Yamaha R6 2000 loopt heel slecht

patricksc

Rookie
18 dec 2012
7
0
Purmerend
Hallo,

Ik ben eigenaar van een Yamaha R6 uit 2000. Een aantal weken geleden liep mijn motor van het een op andere moment heel slecht. Ik ging smorgens weg en had nergens last van, eind van de dag was het een bak elende.

Het probleem is dat wanneer ik snel vermogen probeer op te bouwen (het gas open trek) het motorblok als een gek begint te stotteren en er helemaal niets uit komt. Na een bezoek aan de testbank bleek dat hij nog maar 60PK als piekvermogen geeft, hij is overigens niet geknepen. Na doormeten bleek dat de spanningsregulator doorgebrand was, die hebben ze vervangen en opnieuw getest, het resultaat was nog steeds niet veel beter.

Dit is er in de laatste week in de garage allemaal mee gebeurt:
-Cabarateurs schoon gemaakt
-Luchtfilter bekeken
-Brandstoffilter voor de zekerheid vervangen
-Bedrading nagelopen

De monteur is het spoor een beetje bijster, ik ook. Iemand misschien een goede tip om nog eens naar te kijken? Het vervangen van de spanningsregulator gaf trouwens wel een betere brandstof/luchtverhouding, maar nog steeds niet het vermogen dat hij hoort te hebben. Ook stottert het blok nog steeds bij hoge toeren of wanneer je het gas snel open trekt.

//EDIT:

Opgelost, uiteindelijk was het de massadraag die aan gort was. Hierdoor zal waarschijnlijk de ECU ook in eerste instantie doorgebrand zijn. Massadraad is vervangen en hij loopt weer oke. Bedankt voor alle reacties!
 
Laatst bewerkt:
Jep, gedaan. Zou het kunnen dat een of meer cilinders aan gort zijn? Door het kapot gaan die spanningsregulator?
(Ik hoop het niet trouwens :/ )

Nee, dat kan niet door een probleem met de spanningsregelaar.

Als de compressie gemeten is moet daar iets uit zijn gekomen.... en in dat geval zal die monteur daar toch wel wat over gezegd hebben? Dan kan het niet zo zijn dat de compressie goed is maar dat toch je cilinders aan gort zijn.....
 
Hallo,

Ik ben eigenaar van een Yamaha R6 uit 2000. Een aantal weken geleden liep mijn motor van het een op andere moment heel slecht. Ik ging smorgens weg en had nergens last van, eind van de dag was het een bak elende.

Het probleem is dat wanneer ik snel vermogen probeer op te bouwen (het gas open trek) het motorblok als een gek begint te stotteren en er helemaal niets uit komt. Na een bezoek aan de testbank bleek dat hij nog maar 60PK als piekvermogen geeft, hij is overigens niet geknepen. Na doormeten bleek dat de spanningsregulator doorgebrand was, die hebben ze vervangen en opnieuw getest, het resultaat was nog steeds niet veel beter.

Dit is er in de laatste week in de garage allemaal mee gebeurt:
-Cabarateurs schoon gemaakt
-Luchtfilter bekeken
-Brandstoffilter voor de zekerheid vervangen
-Bedrading nagelopen

De monteur is het spoor een beetje bijster, ik ook. Iemand misschien een goede tip om nog eens naar te kijken? Het vervangen van de spanningsregulator gaf trouwens wel een betere brandstof/luchtverhouding, maar nog steeds niet het vermogen dat hij hoort te hebben. Ook stottert het blok nog steeds bij hoge toeren of wanneer je het gas snel open trekt.
Wat heeft de SR daarmee te maken? het kan overigens heel goed een electronisch probleem zijn.
Dan weet je iig dat je een andere monteur moet gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Bekend probleem is de scheur in de cilinderwand, maar dat had je aan de compressie moeten zien.
als eens naar de kleur van de bougies gekeken, kan je veel aan zien.

een kapotte bougiekap/bobine heb ik ook al gezien, dat merkte je alleen op hogere toeren. Dan zou die wel een foutmelding moeten geven(zwaaien van de toerenteller)
 
Nou de spanningsregelaar was door gebrand, die moest vervangen worden. Was duidelijk te zien, dus vervangen was in ieder geval nodig.
Het probleem waar ik mee kwam is echter niet verholpen, er moet dus nog iets niet lekker zitten.
Het was echt van de een op de andere rit dat het blok geen vermogen meer gaf. Ik zou denken dat er nog iets samen met de spanningsregelaar kapot is gegaan.

Helaas heb ik er zelf niet al te veel verstand van :/
 
Bekend probleem is de scheur in de cilinderwand, maar dat had je aan de compressie moeten zien.
als eens naar de kleur van de bougies gekeken, kan je veel aan zien.

een kapotte bougiekap/bobine heb ik ook al gezien, dat merkte je alleen op hogere toeren. Dan zou die wel een foutmelding moeten geven(zwaaien van de toerenteller)

Ik krijg geen foutmelding te zien, dus dat zal het niet zijn. Ik zal hem eens voorstellen om de compressie nog eens te meten, ik heb inderdaad ook zo'n idee dat het in een cilinder zit.
Bedankt voor tip :)
 
Bij het begin beginnen.

Maar ik heb er wel wat moeite mee om dat verder uit te leggen wanneer er een monteur 'mee bezig is'. Die weet namelijk best hoe en waar te beginnen.

Is het motor-monteur, eigenlijk?

Een sr vervangen doen we doorgaans obv metingen ipv op zicht, maar t zou kunnen.

Compressie is gemeten.
Carbs zijn schoon.

Als bovenstaande ok is, dan kan het zijn er iets in de carbs mechanisch niet ok is.
Of het is iets met de ontsteking.
 
Bij het begin beginnen.

Maar ik heb er wel wat moeite mee om dat verder uit te leggen wanneer er een monteur 'mee bezig is'. Die weet namelijk best hoe en waar te beginnen.

Is het motor-monteur, eigenlijk?

Een sr vervangen doen we doorgaans obv metingen ipv op zicht, maar t zou kunnen.

Compressie is gemeten.
Carbs zijn schoon.

Als bovenstaande ok is, dan kan het zijn er iets in de carbs mechanisch niet ok is.
Of het is iets met de ontsteking.

Het is een ervaren motor monteur. Ze hebben hem al 2 keer op een testbank gehad. Voor het vervangen van de SR en erna. Hij loopt al iets beter, maar er is blijkbaar nog iets mis. Ik denk dat de carbs mechanisch ook wel oke zijn, ze zijn helemaal gereinigd.
 
Nou de spanningsregelaar was door gebrand, die moest vervangen worden. Was duidelijk te zien, dus vervangen was in ieder geval nodig.
Het probleem waar ik mee kwam is echter niet verholpen, er moet dus nog iets niet lekker zitten.
Het was echt van de een op de andere rit dat het blok geen vermogen meer gaf. Ik zou denken dat er nog iets samen met de spanningsregelaar kapot is gegaan.

Helaas heb ik er zelf niet al te veel verstand van :/

meet eens je bobine en je boegiekabels uit. normaal zou je een weerstand van gemiddeld 6 tot 8 kOhm moeten uitkomen. Intern in je bobine zou je windingen kapot kunnen gegaan zijn waardoor je ipv 1/100 te hebben 1/70 hebt. Hiermee is je vonke heel slecht.

Je boegietjes zou ik ook vervangen.

mvg
 
Laatst bewerkt:
er zitten geen bougiekabels op, dus daar kan hij niets mee.
vreemd geval, een ervaren monteur moet dr toch zo uitkomen, daar heb ik geen testbank voor nodig.
ik gok toch op een beschadigde cilinderwand, dan heeft hij ook heel veel carterdruk.
anders is t een electronisch probleem,
toch eerst ns naar de bougiekleur kijken
 
meet eens je bobine en je boegiekabels uit. normaal zou je een weerstand van gemiddeld 6 tot 8 kOhm moeten uitkomen. Intern in je bobine zou je windingen kapot kunnen gegaan zijn waardoor je ipv 1/100 te hebben 1/70 hebt. Hiermee is je vonke heel slecht.

Je boegietjes zou ik ook vervangen.

mvg

Bobines zitten direct op de bougies, dus 4 in totaal.
Toch zou ik in ieder geval dingen uit gaan sluiten.
Kleur van de bougies vertellen je sowieso heel veel
* koffiebruin = ok
* wit = te arm mengsel
* zwart = te rijk mengsel (betreffende cilinder heeft dus iig brandstof)
* vettig = te veel olie (versleten zuigerveren bijv.)
Als je de bougie er uit hebt kan je ook gelijk de bobine er even op zetten en tegen het blok aan houden terwijl je m start ---> vonkje = OK
 
Kun je testen met nieuwe bougies? Heb dit probleem wel eens gehad met mijn vorige motor alleen het verdween zodra het blok op toeren kwam. Nieuwe bougies en het probleem was weg, ook al vonkte alles normaal als ik het tegen het blok hield.
 
Het is een ervaren motor monteur. Ze hebben hem al 2 keer op een testbank gehad. Voor het vervangen van de SR en erna. Hij loopt al iets beter, maar er is blijkbaar nog iets mis. Ik denk dat de carbs mechanisch ook wel oke zijn, ze zijn helemaal gereinigd.
Geef dan eens het rijtje met standaard tests en uitslagen die al gedaan zijn.

Want hier krijg je 80% die adviezen. Beetje dubbelop :)

En adhv resultaten kunnen mensen wellicht diepergaande tips geven.
 
Bobines zitten direct op de bougies, dus 4 in totaal.
Toch zou ik in ieder geval dingen uit gaan sluiten.
Kleur van de bougies vertellen je sowieso heel veel
* koffiebruin = ok
* wit = te arm mengsel
* zwart = te rijk mengsel (betreffende cilinder heeft dus iig brandstof)
* vettig = te veel olie (versleten zuigerveren bijv.)
Als je de bougie er uit hebt kan je ook gelijk de bobine er even op zetten en tegen het blok aan houden terwijl je m start ---> vonkje = OK
Wie gaat er naar bougies kijken als het ding op een testbank staat :?
 
Wie gaat er naar bougies kijken als het ding op een testbank staat :?
Ik ga even kijken of ik iets op kan graven, ik hoor eind v/d meer. Bougies zelf zijn ok, die zijn minder dan twee maanden geleden vervangen (de oude waren goed gaar). Het zouden evt de bobines kunnen zijn, dat daar gewoon te veel spanning op heeft gestaan na het doorfikken van mn spanningsregelaar. Het irritante is dat hij stationair goed loopt, het probleem ontstaat pas bij hoge toeren/veel vermogen.
Ik zal het even laten weten als ik meer weet, bedankt vast!
 
Het zouden evt de bobines kunnen zijn, dat daar gewoon te veel spanning op heeft gestaan na het doorfikken van mn spanningsregelaar. Het irritante is dat hij stationair goed loopt, het probleem ontstaat pas bij hoge toeren/veel vermogen.
Ik zal het even laten weten als ik meer weet, bedankt vast!

je kan dat gemakkelijk thuis uitmeten, met een gewoone multimeter. Hierbij meet je de primaire spoel en de secundaire spoel door de weerstand. wat er gebeurd is bij het kapotgaan van de spanningsregelaar, is je hebt een serieuse piekspanning gehad waardoor er veel te veel amperes door je verbruikers gegaan zijn. Je weerstand is verbrand hierdoor heb je geen goeie vonk, maw je hebt een vonk maar die is niet straf genoeg voor de verdamping van je koude benzine. Normaal als je je moto op temp brengt en dus laat je moto minstens 30 min draaien zou dat moeten overgaan. ALs het slechter wordt dan is je bdp of de krukas sensoor als je die hebt zeker en vast naar de zaak

succes
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo hoor

Hoge toeren veel vermogen probleem, te kort aan benzine
HEb je uitstroming van je benzne slang al gecontroleerd er kan wel benzine uit komen maar is het welzo als het moet zijn.
Ook na een tijdje stromen beluchting van je tank is het volgende wat je moet controleren
 
Terug
Bovenaan Onderaan