Zelf poedercoaten???

Waylander

MF veteraan
28 nov 2005
1.395
954
Beverwijk
Hoi Mensen,

Aangezien ik druk bezig ben met het opknappen van diverse motoren en een hele lading moet/wil gaan poedercoaten heb ik een beetje op internet zitten zoeken en kwam dit tegen:

coating4all

Nu was mijn vraag dus eigenlijk, heeft er iemand hier ervaring mee en is het een beetje te doen? Als ik het een beetje begrijp is het voor de kleinere onderdelen best wel te doen.
Voor het afbakken heb ik al een oude oven staan die ik daar voor mag gebruiken. Om een heel frame te gaan doen en die met een verfbrander tot 180 graden te gaan opwarmen vindt ik weer een beetje trikkie, dus mijn limiet is toch wel een beetje tot wat er in de oven gaat passen :)

En ja, als dit doorgaat en het werkt een beetje heb ik vast wel tijd om andere deeltjes van andere mensen te doen :) Maar wel nadat mijn voorraad onderdeeltjes verdwenen is...

(Niet fulltime en niet bedoeld om er rijk van te worden dus dit wordt hopelijk niet gezien als spam...)
 
voor die paar tientjes die het kost zou ik die bende niet thuis willen hebben, je brengt het vies weg, en het komt mooi schoon en in een kleurtje terug
:^

Precies mijn idee.

Natuurlijk is het leuk om zelf eea te doen. Gaaf zelfs.

Maar als het aankomt om iets gewoon goed gedaan te hebben, voor niet al te duur, kunnen de prijzen van poedrcoaten nog best wel eens meevallen.

En hoe meer delen je voor dezelfde kleur brengt, hoe voordeliger het totaalprijsje :Y
 
Probleem is ook vooral de grote van je oven. Ik heb niet een oven waar even een frame in past. En dat zijn toch wel de onderdelen die je altijd wil coaten als je wat opknapt.

Kleine beugeltjes enzo dan mee laten doen kost niet veel extra's. Dus de winst die je behaald door het zelf te doen is minimaal.

Ken wel mensen (in de usa) die het zelf hebben gedaan. Ging verder goed.

Tevens moet je alles stralen en goed schoon hebben, moet je ook maar thuis kunnen.

En je moet voor elke kleur poeder bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Was voor mij,2 velgen,beverwijk ligt voor mij niet naast de deur,kost dan weer veel benzine :')

Maar goed nieuws ;op het moment heb ik niets te coaten :)
 
:^

Precies mijn idee.

Natuurlijk is het leuk om zelf eea te doen. Gaaf zelfs.

Maar als het aankomt om iets gewoon goed gedaan te hebben, voor niet al te duur, kunnen de prijzen van poedrcoaten nog best wel eens meevallen.

En hoe meer delen je voor dezelfde kleur brengt, hoe voordeliger het totaalprijsje :Y

Dat laatste heb je zeker een punt, maar ik vindt het 2e punt ook heel belangrijk :) Ik heb hier nu 4 projecten in de schuur staan en dan gaan de kosten stiekum wel oplopen om alles door andere te laten doen. We hebben al een straalcabine gebouwd dus het stralen doen we ook zelf.
Laatst ook ff een voorwiel weggebracht om ff opnieuw te laten spaken, dat kost ook weer 35 pleuro... En aangezien er dus weer een fiets is bijgekomen met 2 spaakwielen gaat daar ook weer 70 euro heen... dus nu maar ff op internet gezocht en een handleiding gevonden om het zelf te gaan doen. Het maakt ons niet uit hoe lang we erover doen als de kosten maar een beetje binnen de perken gaan blijven.

En we hebben ook de instelling dat je van je fouten leer, wie denkt dat als je het niet kan je het meteen maar niet moet doen komt nooit verder....
 
35 euro voor een wiel te laten spaken? Ik ben niet zo bekend met de tarieven maar dat lijkt me een koopje. :Y

Dit was gewoon een slag eruit halen dus geen nieuwe spaken, maar als je net als ik nu 4 wielen heb liggen die gedaan moeten worden lopen de kosten gewoon heel snel op...

En ik heb een soort van handleiding gevonden hoe het moet, het ziet eruit als een kl*te klusje waar veel tijd in gaat zitten. Maar ach, tijd heb ik genoeg en ik vindt het leuk om bezig te zijn, maar geld wil ik het liefst zo lang mogelijk bij mij houden....
En ja, zo'n apparaat kost waarschijnlijk wel meer dan alles laten poedercoaten maar dit gaan echt niet de laatste motoren worden die ik wil gaan opknappen :)
 
Dit was gewoon een slag eruit halen dus geen nieuwe spaken, maar als je net als ik nu 4 wielen heb liggen die gedaan moeten worden lopen de kosten gewoon heel snel op...

En ik heb een soort van handleiding gevonden hoe het moet, het ziet eruit als een kl*te klusje waar veel tijd in gaat zitten. Maar ach, tijd heb ik genoeg en ik vindt het leuk om bezig te zijn, maar geld wil ik het liefst zo lang mogelijk bij mij houden....
En ja, zo'n apparaat kost waarschijnlijk wel meer dan alles laten poedercoaten maar dit gaan echt niet de laatste motoren worden die ik wil gaan opknappen :)

Oooooh, ja dat verandert de zaak. :P Zelf spaken lijkt me geen goed idee overigens, maargoed proberen kan altijd. :+

Maar ik begrijp het wel. De meeste kleine onderdelen, zelfs velgen, passen wel in een 'ouderwetse' gasoven denk ik.
 
Oooooh, ja dat verandert de zaak. :P Zelf spaken lijkt me geen goed idee overigens, maargoed proberen kan altijd. :+

is goed te doen als je heel goed vastlegt hoe het zat en hoe het weer moet worden. Over 2 of over 3, etc.
vooral het stellen / opspannen vraagt wat kunde, maar ook daar is het weer een kwestie van de goede volgorde aanhouden en niks forceren; klaar.
 
een oven "maken "is het minst moeilijk, maar om hem nu voor even te maken is wel kostbaar...maar een gat in de grond met wat platen steenwol, is al voldoende, 180 graden haal je met gemak met een heteluchtkanon en een fles butaan
 
een oven "maken "is het minst moeilijk, maar om hem nu voor even te maken is wel kostbaar...maar een gat in de grond met wat platen steenwol, is al voldoende, 180 graden haal je met gemak met een heteluchtkanon en een fles butaan


Ik weet er de fijne kneepjes niet van,
Maar volgens mij is het net iets moeilijker dan pleur er wat poeder op en warm het even op....
 
Ik weet nog een hele goede in dreumel,
Heeft veel affiniteit met motorfietsen.

Zoek zelf maar op voordat ik een ban krijg voor spam.......
 
ik poederlak al jaren mijn eigen kleine onderdelen , in belgie is het poederlakken blijkbaar duurder als bij jullie

heb er lang achter gezocht maar eastwood was de enigste die beetje betaalbaar toen zo'n toestel aanbiedde

Eastwood Auto Restoration Supplies - Eastwood Auto

enkel nog een oven 2de hands gekocht en klaar

wel opletten voor het poederpistool vanuit amerika moest ik wel een omvormer van 110 naar 220V nog bijkopen
 
Ik heb met dezelfde gedachte ook zo'n apparaat aangeschaft.
Ik heb dat apparaat bij elektrostaticmagic.co.uk gekocht, toen helft van de prijs alleen andere stekker eraan.

Echter het werkt wel maar niet super. Het pistool heeft niet genoeg vermogen om alles goed statisch te maken heb ik het idee. Heb zo een frame en paar kleine onderdeeltjes gedaan in de garage. Echt alles zit daarna onder een dun laagje poeder.

Grotere onderdelen doe ik met een infrarood kachel. Nadeel van een verfbrander is dat deze werkt met lucht die hij wegblaast. Als je te snel naar het werkstuk toe gaat blaast ie al het poeder eraf, en een groot deel van de energie blaas je zo de ruimte in.

Al met al voor onderdeeltjes die snel moeten gebeuren en die niet erg in het zicht liggen, is het een goede oplossing. Zo heb ik laatst de remtrommels van mijn auto gedaan. Waren nogal roestig en vond ik er eigenlijk niet uit zien. Gewoon over de roest heen gecoat en 800 km verder zit alles er nog op. Van mijn vorige cb 500 ook het hele blok gecoat, niet kunnen testen of het houd want blok was erna kapot:P

Als ik het nog eens zou moeten kopen, zou ik het niet doen.
 
Ik zou het niet doen, gewoon weg brengen. Bij een echte coater hebben ze industrieel materiaal, verschillende kleur en alles op voorraad. Scheelt veel rotzooi. Misschien iets duurder, maar je krijgt er wel kwaliteit voor terug + dat je er zelf geen tijd in hoeft te steken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan