Vervangingsbobines Yamaha XJ700 X (Maxim Watergekoeld)

-=momo=-

MF'er
2 apr 2003
189
0
haarlem
Geachte mede forumers...

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.
Ik ben sinds enige tijd een trotse bezitter van Yamaha XJ700 x uit '85.
Sinds dat ik hem heb aangeschaft loopt de motor, nadat hij warm gereden is, na ongeveer 15 a 20 minuten slecht als hij stationair loopt.

Indien ik rij trek hij als een reiger en doet hij wat hij moet doen.
Bij het stationair draaien pingelt hij, waardoor hij soms afslaat al dan niet beroerd optrekt.
Ik heb de bougies en de doppen reeds vervangen omdat deze aan het doorslaan waren.
Je zag letterlijk de vonken door de dopen heen slaan 's-avonds.
Nu denk ik zelf dat de bobines gewoon niet goed meer zijn omdat ik na vervanging van bovenstaande nog steeds hetzelfde probleem heb alleen in mindere mate.

Daarom ben ik op zoek naar een bobine vervangingsset. Het liefst nieuwe..

Bijgaand ff een foto van de bewuste bobine, ik moet er dus twee hebben!



Kan iemand mij op weg helpen want ik kan het nergens terugvinden. B|

full
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook meteen kunnen gaan voor het goede spul.

Ik weet dat bijvoorbeeld Dyna hiervoor bobines (Dyna Coils Type DC1-1) gemaakt heeft, waar ook gelijk de kabel los bij te vervangen is.
De Maxim X bobines zijn berucht vanwege haarscheurtjes etc. Bij regen kan het je zomaar gebeuren dat twee cylinders opeens niet meer meedoen, of de motor er gelijk helemaal mee ophoudt, omdat vocht kortsluiting in de bobines veroorzaakt.

Hier zijn de passende Dyna's nog nieuw te krijgen:

old bike barn

Voor US$135,- excl. verzenden en evt. douane zijn ze voor jou ;)

Of bij Roukama (Japparts) voor €151,50
 
Laatst bewerkt:
VMax-idioot...

Kijk dat klinkt goed....ik heb reeds zo'n setje op het oog, nu maar ff kijken of ik deze voor een nette prijs kan krijgen. Weet jij zeker dat dit moet passen op de xj700 x???
Zag dat je een xj700 website had dus ga er vanuit dat je kennis van zaken hebt...

mocht dit niet lukken dan neem ik een xj600 of xj900 set. Voorkeur gaat echter wel uit naar een bobine met vervangbare kabels...

Mensen excuus voor de late reactie maar ik ben absoluut blij met jullie hulp!!
ThnX
 
VMax-idioot...

Kijk dat klinkt goed....ik heb reeds zo'n setje op het oog, nu maar ff kijken of ik deze voor een nette prijs kan krijgen. Weet jij zeker dat dit moet passen op de xj700 x???
Zag dat je een xj700 website had dus ga er vanuit dat je kennis van zaken hebt...

mocht dit niet lukken dan neem ik een xj600 of xj900 set. Voorkeur gaat echter wel uit naar een bobine met vervangbare kabels...

Mensen excuus voor de late reactie maar ik ben absoluut blij met jullie hulp!!
ThnX

Hey Momo,

ik heb ze zelf nog nooit gemonteerd, maar op de amerikaanse forums worden deze bobines heel vaak als vervanging gebruikt.
Het is natuurlijk wel mogelijk, dat je een andere ophanging voor die dingen moet bedenken, omdat ze hoogstwaarschijnlijk niet helemaal dezelfde vorm als origineel hebben.

kijk anders eens in dit topic op het forum bij www.xjbikes.com


of voor een complete beschrijving, hier
 
Laatst bewerkt:
Beste leden,

zelf ben ik ook trotse eigenaar op een yamaha xj700x, maar ik heb zelf een vraag.
Iemand van me werk zei "bij het lopen van me motor dat er 2 takt niet goed lopen en dat ik de bombine kabel moet vervangen" hoe in godsnaam hoor je dat? (stomme vraag)

en bij het stilstaan (voor een stoplicht bijv) loopt de temperatuur op. Is dit normaal bij dit soort motoren?
 
Laatst bewerkt:
Beste leden,

zelf ben ik ook trotse eigenaar op een yamaha xj700x, maar ik heb zelf een vraag.
Iemand van me werk zei "bij het lopen van me motor dat er 2 takt niet goed lopen en dat ik de bombine kabel moet vervangen" hoe in godsnaam hoor je dat? (stomme vraag)

en bij het stilstaan (voor een stoplicht bijv) loopt de temperatuur op. Is dit normaal bij dit soort motoren?
Ik weet niet eens wat er bedoeld wordt, laat staan dat ik weet hoe ik dat dan zou moeten horen.
 
Beste leden,

zelf ben ik ook trotse eigenaar op een yamaha xj700x, maar ik heb zelf een vraag.
Iemand van me werk zei "bij het lopen van me motor dat er 2 takt niet goed lopen en dat ik de bombine kabel moet vervangen" hoe in godsnaam hoor je dat? (stomme vraag)

en bij het stilstaan (voor een stoplicht bijv) loopt de temperatuur op. Is dit normaal bij dit soort motoren?
Beste Gary,

Ik denk dat hij en jij wat dingen verwisselen:

2-takt
4-takt

vs

2 cilinder
4 cilinder


Volgens mij bedoelt jou collega dat de motor maar op 2 cilinders loopt.
Dit kun je heel eenvoudig zelf controleren, door te meten (of te voelen) of alle 4 de uitlaatpijpen even warm worden (begin met een een koude motor, anders verbrandt je je klauwen..).

Als hij werkelijk maar op 2 cilinders loopt, kan dat meerdere oorzaken hebben, waaronder een defecte bobine.
Als bijvoorbeeld cilinderparen 2 en 3 of 1 en 4 niet op temperatuur komen, dan ligt het waarschijnlijk aan de bobine / bougiekabel / bougiedoppen van die cilinders.
Het kan echter ook aan verstopte of slecht afgestelde carburateurs liggen......


De bougiekabels zijn overigens bij een Maxim X niet los te vervangen, zonder ingrijpend slijpwerk in de bobinebehuizing. Je zult dan de complete bobines moeten vervangen, voor bijvoorbeeld de hierboven genoemde Dyna coils....
 
Laatst bewerkt:
mijn vraag: hoe is godsnaam hoor je dat? iemand ervaring?


Als je het niet kan horen moet je direct na het starten voelen of alle 4 de uitlaatbochten gelijkmatig warm worden.
Als er 2 koud beduidend minder warm dan de andere 2 heeft je collega dus gelijk. (als ie tenminste met takten cilinders bedoeld).

edit : was al genoemd zie ik net.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan