voor de carb. guru's al hier..

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Bij mijn Kawa ZR7 (2000) loop ik tegen het volgende aan:
Als ik mijn "brandstof bij meng schroefjes" op de fabrieksstand zet, handboek, zowel een Duits "kort maar bondig" boek als een engels-Amerikaans boek, geven aan dat die 1 hele slag en 3/4 slag is (dat zijn dus 630 graden uit gedraaid vanaf de aanslag).

Kan ik de motor NIET stationair laten lopen, hij gaat dan wel of 2000 toeren draaien, of hij valt stil. (daar tussen is het of klimmen naar 2000 of inzakken naar 0). Ook synchroon stellen is eigenlijk ondoenlijk, omdat hij of begint te racen (nog hogere toeren) of stilvalt.

Wanneer ik de "brandstof bij meng schroefjes" op standje 2 hele slagen uit zet (das dus 720 graden gedraaid vanaf de aanslag, 90 graden verder dan dat ze stonden) krijg ik dat de stelschroef voor het stationair toerental niets meer bijdraagt, het toerental komt dan rond de 1000 rpm te liggen en verder uitdraaien van de stel schroef (de handmatige stationair toerental verstelling) draagt niets meer bij. Afstellen kan wel, maar volgens mij klopt hier iets niet.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar wat meer kennis over de werking van mijn carbs. Ik vermoed namelijk een verstopping. Maar een grondige renovatie van de carbs betekend enkele dagen geen vervoer, en dat wil ik liever alleen doen als het noodzakelijk is.
ik vermoed dat mijn stationair sproeier(s) verstopt zijn. Hierdoor krijgt de motor een te arm mengsel bij het "correct" afstellen van de "brandstof bij meng schroefjes". Met als resultaat eerder beschreven symptomen. wanneer ik dan de "brandstof bij meng schroefjes" rijker (verder uit is rijker mengsel) zet krijgt de motor een lekker "smeuïg" mengsel en heeft zogezegd de stationair sproeiers wat minder hard nodig om netjes rond te gaan op een fatsoenlijk toerental. Als ik rijd, dus op grotere gasklepopeningen, is er niets aan de hand.

Ik heb de DEOproef van de ons ontvallen Willem ook reeds tweemaal gedaan, resultaat: Lekker ruikende motor, maar geen veranderende toerentallen bij spuiten. De inlaatrubbers tussen kop en carb zijn nieuw.

Zijn er nog proefjes/dingen die ik kan testen/uitvoeren om met wat meer zekerheid vast te stellen of ik een verstopping/iets anders aan de haak heb?
 
ja, carb reiniger er doorheen doen.

Wat ik had was dat de luchtkleppen vast zaten in de carb. Moest er in zn geheel uit om eea weer draaiend te krijgen. Kon aan de stelschroef draaien tot ik een ons woog maar ging alleen in en niet meer uit. Niet te stellen dus
 
Klinkt als verstopte carb.
Fuel cleaner erin en/of ultrasoon reinigen....
Je kan ook proberen (op een rustig weggetje) tijdens het rijden je gas dicht te gooien en in de versnelling door te laten rollen.
 
Kanariepiet
Dat heb ik inderdaad al gedaan, ook afritten van snelwegen en aanrijden naar verkeerslichten geven deze mogelijk :)
We gaan wel even langs de winkel voor wat cleaner.

Of zijn er goede alternatieven die niet 30 euro per liter kosten?
 
wat is er gebeurd voordat je aan de mengschroeven begon te draaien?

:^

Waarom gaat iemand aan een harde afstelling draaien :?


"Ow, mijn motor loopt niet meer goed stationair, eerst wel. Laat is de naalden maar eens goed omhoog zetten..."..dat doen we dus ook niet, waarom dan wel aan de pilotscrews draaien?

Tenzij natuurlijk een reden, waardoor opnieuw afstellen nodig was :Y

Ik ben zelf voorstander van
1 bij begin beginnen
2 stap voor stap
3 1 ding tegelijkertijd uitproberen

Oftewel: maak je carbs goed schoon. Controleer met het schoonmaken de onderdelen aan de binnenkant.
Terugmonteren.
Werking controleren van kabels, choke, kleppen, enz
Motor starten.
En van daaruit ga je verder.
 
Reinigen kan helpen.

De standaard fabrieks waarde van 1 3/4 uitdraaien is van toepassing op een brandschoon systeem en een fabrieks nieuw motorblok. eventueel gerevideerd.

Een ouder machine heeft wat meer "slijtage" speling.
Zuigers, zuigerveren, carb's, etc. Uitlaat, filter, verkoling, etc.
Kortom het blok is wat paardjes kwijt, door een lager rendement.
Het heeft dus nu wat ekstra brandstof nodig om stat. te kunnen blijven lopen.

Dat is de reden dat bij "goed" onderhoud de carbs weer eens worden afgesteld.
Synchroniseren en Co afstellen.

En veelal blijkt dat de stat. stelschroef dan 2 tot 2,5 slag moet worden uitgedraaid om het machientje stat. goed te kunnen laten lopen.
En de hik bij overnemen( van stat. naar iets gas) ook verdwijnt.
 
:^

Waarom gaat iemand aan een harde afstelling draaien :?

1 bij begin beginnen
2 stap voor stap
3 1 ding tegelijkertijd uitproberen

Oftewel: maak je carbs goed schoon. Controleer met het schoonmaken de onderdelen aan de binnenkant.
Terugmonteren.
Werking controleren van kabels, choke, kleppen, enz
Motor starten.
En van daaruit ga je verder.

Bijna helemaal mee eens.

Ben je thuis in de techniek, dan wel.

Met de mindere goden, En daar rekenen wij ons natuurlijk niet bij. :N
Gaat er nog wel eens wat fout.
Membranen die niet goed meer afsluiten. Lek gemaakt tijdens demontage!
Membranen die niet voldoende worden gekontroleerd op lekkage.
Membranen die worden verwisseld. of verkeerd worden gemonteerd.
Smoorklep speling wordt niet herkend.
etc.

Het is toch geen restoratie ???? of revisie.

Als het (redelijk) goed werkt, afblijven.

Vaak is het alleen de afstelling. :Y
 
Synchroniseren doe ik met vacuum meters.
Co met de Co meter.
Co meten kan als je ervaring mee hebt ook met de infrarood temp. meter.
Het laatste is minder nauwkeurig. 0,1 mm klepspeling meer of minder geeft een afwijking.
 
@martel en bananeman1001.

De verstelling is gedaan omdat de motordealer (ja... met zo'n bord van "certified etc.") ooit de instelling op 2 3/4 (990 graden uit) slagen heeft gezet , want dan liep ie lekker smeuig. Mijn mede rijders (die achter mij reden) vonden dat niet zo'n goed idee... STANK!

Ik heb daarna de afstelling terug gebracht naar 2 slagen uit, mede op ervaring van andere eigenaren van dit type motor en verder niet gekeken naar bij/rand verschijnselen. De motor kon goed synchroon gesteld worden, en liep lekker (stonk nog altijd iets, maar al lang niet meer zo erg als daarvoor).

Vorige week heb ik de carburateur-cilinderkop inlaatrubber vervangen(oude waren helemaal uitgedroogt en hard geworden (incl scheuren etc), Toen heb ik gelijk de afstelling op 1 en 3/4 slag uit gezet, dus terug op origneel (ik hou van origineel ;) )
Daarmee kwam het probleem de wereld in van het afstellen/hoog laag toeren.
dus... ik dacht kom ik zet het weer terug op 2 slagen, wat kan dat kleine beetje uitdraaien nu voor effect hebben.

Tot ik dus ontdekte dat de het stationair toerental nu niet meer lager "kan" dan 1000. (wat niet zo heel erg is, maar het klopt natuurlijk van geen kant! )
 
Laatst bewerkt:
Bijna helemaal mee eens.

Ben je thuis in de techniek, dan wel.

Met de mindere goden, En daar rekenen wij ons natuurlijk niet bij. :N
Gaat er nog wel eens wat fout.
Membranen die niet goed meer afsluiten. Lek gemaakt tijdens demontage!
Membranen die niet voldoende worden gekontroleerd op lekkage.
Membranen die worden verwisseld. of verkeerd worden gemonteerd.
Smoorklep speling wordt niet herkend.
etc.

Het is toch geen restoratie ???? of revisie.

Als het (redelijk) goed werkt, afblijven.

Vaak is het alleen de afstelling. :Y

Tenzij je het benzine filtertje al jaren vergeten bent. en deze spontaan klapt.
Dan ben je aan de beurt.
 
nu ik je verhaal heb gelezen, denk ik eerder aan valse lucht.
die deoproef is niet zaligmakend.
verder is het helemaal niet erg dat de mengschroeven iets verder open staan, lees het verhaal van coolman maar.
en lijkt het mij heel sterk dat de rijders achter je, kunnen ruiken dat de mengschroeven te ver open staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet in het hoofd kijken bij Bart, maar hij was er goed klaar mee na 3 dagen ardennen.

als je rijd met de motor, hebben de stationairmengselschroeven vrijwel geen effect.
zijn alleen voor stationair en een heel klein beetje daarboven.
als het echt te ruiken is tijdens het rijden, dan is er wat anders aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
als je rijd met de motor, hebben de stationairmengselschroeven vrijwel geen effect.
zijn alleen voor stationair en een heel klein beetje daarboven.
als het echt te ruiken is tijdens het rijden, dan is er wat anders aan de hand.
Bij motorfietscarburateurs werkt het stationair gedeelte juist over een verbazend groot gebied. Eigenlijk speelt pas bij volgas vanaf 3,5-4000 toeren het stationair vrijwel helemaal geen rol meer. Bij rustig rijden BiBK rijd je vrijwel alleen op het stationair circuit.

Dus overname stationair/gasgeven en de lage belastings gebieden is het effect zeer groot.
 
Bij motorfietscarburateurs werkt het stationair gedeelte juist over een verbazend groot gebied. Eigenlijk speelt pas bij volgas vanaf 3,5-4000 toeren het stationair vrijwel helemaal geen rol meer. Bij rustig rijden BiBK rijd je vrijwel alleen op het stationair circuit.

Dus overname stationair/gasgeven en de lage belastings gebieden is het effect zeer groot.

Als je toert rij ik meestal met een gasstand die niet veel verder dan half komt.
zeker in de kronkelige weggetjes van de ardennen, met regen :(
 
nog meer dan 3 mm ? hoeveel moeten ze hebben zot...

controleer de trek kabel en zet die los. Als dan nog steeds het toerental niet onder de 1000 rpm kan zakken met juist afgestelde co schroef moet het wel valse lucht zijn of gaskleppen die niet 100% dicht willen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan