1 jaar na behalen rijbewijs pas de weg op?

Ik heb ook pas 5 jaar na m'n rijbewijs mijn eerste motor gekocht. En dat was toevallig: ja een CBR600F. Is geen enkel probleem geweest.

Gewoon op voorhand niet te veel zorgen over maken en zeker niet aan jezelf gaan twijfelen. Een CBR600F heeft het grote voordeel dat hij bij hoge toeren meer dan voldoende vermogen heeft maar bij lage toeren een zeer smeuige en lineaire motorkarakteristiek heeft (alleszins de carburateur versies). Het motorrijden verleer je niet, je gaat er alleen in het begin terug in moeten komen.

Dus niet te veel over piekeren, gewoon gaan voor die 600F maar uiteraard wel rustig beginnen en je verstand blijven gebruiken. :]
 
Hangt van je eigen gevoel af.
Als je echt onzeker bent over je proefrit, dan gooi je er vantevoren gewoon 5 tientjes tegenaan en boekt één uurtje opfrisles. Echt geen raar idee hoor.
En dan weet je zeker dat je het niet verleerd bent!

Trouwens inderdaad kan je beter nu achter een motor aangaan dan in het voorjaar. Nu zijn ze goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was het geen jaar na het behalen van mn rijbewijs dat ik pas een motor ging kopen (geloof een half jaar), maar de onzekerheid die jij beschrijft ken ik maar al te goed!
Wat als ik het niet meer kan... wat als ik val... wat als..!
Ik heb best met zweethandjes bij de dealer gestaan toen ik een proefrit ging maken op een motor waar mijn oog op gevallen was. Ineens.. totaal onverwacht maar wel een aantal maanden geen motor gereden dus.
Geloof me, je stapt op. Start de motor, schakelt, rijdt weg en je denkt 'DIT HEB IK GEMIST! *D ' en het voelt alsof je nooit anders gedaan hebt! Het zit allemaal in je hoofd, want je hebt echt niet voor niets dat papiertje ooit gehaald! En het is misschien heel even wennen weer allemaal, maar je verleert het heus niet ineens :)
Gewoon er voor gaan en je niet tegen laten houden! ;)

Oh en een cbr 600f is een heerlijke motor *D *O*
 
Laatst bewerkt:
Whaaaa ik word helemaal blij van alle berichten! SparkViv, jij beschrijft precies hoe ik me voel.
Heb er zin in, door hierzo te schrijven en jullie vriendelijke feedback :-) wordt voor mezelf steeds duidelijker waar de pijn zit. En die zit in mijn hoofd en is vermomd als het 'wat-als'-monster. Bleh.
 
Eh... Daar zeg je wat. Nee. Ja. Nee zeg ik ben niet van plan te vallen. :$


Een stelletje "Dumb-Asses" hier kan ook met zo'n opgevoerde brommer rijden dus je insteek moet zijn: Wat een ander kan kan ik óók (je hebt er het rijbewijs voor)!!

En néé... je bent niet Lorenzo/Pedrosa/Rossi/Stoner ;)
 
Een stelletje "Dumb-Asses" hier kan ook met zo'n opgevoerde brommer rijden dus je insteek moet zijn: Wat een ander kan kan ik óók (je hebt er het rijbewijs voor)!!

En néé... je bent niet Lorenzo/Pedrosa/Rossi/Stoner ;)


Ik kan het óóóók!!! En ik ga even opzoeken wie al die kerels zijn die jij noemt... :]
 
Ik kan het óóóók!!! En ik ga even opzoeken wie al die kerels zijn die jij noemt... :]

Die kerels zijn gewoon een paar gekken die héél hard rijden zónder rijbewijs ;)

Maar je hoeft jezelf daar niet aan te meten.....
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het óóóók!!! En ik ga even opzoeken wie al die kerels zijn die jij noemt... :]

_O- _O- _O- Maar gewoon opstappen, ik heb ook door omstandigheden zeker 2 jaar niet gereden, en dat ik opstapte idd de eerste 2 uur verkrampt op die fiets gezeten en daarna alleen maar zitten afvragen waarom ik die 2 uur zo moeilijk heb gedaan, t is net fietsen en n***en, je verleer het niet, je moet alleen ff opwarmen :)
 
Laatst bewerkt:
_O- _O- _O- Maar gewoon opstappen, ik heb ook door omstandigheden zeker 2 jaar niet gereden, en dat ik opstapte idd de eerste 2 uur verkrampt op die fiets gezeten en daarna alleen maar zitten afvragen waarom ik die 2 uur zo moeilijk heb gedaan, t is net fietsen en n***en, je verleer het niet, je moet alleen ff opwarmen :)


*O* *O* *O*
 
Kopen, wachten op een droge dag en lekker rustig de straat uit rijden. 2 blokken verder heb je de slag te pakken en dan ga je ervaring op doen. Niet dwars door de stad rijden, vermijd de drukte.

Geniet ervan!!!! Je hebt niet voor niets je A-tje gehaald :)


Mee eens. en wellicht dat je iemand kan vinden die met je mee kan rijden en de weg voor je vrij maakt. Maw je rijdt dan een beetje in de schaduw van die andere zodat je iets meer kunt concentreren op het rijden/ handelen van de motor en dan komt de rest van zelf.
 
Haha zo herkenbaar. Alleen niet met een jaar lang niet rijden maar met alle andere motoren dan mn lesmotor :P
wat als, straks val ik, straks maak ik een wheely of een stoppie, straks kan ik de bocht niet halen met deze motor?

En mijn conclusie als motorsukkel: gewoon doen! Gewoon opstappen en rijden, de motor laat je wel merken wat je moet doen :]

let wel op wat punten voor je gaat proefrijden: bravok, eerst controleren!
 
Zelf had ik een krappe maand of 3 mijn A voor ik op een motor op pad ging.
Afspraak gemaakt, en vol zelfvertrouwen op pad op een mooie nazomeravond.
Onderweg betrok de lucht en begon het enorm te regenen.
Daar aangekomen bleek de man aan een kilometers lange
slechte klinkerweg te wonen. Daar stond ik dan, in mijn hele
lestijd maar 1x in de regen gereden (de allereerste les).
De motor was nog een flinke klap zwaarder dan de lesmotor
dus wat nu.
Zal eerlijk zijn ik durfde niet. Gelukkig had ik iemand mee
die al veel langer zijn A had. Hij heeft proef gereden.
De motor bleek prima in orde maar ik heb hem niet meteen
gekocht. Volgende dag terug nu bleef het wel droog en de
motor alsnog gekocht.
 
Haha zo herkenbaar. Alleen niet met een jaar lang niet rijden maar met alle andere motoren dan mn lesmotor :P
wat als, straks val ik, straks maak ik een wheely of een stoppie, straks kan ik de bocht niet halen met deze motor?

En mijn conclusie als motorsukkel: gewoon doen! Gewoon opstappen en rijden, de motor laat je wel merken wat je moet doen :]

let wel op wat punten voor je gaat proefrijden: bravok, eerst controleren!
Hoef je je daar in ieder geval niet meer over zorgen te maken of je dat kan *O*
 
Zelf had ik een krappe maand of 3 mijn A voor ik op een motor op pad ging.
Afspraak gemaakt, en vol zelfvertrouwen op pad op een mooie nazomeravond.
Onderweg betrok de lucht en begon het enorm te regenen.
Daar aangekomen bleek de man aan een kilometers lange
slechte klinkerweg te wonen. Daar stond ik dan, in mijn hele
lestijd maar 1x in de regen gereden (de allereerste les).
De motor was nog een flinke klap zwaarder dan de lesmotor
dus wat nu.
Zal eerlijk zijn ik durfde niet. Gelukkig had ik iemand mee
die al veel langer zijn A had. Hij heeft proef gereden.
De motor bleek prima in orde maar ik heb hem niet meteen
gekocht. Volgende dag terug nu bleef het wel droog en de
motor alsnog gekocht.

Ai dat klinkt als de proefrit from hell, mocht je toen doorgezet hebben. En wijze les: bij twijfel niet doen!
 
Inderdaad bij twijfel niet doen, maar als alles normaal is opstappen en gewoon doen.
Maar alles hangt natuurlijk as van jou zelfvertrouwen.
Onwennigheid is geen schande.
Denk dat veel motorrijders de eerste keer na de winter met minimaal een onwennig gevoel opstappen. En voor een flink aantal zal dit zelfs een onzeker gevoel zijn.
En dit is ook terecht, waarom gebeirden er anders zoveel ongevallen in de eerste mooie
weekeinden van het jaar. (Voor een belangrijd deel ook door dat de koekblikkers weer even aan ons moeten wennen).
 
Wat maakt het uit als iemand meerijdt? Gewoon rustig aan doen en de motor niet onderschatten, na de eerste keer rustig optrekken komt het wel goed.

Probeer een oude diversion... die kan je alleen maar overschatten :P

Iemand mee willen is ook niet gek hoor. Motorrijden is een solo ding maar toch bel ik liever altijd mensen op om mee te rijden, gek eigenlijk. Misschien is dat ook wel een rede dat je de motor nog niet hebt staan, minder druk van je omgeving.

Zo zijn er genoeg leuke groepjes om mee te rijden trouwens. Die kip van mij rijd al een tijdje met een clubje dames wat nu echt een club begint te vormen, die kende elkaar helemaal niet hiervoor :P
 
Dank dank. Ik ben gerustgesteld, heb de boel kunnen overdenken en ga een proefrit plannen! Wat een leuk forum, ik ga hier zeker nog wat meer rondkijken.
Maar niet meer vanavond, ik doe de luiken dicht :-)
 
Gewoon opstappen en gaan met die banaan.
Heb zelf na 30 jaar geen motor gereden te hebben 2 maanden terug weer een Honda 750 gekocht en ja na een paar kilometers gaat het weer als vanzelf.
Motor rijden verleer je nooit, alleen het gevoel moet je weer even krijgen.
Snap nu trouwens niet dat ik 30 jaar zonder motor heb kunnen doen. !!!
 
Ronja.


Gewoon een proefrit maken op dat ding. Het enige wat je een beetje zóú kunnen missen of aan zou moeten wennen is het gevoel wat je hebt mét de motor. Ligt veel aan het soort motor waar je op gelest hebt.
Ook moet je ervan uitgaan dat je níét valt, bovendien is het vallen het ergste niet maar het neerkomen..
 
Dank dank. Ik ben gerustgesteld, heb de boel kunnen overdenken en ga een proefrit plannen! Wat een leuk forum, ik ga hier zeker nog wat meer rondkijken.
Maar niet meer vanavond, ik doe de luiken dicht :-)

Tuurlijk; zo'n CBR600F is echt geen monster hoor! Daar kan je echt prima op beginnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan