VHT paint

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Heb zojuist het blok van mijn ls650 gespoten met VHT paint. Maar kan ik vrijwel direct na het spuiten direct de motor warm stoken zodat de verf goed uithard, of kan ik het beter een tijdje zelf laten drogen en dan een dag later de motor warm stoken??

Groetjess
 
Maakt niks uit de verf word benzine en oliebestendig na verhitting.
Of je nou dezelfde dag of na drie maanden verhit maakt niks uit.

I heb nu drie motorblokken ervaring met VHT, goed spul!
 
Op de spuitbus staat er niks over vermeld.
@Proffie, oke bedankt!
Vroeg me namelijk af of de verf er wel tegen kon en dat ie niet meteen een optater krijgt door die hitte waardoor de verf miss wat zou mislukken ofzo...
In dat geval ga ik de motor zo ff aanslingeren dan XD

Groetjess
 
Lak heeft tijd nodig om goed aan te hechten aan het metaal.

Oh, sinds wanneer is dat zo? Kan voor VHT misschien wel gelden, maar niet voor 'lak' in 't algemeen. Hoe lang moet je dan wachten met geforceerde droging om de hechting niet in gevaar te brengen? Als je zoiets gebruikt en je weet het niet, vraag dan de applicatievoorschriften op bij de leverancier.
 
Even kijken bij VHT.com en dan jouw type verf opzoeken bij het tabje "products"

Onderstaande staat bij VHT Engine Enamel:

Dry Time: Dries to the touch in 30 mins. Dries thoroughly overnight.

Curing Engine Enamel
VHT Engine Enamel only attains its unique properties after correct curing.
Bake at 200°F (93°C) for 20 minutes.
The inherent heat of engine operation will also accomplish curing.


Als ik het vrij vertaal zeggen ze dat je de motor goed warm moet draaien voordat de lak zijn "unieke" eigenschappen krijgt/behoud.
 
Oh, sinds wanneer is dat zo? Kan voor VHT misschien wel gelden, maar niet voor 'lak' in 't algemeen. Hoe lang moet je dan wachten met geforceerde droging om de hechting niet in gevaar te brengen? Als je zoiets gebruikt en je weet het niet, vraag dan de applicatievoorschriften op bij de leverancier.

Jazeker. Elke lak heeft minimaal een aantal uren nodig om enigszins te drogen ("stofdroog"), daarna nog een dag of twee a drie om uit te harden. Voor die tijd is lak erg kwetsbaar.
Juist bij VHT gaat dat uitharden sneller door de warmte van het blok, maar ook VHT moet wel eerst stofdroog zijn.
 
Oh, sinds wanneer is dat zo? Kan voor VHT misschien wel gelden, maar niet voor 'lak' in 't algemeen. Hoe lang moet je dan wachten met geforceerde droging om de hechting niet in gevaar te brengen? Als je zoiets gebruikt en je weet het niet, vraag dan de applicatievoorschriften op bij de leverancier.

Als meester Ritzen het zegt, dan geloof ik hem. :}
 
Jazeker. Elke lak heeft minimaal een aantal uren nodig om enigszins te drogen ("stofdroog"), daarna nog een dag of twee a drie om uit te harden. Voor die tijd is lak erg kwetsbaar.
Juist bij VHT gaat dat uitharden sneller door de warmte van het blok, maar ook VHT moet wel eerst stofdroog zijn.
Klopt in veel gevallen, maar ook niet altijd, maar daar ging het niet om. De tijd die nodig zou zijn voor aanhechting is een heel ander verhaal. Maar als iemand dat zo goed weet, hoor ik ook graag hoelang dat voor 'verf 'is. Vooral als diegene zelf heel terecht ook altijd vrij kritisch is naar algemene uitspraken.
 
Klopt in veel gevallen, maar ook niet altijd, maar daar ging het niet om. De tijd die nodig zou zijn voor aanhechting is een heel ander verhaal. Maar als iemand dat zo goed weet, hoor ik ook graag hoelang dat voor 'verf 'is. Vooral als diegene zelf heel terecht ook altijd vrij kritisch is naar algemene uitspraken.

Droogtijden voor spuitlak kun je beter aan de autospuiters vragen.

Verf (hoogglans), sikkens, sigma, boonstoppel e.d. stofdroog na 7 kwartier,kleefvrij na 8 kwartier, overschilderbaar na 18 uur bij een temperatuur van 23 gr.C en een relatieve luchtvochtigheid van 65%. Als de temp lager en de RV hoger wordt, worden deze tijden langer.
Maar ja, dat zijn synthetische lakken en volgens mij is moderne autolak op waterbasis?
Beter ook niet je motor willen spuiten met AZ of SB :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan