Heeft de lengte van de remleiding invloed op remdruk??

joey2008

MF'er
2 sep 2009
194
0
vlakterrein
Huj

Misschien is't wel een hele domme/stomme vraag maar, heeft de lengte van de remleiding invloed op de remdruk.
Ik ben bezig met een zelbouwdinges, en nu krijg ik de remcilinder voor, niet echt op druk.
heb al tot in de treure ontlucht, (geen lucht bel in de wijde omtrek meer te zien).
Nu is het alleen wel zo dat ik aan erg lange remleiding heb gebruikt, kan dit het probleem zijn??

Alvast bedankt
Joey
 
Natuurkundig niet.

Het kan wel zo zijn dat als jij een oude erg lange leiding hebt gebruikt,
dat deze wat veel uitzet als jij jouw remhendel inknijpt.

Het klinkt mij toch als dat er ergens een beetje lucht in zit.
 
is er geen vuiltje in pompje gekomen?
dan kan je ook pompen tot je een ons weegt.
of is je pomp nog wel goed , weet niet of je een nieuwe of een oude gebruikt.
ik heb het ook een keer meegemaakt lag aan de pomp.
revisie setje en toen kreeg ik hem wel op druk.
 
yip,

Eerst en vooral de remvloestof kan beschouwd worden als een vaste stof, de dichtheid van de moleculen is enorm.

Wel een echt nadeel aan remvloestof is dat het water trekt, daardoor is het sterk aangeraden om de remvloeistof regelmatig te vervangen in vochtige omgevingen. IS je remvloestof al vervangen?

Ik had een gelijkardige probleem op mijn xv1000, de cilinder en de piston waren kapot en makten dus geen druk door.

groeten
 
nee, heb je al onlucht via de bovenste banjo bout? (net als normaal, rem inknijpen bout lossen rem ingeknepen houden tot er geen druk meer op staat, bout weer vast.

Alvast bedankt voor de reactie's

Dat met die tiewrap vastzetten heb ik al geprobeerd en een vuiltje in de pomp, daar lijkt het niet op da's allemaal erg schoon, en ti's ook geen oude pomp (Honda CRF 450 van 2008).
En ti's nieuwe remleiding.

Maar dat ontluchten via je banjo bout, hoe doe je dat dan precies, ik heb daar al meer over gelezen maar ti's mij nog niet helemaal duidelijk hoe of te wat.
Of is't gewoon een kwestie van op druk pompen, hendel in houden, banjo bout lossen en weer dicht draaien, hendel los enz/enz.
Ik heb namelijk wel een Tstuk er tussen zitten, en van horen lezen wil da nog wel eens problemen geven, of valt dat wel mee?
 
Laatst bewerkt:
T stuk kan idd makkelijker lucht belletjes blijven hangen. Even tegen aan tikken wil helpen. Verder is het eigenbouw.. toevallig andere remklauwen gebruikt?
 
Kijk eens naar een remleidingaansluiting en de bijbehorende banjobout. Die aansluiting heeft een ronde kamer die rondom de banjobout zit, terwijl de banjobout in het midden zijn gat heeft. In het bovenste deel van de aansluiting kan lucht blijven zit dat je niet wegkrijgt op de normale manier van ontluchten.

De remedie is druk op het systeem zetten, hoeft niet veel te zijn, en dan banjobout voor banjobout een klein beetje losdraaien. Dan kan ook de lucht in het bovenste deel weg. Houdt er wel een doek bij want remvloeistof is verfafbijt.
 
Alvast bedankt voor de reactie's

Dat met die tiewrap vastzetten heb ik al geprobeerd en een vuiltje in de pomp, daar lijkt het niet op da's allemaal erg schoon, en ti's ook geen oude pomp (Honda CRF 450 van 2008).
En ti's nieuwe remleiding.

Maar dat ontluchten via je banjo bout, hoe doe je dat dan precies, ik heb daar al meer over gelezen maar ti's mij nog niet helemaal duidelijk hoe of te wat.
Of is't gewoon een kwestie van op druk pompen, hendel in houden, banjo bout lossen en weer dicht draaien, hendel los enz/enz.
Ik heb namelijk wel een Tstuk er tussen zitten, en van horen lezen wil da nog wel eens problemen geven, of valt dat wel mee?
een 11 mm pomp op 2 klauwen? Dan heb je niet genoeg opbrengst.
 
Wat Zot zegt, je kan dat even na rekenen als je de diameters en slag van zowel klauwen als pomp weet.
zie ook dit schematische plaatje:
Hydraulic_Force_Torque_275px_NL.png


F1 is je rempomp, F2 je klauwen(gecombineerd oppervlakte)

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrostatische_aandrijving
 
Ontluchten volgens het boekje en het werkt 100 %

Druk opbouwen. Ontluchtings nippel los. Nippel dicht en dan pas handvat los laten.

Truck. Met een doorzichtig slangetje aan de nippel vacuum trekken.
Werkt altijd.
 
Huj

Misschien is't wel een hele domme/stomme vraag maar, heeft de lengte van de remleiding invloed op de remdruk.
Ik ben bezig met een zelbouwdinges, en nu krijg ik de remcilinder voor, niet echt op druk.
heb al tot in de treure ontlucht, (geen lucht bel in de wijde omtrek meer te zien).
Nu is het alleen wel zo dat ik aan erg lange remleiding heb gebruikt, kan dit het probleem zijn??

Alvast bedankt
Joey

Theoretisch zou het kunnen, maar erg onwaarschijnlijk.

Toch nog lucht, of een ander probleem (rempomp?)

Er zijn modellen met ong 2 meter leiding, die gewoon goed op druk te krijgen zijn. Standaard leiding.
 
Is dat zo??
mij is verteld dat ze deze versie (welke weet ik dan ook niet) ook wel gebruiken voor supermotor
waar ze met veel grotere klauwen rijden

Gaat niet om 'op welke motor ze gemonteerd worden', maar om volumes/opbrengst.

zot en anderen leggen je het ook al uit: gaat om de soort klauw, aantal etc die er op zitten.

Je kunt natuurlijk niet oneindig veel klauwen op één pompje zetten. Als je dat principe snapt, kun je ook bedenken dat niet elke klauw ook op elke pomp past. Sommige klauwen hebben nou eenmaal meer verplaatsing aan vloeistof nodig dan anderen.

En af fabriek is dat behoorlijk op elkaar afgestemd.

Dus als het echt geen lucht is, is je pomp niet goed (genoeg).
 
Nauw het gaat dus gewoon om 2 kleine remklauwen(dubbele zuigertjes)met niet zulke grootte zuigers denk zo rond de 28/30mm en ik ga ze zo eens even opmeten en mocht het nu niet groter zijn dan 28mm dan is volgens deze tabel genoeg (als ik de tabel tenminste goed heb begrepen).

mastercylinder.gif



Hier is de uitleg over de tabel http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
en ik heb ook al wel gelezen dat de ene 11mm pomp een lagere opbrengst heeft dan de ander 11mm pomp, men zegt dat dat komt door de zuiger die in de pomp zit http://www.thumpertalk.com/topic/842294-yz-vs-honda-front-brake/
 
Laatst bewerkt:
handig stukje text. Maar zoals je ook in de tabel kan zien is de diameter een grote factor. Zou dus even opmeten welke diameters je echt in de klauwen hebt zitten. als de slag te weinig verplaatsing geeft dan is een klein luchtbelletje of slagje in de schijf al voldoende om de slag in je hendel te groot te maken.
 
Ik heb ze eens opgemeten en de zuigertjes zijn 25mm, ik heb de banjo's onderin (t-stuk en remklauwen) ook onlucht, en nu lijkt het al veel beter.
Alleen als ik op de bovenste banjo klop en daarna pomp komen er nog steeds wat beletjes naar boven.
 
Ik heb ze eens opgemeten en de zuigertjes zijn 25mm, ik heb de banjo's onderin (t-stuk en remklauwen) ook onlucht, en nu lijkt het al veel beter.
Alleen als ik op de bovenste banjo klop en daarna pomp komen er nog steeds wat beletjes naar boven.

4 x 25 mm kan net mits de zuigers geen dubbele slag moeten maken zoals de meeste 2 zuiger klauwen als onderstaande

6708212-dbb061b6-5725-4d35-811f-de842ee12a24-fullsize.jpg
 
4 x 25 mm kan net mits de zuigers geen dubbele slag moeten maken zoals de meeste 2 zuiger klauwen als onderstaande

[afbeelding]
Dat is een goeie! Die op de foto verplaats 2x zoveel vloeistof als een systeem met 1 zuiger op elke kant van elke schijf (dus ook 4 in totaal).
Andersom verplaatst een systeem met 2 zuigers per kant per schijf (dus 8 in totaal) net zoveel vloeistof als die op de foto. Maar de kracht op de schijf is wel verdubbeld!
 
Terug
Bovenaan Onderaan