Bolivia: motorcycle diaries naar laatste rustplaats Che

breezer013

MF veteraan
2 okt 2002
1.353
104
Tilburg
Zie dat het aardig rustig is in het reizen topic, dus dacht zal mijn motor avontuur in Bolivia hier eens posten...... als jullie dat tenminste leuk vinden?

Afgelopen maand was ik aan het backpacken in Peru en Bolivia en las ik onderweg iets over de plek waar Che Guevara was dood geschoten (plaatsje La Higuera). Nu hebben misschien een aantal van jullie zoiets van Che wie?? Check dit eens: Che Guevara - Wikipedia

Als je dan als motorrijder de film "Diarios de motocicleta" ofwel "Motorcycle diaries" niet gezien of gelezen hebt, dan heb je toch wel iets gemist. Diarios de motocicleta - Wikipedia

Onderweg in de nachtbus naar Santa Cruz kwam ik op het idee om in het kleine plaatsje Samaipata uit te stappen aangezien daar veel excursies naar natuurparken en de Ruta del che mogelijk zijn. Rond 5 uur in de ochtend de buschauffeur gevraagd om daar te stoppen en een hostel gezocht. De volgende morgen op zoek naar een aantal leuke hikes / excursies. De Ruta del Che werd duur en niet veel aangeboden en eigenlijk liep ik al met het idee dat dit op een motor moest. Via via kreeg ik een folder van motorverhuur en na een half uurtje lopen terecht gekomen bij Martin. Bleek een Nederlander die daar motoren verhuurt en trips aanbiedt (Bolivia Motorcycle Adventures. Ride your dreams...). Het was alleen mogelijk om een lichte 150cc motorfiets te huren en niet de zwaardere 600cc die ik thuis ook heb. Voor mij geen probleem, als het 2 wielen en een motor heeft ben ik al snel tevreden en had geen haast. Met Martin de motor bekeken, tips gekregen over de route, afspraken gemaakt, etc en de dag na de condor hike zou ik de motor gaan ophalen. Betalen was nog een klein probleem, aangezien er geen pinautomaat / bank was. Een ITer laat zich niet strikken, dus overgemaakt via internetbankieren.

Moet ik nog verder gaan....??

(foto's staan nu te uploaden)
 
he grappig....mijn broertje (www.guzzigalore.com) heeft hetzelfde gedaan ca 30.000 km met een oude guz v7. zijn boek is bijna afgerond en er is al een aantal uitgevers serieus geinteresseerd.
 
Hoi! Bij die gast Bolivia Motorcycle Adventures. Ride your dreams... heb ik ook een dagje motor gereden. Bolivia is echt geniaal om off-road te rijden. Ik kwam na een pasje uit het dal van Samaipata ineens terecht in een motor/auto/quadrally :). Voor foto's kijk hier:

P1070459.JPG

(dit is trouwens een deelnemer aan de rally

Je kan trouwens ook voor iets meer pegels (+/-200USD) een dagje motor rijden in de atacama desert bij San Pedro de Atacama in Chili. Dan heb je wel een BMW GS650 en ga je met gids op pad.

Mijn tocht in Samaipata was gewoon alleen met een kaartje van de omgeving en wat tips.
 
Laatst bewerkt:
Hee, Breezer, is het Internet in Tilburg stuk? :-) We wachten met smart. Nu de regen tegen de ramen slaat, willen we wel een mooi verhaal uit zuid-Amerika.
 
Laatst bewerkt:
Hahaha, leuk dat jullie interesse hebben. Beetje druk met werk, familie, vrienden, motor in de winterslaap zetten, etc. In totaal heb ik in een paar dagen iets van 550 km gereden, waarvan veel allroad.

In de ochtend mijn spullen, kompas, plus een paar liter water en wat eten in de dagrugzak gestopt en na een half uurtje lopen kwam ik bij Martin (net buiten Samaipata) om de motor op te halen. Martin had de motor al klaar staan met een routekaart. In mijn reisboek leek het allemaal hoofdweg en redelijk rechtdoor. De werkelijkheid is iets anders......

SAM_1164.JPG


De motor (La poderosa - ofwel de machtige) had er ook zin in. Een Maruti 150cc allroad model, net even iets anders dan mijn XT600e. Voor die wegen is het genoeg en je ziet ook niet veel zwaardere motoren rijden dan 200cc. Zolang er 2 wielen onder zitten en de boel technisch in orde is, ben ik al snel tevreden.

SAM_1149.JPG


Iets van 70 kilometer over de hoofdweg naar Mataral gereden. Dit is naar het westen op de hoofdweg die tussen Sucre en Santa Cruz ligt. Zijn grote steden, maar de weg is meer te vergelijken met een provinciale weg in de eifel. Redelijk groene omgeving (tropisch), slingerweg, af en toe wat gaten/grind, bergjes, etc. Het is dus geen snelweg zoals ik eerst dacht. Er liepen behoorlijk wat dieren langs de weg, werd hard gereden en uitzicht lijdt je af. Ik viel wel op, want ik was de enige met een helm })

SAM_1162.JPG


Bij Mataral links naar Vallegrande.

SAM_1154.JPG
 
Laatst bewerkt:
Een kilomter of 50 naar Vallegrande over een leuke slingerweg met soms een saai recht stuk. Even op de teller 120 aangetikt en daarna netjes met 70 door gereden.

SAM_1280.JPG


In Vallegrande was de weg opgebroken en even zoeken. Bij het pompstation kreeg ik in het Spaans iets te horen van "no gasolina senor, solo diesel". Het tankje was nog niet half leeg, maar ik wist niet wat me precies te wachten stond, dus maar even verder zoeken / vragen. Aan de andere kant van het stadje een pompstation gevonden waar ze gelukkig wel benzine hadden. Was omgerekend iets van 45 cent per liter! Even uitblazen in de schaduw, het was ondertussen middag en tegen de 30 graden.

SAM_1163.JPG


Vallegrande uit begon meteen een gravel/zand weg en was het gedaan met asfalt.

SAM_1165.JPG


Gelukkig stonden er nu route borden van de "Ruta del Che". Viel me op dat deze alleen op de weg heen stonden, dus even onthouden hoe het morgen moet op de terugweg.....

SAM_1166.JPG
.

Op de makkelijke stukken heb ik foto's gemaakt, maar begon meteen goed met bergop, los grind / zand, rots ondergrond, diepe ravijnen, mooi uitzicht. Ook wel het betere allroad / offroad werk!

SAM_1168.JPG


SAM_1175.JPG


Het was iets van 2 uur rijden naar het eerste dorp en veel borden stonden er niet, onderweg kwam ik een enkele auto tegen. Door het dorp liep een stijle weg naar beneden, op de terugweg moest ik die staand in de 1e versnelling doen om boven te komen door de sleuven / modder / steile weg.

SAM_1178.JPG


Onderweg een hoop ezels, varkens, kippen, etc. langs de weg en je spot regelmatig een vogeltje. Bijv. een condor van een kleine 3 meter!

SAM_1181.JPG


SAM_1183.JPG
 
Onderweg veel haarspelbochten, waar soms een soort kombocht in ligt dus even lekker gas geven. Gemiddeld ging het niet veel harder dan 40 km per uur. Op de rechte stukken tegen de 70 km per uur en af en toe stapvoets een beekje door. In het zicht van de finish ging ik nog bijna onderuit in diepe sporen in het grint. Ben nu al iets van 4 uur offroad aan het rijden (+ 3 uur asfalt) en kost wel wat energie.

De aankomst in La Higuera (de plaats waar Che verbleef en geexecuteerd is. Het is een klein dorpje in the middle of nowhere! Ik was de enige toerist.

SAM_1190.JPG


SAM_1218.JPG


Ik had voor een paar euro een slaapplaats gevonden in het lokale schooltje. Kost wat moeite om de motor daar binnen te krijgen, maar een balkje hout doet wonderen.

SAM_1225.JPG


Biertje drinken met de locals, van de zon / uitzicht genieten en wat in het dorp rond gelopen om de mooie muur schilderingen te bekijken.

SAM_1199.JPG


SAM_1200.JPG


Het kleine museum nog bekeken, nadat ik via via de sleutel had weten te achterhalen. Dit is ook de plek waar Che is dood geschoten. Maakte toch wel indruk! Benieuwd of iemand mijn kaartje hier nog gaat vinden aan de muur.

SAM_1210.JPG


Links in het midden een foto van de "motorcycle diaries"

SAM_1201.JPG


Ook in Bolivia gaat de zon onder. Water inslaan, eten in een lokaal tentje, slapen en morgen weer vroeg op.

SAM_1237.JPG
 
Laatst bewerkt:
Als jullie het leuk vinden kan ik deze week nog een stukje en wat foto's van de terugweg plaatsen.....
 
Mooi man , maatje van mij is daar niet zo heel lang gelden ook geweest met een georganiseerde motorrit/vakantie..herken z'n foto's ,mzzzlllss,Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan