Grondanker voor motorslot

Matango

Rookie
9 dec 2012
4
0
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus mijn eerste verzoek aan de mod's is even te checken of ik dit in het goede forum post.

Hiervoor maak ik echter niet deze post. Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Honda Transalp. Deze motor parkeer ik netjes voor mijn deur, en hier begint mijn probleem. Ik woon namelijk in een Rotterdamse vogelaarwijk met de bekende problemen. Met andere woorden, het is mij eraan gelegen mijn motor goed vast te leggen.

Na een rondje lopen door de straat viel mij op dat een aantal motorbezitters hun motor heeft vastgelegd aan een blok beton dat is in de stoep is gegraven. Even internetten gaf mij echter geen idee hoe je dat nou doet. Misschien is dit voor de betere klusser best makkelijk, maar ik zou toch graag even de ervaringen van een ander lezen voordat ik er zelf aan begin.

Omdat er niets online staat en dit volgens mij wel handig is om te weten, heb ik maar besloten hier een topic aan te maken en uit te leggen hoe ik dit zelf heb gedaan.

Om te beginnen heb je beton nodig. Dit is best makkelijk, bij de bouwmarkt heb je 20kg voor vijf euro. Hiermee maak je een blok beton ter grootte van een halve stoeptegel (standaard betontegel) die je netjes langs de rand van de gevel kunt ingraven.

Tweede onderdeel is moeilijker: je hebt een stevige stalen staaf nodig met een U-vorm die je in het beton kunt gieten. Mijn eerste alternatief was een muuranker, maar dit kost 50 euro en ik vertrouw er niet op dat zo'n klein blok vier grote gaten kan hebben. Voor je het weet barst er een stuk vanaf en kun je weer overnieuw beginnen. Na een bezoekje aan de bouwmarkt (sorry hebben we niet) en belletje met een kennis (oud ijzerhandel? ik ken misschien nog wel een mannetje...) bleek al snel dat het niet makkelijk is een stuk staal met de juiste afmetingen en hardheid te vinden. Toen realiseerde ik me dat er wel degelijk zoiets te koop is, namelijk een beugelslot! Bij de bouwmarkt heb ik dus voor 10 euro zo'n slot gekocht.

Na het bezoekje aan de bouwmarkt kon ik beginnen. Uit de straat heb ik een halve stoeptegel gehaald en op basis daarvan heb ik een mal gemaakt. Let op: deze mal moet bijna op de millimeter nauwkeurig zijn, neem hier dus de tijd voor. Nadat de mal klaar was, hoefde ik alleen nog het beton te mengen. Dit deed ik handmatig, maar ik zou je aanraden een goede mixer te gebruiken. Daarna beton in de mal, slot erin (op slot natuurlijk). Even heen en weer schudden om de luchtbelletjes eruit te krijgen en drogen maar.

De foto's:

https://picasaweb.google.com/113297064202197222161/Grondanker#5820023239162733826

https://picasaweb.google.com/113297064202197222161/Grondanker#5820023237866094994
 
Laatst bewerkt:
ik zie geen foto, maar ik snap het idee van een mal niet helemaal. Waarom graaf je niet gewoon een gat ter grootte van een tegel, lekker diep, flikkert daar het beton in en zorg dat je U beugel op de juiste hoogte zit dmv vasthouden of maak een steuntje van hout oid?

ik neem trouwens aan dat je het slot op de beugel laat? anders trek je de U zo weer uit het beton *O* _O-
 
Laatst bewerkt:
Ach binnenkort ben je de motor inclusief grondanker kwijt, misschien kun je de anker als accessoire bij de verzekering opgeven.
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus mijn eerste verzoek aan de mod's is even te checken of ik dit in het goede forum post.

Hiervoor maak ik echter niet deze post. Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Honda Transalp. Deze motor parkeer ik netjes voor mijn deur, en hier begint mijn probleem. Ik woon namelijk in een Rotterdamse vogelaarwijk met de bekende problemen. Met andere woorden, het is mij eraan gelegen mijn motor goed vast te leggen.

Na een rondje lopen door de straat viel mij op dat een aantal motorbezitters hun motor heeft vastgelegd aan een blok beton dat is in de stoep is gegraven. Even internetten gaf mij echter geen idee hoe je dat nou doet. Misschien is dit voor de betere klusser best makkelijk, maar ik zou toch graag even de ervaringen van een ander lezen voordat ik er zelf aan begin.

Omdat er niets online staat en dit volgens mij wel handig is om te weten, heb ik maar besloten hier een topic aan te maken en uit te leggen hoe ik dit zelf heb gedaan.

Om te beginnen heb je beton nodig. Dit is best makkelijk, bij de bouwmarkt heb je 20kg voor vijf euro. Hiermee maak je een blok beton ter grootte van een halve stoeptegel (standaard betontegel) die je netjes langs de rand van de gevel kunt ingraven.

Tweede onderdeel is moeilijker: je hebt een stevige stalen staaf nodig met een U-vorm die je in het beton kunt gieten. Mijn eerste alternatief was een muuranker, maar dit kost 50 euro en ik vertrouw er niet op dat zo'n klein blok vier grote gaten kan hebben. Voor je het weet barst er een stuk vanaf en kun je weer overnieuw beginnen. Na een bezoekje aan de bouwmarkt (sorry hebben we niet) en belletje met een kennis (oud ijzerhandel? ik ken misschien nog wel een mannetje...) bleek al snel dat het niet makkelijk is een stuk staal met de juiste afmetingen en hardheid te vinden. Toen realiseerde ik me dat er wel degelijk zoiets te koop is, namelijk een beugelslot! Bij de bouwmarkt heb ik dus voor 10 euro zo'n slot gekocht.

Na het bezoekje aan de bouwmarkt kon ik beginnen. Uit de straat heb ik een halve stoeptegel gehaald en op basis daarvan heb ik een mal gemaakt. Let op: deze mal moet bijna op de millimeter nauwkeurig zijn, neem hier dus de tijd voor. Nadat de mal klaar was, hoefde ik alleen nog het beton te mengen. Dit deed ik handmatig, maar ik zou je aanraden een goede mixer te gebruiken. Daarna beton in de mal, slot erin (op slot natuurlijk). Even heen en weer schudden om de luchtbelletjes eruit te krijgen en drogen maar.

Hieronder heb ik nog een foto toegevoegd ter verduidelijking. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd naar dat slot, als het een 10tje heeft gekost... Zou het dan misschien zo kunnen zijn dat je heel veel moeite hebt gedaan voor iets wat vrij eenvoudig open te knippen is?

Die grondankers zijn ook gewoon te koop trouwens, misschien niet in de bouwmarkt maar opinternet zullen ze niet heel moeilijk te vinden zijn denk ik?

Ben.
 
@Downunder: dat is minder werk, maar betekent dat het beton buiten moet drogen waar iedereen langsloopt, regen overheen gaat ed. Ook is het dan lastig egaal krijgen met de rest van de stoep.

En ja, het slot zit wel op slot ;-)

Wat betreft het slot: een slot van een tientje heeft vooral als nadeel dat je ipv een sleutel ook een schroevendraaier kunt gebruiken om hem open te krijgen. daarnaast is het makkelijk te forceren met een hefboom (fiets om het paaltje draaien). Beide problemen zijn opgelost door het sluitmechanisme in 10cm beton te begraven.

De foto's komen eraan, ik zit even de klooien met fotobucket-achtige applicaties
 
Ik ben wel benieuwd naar dat slot, als het een 10tje heeft gekost... Zou het dan misschien zo kunnen zijn dat je heel veel moeite hebt gedaan voor iets wat vrij eenvoudig open te knippen is?

Die grondankers zijn ook gewoon te koop trouwens, misschien niet in de bouwmarkt maar opinternet zullen ze niet heel moeilijk te vinden zijn denk ik?

Ben.

:Y Helaas wel ja, binnen 20 sec.


Zoiets werkt alleen redelijk (maar geen garanties :X ) als je er voor zorgt dat zowel anker als ketting een flink eind van de grond hangt, dus ketting ook zo kort mogelijk houden.

Helaas ervaring mee -O-

Ohw btw, welkom op MF *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Fantastisch filmpje, waarom hangen we überhaupt nog een ketting aan de motor?

Met deze constructie wil ik het vooral moeilijker maken om mijn motor te stelen. Laten we eerlijk zijn, als een profi dief echt mijn motor wil hebben lukt het hem toch wel. Doordat er een anker aan hangt en een flinke ketting wordt het simpelweg iets moeilijker, that's all. Ik zit er nog over te denken als extraatje een schijfremslot te kopen voor het geval er zo'n jongen met een enorme betonschaar langskomt :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een anker aan de muur gemaakt. Daar dan de ketting doorheen en de ketting door mijn frame heen. Het geheel hangt dan een halve meter boven de grond. En nog tussen de motor en de muur in. Zo hebben ze niet genoeg ruimte voor een betonschaar.

Natuurlijk werkt het verder ook niet meer als ze met een hydraulische schaar aan komen zetten. Een flex zullen ze wel niet zo gauw gebruiken (licht en geluid show).
 
Ik zou zeker voor een "echt" muuranker gaan. Die 4 gaten trek je echt niet los, maar dan kom je op het volgende probleem: 20 kg "blok" gaat negens over: je motor weegt 200 kg, dan maakt die 20 kg voor een dief ook niet uit! Ik zou zeker 200 kg nemen om een beetje het idee te hebben dat-ie blijft zitten.
 
Je foto's zien er leuk uit maar zo'n klein blokje trekken ze zo mee het busje in...
Het enige voordeel dat je nu bereikt is dat gelegenheidsdieven afgeschrikt worden omdat ze zien dat ie vaster zit dan ze gewend zijn.
 
Thanks! Fantastisch filmpje, waarom hangen we überhaupt nog een ketting aan de motor?

Met deze constructie wil ik het vooral moeilijker maken om mijn motor te stelen. Laten we eerlijk zijn, als een profi dief echt mijn motor wil hebben lukt het hem toch wel. Doordat er een anker aan hangt en een flinke ketting wordt het simpelweg iets moeilijker, that's all. Ik zit er nog over te denken als extraatje een schijfremslot te kopen voor het geval er zo'n jongen met een enorme betonschaar langskomt :-)

Je probleem is dat je hiermee diefstal via een "standaard" methode niet uitsluit.
Een betonschaar is nog steeds een vrij normaal stukje gereedschap dat potentiële dieven vaak bij zich hebben. De betonschaar maakt korte metten met het U-gedeelte (immers van een goedkoop slot) dat boven de tegel uitsteekt. Heb je die niet, dan steek je twee staven door dat U-stuk en tordeer je het totdat het breekt. Daar heb je geen "profi-dief" voor nodig, elke gemiddelde puber weet wel hoe dat werkt.
Hoe zwaar je dat blok beton ook maakt doet daar niets aan af.
 
Laatst bewerkt:
Zoals we al eerder vaststelden gaat met zo'n betonschaar ieder kettingslot open. Dan maakt het dus niet uit of je hem ergens aan vastmaakt en hoe stevig dat object dan is.

De keus voor deze oplossing kent twee redenen:

1. Ik kan geen muuranker plaatsen, dit staat de VVE niet toe.
2. Er zijn geen lantaarpalen of andere objecten waar ik mijn motor aan kan vastmaken zonder mijn motor midden op de (smalle) stoep te parkeren.

Dit is dus een optie die deze twee problemen oplost. Er kleven nog steeds risico's aan, maar het is beter dan de motor nergens aan vast te maken.
 
Zoals we al eerder vaststelden gaat met zo'n betonschaar ieder kettingslot open. Dan maakt het dus niet uit of je hem ergens aan vastmaakt en hoe stevig dat object dan is.
De keus voor deze oplossing kent twee redenen:
1. Ik kan geen muuranker plaatsen, dit staat de VVE niet toe.
2. Er zijn geen lantaarpalen of andere objecten waar ik mijn motor aan kan vastmaken zonder mijn motor midden op de (smalle) stoep te parkeren.
Dit is dus een optie die deze twee problemen oplost. Er kleven nog steeds risico's aan, maar het is beter dan de motor nergens aan vast te maken.

Nee, de écht goede kettingsloten/beugelsloten (bv. van Abus) zijn veel lastiger te knippen. Zoals je zelf zegt: onmogelijk is dat nooit, wel veel lastiger.
Maar als je van alles gaat doen, zoals een blok beton gaat storten enz., dan is het wel zo handig elke schakel van de ketting ongeveer aan elkaar gewaagd te maken. Zo'n 10 Euro beugel is dan zonde van de tijd/moeite die je besteedt aan de andere spullen.
 
een vierkant van rondstaal lassen en dat verzonken in de beton aanbrengen zodat als er een slot aan zit er geen ruimte meer voor de betonschaar is.
 
Lol, verankeren in een stukje beton van 20 kg. Tijdje terug heeft iemand anders ook een topic als dit gepost, heb ik nog een plaatje in geplempt van hoe je zo'n mooi blokje in een paar seconden kan checken of ie echt vast zit en daarna uit de grond wipt. Als iemand die fiets echt wil hebben schuiven ze die motor inclusief stukje beton zo een busje in. Het enige wat je nu hebt gedaan is een visueel dingetje gemaakt waarvan je hoopt dat iedereen denkt dat je motor muurvast staat.

-edit
gevonden

ehi5w5.png


en nee ik zeg niet dat motoport motoren jat het is maar een voorbeeld

Als het een zakje van 20kg was en je blok beton is gewoon rechttoe rechtaan zoals die van jou kan je hem met je blote handen nog wel uit de grond trekken :P

full


Die kerel heeft 40kg beton gebruikt en vuilniszak in de grond als mal. Geen enkele wrijving met de grond dus die til je er ook zo uit.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij juist veel makkelijker om het ter plekke te gieten, dan zit het beton nl. altijd klem in de grond (past precies) en kun je de bovenkant gemakkelijk glad strijken zodat het aansluit met de tegels.

Zelf zou ik het gat zo diep mogelijk maken, bv. met een grondboor. En dan ook proberen om het gat onderin groter te maken dan bovenin, zodat het stuk beton tegenlossend wordt.
Dat kun je nog versterken door langere ijzeren pennen of stukken buis zo horizontaal mogelijk in de grond te slaan, onder de andere tegels door. Daarmee maak je een soort ondergrondse tentakels. Dan gieten, en tijdens het harden wordt alles 1 geheel.
 
ipv een beugel; een stuk stevig metalen pijp:

full



Paar pinnen om te verankeren in je betonzooi.

En vrijuit gieten in een gegraven gat, zodat het een lekker brok is met veel weerstand en te zwaar om zo mee te zeulen.
 
Misschien is een muuranker ook handiger dan grondanker. Dan hangt je slot hoog kunnen ze ook geen kracht zetten door betonschaar op de grond te leggen en erop te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan