Circuitbanden-Topic

Vraagje voor de wedstrijd rijders onder ons.
Bij hoeveel MM diepte van de slijtputje in jullie slicks vervangen jullie deze?
Ik rij nu namelijk met Metzeler Racetec RR k1/k2 en mijn voorband zit er nu 1,5 jaar onder (7 circuitdagen) en heeft nog redelijk wat diepte.
Ik kan mij echter voorstellen dat afrijden tot de putjes bijna weg zijn niet geweldig is.
Meestal als je erg ruwe spoorvorming hebt of de vorm uit de band is (zekers dat laatste, als er geen mooie ronding meer is), vervangen...........
Indicatoren vind ik wat meer bijzaak.

De ene dag of circuit is het andere niet...........je ziet dat altijd terug in de banden.
Soms ook met onverklaarbare rare slijtage.
 
wie heeft er ervaring met de conti race attack slicks? In de compound medium achter en soft voor? Zijn dit acceptabele banden voor een amateur, die rond de 1.50 op zolder rijdt en ambitie heeft naar 1.47 te gaan? Je leest online vrijwel niets over deze banden... heb zeker 3 google pagina's afgezocht, en op 1 test na vind je praktisch niets.

ten tweede was ik benieuwd of ik de conti medium achterband kon combineren met sc 1 en sc2 voorbanden. Waarom, omdat ik nog 3 nieuwe voorbanden heb liggen en deze eerst wil oprijden.
 
wie heeft er ervaring met de conti race attack slicks? In de compound medium achter en soft voor? Zijn dit acceptabele banden voor een amateur, die rond de 1.50 op zolder rijdt en ambitie heeft naar 1.47 te gaan? Je leest online vrijwel niets over deze banden... heb zeker 3 google pagina's afgezocht, en op 1 test na vind je praktisch niets.

ten tweede was ik benieuwd of ik de conti medium achterband kon combineren met sc 1 en sc2 voorbanden. Waarom, omdat ik nog 3 nieuwe voorbanden heb liggen en deze eerst wil oprijden.

Geen ervaring met de conti's
Combineren kan in mijn optiek gewoon, zelf heb ik afgelopen jaren ook met Pirelli slick voor en Bridgestone slick achter gereden
 
Klopt mijn beredenering?:

Als een band een soepel/zacht karkas heeft zoals bijvoorbeeld een supercorsa. Is het dan logisch de ingaande demping van de achter schokbreker meer open (zachter) te zetten t.o.v. een band met een hard karkas?

Mvg,
Thijs
 
Maandag rijden op zandvoort, maar kan ik nu prima met mijn pirelli slick sc2 voorband daar rond knallen?

Of gezien de voorspelde temperatuur max 14-15 graden met bewolking toch een zachtere voorband steken?

Eigenlijk nog nooit gereden met deze iets koudere temperaturen
 
Maandag rijden op zandvoort, maar kan ik nu prima met mijn pirelli slick sc2 voorband daar rond knallen?

Of gezien de voorspelde temperatuur max 14-15 graden met bewolking toch een zachtere voorband steken?

Eigenlijk nog nooit gereden met deze iets koudere temperaturen

Vorige week met een sc1 supercorsa voor en een bsb supercorsa achter op assen gereden.
Was 5 graden 1ste sessie en 8 graden laatste sessie. Dat ging prima moet ik zeggen.
Zijn natuurlijk geen slicks, en de bsb compound is eigenlijk een omhoog gevallen straat band.

Waar ik alleen geen duidelijkheid in krijg is de bandendruk. Pirelli geeft aan lagere temperatuur heeft lagere bandenspanning nodig. Metzeler geeft aan lagere temperatuur, hogere bandenspanning. :?
Of lees ik dit nu verkeerd: Bedoelt Pirelli de druk bij een koude band en druk bij een opgewarmde band?

pirelli_supercorsa.jpg

metzeler.jpg


Theorieën spreken elkaar tegen imo.
Hogere bandenspanning is kleine contact patch band/wegdek. Kan hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht wegdek. Zou dus beter op temperatuur blijven met verlies van grip door kleiner contact oppervlakte.

Lagere bandenspanning is meer vervorming van band waardoor meer warmte opgewekt wordt in de band. Daarnaast meer contact oppervlakte, wat weer zou moeten resulteren in warmte verlies.

WTF? -O-

Ik denk dat op mijn niveau links of rechtsom geen hol uitmaakt.
Zolang er maar geen 2,5+ of 1,5- Bar aan lucht in de achterband zit.
Maar toch wil ik wel graag weten hoe het nu zit.

Ps. Ik ben maandag ook v/d partij. Rij je nog steeds op je witte honda?
De soes van mij doet pijn aan je ogen, niet te missen :9

Groet,
Thijs
 
Maandag rijden op zandvoort, maar kan ik nu prima met mijn pirelli slick sc2 voorband daar rond knallen?

Of gezien de voorspelde temperatuur max 14-15 graden met bewolking toch een zachtere voorband steken?

Eigenlijk nog nooit gereden met deze iets koudere temperaturen

SC2 hoeft bij deze temperaturen geen probleem te zijn,alleen de ochtendsessies zijn waarschijnlijk onder de 10 graden....goed de bandjes opwarmen voordat je hard gaat insturen ;)
Spanning 2,1....2,2

Ik denk dat het belangrijker is hoe het kersverse asfalt zich laat voelen via de rubbers :? .
De gehele baan is nu voorzien van nieuw asfalt wat nog aan het afkoelen is :Y
 
SC2 hoeft bij deze temperaturen geen probleem te zijn,alleen de ochtendsessies zijn waarschijnlijk onder de 10 graden....goed de bandjes opwarmen voordat je hard gaat insturen ;)
Spanning 2,1....2,2

Ik denk dat het belangrijker is hoe het kersverse asfalt zich laat voelen via de rubbers :? .
De gehele baan is nu voorzien van nieuw asfalt wat nog aan het afkoelen is :Y
Warme spanning is 2.3 - 2.5 voor de slick voorbanden :) En de profielbanden van Pirelli ook 2.3 - 2.5 sinds 1 of 2 jaar.

Mooi van het nieuwe asfalt :)
 
Laatst bewerkt:
Theorieën spreken elkaar tegen imo.

Hogere bandenspanning is kleine contact patch band/wegdek. Kan hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht wegdek. Zou dus beter op temperatuur blijven met verlies van grip door kleiner contact oppervlakte.

Lagere bandenspanning is meer vervorming van band waardoor meer warmte opgewekt wordt in de band. Daarnaast meer contact oppervlakte, wat weer zou moeten resulteren in warmte verlies.

WTF? -O-


Thijs
Beide theorieën kloppen en moet je toepassen.
Bij een asfalt temperatuur van zeg 20 - 25 graden en lager rij je met hogere druk voor minder vervorming en minder bandcontact met koude asfalt voor minder afkoeling.

Boven de 30 graden asfalttemp wat lagere druk om temperatuur in de band te laten toenemen door de vervorming en ook om cold tire te voorkomen.

Maar de echte racebanden rij je gewoon kapot als het te koud is. Niet teveel naar kijken en gewoon weer een nieuwe monteren;) Wil je dit echt niet en heb je nooit te weinig grip achter monteer dan een SC3, een Pirelli SP of een Endurance band :)
 
Helaas Ferry, de SC3 is net zo gevoelig voor koude als de andere compounds! je rijdt ze net zo snel kapot kan ik nu uit eigen ervaring zeggen. bandenspanning is echt de key tot het heel houden van je banden. bij koud weer altijd hogere spanning rijden.

de oude PRO banden waren wat dat betreft veel beter. daar heb ik vorig jaar nog goed mee in de kou gereden en die bleven heel. de SC3 is wel sneller, dat dan weer wel.
 
Graag onderstaande foto eens bekijken van mijn achterband. Shock is een TTX36 en zou goed moeten staan, ik denk te weinig bandendruk. De motor zette in de laatste sessie ook een stap opzij in de eerste linker op Mettet.
De slick is niet mooi rond en het is net of er een stuk is uitgehapt. Zowel links als rechts had ik redelijk wat rubberen bollen hangen.
tempo is 1.15~1.17 op Mettet.
full


en https://www.dropbox.com/s/ldtmef2qaeyqefc/IMAG1048.jpg?dl=0

Banden zaten in de warmers, buitentemp ongeveer 13-14°C
Racetec slick, K1, bandenspanning ongeveer 1.9 bij het van de baan komen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat Ferry en Nicks4Nix je probleem al beschreven hebben ? Vertrokken met een te lage bandendruk.Met welke druk vertrok je ?
 
@Erik en Ferry: Er zit ook nog veel verschil in of je 600 if 1000 rijd. Ik heb altijd een sc1 voorband met 2,2 bar erin en nooit ergen last van. Laatste cup was het erg koud en de band slijtage zag er erg netjes uit.
 
Geen idee, heb enkel gemeten bij het van de baan komen.


Zelf kijk ik meer naar de schuine kant plat vlak op je band.

Racers hebben mij geleerd om ook vooraf te meten, zo weet je twee verschillende parameters waar je iets aan af kunt leiden.

Had vorig jaar 1 x hetzelfde als jij nu hebt.

Bij mij was het warm 30 gr die dag was vertrokken op een (voor mij 1.4 b) te lage spanning.Ben te langzaam ( Assen 2:14) om er voldoende warmte in te rijden.Voor iemand die op Assen 1:50 rijdt zou geen probleem geweest zijn.Vertrek zelf altijd standaard voor 2.1 en achter 1,9 met GP 211 racer Dunlops.

Jij bent gaan rijden op redelijk koud asfalt ,vertrokken op een lage bandenspanning dan koelt je band teveel af.Je hebt dan meer raakcontact met het asfalt ,banden worden niet warm .......... en bent waarschijnlijk ook iets te traag :+

Dat denk ik wellicht hebben de echte racers een andere mening ;)
 
Laatst bewerkt:
Vorige week met een sc1 supercorsa voor en een bsb supercorsa achter op assen gereden.
Was 5 graden 1ste sessie en 8 graden laatste sessie. Dat ging prima moet ik zeggen.
Zijn natuurlijk geen slicks, en de bsb compound is eigenlijk een omhoog gevallen straat band.

Waar ik alleen geen duidelijkheid in krijg is de bandendruk. Pirelli geeft aan lagere temperatuur heeft lagere bandenspanning nodig. Metzeler geeft aan lagere temperatuur, hogere bandenspanning. :?
Of lees ik dit nu verkeerd: Bedoelt Pirelli de druk bij een koude band en druk bij een opgewarmde band?

[afbeelding]
[afbeelding]

Theorieën spreken elkaar tegen imo.
Hogere bandenspanning is kleine contact patch band/wegdek. Kan hierdoor minder snel warmte verliezen via warmte overdracht wegdek. Zou dus beter op temperatuur blijven met verlies van grip door kleiner contact oppervlakte.

Lagere bandenspanning is meer vervorming van band waardoor meer warmte opgewekt wordt in de band. Daarnaast meer contact oppervlakte, wat weer zou moeten resulteren in warmte verlies.

WTF? -O-


Groet,
Thijs


Volgens mij zijn het twee totaal verschillende tabellen. De Pirelli tabel spreekt over de bandentemp dus met warmers of zonder warmers gemeten. En zonder warmers begin je met een lagere bandenspanning omdat als je de banden door rijden op temperatuur brengt de bandenspanning oploopt. En je dus automatisch op de hot pressure uitkomt. :) Al is dit nooit een hele betrouwbare methode, vandaar dat coureurs ook altijd graag met banden net uit de warmers en een "bekende" temperatuur en bandenspanning de baan op willen. 8-)
Dit laatste is erg belangrijk als je gelijk op de limiet wilt rijden, weten waar je mee rijd en gelijk een vertrouwd gevoel hebben.

De Metzeler tabel gaat uit van baantemperatuur. Dit heeft Ferry al uitgelegd. :Y
Lage baantemp "hogere" bandenspanning en gaat de baan in temperatuur omhoog kun je met je bandenspanning zaken.
Dit geeft de Pirelli tabel niet aan maar zo werkt het bij de Pirelli's ook.

Beide tabellen vullen elkaar mooi aan dus. :t
 
6 mei reed ik met sc1 slicks voor en achter. Baantemp 8 graden. Mn achterband gewoon weer mooi gereden en voor tekende ook erg mooi. 2017 slick achter moet nog beter tegen de kou kunnen. Ik had vanuit de warmers: 2.45 in de voorband en 1.75 in de achterband :)

En ja idd Tielen alles maakt uit. Rijder, motor, baantemp, asfalt, compound, voorkeur, doel en je rondentijden. Dit bepaald de soort banden en bandenspanning.
 
Ff inhaken op je verhaal Ferry:
Heeft een sc2 ook een harder karkas dan een sc1, of is het echt alleen het verschil in compound?
Durf ik even niet te zeggen. Sc2 voelt wel erg goed aan als het net wat wrmer is en de sc3 voorband kan het ook erg goed doen. Is ook persoonlijk, Arie Vos reed altijd met sc2 voorband.
 
Ok. Ik ken een paar jongens die met R6en in de OW SC600 rijden en die hebben de SC1 en de SC2 (voorbanden) kort na elkaar geprobeerd met zowel warm/heet weer en erge koude temperaturen. En uiteindelijk gaven ze duidelijk de voorkeur aan de SC2. Onder zowel de warme als de koude omstandigheden, omdat het meer gevoel met insturen/remmen gaf.
En hun zijn mijn hofleverancier van gebruikte bandjes vandaar mijn vraag. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als een band gaat smeren wat was dan hiervoor ook alweer de oplossing ?

Oja.....het is een endurance band.

Denk zelf de druk nog lager bij een warm asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Als een band gaat smeren wat was dan hiervoor ook alweer de oplossing ?

Oja.....het is een endurance band.

Denk zelf de druk nog lager bij een warm asfalt.
Ja druk omlaag in de achterband. Je bent gewoon hier en daar aan het glijden. Niks mis mee. Ga je echt grip tekort komen dan een compound zachter nemen... vooral in de zomer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan