Loctite en brekende boutjes

daan1987daan

MF'er
10 aug 2012
49
0
Haarlem
hallo beste medeforumers,

ik heb vanmiddag mijn remschijf boutjes vervangen voor nieuwe. (oude waren verroest)
Dat ging allemaal goed totdat ik bij het laatste boutje kwam die ging steeds stroever dus meteen terug gedraaid en wat kruipolie laten inwerken, en later nog een poging gedaan.
je raad het al hij brak B| , gelukkig heb ik hem uit kunnen boren en hem er redelijk netjes uit gekregen.
maar bij mijn vorige motor heb ik hetzelfde probleem dus gehad, bij het losdraaien vastlopen en breken. (daarvoor heb ik zelfs een nieuwe velg moeten aanschaffen)
nu vermoed ik dat de oude locktight zich ophoopt in de draad van de bout en daardoor vastloopt.
is er een manier om dit in het vervolg te voorkomen?
in ben het na twee keer behoorlijk beu namelijk :(

(beide probleem gevallen waren van het type yamaha r1)
 
Bij het juiste aanhaalmoment zal het gebruik van lock-tite overbodig zijn voor deze onderdelen, wil je borgen doe dit dan lekker met draad, véél beter, en veiliger.

helaas zijn er nog genoeg beunhazen die overal lock-tite opsmeren, net zoals dat ze voor alles WD-40 gebruiken.

De Medium locktite moet je opzich, mits het een fatsoenlijke bout is zo kunnen losdraaien, en als die niet meewerkt, even laten schrikken/losbreken.

De strong is wat moeilijker, losschrikken is een optie, welke met een beetje geluk werkt.
Een ander mooi iets is warmte, daar kan lock-tite niet zogoed tegen ;) even goed verhitten en hij zou zo los moeten komen (Pas op na stevig verhitten kan de bout in de "O/Annealed" toestand terecht komen waardoor deze zacht word, een troost hiervoor moet je goed je best doen!)
 
Niet vastzetten met locktight, is nergens voor nodig.
Als je een stalen remschijf hebt en een lichtmetalen velg gewoon een beetje vet aan de boutjes doen.
Staal en aluminium geeft een potentiaalverschil en bouten vreten daardoor vast met losdraaien.
Je hoeft niet bang te zijn dat ze los gaan alleen na 100 tot 200 km even controleren. Vastzetten met een moment van 20.Nm 2.0.kg
 
ik heb het hele zooitje nu al vast gezet met locktite :X , en was voorlopig ook niet van plan het weer los te halen.
en als het in het vervolg toch moet warmstoken dus?
ik heb wel vaker schijven gedemonteerd en tot nu toe ben ik altijd locktite tegen gekomen,
als het niet hoeft waarom smeren ze dat spul dr in de fabriek dan op :?
 
Bij het juiste aanhaalmoment zal het gebruik van lock-tite overbodig zijn voor deze onderdelen, wil je borgen doe dit dan lekker met draad, véél beter, en veiliger.
Wat is het juiste aanhaalmoment als je geen locktite gebruikt terwijl de fabrikant dat wel voorschrijft? (2004 R1)
helaas zijn er nog genoeg beunhazen die overal lock-tite opsmeren, net zoals dat ze voor alles WD-40 gebruiken.
)
Daar hoef je geen beunhaas voor te zijn. Het wphb lezen is genoeg. Beunhazen zijn mensen die het beter weten dan de fabrikant die de motorfiets heeft ontwikkeld.
 
in het vervolg een kleine hoeveelheid borgmiddel (Loctite, Uniloc etc) op de top van de draad aanbrengen (minus de dikte van je remschijf natuurlijk ;) ), dan borgt het wel, maar kan het niet ophopen met losdraaien, en is verwijderen door middel van warmstoken ook makkelijker omdat je minder warmte in hoeft te voeren.

DSC00060.JPG


dit in het plaatje is in mijn ogen al te veel.. maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn.
 
Laatst bewerkt:
Grappig dat de motorfiets fabrikanten vinden dat er wel een borgmiddel gebruikt moet worden en dat hier de kenners vinden dat het niet hoeft

Meen je in een vliegtuig borgmiddel word gebruikt? Sowieso al niet bij primaire delen!
En als eht gebruikt word is het bij secundaire/tertaire delen als het niet anders kan.

Als je meer weet over de soorten draad, materialen en bevestigings/borgingsmiddelen, dan ga ik graag de discussie met je aan.
 
Meen je in een vliegtuig borgmiddel word gebruikt? Sowieso al niet bij primaire delen!
En als eht gebruikt word is het bij secundaire/tertaire delen als het niet anders kan.

Als je meer weet over de soorten draad, materialen en bevestigings/borgingsmiddelen, dan ga ik graag de discussie met je aan.


Ik denk dat de fabrikant er nog meer van weet dan jij.
Vliegtuigprutsers weten ook niet alles.
 
@johan Ik ben licensed engineer, dit betekent dat ik Part-66 certified ben voor Module 6.
Dit is diepgaande matierie over materiaal-eigenschappen zowel ijzerhouden, niet ijzerhoudend, composieten, corrosie en verbindingsmiddel. enig idee wat Alu 7075 is, of 12 Cr Mo 8 10? zo nee, dan weet je wss ook niks over een standaart bout en materialen en eigenschappen ;)

Daarnaast heb ik nooit gezegd dat je geen lock-tite moet gebruiken, wel de betere en veiligere alternatieven, en wat tips om ze los te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
@johan Ik ben licensed engineer, dit betekent dat ik Part-66 certified ben voor Module 6.
Dit is diepgaande matierie over materiaal-eigenschappen zowel ijzerhouden, niet ijzerhoudend, composieten, corrosie en verbindingsmiddel. enig idee wat Alu 7075 is, of 12 Cr Mo 8 10? zo nee, dan weet je wss ook niks over een standaart bout en materialen en eigenschappen ;)


Interesseert me niks,
Zoals eerder ik denk dat de fabrikant (lezen is een vak) het misschien nog net wel wat beter weet dan een vliegtuigprutser.
 
Terug
Bovenaan Onderaan