Knipperlichten reageren traag

Xiao

MF'er
26 jun 2011
52
0
Ik heb een Honda Varadero 125 van 2001, en sinds enkele werken reageren mijn knipperlichten (zowel links als rechts) traag.

Als ik de schakelaar aan zet, duurt het 5 tot 15 seconden voor hij begint met knipperen.

Anticiperen gaat niet, omdat het de ene keer 5 seconden duurt en de andere keer 15 seconden.

Heb het relais reeds vervangen (€40 *O*), maar dit loste niets op.
Lampjes zijn niet veranderd ofzo, vroeger werkten ze wel correct.

Heb al rondgezocht, maar (buiten het relais) niet echt een oplossing gevonden :/

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
 
Meten is weten.
Meet de spanning eens op je relais als je je raw aan zet.
Misschien een overgangseeerstand op je zekering o.i.d.
Als je eerst had gemtene had je je een relais uit kunnen sparen.
Als je het relais overbrugt moeten de raw's gaan branden aan de kant waar je schakelaar staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lijk precies te ondervinden dat de knipperlichten sneller reageren bij een hogere temperatuur.
Als ik binnen test voor het vertrekken reageren ze na 1 à 2 seconden, maar als ik even onderweg ben wordt dit al snel 5 seconden en meer.

Zal morgen de spanning eens opmeten.
 
ha Xiao,

dit is een Honda kwaaltje rij zelf op een transalp ook daar bij lagere temperturen een vertraging in de knipperlichten.
oorzaak is een beetje corrosie in de schakelaar de boel goed schoonmaken en opnieuw van een beetje vet voorzien is de beste oplossing de snelle oplossing is een beetje wd 40 in de schakelaar spuiten.

gr, Gert
 
ha Xiao,

dit is een Honda kwaaltje rij zelf op een transalp ook daar bij lagere temperturen een vertraging in de knipperlichten.
oorzaak is een beetje corrosie in de schakelaar de boel goed schoonmaken en opnieuw van een beetje vet voorzien is de beste oplossing de snelle oplossing is een beetje wd 40 in de schakelaar spuiten.

gr, Gert
Ik zou contactspray gebruiken voor dit doel.
 
Heb er eerst WD40 ingespoten en een dag later contactspray.
Het probleem lijkt nu (voorlopig althans) te zijn verholpen.

Vandaag door de sneeuw naar school gereden en terug naar huis gereden nadat de motor de hele dag in de kou heeft gestaan, en knipperlichten werkten optimaal!

Nu ga ik een van de dagen eens proberen da schakelaar volledig van mijn stuur te halen, want dit was vorige keer niet gelukt (onderkant leek vast te hangen). En dan kijken of ik de binnenkant eens grondig kan reinigen.

Bedankt!
 
Ik herken het probleem inderdaad ook met de Transalp en doet zich bij mij ook alleen voor als het koud wordt. Een jaar of drie terug had ik er last van, toen rijkelijk de schakelaar op het stoel uitgespoelt met WD40 en een paar keer op en neer gehaald.

Probleem drie jaar weg geweest en vorige week had ik het opeens weer nadat ik een uurtje had gereden (motor staat binnen in verwarmde garage, dus duurt even voordat de kou heeft ingewerkt). Bij thuiskomst weer met de WD40 aan de slag en probleem weer opgelost. Ik denk dat het gewoon goed is om geregeld één of andere vorm van contactspray in die schakelaar te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
ha, mede varadero 125 rijder.
Dat probleem heb ik nog niet, maar ik denk inderdaad vanwege de kou.
Een relais werkt met magnetisme.
Een metaal plaatje wordt dan aangetrokken door de magnetische spoel.
En als het dan koud is duurt het langer voordat het plaatje in beweging komt.
Maar als het eenmaal in beweging is maakt het niks uit.
Vergelijk het maar met je vinger, als ie koud is beweegt ie ook moeilijker.
(dat heeft met spieren te maken, maar daar gaat het nu even niet om ;) )
 
Tip voor als hij het toch krijgt:
Spuit eerst wat contactspray in de schakelaar, voor je een nieuwe relais koopt :D
Tip 2
Ga niet klakkeloos onderdelen vervangen maar meet eerst de vermoedelijk defecte onderdelen door om te bepalen of ze daadwerkelijk defect zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of je koopt even een busje van een paar euro en voorkomt zo dat je je dure schakelaar en de bedrading molt.

Ja dat is ook weer zo :) ik zal is zoon bussie halen kijken of het werkt.
Wel vrij irritant nu steek ik vaak snel even een hand/voet uit ben je de rotonde over begint tie te knipperen.

images
 
Op rotondes en bij het voorbijsteken deed ik al de moeite niet meer om hem aan te zetten.
Ik hoor ze dan altijd denken "het is weer een motard, die mannen hebben een ander verkeersreglement dan de rest"
 
Hallo motorfans
Ook ik heb de problemen met de knipperlichten...later in werking treden....vertraging......en had gelezen dat het door de kou zou komen....dus een föhn erbij gehaald en goed verwarmt....en wat bleek na 5minuten verwarmen deed het knipperlicht het perfect....maar als het koud is is het probleem nog niet opgelost...wie heeft een oplossing...???
 
Laatst bewerkt:
ha Xiao,

dit is een Honda kwaaltje rij zelf op een transalp ook daar bij lagere temperturen een vertraging in de knipperlichten.
oorzaak is een beetje corrosie in de schakelaar de boel goed schoonmaken en opnieuw van een beetje vet voorzien is de beste oplossing de snelle oplossing is een beetje wd 40 in de schakelaar spuiten.

gr, Gert
Jup, wat hij zegt. Ik heb het vorige week ook bij mijn motor gedaan, en er een how-to van in het MF techniek topic gezet onder How-To's (Als het goed is heeft Roy hem bij categorie Elektra gezet).
Succes!
 
Hallo motorfans
Ook ik heb de problemen met de knipperlichten...later in werking treden....vertraging......en had gelezen dat het door de kou zou komen....dus een föhn erbij gehaald en goed verwarmt....en wat bleek na 5minuten verwarmen deed het knipperlicht het perfect....maar als het koud is is het probleem nog niet opgelost...wie heeft een oplossing...???
Verlengsnoer of aggregaat :+
 
~
Hallo motorfans
Ook ik heb de problemen met de knipperlichten...later in werking treden....vertraging......en had gelezen dat het door de kou zou komen....dus een föhn erbij gehaald en goed verwarmt....en wat bleek na 5minuten verwarmen deed het knipperlicht het perfect....maar als het koud is is het probleem nog niet opgelost...wie heeft een oplossing...???[/quote]

Is dit nou voor echt |(
 
Hallo motorfans
Ook ik heb de problemen met de knipperlichten...later in werking treden....vertraging......en had gelezen dat het door de kou zou komen....dus een föhn erbij gehaald en goed verwarmt....en wat bleek na 5minuten verwarmen deed het knipperlicht het perfect....maar als het koud is is het probleem nog niet opgelost...wie heeft een oplossing...???

Je kunt je relais (preventief) vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan