klassieke zijspanracer

Jep.. Jaren mee gereden en is inderdaad een heerlijk krachtig blok. Maar vooral onderin, boven de 5000 toeren vond ik het niet meer zo spannend.

Ik vind de V45 welke ik nu heb zeer spannend over het gehele toerenbereik, hij is ongelooflijk bruut.
 
Het blok zal op zeker uitgerust gaan worden met dry-sump.Wat Kwastert beschreef, dry-sump in combinatie met een accusump had ik nog niet eerder gezien. Ik denk dat een dry-sump systeem betrouwbaarder is dan alleen een accusump.
@Halflive, de keren dat ik problemen heb gehad in het verleden was inderdaad in de Ramshoek.

Hoi Leo,

je hebt natuurlijk ook wel het BMW zijspan met nr. 115 goed bekeken? ;-)
Zijn behoorlijk snel, hebben bij de Camathias Cup al op het podium gestaan in Croix.
 
Ik heb deze al eerder geplaatst. Typisch BMW in snelle bochten...

[afbeelding]


naar aanleiding van deze mooie afbeelding hebben wij op de heenreis van onze zijspan vakantie een nacht in "Motorradhotel Löwenherz" doorgebracht . Roger bedankt voor de tip.
ps mijn voxan zijspan gaat zonder oplichtende olie druklamp snel door de mooie bochten .
[ ben ik even bij dat ik een dry sump vox heb :] ]

 
Laatst bewerkt:
Ronaar aanleiding van deze mooie afbeelding hebben wij op de heenreis van onze zijspan vakantie een nacht in "Motorradhotel Löwenherz" doorgebracht .Roger bedankt voor de tip.
ps mijn voxan zijspan gaat zonder oplichtende olie druklamp snel door de mooie bochten .
[ ben ik even bij dat ik een dry sump vox heb :] ]

Ben ik even blij dat ik een autoblok on mijn combinatie heb, die zijn er voor ontworpen :+
Want die Alfa's konden toch aardig hard door de bocht. (Als die opgewarmd was....) Maar als je het goed bekijkt wijken ze niet zoveel af van een BMW-motorfietsblok qua constructie in de carterpan. Er zitten alleen wat meer stalen platen om de olie op zijn plek te houden. En waarschijnlijk is de oliepomp berekend op het gebruik met een blok wat horizontaal blijft in de bocht.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik even blij dat ik een autoblok on mijn combinatie heb, die zijn er voor ontworpen :+
Want die Alfa's konden toch aardig hard door de bocht. (Als die opgewarmd was....) Maar als je het goed bekijkt wijken ze niet zoveel af van een BMW-motorfietsblok qua constructie in de carterpan. Er zitten alleen wat meer stalen platen om de olie op zijn plek te houden. En waarschijnlijk is de oliepomp berekend op het gebruik met een blok wat horizontaal blijft in de bocht.
Ik denk dat de carterpan dieper is en de aanzuigbuis ook wat verder onder de oppervlakte steekt.
Dat zou je op een race zijspan ook kunnen doen, maar ik betwijfel of het handig is.
 
Ik denk dat de carterpan dieper is en de aanzuigbuis ook wat verder onder de oppervlakte steekt.
Dat zou je op een race zijspan ook kunnen doen, maar ik betwijfel of het handig is.
En daar heb je precies het probleem te pakken. In combinatie met de 10" wielen komt het blok zo laag te liggen te liggen dat we bijvoorbeeld geen tussenring tussen carter en pan kunnen monteren omdat de pan dan op straat ligt en een span met 16"wielen bouwen willen we niet. We zijn uiterst tevreden over de stuureigenschappen van het span en zullen dus het blok aan moeten passen.
Afgelopen zaterdag hebben we een deal gemaakt met een Engelsman die een beproefd dry-sumpsysteem kan leveren en er zelf ook mee rijdt. Alleen gaat dat dit jaar niets meer worden, we hebben het chassis verkocht.

Volgend jaar gaan we er ook nog niet mee rijden. Wim heeft vorig jaar een paar rondjes met het Kawasaki 3cilinder span van Peter de Jong gereden en wil nu een jaartje met een tweetakt rijden.Wim is later met de moderne spannen begonnen dan ik en heeft de tweetaktperiode niet meer meegemaakt. We waren al begonnen met een nieuw span waar een Suzuki GT750 blok in komt te hangen en dat komt nu dus een beetje in een stroomversnelling.
Het is echt de bedoeling dat we maar een jaar met de Suzuki gaan rijden, zodra die klaar is beginnen we meteen aan een nieuw chassis voor de BMW.(We hebben de blokken niet mee verkocht)
 
En daar heb je precies het probleem te pakken. In combinatie met de 10" wielen komt het blok zo laag te liggen te liggen dat we bijvoorbeeld geen tussenring tussen carter en pan kunnen monteren omdat de pan dan op straat ligt en een span met 16"wielen bouwen willen we niet. We zijn uiterst tevreden over de stuureigenschappen van het span en zullen dus het blok aan moeten passen.

Daar heb je een punt Leo. In combinatie met 13" wielen lukt het schijnbaar wel heel best, zie eerder genoemd span #115. Maar da's dan weer niet bepaald Classic te noemen...zo is't altijd wel wat.
 
Hij lijkt veel op een motorfiets motor, maar is toch echt anders. Dat 700 blok was wel erg geliefd bij zijspanrijders. Hij levert veel meer koppel bij lagere toerentallen. Met enige aanpassingen kon je het toch in een motorfiets krijgen. het carter is iets groter, je moest dus wat slijpen.
 
Als ik zie hoeveel problemen Bennie Jansen heeft gehad toen ie met dat ding reed........... |(
Bovendien heb ik zelf nog een Krauser liggen. Maar beiden geldt, te duur en niet oud genoeg.
 
Zo zoetjes aan wordt het weer eens een tijd voor een update. Het BMW chassis is weg en we zijn al een poosje bezig met het Suzuki chassis. De reden dat we daar niet over hebben geschreven of foto's gepost is dat de onderkant van het Suzuki chassis hetzelfde is als die van de BMW. We zijn erg tevreden over de stuureigenschappen van de BMW en we willen de geometrie zoveel mogelijk gelijk houden. We zijn inmiddels zo ver dat we het Suzuki blok in het frame aan het bouwen zijn. Vanaf nu wordt het weer leuk plaatjes te plaatsen, alles wat we tot nu toe hebben gedaan zou alleen maar een herhaling zijn van wat we al eerder gedaan hebben.
We willen ook de topic-titel aanpassen. We hebben tenslotte geen BMW span meer. (hoewel we die na de Suzuki wel weer gaan bouwen, we hebben nog een appeltje te schillen met de BMW :P )
full

full

full
 
Laatst bewerkt:
*O* Dat wordt weer smullen *O*

Met andere woorden, kom maar door met de plaatjes en verhalen ;)

Is dat motorblok het wereld beroemde waterkoker blok (750cc 2takt)?

*Edit heb net even terug gelezen, waterkoker 't is :} :9~
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan