Motorrijles: kletsen over lessen -> Deel 6 'The last banaan'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een vraag over zebrapaden en fietspaden voor rotondes.
Ik weet dat je daar niet mag stilstaan. Dat is andere dan stoppen. Maar is het erg als je toch een paar seconden op het fietspad of zebrapad staat?

Volgens mij moet je altijd zo stoppen/stilstaan dat je niemand zou kunnen hinderen.

Dus niet op het zebrapad of op het fietspad, want ook al is er op dat moment even niemand die je daadwerkelijk hindert, er zou iemand aan kunnen komen die je dan eventueel wel zou hinderen.

Tenminste zo heb ik het ooit begrepen.

Ik zou er dus altijd voor zorgen (tijdens het lessen en examen) dat ik niet op een zebrapad of fietspad sta :Y
 
Stoppen en stilstaan is hetzelfde... Het is wel iets anders als het fenomeen wat ze 'parkeren' noemen... :P

Er is ook nog verschil tussen stilhouden en stilstaan.
Stilhouden is stoppen omdat ze bijv. voor jou in de ankers gaan of wat je voor een rood stoplicht doet. Wordt dus bepaald door het verkeer/de verkeerstekens.
Stilstaan is stoppen om iemand op/af te laten stappen, of laden/lossen.

Beide doe je niet op het zebrapad; daarop kan je immers altijd wel tijdig anticiperen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat als je plotseling moet stoppen, je best op een zebrapad tot stilstand kunt komen, en dan mag dat. Bijvoorbeeld in een situatie dat iedereen 50 rijdt, en als jij vijf meter voor de zebra bent, gaat iedereen tegelijk vol op de rem. Dan sta je stil op de zebra, maar het alternatief is dat je stilstaat in de achterbak van de auto voor je, en dat zal toch niet de bedoeling zijn.
 
Tuurlijk. Bij nood lijkt het me logisch dat je daar gaat stoppen. Of je vindt het leuk om achter je voorligger op de bank te zitten. Geen hond die je afkeurt als je uit nood tot stilstand komt op een zebrapad.

Houd ook in dit geval de 2 seconde regel. Als je daaraan houdt zou het eventueel kunnen om bij een noodstop vlak voor een zebrapad om te ervoor te stoppen. Ze zouden eventueel dit bij kunnen halen 'waarom je geen langer afstand had gehouden om toch veilig voor een zebrapad tot stilstand te komen'.
 
Laatst bewerkt:
Iemand tips voor het invoegen op de snelweg?
Wanneer beginnen jullie met kijken om in te voegen? Als je al zeg maar de snelweg aan het oprijden bent, wanneer je nog in de bocht zit of echt wanneer je op de invoegstrook rijd?

Woensdag afrijden, nog 1 uurtjes les dan gelijk examen. Spannend zat.
 
Sja, tijdens examen en lessen, zo vroeg mogelijk... Tijdens zelf rijden, ergens wanneer ik makkelijk kan kijken, liefste al voor de invoegstrook, maar soms pas erop als het niet anders kan..
 
Wanneer beginnen jullie met kijken om in te voegen?
Zodra je iets kunt zien. Hangt een beetje van de situatie af, of je min of meer parallel komt aanrijden of dat de oprit een bocht heeft. In dat laatste geval kijk ik al vroeg naar links wat de situatie is, welke auto's waar en hoe hard rijden, en begin ik te schatten waar ik kan invoegen, en pas m'n snelheid aan. Als je meer parallel komt aanrijden, dan kijk ik goed in m'n spiegel, om de situatie op te nemen, maar ik beslis pas als ik rechtuit op de invoegstrook rij en zeker weet dat ik alles zie in de spiegel en geen dode hoek heb. Dan pas je je snelheid aan - b.v. ff gas geven om in een gaatje te passen - en voeg ik in.

En verder, je hersenen hebben een paar seconden nodig om de informatie van het kijken goed te verwerken tot een totaal verkeersbeeld. Dus je kijkt, blijft kijken, maar pas na een paar seconden ga je iets doen.
 
Laatst bewerkt:
Morgen mag ik op. Vannacht allemaal rare nachtmerries. "Ja, de motoren zijn op dus jij moet op de fiets. We rijden die en die route (waaronder een stuk over de snelweg)" Ik had het niet meer. :o Toen ik wakker werd (3.23) weer in slaap gevallen om verder te dromen dat ik mijn AVB ook even opnieuw moest doen.
 
oef, ben het van het weekend vergeten, en vrijdags ook want het duurde allemaal wat langer als verwacht, maar...... ik heb afgelopen vrijdag mij Atje gehaald *O* *O* *O* *O* :] :] :] :] :]
 
Gefeliciteerd!... ik begin al gelijk doem te denken. 19 December afrijden.. Maar als dit zo doorgaat lijkt het net alsof ik nooit meer af kan rijden.. dus een hoop centjes kwijt ben..
 
Ik ben inderdaad ook benieuwd of de lessen/ examens doorgaan, is dit bij iemand al afgelast? Ik moet om 1 uur lessen, ik hoop dan toch wel dat die witte drap weg is....
 
Laatst bewerkt:
Nog even over het zebrapad. Je mag niemand hinderen, toch zeiden zowel mijn auto instructeur als mijn motor instructeur dat als er niemand in de buurt is er ook geen zebrapad is(figuurlijk). Bijvoorbeeld voor een rotonde, kan je volgens hen best wel op het zebrapad stilstaan met je voertuig.

Beide instructeurs zijn overigens van andere rijscholen. Dus geen geïnstrueerd iets van hogeraf in de rijschool oid.
 
Laatst bewerkt:
Zodra je iets kunt zien. Hangt een beetje van de situatie af, of je min of meer parallel komt aanrijden of dat de oprit een bocht heeft. In dat laatste geval kijk ik al vroeg naar links wat de situatie is, welke auto's waar en hoe hard rijden, en begin ik te schatten waar ik kan invoegen, en pas m'n snelheid aan. Als je meer parallel komt aanrijden, dan kijk ik goed in m'n spiegel, om de situatie op te nemen, maar ik beslis pas als ik rechtuit op de invoegstrook rij en zeker weet dat ik alles zie in de spiegel en geen dode hoek heb. Dan pas je je snelheid aan - b.v. ff gas geven om in een gaatje te passen - en voeg ik in.

En verder, je hersenen hebben een paar seconden nodig om de informatie van het kijken goed te verwerken tot een totaal verkeersbeeld. Dus je kijkt, blijft kijken, maar pas na een paar seconden ga je iets doen.

Dankjewel, ik ga erop letten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan