Help!Motor geen vermogen meer !

MaartenABAM

Die hard MF'er
29 sep 2012
677
52
Groningen
Beste mf-ers !

Dan toch mijn eerste post ! :Y

Vanmorgen wilde ik wegrijden, op mn ducati monster 600 '95.(25kw)
Reed een stukje en he dat ritje klonk niet oke!

Ik ben totaal nieuw in de motor wereld en merkte het volgende;


de motor maakt geen zwaar geluid meer, juist licht. Hij bokt ontzettend en kan in
de eerste en tweede verschilling volop gasopen doen, accelereert niet als ik al 20km/u rijdt!
Misschien doet 1 cilinder het wel niet ?
Voor vragen zet maar neer;)

(!) gisteravond begon het, nadat ik bij de ah wegreedt, de motor was nog koud, even shoke en reed 'volle' gas weg. Ben bang dat het daarvan komt. Volop gas open wel met 25kw dus gelukkig dat nog wel *:)

Ga nooit weer doen :W


alvast bedankt !
 
Je moet proberen wat meer er achter te komen wat het kan zijn.

Zo kun je bijvoorbeeld aan de temperatuur van de uitlaat bochten al 'voelen' of ze even goed meedraaien. En dat voelen doe je dan niet met je vingers, want die blijven plakken. Maar met een natte doek of zoiets.

Kan zijn dat er echt iets kapot is, kan ook zijn dat er een bougie los zit, en alles daartussen :)
 
Ben momenteel met pa ermee bezig ( beide nieuw ) .
En heb dus momenteel inderdaad een 1 cilinder( uniek?:o)

Ik zal jullie tips even bijlangslopen! Hoewel ik bij de buurtjes maar even die bougiesleutels moet halen:p

bedankt alvast!
 
Mm, heb zeer weinig verstand van maar er blijkt : De bouggie vonkt nog wel, maar is wel goed zwart. Er komt ook wen benzine bij de bouggie, want er komt me toch een benzinelucht uit je uitlaat... !
Was gelijk helemaal onder invloed.

Maar wat kan er dan niet goed zijn, die andere cilinder werkt wel verder normaal..
Oh en je ( met je hand omhoog trekken) shoke werkt nu ook niet meer :$

groetjes!
 
als je nieuw bent en een moto nooit opengedaan hebt zou ik het met iemand doen die een beetje ervaring hebt.

Als je boegie zwart is dat wil zeggen dat je mengsel te rijk is en dan je choke vergeten bent om terug te draaien bij het rijden. Hoogst waarschijnlijk is je carb vervuild.

Kan zijn dat je andere boegies moet kopen, want de weerstand van de oude boegie is veel te groot geworden en door de onderbreking laat hij niet genoeg stroom door. probeert warmere boegies ( hoger temp met dezelfde draad) Check of er nergens valse lucht is.

groeten en succes
 
Laatst bewerkt:
als je nieuw bent en een moto nooit opengedaan hebt zou ik het met iemand doen die een beetje ervaring hebt.

Als je boegie zwart is dat wil zeggen dat je mengsel te rijk is en dan je choke vergeten bent om terug te draaien bij het rijden. Hoogst waarschijnlijk is je carb vervuild.

Kan zijn dat je andere boegies moet kopen, want de weerstand van de oude boegie is veel te groot geworden en door de onderbreking laat hij niet genoeg stroom door. probeert warmere boegies ( hoger temp met dezelfde draad) Check of er nergens valse lucht is.

groeten en succes

De kleur van de bougie mag je alleen aflezen als de motor fatsoenlijk loopt. Als 'ie slecht loopt zijn ze altijd zwart, dus dat hoeft niks over het mengsel te zeggen.
Als 'ie nat is krijgt de cilinder iig benzine, maar heb je dus geen (goede) vonk.

De bougie vonkt, dat is mooi. Dan werkt je ontsteking tenminste, maar dit wil nog niet zeggen dat de bougie onder druk ook vonkt.
Hoe ziet de elektrode van de bougie eruit? Is de elektrodenafstand goed? Via google kun je gemakkelijk plaatjes vinden.
Ik zou eens beginnen met nieuwe bougies, dat kan nooit kwaad en kost weinig (geen andere warmtegraad oid, gewoon welke er volgens het boekje in moeten). Om snel even te testen kun je ook de bougies omwisselen.

Als dat niet helpt zou ik het als 2e in de carburateur zoeken. Lekt deze niet? Blijft de choke misschien hangen?

Motoren zijn vrij simpele apparaten en die 2-kleps monsters zijn behoorlijk bullet proof, dus ik zou het eerst in de simpele/basic dingen zoeken.
 
Oke dan! Opzich rijdt k niet standaard met shoke open ofzo hoor,alleen het beginnetje. Met mn ah vakkenvul salaris niet het beste idee :X

Maar alles zou 3 maanden geleden vervangen moet zijn, ook de distri. riempjes.
Maar even de 2 bouggies omwisselen is wel een goed idee, dank danku.
Er past net geen pasje tussen, die die hoogtes enzo zijn wel oke afgesteld.

Zal als k thuis ben wel even fofotje maken en even verder kijken.

Bedankt voor alle tips alvast! O-)
 
Ik zou als ik jou was als eerste van de cilinder waarvan de uitlaatpoort niet warm werd de compressie (laten) meten en dan ook gelijk die van de volgens jou wel goed lopende cilinder.
Altyd bij de basis beginnen. Eerst controleren of er genoeg compressie aanwezig is, vervolgens ontsteking controleren en dan benzine toevoer.
Dan weet je meteen of de basis goed is of dat je toe bent aan dure reparatie kosten.
 
Bedankt allen voor t advies *D

Even de bouggies gewisseld ( onderling) en nu deed de andere t niet! Vonk wel maar niet in de
carb. denk ik. Morgen naar brezink nieuwe halen:)

Dan weer knallen met mn ducati met zn leovince<3
 
Bougie kan het in de buitenlucht goed doen maar onder druk falen. Daarom bij dit soort problemen in eerste instantie altijd bougies wisselen om een dergelijk probleem uit te sluiten.
Lekker makkelijk als het al voorgezegd is en zelfs uitgeprobeerd _O- ;)

Maar goed, mooi dat het werkt. Idd er ff nieuwe kaarsen indraaien en gaan. Ik zou het wel even in de gaten houden, en na een tijdje de kleur van de bougies controleren (liefst na rijden zo snel mogelijk uit zetten en niet stationair laten draaien want dan worden ze weer zwart)
Een bougie mag niet zomaar stuk gaan, er moet dan toch iets aan de hand zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan