Benodigheden glasvezel zitje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W
Ik ga een zitje maken uit glasvezel voor mijn caferacer.
De bedoeling is om met schuimblokken het model te maken en hiervan een mal.
Ik heb alleen geen idee hoeveel epoxy hars en glasvezel/weefsel ik hiervoor nodig heb.
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en die me kan vertellen hoeveel epoxy/verharder/glasvezel nodig is? :)
 
Laatst bewerkt:
http://www.polyservice.nl/Schuim-c-269.html

er is gewoon 1m2 te koop aan glasvezel 300 gram..check de link maar eens.

er zijn maat bekers die alles aangeven van hoe en wat..kind kan de was doen..

ik zelf heb 4 lagen polyester geplakt laatst,met 1 busje en de verharder..

full
 
Waarom eigenlijk epoxy hars?

Is polyester hars niet goedkoper?

'Zou' wel minder schadelijk voor je zijn dan polyester maar met goede verluchting en een masker valt dat wel mee.
 
Laatst bewerkt:
http://www.polyservice.nl/Schuim-c-269.html

er is gewoon 1m2 te koop aan glasvezel 300 gram..check de link maar eens.

er zijn maat bekers die alles aangeven van hoe en wat..kind kan de was doen..

ik zelf heb 4 lagen polyester geplakt laatst,met 1 busje en de verharder..

[afbeelding]
Hoeveel lagen dik is dat zitje geworden?
Het gaat me meer om de hoeveelheden die ik nodig heb. Ik heb totaal geen idee hoeveel epoxy erdoorheen gaat bij het maken van een zitje.

Waarom eigenlijk epoxy hars?

Is polyester hars niet goedkoper?

'Zou' wel minder schadelijk voor je zijn dan polyester maar met goede verluchting en een masker valt dat wel mee.
Wat zal het schelen, een tientje? Dat is het me niet waard.
Epoxy is vormvaster etc
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel lagen dik is dat zitje geworden?
Het gaat me meer om de hoeveelheden die ik nodig heb. Ik heb totaal geen idee hoeveel epoxy erdoorheen gaat bij het maken van een zitje.Wat zal het schelen, een tientje? Dat is het me niet waard.
Epoxy is vormvaster etc

4 lagen zijn er geplakt.
ik heb gewoon het maat bekertje gevuld + de verharder, en ben lekker gaan gieten en deppen tot dat het op was,daarna weer aangemaakt..
vergeet ook geen polyester plamuur mee te nemen..voor afwerking.
ik heb bijna 1 kg plamuur gebruikt..
full
 
Ik ga eerst een mal uit glasvezel maken. Want om er plamuur op te smeren zie ik niet zitten.
Door eerst een mal te maken krijg je het strakker. En de plamuur gaat ook niet na verloop van tijd los.
Zou ik aan 1KG epoxy (verharder zit erbij) genoeg hebben :?
 
Waarom eigenlijk epoxy hars?

Is polyester hars niet goedkoper?

'Zou' wel minder schadelijk voor je zijn dan polyester maar met goede verluchting en een masker valt dat wel mee.
epoxy is veeeel fijner werken als polyester, vanwege de langere droogtijd en wordt uiteindelijk vaak sterker

een van de belangrijkste dingen (en waar de grootste fouten worden gemaakt) is dat je niet te veel hars moet gebruiken! hoe minder hars je gebruikt, hoe sterker het wordt (tot een bepaalde grens natuurlijk), als je de vezels gaat 'doordrenken' in hars dan ben je iets aan het maken van hars ipv vezel, het werkstuk moet de sterkte krijgen van de vezels, en de hars is er slechts om de vezels bij elkaar op de goede plek te houden
 
Waarom eigenlijk epoxy hars?

Is polyester hars niet goedkoper?

'Zou' wel minder schadelijk voor je zijn dan polyester maar met goede verluchting en een masker valt dat wel mee.

Epoxy moet je ook niet zonder masker gaan verwerken, er komt wel minder schadelijke damp vrij maar nog steeds schadelijk genoeg.

Ik zou als je een mal wilt maken van glasvezel eerst goed nadenken over hoe je alles wilt doen. Je krijgt met schuimblokken die mal echt niet strak genoeg om er meteen een product uit te maken. Ik zou persoonlijk glasvezel wel gewoon met polyesterhars verwerken, dit werkt gewoon simpeler en als je een stevig voorwerp / stevige mal hebt is die vervorming ook niet heel groot. Denk er wel aan om altijd handschoenen (bij voorkeur nitril) en een masker met filters voor organische dampen te gebruiken. Gebruik bij het verwerken van de glasvezel ook een veiligheidsbril, je wilt echt niet dat er zo'n vezel je ogen in vliegt. Denk ook niet zomaar dat een stofkapje genoeg is, dit houdt geen dampen tegen en dan kun je over een tijdje niet meer ademen.

Als je product niet te complex is zou ik gebruik maken van glasvezelmatten, deze zijn wat lastiger te vormen maar wel steviger dan doeken (matten zijn de vezels die door elkaar heen liggen, doeken zijn gewoven vezels).
 
Utsuri had het over 4 lagen. Dus 4x het oppervlak wat je wilt plakken, plus wat extra om te verknippen en verknoeien. Als je zo'n setje koopt zit er voldoende hars bij voor het stuk weefsel wat in het setje zit.
 
En is er ook iemand die een indicatie kan geven hoeveel materiaal (epoxy en glasvezel) ik nodig zou hebben? :P
Voor epoxy gebruik je glasdoek, geen glasmat. Polyester bevat styreen (dat ruik je) dat lost het bindmiddel van de matten op. Epoxy doet dat niet.
Als je het goed verwerkt gebruik je de helft van het gewicht dat je aan glasdoek hebt aan hars.
Dus 300 gram doek is 150 gram epoxyhars.
Glasmat wil graag verzadigd worden, dan zou ik iets natter gaan.
 
Voor epoxy gebruik je glasdoek, geen glasmat. Polyester bevat styreen (dat ruik je) dat lost het bindmiddel van de matten op. Epoxy doet dat niet.
Als je het goed verwerkt gebruik je de helft van het gewicht dat je aan glasdoek hebt aan hars.
Dus 300 gram doek is 150 gram epoxyhars.
Glasmat wil graag verzadigd worden, dan zou ik iets natter gaan.
:}
Hier kan ik wat mee, bedankt :)
 
Utsuri had het over 4 lagen. Dus 4x het oppervlak wat je wilt plakken, plus wat extra om te verknippen en verknoeien. Als je zo'n setje koopt zit er voldoende hars bij voor het stuk weefsel wat in het setje zit.

Er zit nogal een verschil tussen 4 lagen van 25 gram per vierkante meter of 600 gram.
 
Je zal toch beginnen met het maken van een model , dat is meestal het meeste werk .
Als je de ruwe (iets te kleine) vorm hebt gemaakt met schuimblokken (ik neem vaak styrodur platen) lamineer je die met een paar lagen dunne glasvezel doek(bijv.120gr keper weefsel) en epoxyhars (polyester lost het schuim op) en die kan je dan plamuren tot je de perfecte vorm hebt , vervolgens met een 2k verf spuiten en polijsten en in de loswas zetten.
Daarvan kun je dan een mal maken (uit 1 of meerdere delen) die ik wel van polyester maak , eerst een gelcoat en dan lagen 300gr vezel tot hij dik en stevig genoeg is.
Als dat dan gelukt is kun je je zitje maken van polyester of epoxy .

Het kost heel veel tijd en materiaal (niet alleen hars)om een zitje op deze manier te maken maar als het lukt heb je wel een uniek ontwerp *D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan