gekozen voor dat powerpart zitje ? Uit mijn hoofd is dat hoger
dan het standaard zitje.

En
KTM 390 Duke Lowering Kit -30mm - Motorcycle Lowering

Die verlagigskit ook gezien maar waar meten hun die 30mm? Einde van de kont? Of zitvlak?
Keuze van powerpart zadel is de zachte zitting en het mooie ronde kontje :Y :P :9~ haha.
Met beide gepast en ze zegt dat het niet uitmaakt, powerpart zadel zakt goed in.
 
Neem aan op midden zadel, daar gaat het om.

Zag net dat er ook een 60mm kit is, dat lijkt me wat
veel aangezien je de voorvork max 19mm kunt laten zakken.
De achterkant veel meer laten zakken dan de voorkant lijkt me
geen goed idee.
 
Zou iemand de boutgaten willen opmeten van de achtervering, .
Als het goed is zal deze huidige al iets lager zijn dan origineel.
Maar hoeveel is de vraag. Dan kan ik eens kijken of het nut heeft die andere verlaging te halen
 
Zou iemand de boutgaten willen opmeten van de achtervering

Je bedoelt afstand boven/onder hart op hart ??
Heb nagemeten aan de achterkant geen verschil tussen
2013 en 2015 model.

Bout op bout meten gaat een beetje lastig maar heb mijn 2013 toendertijd
op andere manier gemeten en zie niet echt verschil.
 
Laatst bewerkt:
@tzrider dankje voor je pb, ik had jou nog een mailtje gedaan maar blijkbaar iets mis gegaan? .

Bedoelde idd de boutmaken hart op hart.
Ik had al het een en ander gevonden aan verlagingen maar wil eerst weten hoeveel die nu exact verlaagd is, dan weet ik of iets veranderen baat heeft of niet.
 
Hallo Duke rijders,

Momenteel rij ik nog met plezier op een GSR 600 rond, maar vandaag bij Goedhart even op een Duke 390 rond gereden met een big smile.

Jullie rijden er al wat langer op en hebben jullie al nadelen ontdekt aan de 390?
Welke opties zijn zeker een aanrader?
Zit er nog veel verschil tussen 2015 en 2016 modellen?

Ik weet dat het geen echte snelweg motor is, maar hier kom ik ook minimaal.
 
Ik had september 2013 een van de eerste exemplaren.
Nu net een 2015 versie gekocht. Doel was een 690,
proefgereden maar vond de nieuwe versie wat tam.
Achteraf blij voor de 390 gekozen te hebben want die
past beter bij de manier waarop en waar ik rijd.

Hij hikt nog steeds wat in stadsverkeer zo tussen 30 en 50 kmh als je het
gas in één positie moet houden. Verder vind ik deze 2015 versie een
veel fijnere motor dan de 2013. De Corsa II's hebben een wat hard karkas
waardoor de motor op binnenwegen/rotondes soms wat hobbelig aanvoelt.
De Metzeler (zeker de 7) is hier beter in. De slipper clutch gaat heel
lekker licht. Verder fijn motortje en zeker als je hem voor 5100 euro op de kop kunt
tikken. Tussen 2015 en 2016 zit m.i. geen verschil. Het 'echte' 2016 model (Euro4) komt
waarschijnlijk na de zomer.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is het onderhoud eigenlijk van de KTM, beetje betaalbaar en acceptabel intervallen?

De 690 heb ik niet proef gereden. De 390 wel en die beviel me best en kwa prijs zeer interessant om nieuw te kopen en de GSR de deur uit te doen.
 
Laatst bewerkt:
Een 1000 beurtje. Daarna na een jaar nog een verplicht beurtje
om je garantie te behouden en na het volgende jaar zit je al buiten
de garantie periode en kun je zelf bepalen wat je met het onderhoud
doet. Laten doen of zelf doet. Daarnaast zijn onderdelen te kust en te
keur te koop vaak voor een habbekrats want er worden genoeg 125-200-390's
plat gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan