Naks Modificatie Gsx-r 1000 K5

l3on

MF veteraan
21 jul 2007
1.598
1
Lelystad
Hallo.

Op gixxer.com kwam ik de volgende modificatie tegen voor de NAKS van mijn K5, de K5 maakt over het algemeen behoorlijk veel geluid bij de nokkenas ketting, nu heeft de 750 K5 dezelfde NAKS als de 1000 K5 maar met als toevoeging een balletje ( een bearing ball ) deze is er voor bedoelt om de spanning op de veer iets te verhogen zodat de spanner meer op de ketting duwt, wat schijnt te resulteren in minder geluid van de ketting. ( ik las een aantal positieve berichten op gixxer.com)

Topic op Gixxer.com : http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=329384

en daar voegen ze dus dit balletje toe : ball 12839-35F00 is dus een suzuki partnumber

dat ga ik nu dus ook proberen, de mijne maakte niet heel veel geluid als ik het vergelijk met andere 1000K5's maar het is het proberen waar aangezien ik de spanner er toch uit had om hem even schoon te maken.

als het werkt maak ik er wel een How-to van.

heb een nieuwe pakking besteld als deze er is schroef ik hem weer dicht en horen jullie van me!

het balletje op deze foto zit er normaal dus niet.
full
 
Laatst bewerkt:
Als die van mij koud is hoor je hem ook een beetje. Maar zodra hij goed warm is, hoor ik in feite niets meer.
De ketting druk verhogen is bij de koude motor niet zo erg lijkt mij, maar wat lawaai bij een koude motor ook niet. En de ketting druk wordt misschien onnodig verhoogt bij een warme motor en levert daardoor mogelijk onnodige slijtage op. Gewoon even een redenatie om over na te denken.
 
Ik heb niet echt kunnen plaatsen of het er beter op geworden is, mischien had ik het gevoel dat het werkte door het placebo effect, maar ik heb nooit echt verschil in geluid gehoord
De spanner zat ongeveer op de helft van zijn bereik, dus ik denk dat het alleen gaat helpen aan het einde van de spanner ( wanneer je ketting dus gaar is) om er een beetje extra druk op te krijgen omdat de veer in de loop van de tijd iets slapper wordt.
 
Je zou er ook een kogel van een lager (fiest, bromfiets, oud balhoofd lager) van de juiste diameter voor kunnen gebruiken en dan proberen. De juiste diameter zou die van de veer moeten zijn of van de boring waar de veer in zit (met de nodige tolerantie natuurlijk). Dan weet je of het helpt zonder daar nu weer een speciale bestelling voor te moeten doen.
 
Je zou er ook een kogel van een lager (fiest, bromfiets, oud balhoofd lager) van de juiste diameter voor kunnen gebruiken en dan proberen. De juiste diameter zou die van de veer moeten zijn of van de boring waar de veer in zit (met de nodige tolerantie natuurlijk). Dan weet je of het helpt zonder daar nu weer een speciale bestelling voor te moeten doen.

Dat heb ik ook gedaan, heb de mogelijkheid om verschillende maten bearing balls te krijgen alleen dit is wat er op een US forum stond, en dat heb ik dus erbij gezet voor de minder fortuinlijke onder ons ;)
 
Ik heb de naks van het weekend eruit ''gesloopt''
en 2 dagen in de diesel laten schoonweken.
De veer iets uitelkaar getrokken en het geheel weer gemonteerd.
Bij mij is de ratel bij koude motor bina weg ;)
 
Nou de Naks zelf kan niet ratelen, alleen de ketting, het zou kunnen maar eigenlijk mag de spanner niet terug komen en kan hij alleen "strakker"

Het ligt er ook aan wat voor motor je hebt
 
Vaak is het veertje gewoon einde oefening. Veren houden immers niet zo van heat cycles.

Blijft een lastig punt. Het beste is een handmatige spanner te installeren. Maar ja. Gedoe. :Z

Als ie een wat hogere km-stand heeft kan het ook wel eens de moeite waard zijn die hele ketting gewoon te vervangen. Ben je weer voor een hele tijd klaar met het gezeik mits je spanner goed werkt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan