CBR 900rr viel uit tijdens rijden

Rashed

MF'er
14 apr 2009
62
0
Hallo beste mensen,

Wederom heb ik een probleempje: Tijdens rijden op snelweg, 130 km/h, zonder enige waarschuwing, stopte alle electrische activiteit van motor. Alle lampen gingen uit, motor viel uit en het was daarna niet meer mogelijk om de motor te starten. Nu werkt niets meer.
Ik denk zelf dat het aan de dynamo ligt.
Wat denken jullie en graag wat tips over hoe kan ik dit het beste testen.

Alvast bedankt
 
Of de hoofdzekering ligt eruit,of je spanningsregelaar is kapot waardoor je accu niet meer bijlaad en dan stopt ie op den duur ook vanzelf.
Ongetwijfeld zullen er nog meer optie's zijn maar dit lijken mij de meest voor de hand liggende.

Gr Daniel
 
als de dynamo stuk zou zijn, dan gaat dat heel geleidelijk totdat de motor uitvalt.
en dan zou de accu nog steeds niet helemaal leeg zijn.
ik zou eerst de hoofdzekering controleren.
 
Hallo beste mensen,

Wederom heb ik een probleempje: Tijdens rijden op snelweg, 130 km/h, zonder enige waarschuwing, stopte alle electrische activiteit van motor. Alle lampen gingen uit, motor viel uit en het was daarna niet meer mogelijk om de motor te starten. Nu werkt niets meer.
Ik denk zelf dat het aan de dynamo ligt.
Wat denken jullie en graag wat tips over hoe kan ik dit het beste testen.

Alvast bedankt

Ik heb helaas hetzelfde gehad, regende het toevallig?
Kijk eerst al je kabels na op breuken, slecht contact ed.
Als alles in 1x uit is, is het waarschijnlijk je hoofdzekering, maar deze klapt er niet voor niets uit, dus kijk eerst je kabels na op sluiting, anders kan je de schade erger maken!

Dan zou ik, als hij het weer doet, even je dynamo, accu en Spanningsregelaar doormeten, staat hier op MF een how-to.

Als hij niet meer wilt starten na het vervangen van de hoofdzekering, is het waarschijnlijk je ECU (was bij mij zo -O- )
 
Mijn dank is groot! Is de hoofd zekering toevallig onder de zadel?

Nog een vraagje; is het niet zo dat als de spanningsregelaar kapot is, dat je kunt blijven rijden maar als je je motor uitzet dan kun je hem niet meer starten? Dus dat je tijdens rijden daar niets van merkt?
 
Mijn dank is groot! Is de hoofd zekering toevallig onder de zadel?

Nog een vraagje; is het niet zo dat als de spanningsregelaar kapot is, dat je kunt blijven rijden maar als je je motor uitzet dan kun je hem niet meer starten? Dus dat je tijdens rijden daar niets van merkt?

Hoodzekering zit, als ik het goed herinner, rechts onder het zadel.

2de vraag: Nee en ja, het kan heel lang goed gaan, ligt er maar net aan wat kapot is in je SR. Ik kon bijvoorbeeld zonder licht nog rijden, gaf genoeg spanning, maar met licht net te weinig en viel hij bel elk stoplicht uit.

Maar doormeten is in 2 minuten gebeurt.
 
Als er een fatsoenlijk onderhoudsboek is. Zal het daar instaan ;)
Dynamo zal 60-70v Ac zijn bij een bepaald toerental. Maar type motor afhankelijk.

Na de SR zal er z'n 14,5V DC uit moeten komen bij een bepaald toerental. Maar ook dit is motor afhankelijk
 
zonder spanningsregelaar blijft de motor gewoon lopen en starten.
de accu word dan niet meer bijgeladen.
en dan kun je doorrijden tot de accu leeg is.
mocht dit het probleem zijn, dan is het ook zo dat je alleen met de accu opladen weer kunt even kunt rijden.
of je zet er even een accu bij met startkabels.
 
Laatst bewerkt:
mischien is het ook wel verstandig om alle aansluitingen vanaf de accu te controleren op corrosie.
dus de plus en de min inclusief de min[massa] aansluiting op je blok.
en de aansluitingen op de accu zelf uiteraard, pas wel op met het loshalen van de kabels aan de accu.
als eerste de min daarna de plus,monteren doe je in omgekeerde volgorde.
 
Heb dit ook al aan de hand gehad met mijn Blade, oorzaak was een defecte dynamo.

Het beste ( en het gemakkelijkste) wat je nu kunt doen is even de stekker van de dynamo los koppelen en ff doormeten, dit doe je door de 3 draden elke keer per 2 door te meten, en dit dus 3x doen, om onderling te spanning na te meten. Zit er tussen deze 3 een groot verschil ( normale waarde is denk ik rond de 70 ) dan is er een spoel stuk dus de dynamo ook.
 
Ook een keer gehad, stekker van de SR zat er niet goed in. Kwam ik later pas achter toen ik 'm later had opgehaald met een busje. Of inderdaad de hoofd zekering, ook een keer gehad door de + tegen het frame (de -) te stoten.
 
ken net hetzelfde tegengekomen met een cbr. T'was de on/off contact knoop die slechte contact gaf door corosie en ouderdom. Maar als alles uitviel( maw geen lampjes meer te zien) gaat het zeker of wel aan de onderbrekers relais, de hoofdszekering van 15 of 30 a of de spaningsregelaar. De computer gaat heel nauwelijks kapot.

Succes met het zoeken
grtz
 
Laatst bewerkt:
Dames en heren,

"ITS ALIVE!!!!" muahahahah...

Het was de 30amp zekering :)
Hij start nog niet, in het begin maakte hij een paar kanallen maar toen was de accu bijna leeg. Ik ga hem binnenkort even laden en zal jullie nog updaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan