Circuitbanden-Topic

Goedemiddag!

Gisteren op circuit zolder gereden.
Voor mij was het de tweede dag om m'n nieuwe motor een R1 uit 2008 met een WP Closed Cartridge voor en een ttx36 shock.

Ik heb gisteren een vreetspoor ontwikkeld, met name op de rechterzijde van de band welke ik niet weg krijg. Mijn voorvering is perfect en de band ziet ook perfect uit.

Ik rij met Metzeler Racetec Slicks 120/70 K1 voor en 190/60 K2 achter. Bandenspanning was voor 2.2 en achter 1.6 warm gemeten bij een baantemperatuur tussen de 30 en 45 graden (afhankelijk of de zon door kwam). ik was begonnen met 1.9 warm, ik ben echter omlaag gegaan waardoor het vreetspoor wel minder werd.

Mijn veervoorspanning is 40mm voor en 32mm achter.

Bij de ttx rij ik met een 100kg veer (weeg zelf 88kg excl.) De veervoorspanning op de veer is 13mm.

De lengte van de shock was conform Ohlins opgave. Ik heb deze echter 1mm verlengd omdat ik veel last had van onderstuur bij het uitkomen van de bochten.

Mijn ingaande demping staat op 11 clicks en mijn uitgaande op 14 clicks.

Onderstaand de foto's van de achterband.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik hoor graag jullie meningen!

groet,

Chris

Echte vreetsporen zien er anders uit hoor :9

13mm initiele voorspanning is prima zolang je maar de 30-33mm negatief haalt. Jij zit op 32mm en dat is goed met een ttx.

Met dempingsetting C3R3 is 14 kliks uitgaand goed, ingaand kan je evt wat dichter zetten.

De veer is te zwaar, je moet een 95 veer monteren. Waar niets veert, valt ook niets te dempen!

Daarnaast zie ik aan de band dat de motor waarschijnlijk teveel op de neus staat, iets wat de RN19 niet fijn vindt. Eerst maar eens de 95 veer monteren en kijken hoe dat gaat....

De band op 1.6 warm zetten, dus ook de eerste sessies.
 
Dank voor de input allemaal,

@Henk, hoe zie je aan de achterband dat ie teveel op z'n neus staat? Zie je zoiets normaal niet aan de voorband?

Heb nu trouwens de 200/60 Metzeler raceten slick RR klaar liggen, gaat dat ook nog veel uitmaken?

Groet,

Chris
 
Dank voor de input allemaal,

@Henk, hoe zie je aan de achterband dat ie teveel op z'n neus staat? Zie je zoiets normaal niet aan de voorband?

Heb nu trouwens de 200/60 Metzeler raceten slick RR klaar liggen, gaat dat ook nog veel uitmaken?

Groet,

Chris

Ik ken de RN19 goed en met voldoende naloop gebruik je het gehele loopvlak. Meer naloop geeft meer hellingshoek en hogere bochtensnelheid.

Ik zou de bovenkant vorkpoten gelijk zetten met de kroonplaat. Alleen de topcap steekt dus boven de kroonplaat uit.

In slijtage maakt de nieuwe Metzeler niet veel uit, het is dan ook gewoon een Pirelli karkas met een bewezen compound. Wanneer een SC2/K2 voor de rijder te hard slijt dan evt een CompK achterband monteren of een goedkopere hobby zoeken.

Eerst een 95 veer monteren en rijden maar 8-)
 
Hoi Henk,

Dan ga ik de 95'er veer monteren.

Bij de voorvorken zit de bovenkant al gelijk aan de kroonplaat?

Groet,

Chris
 
Binnenkort ga ik met mijn oude GSXR-R1100 weer eens het circuit op. De laatste keer reed ik op slicks en dat beviel zeer goed. Inmiddels een goede set bandenwarmers (Termorace One) aangeschaft, welke ik zeker komende circuittraining ga gebruiken.
Voor de gelegenheid een nieuwe voorband (Pirelli Diablo Superbike) er op gelegd. Achterband is reeds gebruikt.

Moet ik de voorband nog voorbehandelen? Ik lees her en der dat sommigen er een schuurpapiertje overheen halen om de 'vettigheid' te verwijderen. Maar is dit echt nodig?

Wat is jullie advies?
 
Laatst bewerkt:
Moet ik de voorband nog voorbehandelen? Ik lees her en der dat sommigen er een schuurpapiertje overheen halen om de 'vettigheid' te verwijderen. Maar is dit echt nodig?

Wat is jullie advies?

Schuren .......... ga je ze schilderen :P

Welnee.......... :+ kusje erop en gaan met stickers en al erop doen sommige :]

Maar ik maak ze een beetje schoon met remmenreiniger de milde versie wel te verstaan ;) Dagen van te voren de bandenwarmers erom op de dag zelf ook natuurlijk en rijden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Warmers er om is dus voldoende.
Beter even gevraagd te hebben toch?
Je leest zoveel vage verhalen namelijk.

Zoals het er nu naar uit ziet wordt het perfect weer in/op Zolder de 25ste.
Bandenspanning warm gemeten wil ik beginnen met 2,1 voor en 1,8 achter.
Daarna kijken of ik nog het eea moet aanpassen.
 
Bij de slick voorband haal ik er een doekje met beetje wasbenzine erop erover. Band voelt dan veel stroever aan :) Maar idd goede warme banden is het belangrijkste.

Bij nieuwe straatbanden is dit echt noodzakelijk en dan uitvoerig doen!
 
Bij de slick voorband haal ik er een doekje met beetje wasbenzine erop erover. Band voelt dan veel stroever aan :) Maar idd goede warme banden is het belangrijkste.

Bij nieuwe straatbanden is dit echt noodzakelijk en dan uitvoerig doen!
Bij straatbanden heeft dit geen zin, en werkt het zelfs averechts. De gladde laag zit namelijk niet OP de band, maar IN de band.
Wasbenzine (en andere ontvetters) maken de weekmakers in de band kapot waardoor deze sneller uitdrogen.
 
Gezien de te verwachten temperatuur de 25ste in/op Zolder denk ik de druk wat te gaan verlagen, warm gemeten.
Het wordt 30 graden met volle bak zon, de asfalt temperatuur zal dan wel flink oplopen. Ik vind het lastig te schatten wat deze zal zijn die dag.

Wil 2,0 voor en 1,7 achter proberen.

Verstandig?
 
Laatst bewerkt:
Gezien de te verwachten temperatuur de 25ste in/op Zolder denk ik de druk wat te gaan verlagen, warm gemeten.

Wil 2,0 voor en 1,7 achter proberen.

Verstandig?


Verstandig ?

Dat hangt er vanaf op welke lage bandendruk je deze banden mag rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Bandenspanningstabel van de fabrikant voor de betreffende band aanhouden voor je compound keuze en bandendruk. Daar houden ze al een marge van een paar 10en vaak. Vuistregel is bij warm weer minder druk, bij koud weer meer druk, binnen de marge.
 
Hallo,

Even een vraagje. Mogelijk heeft iemand deze ervaring?
Ik ga 29 augustus met mijn RSV mille op circuit zolder een dagje rijden. Ben vorig jaar 2x met mijn zx9r geweest. Dus wordt de derde keer inmiddels.

Ik rij met een setje Michelin pilot power 2ct.
Is er iemand die een aardige basis bandenspanning kan geven? Met de zx9r reed is 2.0 bar voor en achter maar dacht misschien heeft iemand voor de RSV mille uit 2000 goede ervaring met een bepaalde bandenspanning.

Ben ik ook meteen wel benieuwd welke rondetijden je dan gereden hebt 😉

Hoor graag van jullie
 
Straatbanden/Pilot Powers moet je niet met circuitbanden-spanning rijden.

Voor de normale PP's gebruikte ik 2,4 V en 2.6 A........daar kon ik zonder al teveel problemen 1.58 op Assen (oude Ruskenhoek) mee rijden

Je moet niet abrupt, maar subtieler op het gas gaan, want dit soort banden op een circuit geven maar een erg kleine waarschuwing voordat je over de grens gaat.

Probeer anders Pirelli Corsa's.........die doen het beter op het circuit.
 
Laatst bewerkt:
Straatbanden/Pilot Powers moet je niet met circuitbanden-spanning rijden.

Voor de normale PP's gebruikte ik 2,4 V en 2.6 A........daar kon ik zonder al teveel problemen 1.58 op Assen (oude Ruskenhoek) mee rijden

Je moet niet abrupt, maar subtieler op het gas gaan, want dit soort banden op een circuit geven maar een erg kleine waarschuwing voordat je over de grens gaat.

Probeer anders Pirelli Corsa's.........die doen het beter op het circuit.

:^ al die motorrijders die op circuitdagen verteld word hun bandenspanning te verlagen naar rond de 2.0 is echt één van de grootste indianenverhalen die op de paddock rond gaat. Met een beetje geluk krijg je er warm dan 2.3 bar achter in, voor iets minder en dat is nog veel te laag. Daar zijn straatbanden niet op gemaakt.
 
Bij de slick voorband haal ik er een doekje met beetje wasbenzine erop erover. Band voelt dan veel stroever aan :) Maar idd goede warme banden is het belangrijkste.

Bij nieuwe straatbanden is dit echt noodzakelijk en dan uitvoerig doen!

nee joh! nooit met zulk spul op banden. gewoon rustig beginnen met straatbanden. bij nieuwe slicks zorgen dat ze goed warm uit de warmers komen dan kan je meteen knallen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan