Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
24 okt 2009
599
4
Delden (Overijssel)
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
 
Geen probleem. Haal je nokkenassen eruit, las je kleppen vast en gaan met die banaan.
Alstie het niet doet, ligt dit aan de electronica. Een voor een elk draadje doorknippen dan, totdat die ineens aanslaat.

Uiteraard is alles mogelijk, de vragen die je jezelf moet stellen zijn: hoeveel geld ga ik erin pompen, hoeveel tijd ga ik erin steken en ben ik iemand die werkelijk alles kan maken (lees creeren, bedoel niet repareren) of heb ik vrienden die ik hiervoor in kan zetten?
De drie antwoorden voor een succes zijn: veel, veel, ja.
Wijk je hiervan af, begin er dan niet aan...

Denk bijv eens aan het doorslaande succes van de Bimota tweetakt...

Zou wel een gaaf project zijn al ga eraan beginnen. En nog veel gaver wanneer het je nog lukt ook!
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem. Haal je nokkenassen eruit, las je kleppen vast en gaan met die banaan.
Alstie het niet doet, ligt dit aan de electronica. Een voor een elk draadje doorknippen dan, totdat die ineens aanslaat.

Uiteraard is alles mogelijk, de vragen die je jezelf moet stellen zijn: hoeveel geld ga ik erin pompen, hoeveel tijd ga ik erin steken en ben ik iemand die werkelijk alles kan maken (lees creeren, bedoel niet repareren) of heb ik vrienden die ik hiervoor in kan zetten?
De drie antwoorden voor een succes zijn: veel, veel, ja.
Wijk je hiervan af, begin er dan niet aan...

Denk bijv eens aan het doorslaande succes van de Bimota tweetakt...
Dit gaat ook een doorslaand succes worden... als ie rijdt :? *D :+ :+ :+
 
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Is dat retorisch? Ik namelijk. Stinkende, onderhoudsgevoelige huilebalken zonder bruikbaar vermogen zijn het.

En voor de duidelijkheid: dit is niet sarcastisch. Het is écht een verouderd concept.
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
Succes daarmee, maar volgens mij weet je er niet zo veel van of wel?
 
Laatst bewerkt:
bekijk de sneeuwscooters, twee cilinder 1000cc twee takt, je hebt 5 cilinder 125 cc twee takt, je hebt 250 cc 6 cilinder twee takt, allemaal bij Honda, je hebt de cumins. Je hebt er een aantaal bij kawa ook 750.

Wat de gasten bedoelen naar mijn mening is dat een twee takt zeer vervuilend, niet echt efficient op lage toeren en dus wordt niet meer toegepast. Twee takt is cool en zeker de diesel versies maar de moeite niet waard want verschil in het optrekken ga je niet echt voelen.
 
Is dat retorisch? Ik namelijk. Stinkende, onderhoudsgevoelige huilebalken zonder bruikbaar vermogen zijn het.

En voor de duidelijkheid: dit is niet sarcastisch. Het is écht een verouderd concept.Succes daarmee, maar volgens mij weet je er niet zo veel van of wel?
Tegenwoordig stappen de buitenboordmotor fabrikanten weer terug op 2-takt, ook voor de hogere vermogens. Met de komst van (directe) injectie is er veel meer mogelijk.
Maar zoals hier, in dit topic, is het meer dromen en fantaseren dan doen. Leuker is om b.v. een bestaande V4 (RD500 o.i.d.) de moderniseren. Modern rijwielgedeelte, injectie bouwen, dat soort geintjes.
Een 1000cc V4 2-takt gaat nergens over :P
Als je iets aparts wilt, bouw dan een sneeuwscooter blok in een motorfiets ofzo, van die Polaris blokken, 3-cilinder 800/900cc o.i.d., 2-takt :P
 
Laatst bewerkt:
Tegenwoordig stappen de buitenboordmotor fabrikanten weer terug op 2-takt, ook voor de hogere vermogens. Met de komst van (directe) injectie is er veel meer mogelijk.
Er blijven praktische bezwaren die maken de efficientie van een 4-takt gewoon niet kan worden gehaald. Milieu-eisen worden niet gehaald (en maken gebruik in straatvoertuigen dus onmogelijk) en mechanische beperkingen maken dat je powerband inderdaad maar op 1 klein stukje kan zitten. Dat de techniek niet stilstaat en de bootmotoren weer 2-takt adopteren boeit niet, want bootmotoren hoeven niet zo praktisch te zijn aangezien ze nooit een directe relatie tussen toeren en snelheid hebben (in water kun je gewoon doormaaien), waar een wegmotor dan via het rubber van de banden wel heeft. Als het toekomst had zaten de autofabrikanten er bovenop hoor ;)

Daarnaast zijn er een aantal motorfabrikanten die hun best hebben gedaan/doen om de 2-takt te redden, maar zelfs in de cross leggen ze het tegenwoordig af. Het is niet meer haalbaar, ook niet met directe injectie. Laten we stellen dat het theoretisch mogelijk is, dan vereist het in ieder geval nog véél ontwikkelkosten. Waar komen die vandaan? Zodra een tweetakt ook nog eens duurder wordt dan een vergelijkbare 4-takt wil niemand hem meer hebben hoor. Kosten en gewicht zijn het enige voordeel dat ze al hebben, en het gewichtsverschil wordt al minimaal.
Maar zoals hier, in dit topic, is het meer dromen en fantaseren dan doen. Leuker is om b.v. een bestaande V4 (RD500 o.i.d.) de moderniseren. Modern rijwielgedeelte, injectie bouwen, dat soort geintjes.
Een 1000cc V4 2-takt gaat nergens over :P
Dat wordt wel gedaan, al zie ik de meerwaarde niet. Ja hij is lekker licht, maar hij verbruikt alleen maar meer en levert minder vermogen (koppel zullen we het maar niet over hebben). Daarnaast zit je dus met die takkeherrie en mensonterende stank.
Als je iets aparts wilt, bouw dan een sneeuwscooter blok in een motorfiets ofzo, van die Polaris blokken, 3-cilinder 800/900cc o.i.d., 2-takt :P
Grappig genoeg zijn die best onhandig gedimensioneerd ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik herkende jouw sarcasme wel, wat me meer stoort is het kortzichtige fanatisme waarmee sommige mensen een verouderd principe in leven willen houden. En eigenlijk is dat alléén maar omdat, toen ze klein waren, hun helden op die dingen reden. Ja, die waren toen inderdaad sneller omdat 4-takten nog lomp, zwaar en langzaam waren. Dat is tegenwoordig absoluut niet meer zo (waarom was het dat alle MotoXX klassen nu 4-takt gebruiken?), 2-takten hebben geen noemenswaardige voordelen meer, maar toch... Wanneer je als kind jezelf hebt wijsgemaakt dat 2-takt tof is, vergroeit zoiets met je systeem en krijg je dat soort achterlijke gedachtegangen er niet meer uit. Dat jouw persoontje totaal niet in staat gaat zijn om zo'n geval te beheersen (de heren profi-coureurs vonden het mooi geweest bij 500cc, weten we nog?) doet er niet toe. Hoe gaaf zou het zijn?! Nou, niet. Maar dat wil er dus ook al niet in.
 
Ik herkende jouw sarcasme wel, wat me meer stoort is het kortzichtige fanatisme waarmee sommige mensen een verouderd principe in leven willen houden. En eigenlijk is dat alléén maar omdat, toen ze klein waren, hun helden op die dingen reden. Ja, die waren toen inderdaad sneller omdat 4-takten nog lomp, zwaar en langzaam waren. Dat is tegenwoordig absoluut niet meer zo (waarom was het dat alle MotoXX klassen nu 4-takt gebruiken?), 2-takten hebben geen noemenswaardige voordelen meer, maar toch... Wanneer je als kind jezelf hebt wijsgemaakt dat 2-takt tof is, vergroeit zoiets met je systeem en krijg je dat soort achterlijke gedachtegangen er niet meer uit. Dat jouw persoontje totaal niet in staat gaat zijn om zo'n geval te beheersen (de heren profi-coureurs vonden het mooi geweest bij 500cc, weten we nog?) doet er niet toe. Hoe gaaf zou het zijn?! Nou, niet. Maar dat wil er dus ook al niet in.


Loop niet te zeuren,

Gezien de vragen zie ik ts geen compleet tweetaktblok bouwen, maar er even over fantaseren is prachtig toch *O*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het blijft fantaseren he, tweetakt blijft een beetje cult vind ik.
tuurlijk kost het onderhoud veel geld en tijd, ieder weekend verplicht sleutelen. maar het gaat om het idee, zoiets zou ik zelf niet gaan bouwen, heb ik te weinig verstand van de technieken over maar wat gaaf lijkt het me die V4 zo hoog in de toeren te horen janken, bij iedere versnelling het voorwiel van de grond trekken omdat het niet anders kan.. maar zoals ik al zei meer een droom dan de werkelijkheid ;) *D
 
Laatst bewerkt:
003-14.jpg


750 cc 2T is genoeg :P
 
Ik denk dat je bij het ombouwen van een bestaand motorblok de grootste uitdaging gaat krijgen met het afdichten van de krukkast. Elke cilinder moet een eigen luchtdichte ruimte onder de zuiger hebben. Bij een blok waarbij meerdere zuigers op dezelfde kruktap zit krijg je dat sowieso niet voor elkaar. Volgens mij kun je dan beter wat bestaande blokken aan elkaar fröbelen zoals die engelsman in dit filmpje:

 
Terug
Bovenaan Onderaan