KTM 390 Duke

dus ook een makkelijke wheelie-bike? :+

Het zou moeten kunnen...

1969d1404327494-ktm-390-duke-wheelies-ktm-390-duke-1.jpg


*O*
 
hahah prachtige foto! :) is het zo dat hij omhoog gaat als de aan de gas draait in een bepaald aantal toeren? of moet je aan het stuur effectief heel hard trekken zoals bij mijn 125cc
 
Geeft het dashboard van de Duke 390 (ik heb een model 2017 op het oog) aan hoeveel km's je nog moet rijden tot een servicebeurt zoals dat bij moderne auto's ook is?
En zo ja, als je over die beurt bent (en zelf de oliewissel of wat dan ook hebt gedaan) blijft er dan de hele tijd een waarschuwing of iets irritant knipperends op het display?
Is het te resetten zonder naar de dealer te moeten?
 
Laatst bewerkt:
Geeft het dashboard van de Duke 390 (ik heb een model 2017 op het oog) aan hoeveel km's je nog moet rijden tot een servicebeurt zoals dat bij moderne auto's ook is?
bij het 2016 model wel.
En zo ja, als je over die beurt bent (en zelf de oliewissel of wat dan ook hebt gedaan) blijft er dan de hele tijd een waarschuwing of iets irritant knipperends op het display?
Is het te resetten zonder naar de dealer te moeten?
geen idee zover zijn we nog niet qua kilometers met onze 390 :+
 
ik denk dat ik het antwoord zelf al heb gevonden.
het is te resetten (of eigenlijk opnieuw in te stellen, maar daar doe ik het ook voor ;) )
 
wij rijden onze 2017 Duke met een Akra-demper zonder db-killer en zonder Akra-mapping,
omdat die vorig voorjaar nog niet beschikbaar was voor het 2017 model.
is er iemand die al met de Akra en de Akra-mapping rijdt?
en zo ja, kun je het verschil omschrijven?
 
wij rijden onze 2017 Duke met een Akra-demper zonder db-killer en zonder Akra-mapping . . .
Heb je alleen de einddemper vervangen of ook de tussenpot? De meeste stromingsweerstand zal van de kat komen, dus als je alleen de einddemper vervangt en ook het luchtfilter origineel laat zal het nog best wel mee kunnen vallen.
Mijn ervaring met carburateurfietsen is dat je aan de uitlaatkant vrij veel mag doen voor het een significant effect heeft op het mengsel. Een te arm mengsel ís echter mogelijk en niet zonder gevaar, want de temperatuur in de cilinder wordt hierdoor hoger / te hoog (verbrande kleppen).
Met alleen de einddemper vervangen (van een originele einddemper systeem zonder kat naar open zonder kat, dus in feite al meer dan wat jij waarschijnlijk hebt gedaan) heb ik zonder de sproeiers te vergroten nooit megselproblemen ondervonden. Als óók het luchtfilter werd vervangen werd het mengsel merkbaar te arm, dus ga je echt te ver als je de sproeiersetting niet onder handen neemt.

Bij de Duke werkt dat niet, want die heeft injectie, maar een kleine verandering in de uitademing die je in feite introduceert met het vervangen van alléén de einddemper, zou binnen de normale aanpassing van het injectiesysteem met zogenaamde geregelde kat moeten vallen.
 
Laatst bewerkt:
dank je roger_SV,
een heel uitgebreid en mij bekend antwoord,
maar geen antwoord op m'n vraag: of iemand ervaring heeft met het laden van de Akra-mapping op een 2017 model.
en dan met name of de hortende motorloop daarmee geëlimineerd wordt.

geen nieuwe motor loopt mooi, de prestaties worden verpest door de milieu-eisen.
dat zou ik graag willen verbeteren en uiteindelijk wil ik een vrij ademende motor:
geen CAT, geen voordemper en een (iets) open airbox.
ik zal dan ongetwijfeld een 'kastje' (power tronic / power commander etc) moeten monteren.
maar kennis daarover en producten om dit te verwezenlijken zijn mondjesmaat een moeilijk te krijgen.

vandaar eerst de vraag over de Akra-mapping.
en als iemand ervaring heeft met het bovenstaande....... ik hoor het graag.
 
Kan je ipv de power commander en dat soort dingen niet beter naar een goede tuner gaan en de motor opnieuw laten afstellen op een testbank.(na montage van al je wensen)

Die losse inplug oplossingen willen nog wel eens werken door bewust verkeerde meet gegevens door te geven aan het motormanagement en werken nooit zo goed als een speciaal op de motor gemaakte instelling op een testbank.

Mijn vorige motor ook laten afstellen op een testbank na montage andere uitlaat en sportluchtfilter. Niet zozeer voor vermogenswinst maar wel voor mooier lopen van de motor en om van die milieu restricties af te zijn kwa brandstof.
 
ja, Erwin_83, het liefst zou ik dat doen,
maar volgens de dealer kun je niet 'inbreken' in de ECU van de 2017 390 Duke en dus geen nieuwe mapping schrijven.

wat was jouw vorige motor en van welk jaar?
heb je ervaring met het afstellen van de 2017 Duke?
 
Mijn vorige was een Susuki GSR 600. Mijn KTM is nog origineel (op Navi en handvatverwarming na) En verder ook geen ervarig met tune hiervan. Je kan eens opzoek gaan naar KTM tuners als die er zijn, een dealer kan wel eens makkelijk nee zeggen.
 
Net mijn nieuwe Duke 390 bewonderd.
Nu nog in de vershoudfolie bij de dealer, maar als alles loopt zoals gepland donderdag bij mij in het schuurtje. *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Mijn Duke is niet meer "Ready to race" onderweg stilgevallen, ik vermoed een probleem met de roll over sensor.

ANWB brengt mijn vrouw vast naar huis en ik wacht op de bergingswagen om de Duke naar de dealer te brengen en om erna met de volgende Duke naar huis te gaan.
 
heerlijk gevoel zo'n ''verse'' motor op te halen/thuis te hebben.
Thx, 't Is wel een iets ander kaliber dan die van jou . . .
Mijn Duke is niet meer "Ready to race" onderweg stilgevallen, ik vermoed een probleem met de roll over sensor.
Zulk soort 'grappen' zijn voor mij de grootste twijfel aan een moderne motor. Zult soort dingen voel je niet aankomen. Van het ene op andere moment stopt ie ermee, je komt er niet onderweg achter wat het is en als je dat al kunt kun je niet even een noodreparatie verrichten. Ik hoop dat dergelijke euvels heel ver van mijn Duke verwijderd zullen blijven. Veel invloed kun je er helaas niet op hebben.

Valt het bergen onder de KTM mobility service of hoe het heet? Krijg je direct bij de dealer een leenmotor mee en wordt de 390 onder garantie gerepareerd? Dat is wel netjes geregeld dan.

Succes ermee, hopelijk laat ie je nooit meer in de steek.
 
Laatst bewerkt:
Heb de KTM service gebeld en die sturen de ANWB langs. Die man kan de Duke natuurlijk niet uitlezen, dus alleen mijn bevindingen vastellen en toen een sleepwagen laten komen.

De man van de ANWB heeft toen mijn vrouw thuis gebracht en ik heb op de sleepwagen gewacht en ben toen met haar motor naar huis gegaan.

Maandag zal de motor dan naar Arie Molenaar KTM worden gebracht en dan zien we wel verder.

Vervangend vervoer zal er wel niet bij zitten maar ze regelen wel dat je thuis komt. Voorlopig heb ik nog fabrieksgarantie garantie en erna verlengde garantie, dus maak me er nog niet zo druk om, als het maar niet te vaak gebeurd.
 
Hebben ze hem alleen weggesleept of ook nog even alle zekeringen eruit / accu eraf? :)
 
ja, Erwin_83, het liefst zou ik dat doen,
maar volgens de dealer kun je niet 'inbreken' in de ECU van de 2017 390 Duke en dus geen nieuwe mapping schrijven.

wat was jouw vorige motor en van welk jaar?
heb je ervaring met het afstellen van de 2017 Duke?
vraag eens na bij JTXRACING in cuijk, die hebben ervaring met afstellen van fabrieks ECU's
 
Thx, 't Is wel een iets ander kaliber dan die van jou . . .Zulk soort 'grappen' zijn voor mij de grootste twijfel aan een moderne motor. Zult soort dingen voel je niet aankomen. Van het ene op andere moment stopt ie ermee, je komt er niet onderweg achter wat het is en als je dat al kunt kun je niet even een noodreparatie verrichten. Ik hoop dat dergelijke euvels heel ver van mijn Duke verwijderd zullen blijven. Veel invloed kun je er helaas niet op hebben.

Valt het bergen onder de KTM mobility service of hoe het heet? Krijg je direct bij de dealer een leenmotor mee en wordt de 390 onder garantie gerepareerd? Dat is wel netjes geregeld dan.

Succes ermee, hopelijk laat ie je nooit meer in de steek.
bij een "oude" motor kan er ook iets van het ene op het andere moment kapot gaan... ooit met een oude GSX-r (1991) gehad dat er een hoofdsproeier los getrilt was en in het vlotterbakje gevallen... was niet mee te rijden... gelukkig konden we het langs de kant van de weg fixen... of kapotte bobine's, ook zo'n leuke.... kan iedere motor overkomen
 
bij een "oude" motor kan er ook iets van het ene op het andere moment kapot gaan... ooit met een oude GSX-r (1991) gehad dat er een hoofdsproeier los getrilt was en in het vlotterbakje gevallen... was niet mee te rijden... gelukkig konden we het langs de kant van de weg fixen... of kapotte bobine's, ook zo'n leuke.... kan iedere motor overkomen
Klopt helemaal. Het voordeel van de oude meuk is wel dat het meestal niet zomaar ineens kapot gaat, dus voel je het aankomen en kom je meestal nog wel thuis om daar actie te ondernemen in plaats van onderweg. Elektrische problemen zijn wat vervelender van aard. Bij een oude motor is dat in feite alleen de ontsteking, bij een moderne zo ongeveer alles. ;)

Ik ga alle stekkerverbindingen inspuiten met dampstart zodat daar geen water in kan komen, en veel meer kan ik er niet aan doen. Een beetje geluk hebben.

Hebben ze hem alleen weggesleept of ook nog even alle zekeringen eruit / accu eraf?
Waarom vraag je dit? Is het verwijderen van de accu en zekeringen een mogelijke optie om de fout in het systeem te resetten? Dat is nog wel te doen onderweg. Zijn er nog meer tips voor een bike met een hoog elektronicagehalte meer dan de accu loshalen tijdens werkzaamheden aan electronica? De does and vooral the don'ts.
 
Laatst bewerkt:
Als eerste heb ik de benzine klep los gehaald en er zat echt nog brandstof in en erna de zekeringen na gekeken. De man van de ANWB heeft nog even de accu los gehaald om te proberen.

Na even uitstaan ging de storingslamp knipperen met de code en kon je weer starten, echter na een paar minuten stationair draaien viel die dan weer uit. Wellicht met gas erop niet, maar naar de dealer rijden ermee wat te ver weg en al te laat voor.

Vrouwlief heeft voor mijn tijd een keer met een transalp pech gehad in Luxemburg. De CDI kapot en dan heb je ook een uitdaging, het oudere spul is niet altijd snel aan te komen.

Dan maar gewoon verzekeren en je nergens druk om hoeven maken, behalve een verpesten motor middag.
 
Laatst bewerkt:
Waarom vraag je dit? Is het verwijderen van de accu en zekeringen een mogelijke optie om de fout in het systeem te resetten? Dat is nog wel te doen onderweg. Zijn er nog meer tips voor een bike met een hoog elektronicagehalte meer dan de accu loshalen tijdens werkzaamheden aan electronica? De does and vooral the don'ts.
Mijn Honda reset de omvalsensor gewoon met aan/uit schakelen van het contactslot
Mijn Aprilia RSV4 ging uit de motorstoring na het lossen van de motoraccu.
(Wat een hele vervelende fout van de computer was, die wilde juist volgas rijden _O- ) (Is daarna nooit meer teruggekomen)
Het is net als een computer, even opnieuw opstarten.
Even het minimum wat je kan/moet doen. ;)

Maar ik zie dat dit ook geprobeerd is. -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop het niet te hoeven testen, maar ik zal onthouden dat dit op zijn kinst door de leek nog te proberen is igv. een vage storing of uitval.
 
Ja aan uit begin ik ook altijd mee.

De motor viel op het rechte stuk uit, dus er is denk ik meer aan de hand. De roll over sensor wordt niet getriggerd met rechtdoor rijden lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan