KTM 390 Duke

Shit, dat ziet er niet best uit.
Achteraf eigenlijk nog een geluk bij een ongeluk dat je niet gevallen bent. Dat zou nog erger geweest zijn.
Er is wel een vreselijke prutser aan het 'werk' geweest.

Op deze website kun je in elk geval opzoeken welke onderdeelnummers je nodig hebt.
KTM.SparePartsFinderFrontend
Voor mijn motor werkt zoeken op VIN nummer niet . Het nummer staat er niet in, maar mijn Duke is mogelijk nog te nieuw.
Als bij jou zoeken via het VIN nummer ook niet werkt kun je in de zoekbalk aan de rechterkant 'duke 390' en het bouwjaar intikken en dan hangmatig jouw model selecteren.

Succes met het in ready to race staat herstellen van de Duke.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een. Ik heb er geen ervaring mee, maar men hanteert toch wel iets lagere prijzen voor PowerParts dan de adviesprijs en veel andere webshops.
KTM - MotorCorner.nl
 
Even een stukje van eerder naar het heden getrokken.
quote:
Theodt schreef op 24 april 2018 @ 14:41:Heeft iemand dit ooit geprobeerd? Als ik mijn bok gefabriceerd heb zou ik het een keer proberen op een koude ochtend.


Hebben alle injectie KTM's (en ook andere merken) is een reset procedure voor de sensoren (O2 etc) in je motor. Werkt prima, maar zo anaal als deze heer in het Engels het beschrijft is idioot, kan ook gewoon op de zijstandaard en dat het precies tussen de 15 en 16 minuten moet _O- nou ja als de goeie man er blij van wordt :') Bij m'n 990's ook gedaan, ongeveer kwartiertje laten lopen en inderdaad van het gas afblijven.

Gisteren hebben Theo en ik het nog even over deze resetprocedure gehad.
Is het de bedoeling dit met een warme motor of met een koude motor te doen, of maakt het niet uit.
IS het idee dat in deze 15 minuten 'meet' hoe de motor optimaal staat en deze optimale setting vastlegt?
 
Betreft de trillingen,
ik probeer hem rond de 5.000TPM te houden.
Merk nu er bijna 2.000 kilometers op staan, het blok soepeler wordt.
Verder dik tevreden erover!
Ja, ik deel deze mening. Ook in relatie tot iets meer km's op de klok. Momenteel een kleine 2 dkm op die van mij. Nog steeds maagdelijk eigenlijk, maar hij gaat inderdaad nog steeds merkbaar soepeler lopen.

Vanaf 5 kprm loopt het blok bij constante snelheid of lichte versnelling eigenlijk nagenoeg trillingsvrij.
Als je het gas gaat opendraaien merk je uiteraard dat het een 1-cilinderblokje is en dan begint het uiteraard wat te stampen, maar dat draagt ook zeker bij aan het gevoel dat het dingetje leeft.

Als je in een te lage versnelling in een te laat toerental gaat versnellen merk je wel dat ie dat wat minder leuk vindt en gaat protesteren in de vorm van 'bokken.' Proberen boven de 4 krpm te houden dus. ;)

Vandaag op mijn SV650 gereden en daarbij voel je bij constante snelheid in het middentoerengebied eigenlijk meer trillingen, dus de Duke doet het wat trillingen betreft wat mij betreft helemaal niet slecht.

EDIT: ik zie nu dat ik op een heel oud bericht heb gereageerd. Vraag me niet waarom ik dat als meest recente bericht zag. Windows 7 waarschijnlijk. :9

Uhm . . . 5 post van mij op rij. Nu is iemand anders weer. ;)
 
Laatst bewerkt:
Oke vooruit dan maar, is het verstandig om van mijn studentenlening een Duke 390 te halen?
Nee. Een lening is in mijn optiek enkel terecht voor een huis of een studie. Voor al het overige is het simpelweg 'leven buiten je stand'. Maargoed, dat is ieder voor zich.
 
Nagenoeg nieuwe Duke 390 White 2018 te koop.
700 km op de teller en 1000 km beurt al gehad.
Zuur als je 'm weg moet doen, maar er zullen allicht redenen voor zijn.

https://www.marktplaats.nl/a/motore...36c63dca7e4aa95f615ded8c6710e&previousPage=lr

Nog even een vraagje:
Aan de zijkant van de achtervork zitten 2 gaten. De bovenste is voor een crashdop en die is voorzien van standaard M8 draad. De 10 mm gaten eronder tbv. bevestiging van bobbins zijn 10 mm, maar er zit geen standaard M10 draad in. De schroefdraad heeft een kortere spoed. Weet iemand welke draad dat is?

EDIT: ik ben er al uit.
Weet nog niet hoe de draad heet, maar wel hoe ie eruit ziet.
Het stond me bij dat de bevestiging van mijn duogreep van de Z1000 ook een wat fijnere draad heeft. Daar 1 bout uitgedraaid en ...... ik draai 'm zo met de hand in het 10 mm gat in de achtervork van de Duke. Even naar de Fabory 2 van deze bouten halen. Zodra ik de maat weet post ik het voor als iemand van jullie ooit bouten in die gaten wilt zetten.

full


De onderste op de foto is 'normale' metrische M10, erboven de bout die wèl past.

EDIT2: M10x1.25

full


Theo, bedankt!
Zit jouw Duke eigenlijk alweer in elkaar?
De spullen al opgehaald of binnen gekregen en het achterwiel weer in elkaar gehobbied?
 
Laatst bewerkt:
Rijden jullie allemaal nog met het originele stuur rond of heeft iemand van jullie een vlakker/lager/rechter stuur op de Duke gezet?
Ik weet dat KTM twee merken sturen gebruikt. Een daarvan is Magura, de andere is Renthal.
Van Magura is er de X-line. Weet iemand welk stuur standaard op de Duke 390 zit?
full

Op basis van het nummer dat op het originele stuur staat kan ik helemaal NIETS vinden. NIETS!!
Als iemand enig idee heeft waar ik een laag , redelijk recht stuur (dus weinig rise en weinig backsweep) kan vinden in zwarte uitvoering met de klemmaat van onze Dukes hoor ik het heel graag.
 
Laatst bewerkt:
Hey mensen,

Ondertussen zijn de onderdelen bij jtx binnen gekomen maar heb zelf nog niks ontvangen.
Ik hoop ze morgen te hebben en dan ga ik alles monteren en hopelijk ook weer rijden!
Groetjes!
 
Vandaag de kaap van 1000km gehaald :) morgen mag hij binnen voor zn eerste beurt... olie + oliefilter en kleppen controleren :) iemand een idee hoeveel het kostenplaatje zal zijn? ;)
 
Klepspeling hoeft niet bij 1000 km. Ik was 122 euro (!!!) kwijt voor een oliebeurtje, uitlezen boordcomputer en de achterketting stellen. Zelf zou je dit doen voor 3 tientjes 😢
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling hoeft niet bij 1000 km. Ik was 122 euro (!!!) kwijt voor een oliebeurtje, uitlezen boordcomputer en de achterketting stellen. Zelf zou je dit doen voor 3 tientjes 😢
mijn dealer zei nochtans dat dit wel moet.. moet de Duke daar achterlaten omdat het motorblok koud moet hebben daarvoor... *O*
 
Ja dat klopt. Klepspeling controleren moet inderdaad met een koude motor.
Klepspeling al gaan controleren bij 1000 km is niet zo gangbaar. Al staat het min of meer in het boekje, niémand . . . . herstel, bíjna niemand doet het.
Ik heb het onderhoudsbeurtje alleen laten doen omdat ik een jaargarantie wil hebben op de Duke.Daarna ga ik alles zelf doen, ook klepspeling controleren. Als blijkt dat er daadwerkelijk gesteld moet gaan worden moet ik nog even bedenken of ik dat zelf ga doen of de motor even wegbreng. Maar zover is het nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Het hoeft niet!
Het staat zelfs in de repair manual dat het niet hoeft!
Klepspeling controleren en evt stellen en bougie gap controleren / bijstellen moeten elke 15.000 km volgens de manual, ongeacht of je veel of weinig rijdt is het 15.000 km.
Dus ook niet periodiek, zoals olie etc.
Ongeacht hoeveel je rijdt gaat er elk jaar nieuwe olie in, immers olie veroudert ook als je er niet meer rijdt.
Klepspeling verloopt niet zolang de motor stilstaat, dus vandaar het vaste kilometerinterval.
En dat dus NIET bij 1000 km al.
Voor de klepspeling gewoon elke 15000 km.
Rijdt je 3000 km/jaar dan ben je pas na 5 jaar aan de beurt.
full

Misschien zit je dealer een beetje om werk verlegen, krap bij kas of wilt ie toch een wat duurdere vakantie dan in eerste instantie gepland :? .
Het is wel balen als ie dat ècht gaat doen.
Zonde om jou JOUW geld te laten besteden aan iets dat volgens KTM niet nodig is.

Ik zou 'm er even op wijzen dat ie zich wellicht vergist heeft en 'm het interval laten zien. Volgens mij staat het ook in de owners manual, en die heb je bij aflevering bij de Duke gekregen als het goed is.

EDIT: nee, vreemd het onderhoudsinterval en welke werkzaamheden gedaan dienen te worden bij welke kilometerstand of per tijdsinterval staat niet in de owners manual. Daar kun je de dealer dus niet op wijzen. Dan moet je maar echt als kenner uit de hoek komen en zeggen dat het volgens de repair manual niet hoeft bij 1000 km, en dat het interval voor klepspeling 15000 km is.
 
Laatst bewerkt:
Oh shit Roger nu moet ik over 2500 km toch even het blokje open maken :p
Verder nieuw bandje gemonteert en ride on erin gespoten.
Aangezien ik toch een test pakketje had gekregen waarom niet.
Verder had de vorige eigenaar een bus tussen het wiel en de tandwielhouder vergeten.
Nu een 2de handse tandwielhouder bestelt met de bus! Morgen binnen en meteen sleutelen!
Ik baal er wel erg van hoe beunhaas de vorige eigenaar was...
Maar nu wordt alles tip top!
 
Ja ik begrijp het ook niet zo goed... morgen toch maar even vragen voor het zekerste..
bedankt Roger! :)
Zie mijn 'EDIT' in mijn vorige bericht nog. We waren gelijktijdig aan het typen.
't kan zeker geen kwaad de kleppen te controleren, maar nodig zal het ook niet zijn en zal blijken dat er niets te stellen valt, dus is het zonde van je geld.
 
Laatst bewerkt:
Verder had de vorige eigenaar een bus tussen het wiel en de tandwielhouder vergeten.
Dit kan wel de reden zijn geweest dat de asmoer is losgedraaid, en dat deze daadwerkelijk wel op het juiste moment was aangedraaid door de vorige eigenaar. Tijdend het aandraaien druk je de rubber demperblokken op een gegeven ogenblik niet meer verder in elkaar en heeft de moer het juiste moment. Als je gaat rijden en de boel beweegt kun je de rubbers gemakkelijk wat platter drukken, waardoor het door de as ingeklemde gedeelte in feite 'korter' wordt. Hierdoor zit de moer niet meer op het origineel aangehaalde moment vast en kan verder losdraaien. Die vulbus vergeten verdient geen schoonheidsprijs, maar het is op zich wel voor te stellen en zou een logische verklaring kunnen zijn voor wat bij jouw motor is gebeurd. Misschien valt het allemaal dus nog wel mee en is dit het enige 'gebeunhaas' dat waarschijnlijk ècht per ongeluk gedaan is.
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling hoeft niet bij 1000 km. Ik was 122 euro (!!!) kwijt voor een oliebeurtje, uitlezen boordcomputer en de achterketting stellen. Zelf zou je dit doen voor 3 tientjes 😢
Ga ik me even in verdiepen. Op mijn werk doen ze ook de kleppen bij de eerste beurt bij de Duke 390/ Vitpilen/Svartpilen
 
Bij 1000km als one time interval staat toch gewoon 'check the valve clearance'? Of mis ik hier totaal iets? :+

edit, dit dus:
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan