Uitlaat diameter, maakt 2mm een groot verschil?

vincenthermes

Die hard MF'er
13 aug 2010
552
0
Ik ben bezig met een project.

Een GSX-R 750 W uit 1995. Nu wil ik hier een uitlaat van een GSX-R uit 2006 op maken, omdat er voor mijn model weinig (rvs) te krijgen is voor normaal geld.

Maar de vraag:

De uitlaat die ik er onder wil maken is 2mm groter van binnendiameter dan die originele. Maakt dit veel merkbaar verschil voor het rijgedrag?

Origineel: 29mm
Nieuwe: 31mm

Danku! :)
 
Te groot kan wel nadelig worden.

Maar waarschijnlijk zal je het niet merken.

Niet iedereen doet het,maar zelf zet ik mijn motoren bij elke ingreep in het inlaat en uitlaat traject op de testbank.Kost wat maar ach een hobby mag ook wat kosten ;) De motor is afgesteld op een bepaalde tegendruk en die gaat anders worden wat idd nadeling kan worden.De mijne trok minder pittig op na dikke bochten montage.Wat logisch is de oude waren dubbelwandig wat 6 mm in totaal diam scheelde.Wellicht maakt 2mm in diam niks uit?
 
Bij een 4-takt maakt de tegendruk van de uitlaat (tenzij die te groot is) heel weinig uit voor de prestaties. Mits alles past is er dus geen probleem te verwachten.
 
regeltje voor uitlaten

de inhoud van de uitlaat moet ongeveer 10 maal groter zijn als de cilinder inhoud.
(geleerd van een motorfiets instructeur/ techneut van het innovam)
 
regeltje voor uitlaten

de inhoud van de uitlaat moet ongeveer 10 maal groter zijn als de cilinder inhoud.
(geleerd van een motorfiets instructeur/ techneut van het innovam)


Dat is wel erg kort door de bocht.
Het heeft ook nog met zaken als tegendruk en lengte te maken.
 
Waarschijnlijk niet of erg weinig, maar iets groter is altijd beter!
Maak de rest dan ook iets groter, collector, eindpijp en demper.
groter is ZEKER niet per definitie beter

je moet de uitlaatslag van een motor in 2 delen zien: het deel dat de motor de uitlaatgassen door middel van overdruk de motor uit 'duwt', en het deel dat de uitlaatgassen uit de motor getrokken moeten worden

stel jezelf voor dat de uitlaatklep open gaat, en de zuiger naar boven gaat om op deze manier de uitlaatgassen uit de motor te duwen, de zuiger creeert dus een overdruk om de uitlaatgassen weg te drukken

je zou dus tot hier kunnen zeggen, hoe dikker de pijp, hoe beter

MAAR..

op een gegeven moment heerst er echter niet meer genoeg overdruk om de uitlaatgassen volledig de motor uit te 'drukken', en moet de rest van de uitlaatgassen de motor uit 'gezogen' worden, om plaats te maken voor vers inlaatmengsel (hoe meer uitlaatgassen er nog in de motor zitten, hoe minder gunstig de volgende arbeidsslag zal zijn)

dit zuigende effect wordt verkregen door de uitlaatgassen in het begin veel snelheid te geven, om op die manier de gassen die achter die initiële gassen zitten, waar dus geen kracht achter zit, mee te kunnen trekken

en snelheid valt en staat met de diameter van de uitlaat

lang verhaal kort: groter is lang niet altijd beter

bij een turbomotor ligt dit natuurlijk veel anders maar daar hebben we het nu niet over
 
Bij de moderne streetfighter gaat het toch alleen maar om de looks,vermogen is totaal niet meer belangrijk

Dit

En volgens mij heeft het gsx-r750W blok niet zo veel klepoverlapping dus zal je dat beetje minder tegendruk niet echt merken.

Toch niet zoveel als een yamaha FZR1000 exup die een klep in de collector hadden voor nog genoeg tegendruk te steken op lagere toeren.

Zou een uitlaat met duplex buisjes (buizen tussen uitlaat 1-2 en 3-4) beter zijn als je bv een grotere klepoverlapping hebt of een grotere uitlaat diameter?

In de zin van verlies versmengel of de kans op terugkomende uitlaatgassen te verminderen?
 
Laatst bewerkt:
groter is ZEKER niet per definitie beter

je moet de uitlaatslag van een motor in 2 delen zien: het deel dat de motor de uitlaatgassen door middel van overdruk de motor uit 'duwt', en het deel dat de uitlaatgassen uit de motor getrokken moeten worden

stel jezelf voor dat de uitlaatklep open gaat, en de zuiger naar boven gaat om op deze manier de uitlaatgassen uit de motor te duwen, de zuiger creeert dus een overdruk om de uitlaatgassen weg te drukken

je zou dus tot hier kunnen zeggen, hoe dikker de pijp, hoe beter

MAAR..

op een gegeven moment heerst er echter niet meer genoeg overdruk om de uitlaatgassen volledig de motor uit te 'drukken', en moet de rest van de uitlaatgassen de motor uit 'gezogen' worden, om plaats te maken voor vers inlaatmengsel (hoe meer uitlaatgassen er nog in de motor zitten, hoe minder gunstig de volgende arbeidsslag zal zijn)

dit zuigende effect wordt verkregen door de uitlaatgassen in het begin veel snelheid te geven, om op die manier de gassen die achter die initiële gassen zitten, waar dus geen kracht achter zit, mee te kunnen trekken

en snelheid valt en staat met de diameter van de uitlaat

lang verhaal kort: groter is lang niet altijd beter

bij een turbomotor ligt dit natuurlijk veel anders maar daar hebben we het nu niet over

We krijgen weer theorieles...








T. o. v. een originele pijp, en als je meer vermogen wilt is een dikke pijp beter.
En uitlaat gassen uit een cilinder laten trekken is ook een truukje voor, het laatste gedeelte van je uitlaat in diameter op laten lopen...

Wil je vermogen laag in toeren, dunne pijp, wil je vermogen bij een iets hoger toerental, dikkere pijp
 
We krijgen weer theorieles...








T. o. v. een originele pijp, en als je meer vermogen wilt is een dikke pijp beter.
En uitlaat gassen uit een cilinder laten trekken is ook een truukje voor, het laatste gedeelte van je uitlaat in diameter op laten lopen...

Wil je vermogen laag in toeren, dunne pijp, wil je vermogen bij een iets hoger toerental, dikkere pijp
I'm sorry if I've offended you ;)

vond de opmerking alleen een beetje kort door de bocht maar ik wist niet dat je het had over de situatie tov originele uitlaat
 
Bij een 4-takt maakt de tegendruk van de uitlaat (tenzij die te groot is) heel weinig uit voor de prestaties. Mits alles past is er dus geen probleem te verwachten.

Tja, op zich ligt het vooral aan de kleptiming, de overlap etc.

Je kan best een 4-takt ontwerpen waar de tegendruk van de uitlaat wel degelijk van belang is. Maar dat is een stuk moeilijker, en wat je er mee zou winnen zou ik echt niet weten. :)
 
Ik ben zelf ook een gsx-r 1000 yoshimura TRS uitlaat aan het pasmaken maar dat is vooral voor gewicht besparing en vermogen winst.

Voor een streetfighter zou ik persoonlijk die moeite niet doen want er moet wel wat aangepast worden.

Dan is die uitlaat dat gixxer92 plaatste wel beter.

Of als je echt een 2006 uitlaat wilt hebben:

Zo staat dat ongeveer onder een 750W frame (1100W motor).

dscf3210d.jpg


Zoals je ziet is de grondspeling niet echt gunstig, bij een 750W blok is dit nog minder.

Carterpan van een 750W zal waarschijnlijk de uitlaatbuis raken.

Ook zou je die bocht voor de collector wat moeten verbuigen zodat het beter aansluit aan het frame voor betere grondspeling en meer afstand tussen wiel en uitlaat/radiateur.

Dat is het, uitlaat buisjes schuiven zo in de cillinderkop van een 750W of 1100W, zit zelfs better vast dan origineel dus minder kans op lekken.

Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Diameter en lengte van het uitlaatsysteem, ook bij 4 takten, kan wel zeker een invloed hebben, maar dan zijn we echt bezig om er meer vermogen uit te halen. Dat is hier niet zo van belang lijkt, dus je zult er weinig van merken. Persoonlijk zou ik "sprongen" in diameters vermijden, dat zegt tenminste de theorie, in de praktijk loopt het vaak heel anders en kom je er achter dat dingen waar je altijd heel veel aandacht aan besteed had in feite geen enkele invloed hebben. Is het alleen de "looks" dan zou ik me daarover maar geen zorgen maken.
 
Bedankt, heb al een uitlaat gekocht. Van een GSX-R 600 uit 2010. Op het eerste gezicht (foto's) hoeft er weinig aangepast te worden. Uitlaat loopt al over rechts onder het blok dus carterpan zal niet veel in de weg zitten. Flenzen zijn allemaal het zelfde, alleen moeten zo ong. 1cm meer uit elkaar. En de hoek van de flenzen op de uitlaatpoort moet anders worden. Komt goed.

@BenjaminDG, ik heb een uitlaat van een 2010, heb de hoogte na laten meten voor de koop is ongeveer het zelfde als de originele.

@gixxer92, had ik die link maar ietsje eerder gehad, dan had ik die misschien wel gekocht. Ik had al eerder op ebay gekeken maar zag toen niks in rvs voor een redelijke prijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, heb al een uitlaat gekocht. Van een GSX-R 600 uit 2010. Op het eerste gezicht (foto's) hoeft er weinig aangepast te worden. Uitlaat loopt al over rechts onder het blok dus carterpan zal niet veel in de weg zitten. Flenzen zijn allemaal het zelfde, alleen moeten zo ong. 1cm meer uit elkaar. En de hoek van de flenzen op de uitlaatpoort moet anders worden. Komt goed.

@BenjaminDG, ik heb een uitlaat van een 2010, heb de hoogte na laten meten voor de koop is ongeveer het zelfde als de originele.

@gixxer92, had ik die link maar ietsje eerder gehad, dan had ik die misschien wel gekocht. Ik had al eerder op ebay gekeken maar zag toen niks in rvs voor een redelijke prijs.

Deze is het geworden:
mp2u017107-2009-suzuki-gsxr-600-exhaust-headers.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan