Hoog olieverbruik Triumph Tiger?

Dindo

mumble master
28 aug 2007
4.735
124
Hoogezand
hallo heb een triumph tiger uit 94 en vermoed dat mn olie verbruik enorm is toegenomen ( olie peil check )
hoe kan ik bepalen waardoor dit komt ?
ik heb 2 punten waar ik aan zit te denken nl zuigerveren of klepzitting rubbers
km stand is 69000 km
 
er is niets fatsoenlijks om te vaststellen waardoor olieverbruik komt.
maar je noemt beide hoofd oorzaken zelf al, en voor beide moet de kop en cilinders eraf.
andere oorzaak kan zijn, verkeerde olie gebruikt.
 
Verbrandt hij de olie of lekt hij olie?

Als hij het verbrandt komt er blauwe rook uit je uitlaat.
Komt er alleen blauwe rook uit je uitlaat als je je gas loslaat dan zijn het de kleprubbers.
Doe hij het constant dan zijn het ws je zuiger veren (incl olieschraapveer).

Je zou eens een compressietest uit kunnen laten voeren.

Hoe zien je bougies eruit?
 
Laatst bewerkt:
een motor die olie verbruikt, hoeft lang niet altijd te roken uit de uitlaat.
en een compressie test geeft geen zekerheid over toestand van de olieschraapveren.
het is wel zo dat de slijtage van de compressieveren en de olieschraapveren, vaak gelijk op gaat.
maar zekerheid over de olieveren,krijg je niet met een compressietest.
 
Laatst bewerkt:
Mocht de motor gaan roken wanneer je gas dicht draait, zijn het waarschijnlijk de kleprubbertjes. Gaat de motor roken bij gas open, dan de olieschraapveer.
Hoeveel olie verbruikt hij?

EDIT haha wat raymond zegt dus. Sorry, had er overheen gelezen.
 
Laatst bewerkt:
een motor die olie verbruikt, hoeft lang niet altijd te roken uit de uitlaat.
en een compressie test geeft geen zekerheid over toestand van de olieschraapveren.
het is wel zo dat de slijtage van de compressieveren en de olieschraapveren, vaak gelijk op gaat.
maar zekerheid over de olieveren,krijg je niet met een compressietest.
Ook niet als je 2 tests uitvoert waarvan je bij de 2e test een beetje (2-takt)olie in de cil laat lopen?
 
Ook niet als je 2 tests uitvoert waarvan je bij de 2e test een beetje (2-takt)olie in de cil laat lopen?

dan weet je alleen iets met redelijke zekerheid over de compressieveren, maar niet over de olieschraapveer.

het nut van olie op de zuiger ontgaat mij trouwens een beetje, want als je weinig compressie meet, moet moet het blok toch open.
ongeacht of het nu door de zuigerveren of door lekkende kleppen komt.
 
Laatst bewerkt:
Het kan van alles zijn jongens, de blok moet open, beste mecanicien ter wereld zal enkel kunnen raden wat het is zonder de moto te zien. LOL Ik heb blokjes geweten die met een gekrakte piston rond gereden hebben.

Olie verbruik is meestal een teken van een serieuze storing in het motor. Iedereen weet dat als het blok open gaat het kan redelijk kostelijk zijn. M.a.w. goeie gereedschap - momentsleutel, een goeie meetapparatuur en een eboek ezv is noodzakelijk.

Als het blok open gaat controleer best alles van de eerste keer: De radiale en axiale spelingen op de krukas met de meetklok, de chimieze, de dikte van de kleppen, de nattebuis (ook de cilinderwand genoemd) is een beetje ovaal maar normaal zit je onder de 3 microon verschil, bekijk je zuigveren en meet ze, bekijk of ze wikkelen kijk naar de dikte, meet ze, bekijk de zuiger goed, laat die door ja of nee, indien nodig na de meting van de onderkant van de zuiger en de nattebuis, bestel nieuwe zuigers (meestal compleet reperatieset met veren inbegrepen).

Ziet of je kleppen niet wikkelen en dat er een popende geluid is bij het uitnemen van de kleppen. Met behulp van een vaste statief en een meetklokje, meet de cilinderkop en bepaal de dikte van de paking, ziet of die niet gewarped is. Meet de nokenas met een meetklokje of het overaal school rond is. bekijk of de onderkant van je nokenas schoon rond is.


EZV - er zijn redelijk veel dingen die je kan doen als je de blok open doet. Hiermee de beste dat je kan doen is iemand bij de hand hebben die dit al veel gedaan heeft of een boekje kopen en een warme plekje zoeken waar je de motor met 69000 km kan overhaulen.


Als je al die metingen juist uitvoert hebt en ze zijn allemaal tollerant dan (alle bouten ook - gebruik maken van speciale draad lengte tabel) kan je alles vast zetten. Dan kan ik je verzekeren dat je geen olie lekages meer gaat hebben ;), als je de moto juist zal inrijden.

Veel succes
 
Laatst bewerkt:
Het kan van alles zijn jongens, de blok moet open, beste mecanicien ter wereld zal enkel kunnen raden wat het is zonder de moto te zien. LOL Ik heb blokjes geweten die met een gekrakte piston rond gereden hebben.

Olie verbruik is meestal een teken van een serieuze storing in het motor. Iedereen weet dat als het blok open gaat het kan redelijk kostelijk zijn. M.a.w. goeie gereedschap - momentsleutel, een goeie meetapparatuur en een eboek ezv is noodzakelijk.

Als het blok open gaat controleer best alles van de eerste keer: De radiale en axiale spelingen op de krukas met de meetklok, de chimieze, de dikte van de kleppen, de nattebuis (ook de cilinderwand genoemd) is een beetje ovaal maar normaal zit je onder de 3 microon verschil, bekijk je zuigveren en meet ze, bekijk of ze wikkelen kijk naar de dikte, meet ze, bekijk de zuiger goed, laat die door ja of nee, indien nodig na de meting van de onderkant van de zuiger en de nattebuis, bestel nieuwe zuigers (meestal compleet reperatieset met veren inbegrepen).

Ziet of je kleppen niet wikkelen en dat er een popende geluid is bij het uitnemen van de kleppen. Met behulp van een vaste statief en een meetklokje, meet de cilinderkop en bepaal de dikte van de paking, ziet of die niet gewarped is. Meet de nokenas met een meetklokje of het overaal school rond is. bekijk of de onderkant van je nokenas schoon rond is.


EZV - er zijn redelijk veel dingen die je kan doen als je de blok open doet. Hiermee de beste dat je kan doen is iemand bij de hand hebben die dit al veel gedaan heeft of een boekje kopen en een warme plekje zoeken waar je de motor met 69000 km kan overhaulen.


Als je al die metingen juist uitvoert hebt en ze zijn allemaal tollerant dan (alle bouten ook - gebruik maken van speciale draad lengte tabel) kan je alles vast zetten. Dan kan ik je verzekeren dat je geen olie lekages meer gaat hebben ;), als je de moto juist zal inrijden.

Veel succes

Ik heb een beetje moeite met je woordkeuze (belg?), maar in technisch opzicht is het volkomen juist :)
 
8-) Je hebt een vermoeden dat het olie verbruikt is gestegen? vroeger niet dan? is het opeens gestegen of langzaam aan steeds meer?
Ik zou zeggen top hem af aan het bovenste streepje, meten doe je bij deze met ingeschroefde peilstok( motor moet goed horizontaal staan), rij 500 km en peil weer, en dan weer 500 km rijden en peilen.
dan bij verbruik olie bijvullen en dan weet je of hij olie verbruikt, en hoeveel.
Dan pas kun je verder gaan kijken.
Het zijn van nature geen olie gebruikers de T400 ,ook niet bij die km stand.

HansD
 
Laatst bewerkt:
had vorige week 0.7 ltr bijgevuld ( dus tot bovenste peil punt ) volgende dag ongeveer 100 km gereden en toen weer gekeken ,peil punt was toen onder bovenste streep .zal dit weekend nog eens goed controleren
 
dan weet je alleen iets met redelijke zekerheid over de compressieveren, maar niet over de olieschraapveer.

het nut van olie op de zuiger ontgaat mij trouwens een beetje, want als je weinig compressie meet, moet moet het blok toch open.
ongeacht of het nu door de zuigerveren of door lekkende kleppen komt.
Dat klopt. Echter is het een kleine moeite om dat gelijk te testen, en je weet gelijk waar je het moet zoeken.
 
had vorige week 0.7 ltr bijgevuld ( dus tot bovenste peil punt ) volgende dag ongeveer 100 km gereden en toen weer gekeken ,peil punt was toen onder bovenste streep .zal dit weekend nog eens goed controleren

doe dat idd als eerste voor je conclusies trekt of topics opent
 
had vorige week 0.7 ltr bijgevuld ( dus tot bovenste peil punt ) volgende dag ongeveer 100 km gereden en toen weer gekeken ,peil punt was toen onder bovenste streep .zal dit weekend nog eens goed controleren

Hm, dat zegt erg weinig. Lijkt me nog geen reden om nu allerlei paniekreacties te vertonen. Je motor kan iets schever of juist minder scheef hebben gestaan, misschien korte ritjes gereden en nu een langere rit, noem maar op.
 
laatste rit was de toyrun dus veel in tweede en derde versnelling gereden ,motor goed warm geworden daardoor, veel optrekken en afremmen
zometeen olie bijvullen dan weet ik hoeveel er verbruikt is icm km stand

edit : zag op filmpjes dat tijdens rijden terwijl motor warm is er rook uit de uitlaat komt terwijl dit bij de andere motoren in beeld niet zo is
dus ook maar mn koelvloeistof peil even checken

we komen er wel uit
 
Laatst bewerkt:
ga je hem verkopen met olie gebruik? Andere reden waarom we de afloop niet mogen weten?

of is dit hem?

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...6cc6db858f31&previousPage=lr&pageNum=1&pos=20

die op jouw motorstek lijkt er wel veel op

large


~[edit] jij hebt een 94 er dus isumniet :z
 
Laatst bewerkt:
klopt had olie verbruik gechecked en is binnen de toleraties ,witte rook is vermoedelijk een niet goed aangesloten uitlaat geweest want er is geen koelvloeistof verbruik geweest
 
Terug
Bovenaan Onderaan