FZR1000 / GTS1000 engine-swap/tuning

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Luitjes.. ik ben een tijdje bezig met een GTS-streetfighterproject.. allemaal nog vrij pril, maar heb nu via een aardige (ex)motor-hobbyist een FZR1000 blok gekregen. Oliekoeler en carbs heb ik er inmiddels ook bij. Nu rest mij een aantal vragen:

1. Ik heb een 3GM blok. Nu wil ik deze (uiteraard) zonder exup gaan laten lopen. Omdat ik zelf een eigen uitlaatsysteem ga bouwen en ik zo min mogelijk poespas wil. Is het wijselijk om een andere kabelboom te kopen als een 3GM kabelboom? Zitten hier geleerden/ervaringsdeskundigen?

2. Ik wil de motorfiets zo laag mogelijk bouwen. Dit houd in dat ik graag met open kelken wil gaan rijden dan kan de tank hier mooi vlak over heen. Iemand ervaring met open kelken op een FZR? is dit nog een beetje af te stellen? En is het nodig om nog opzetkelken te monteren of zouden enkel de kelken van de carbs voldoen?

even paar pics voor de beeldovrming, zo kocht ik hem:
gts.jpg


dag erop:
gts2.jpg


idee tot nu toe (hier nog met injectie van de GTS), de carbs van het FZR-blok komen een stuk lager uit!!!.. dus tank word anders :)
full


Er loopt een topic in het SF-gedeelte hier.. maar wil dit topic vooral voor het motorische deel gebruiken.. hopende dat hier wat FZR1000-geleerden zitten.....
 
De cdi heeft het signaal van de servomotor van de exup nodig. Dus exup klep kun je weg halen maar servomotor moet je dan wel laten zitten.
Hij wordt trouwens wel heel erg bullig om te rijden zonder exup. Onder de 4500tpm bijna geen koppel en daarboven is het ineens voluit gaan. Om dat op te vangen had yamaha er dus de exupklep in gezet. Om het nog een beetje rijdbaar te houden zeg maar.
Open kelken moet kunnen en is ook wel af te stellen maar je krijgt heel veel last van wind inslag en hij wordt er nog piekeriger van in zijn afgifte van vermogen.
Het wordt wel een hele aparte fiets zo btw.
 
daddyphilipsen! my knight in shining armour!!! precies de antwoorden die ik wilde horen :)

foto van de FZR-carbs.. kom dus mooi stuk lager uit :)
full
 
True, maar het zou me niet verbazen als het blok in het GTS frame wat meer rechtop staat dan in het FZR exup frame.

Tevens tvp, wel interessant project :)
 
Laatst bewerkt:
Ben nog op zoek naar een nette kabelboom (liefst ook met cdi en shit er aan) exup-servo heb ik.
Benzinepomp zoek ik ook nog.

Ik heb een 3GM gedemonteerd voor de onderdelen, kabelboom inmiddels weggegooid en de brandstofpomp laatst verkocht (helaas). Maar ik heb nog wel een hoop ander spul, CDI, Exup servo, radiateur, ed. (mocht je nog wat zoeken) ;)

En nog een tip, zorg dat de oliepeilstok goed bereikbaar blijft, de meeste 20kleps FZR'en lusten nog wel een aardige slok olie op z'n tijd :P
 
Laatst bewerkt:
kabelboom heb ik wel liggen, ook cdi, etc.
ook een set bochten met exup.
als ik t goed heb, komen die carbs bij mij vandaan, zit een dyna kitje in bedacht ik me
wordt wel een bijzonder project, ga zo door!
 
Mooi project, rijd zelf ook een GTS, super fiets.

Open kelken heb ik in het verleden ook geprobeerd met m'n FZR 1000 in die tijd, kon het niet goed krijgen, onderin helemaal niets geen kracht en boven de 5a6000 toeren stond hij meteen verticaal!!!!!

Als ik je was dan nam ik het originele luchtfilterhuis van de FZR, die van de GTS gaat niet passen.

Waarom het injectie systeem er niet op?
 
niet echt aan gedacht, zou een optie zijn.. ware het niet dat ik de stand van de carbs op deze manier wel stoer vind. en dat ik toch met een pomp wil gaan werken (huidige carbs werken dus ook met pomp) vanwege lastige tank..... ik kan met de tank toch niet lager als het balhoofd.. en dat kan écht niet lager nu...... :)
 
niet echt aan gedacht, zou een optie zijn.. ware het niet dat ik de stand van de carbs op deze manier wel stoer vind. en dat ik toch met een pomp wil gaan werken (huidige carbs werken dus ook met pomp) vanwege lastige tank..... ik kan met de tank toch niet lager als het balhoofd.. en dat kan écht niet lager nu...... :)


Tsja, keuzes... ;)

Blijven de carburateurs in het zicht?
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de complimenten!

Schokbreker voor = R6 geloof ik :)
Carbs blijven idd in het zicht en OPEN :) (afstelling is voor latere zorg :+ )

kelk4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan