1 jaar stilstand, motor start niet meer

MitsuMark

Rookie
27 okt 2012
5
0
Ik heb vorig jaar november mn motor (Honda VFR 750 uit '92) in de garage gezet omdat ik mn rijbewijs nog niet had.
Tussentijds heb ik hem wel een paar keer gestart en de accu meermaals op de lader aangesloten.
Ondanks het loskoppelen van de accu was deze vorige week toch helemaal leeg (licht ging niet eens aan na het omdraaien van de sleutel), accu weer opgeladen en die lijkt goed te zijn (multimeter zegt voldoende voltage en het licht en toeter werken gewoon weer).
Tijdens het starten komt er echter alleen een snel tikkend geluid van de motor, wat kan er mis zijn?
Mn eerste ingeving is dat de startmotor vast zit (tikkend geluid komt van een werkend startrelais?), maar misschien is het wat anders?
Indien nodig kan ik van de week wel even een filmpje maken.

Ik kan wel sleutelen maar ik heb (nog) geen idee hoe de motor in elkaar zit, graag dus ook vermelden waar ik het eventuele defect kan vinden.
Ik kan natuurlijk de draadjes etc wel volgen, maar als iemand kan vertellen hoe ik het makkelijkst bij bv de startmotor kom zou dat wel helpen (zeker in deze kou).
Heeft iemand eventueel exploded views van dit model?

Wanneer het probleem verholpen is en hij weer start, wat is er verstandig kwa onderhoud (na 1 jaar stilstand)?
Hiervoor is hij goed onderhouden door mn oom en de tank heeft netjes vol gezeten.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je accu dan toch de geest gegeven heeft. De lichten e.d. kunnen wel werken, maar er kan niet genoeg vermogen geleverd worden wanneer je probeert te starten.
Het tikkende geluid komt waarschijnlijk van je startrelais, dat niet volledig wilt schakelen. Probeer eens een multimeter op de accu te zetten tijdens het starten, kijk dan of het voltage ineens fors daalt.
 
Ga er maar vanuit dat je een nieuwe accu kan gaan aanschaffen. En als je dan een nieuwe accu koopt, koop dan wel gelijk een goeie accu.

Zit namelijk ook verschil in accu's en accu's. Heb namelijk hetzelfde gehad met mijn thundercat. Ook het snelle tikkende geluid van de startrelais. Na het aanschaffen van een goedkope accu (die goed was opgeladen) kreeg ik mijn motor nog niet aan de praat. Na het aanschaffen van een merk accu (goed opgeladen) sloeg mijn motor gelijk weer aan.

Succes
 
Probeer eerst eens met een andere accu ( bijv autoaccu) te starten. Nieuwe accu kan je altijd kopen...

:^

En ev stratkabels+auto. Werkt ook prima.

Dat tikken is het wss het startrelais, dan net genoeg krijgt om te tikken, maar te weinig om de starter rond te gooien.

Een Yuasa accu is prima.
Er zijn ook goedkopere merken die ook ok zijn, maar het is nogal een woud van merken, types, private labels, enz enz
 
Volgens mij moet de accu ''gewoon'' onder de buddyzit zitten.

Ik zou eens meten (over de accupolen) wat de spanning doet, tijdens het starten.
En dat dan alhier terugkoppelen.
 
Ik denk dat je accu dan toch de geest gegeven heeft. De lichten e.d. kunnen wel werken, maar er kan niet genoeg vermogen geleverd worden wanneer je probeert te starten.
Het tikkende geluid komt waarschijnlijk van je startrelais, dat niet volledig wilt schakelen. Probeer eens een multimeter op de accu te zetten tijdens het starten, kijk dan of het voltage ineens fors daalt.

volgens mij is het probleem juist het wel volledig inschakelen...
de accu moet alles leveren aan de startmotor die VEEL meer vraagt waardoor de spanning zakt, hierdoor kan het magneetje in het startrelais niet meer werken en laat hij los.
doordat de startmotor nu niet meer vraagt is er in eens genoeg voor de relais om weer aan te gaan om zo van voren af aan te beginnen :P

Volgens mij moet de accu ''gewoon'' onder de buddyzit zitten.
Ik zou eens meten (over de accupolen) wat de spanning doet, tijdens het starten.
En dat dan alhier terugkoppelen.
:^

en om ook een suggestie voor accu merk te doen, moto batt, zijn ervaringen mee op het forum, moeten wel te vinden zijn
 
Ik zie hier weer een paar standaard fouten voorbij komen.
Het starten en even laten lopen van een stilstaande motor is een slecht idee. Door de koude start ontstaat condens, dat niet de kans krijgt te verdampen omdat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt. Dat vocht wil je niet in je olie hebben. Langdurig onbelast laten lopen is so wie so slecht. Vaak slaan ook de bougies vet enz.
Daarnaast laadt de accu bij lagere toerentallen niet bij en kost het starten veel batterijvermogen.

Dat tikken wordt inderdaad veroorzaakt door het relais. Dat krijgt net genoeg stroom om open te gaan, maar dan kakt de spanning weer in, waardoor het relais dicht gaat, weer open enz. Dat ligt aan te lage accuspanning.
 
Bedankt voor de massale reacties.
De accu zelf had ik al gevonden, ik zal de spanning eens controleren tijdens het starten, als dit onder de 8-9V komt probeer ik even met startkabels naar een auto accu.
Mocht dit werken komt er een nieuwe, eenmaal overleden zijn ze niet meer tot leven te wekken dacht ik?
Bij de scootertjes was dat geen probleem, die kosten 15-25 euro, maar kwa passende accu's voor de motor zie ik prijzen van 40 tot 140...

Ik weet overigens dat het alleen stationair laten lopen slecht is, heb hem daarom ook een paar keer eerst kort warm laten draaien en daarna stiekem een 5 tal minuten rondjes gereden op een (grote) parkeerplaats.
 
Ik haat laatst zo'n zelfde probleem.
Accu nachtje aan de lader gehangen. de spanning was daarna "keurig" 12.6V.
Echter kon hij hem er niet op starten want het amperage was veels te laag.

conclusie, een "goed" voltage is niet voldoende :)

nieuwe accu erin en het was weer rijden geblazen! :)
 
eenmaal overleden zijn ze niet meer tot leven te wekken dacht ik?
B...

je kan een oude accu weer tot leven brengen enkel en alleen als de accu onderhoudsvriendelijk is. Hierbij, Koop je een speciaal gemaakte setje om je accu weer op te vullen met de juiste oplossing. Die setjes zijn moeilijker te vinden maar als je batterij een jaar oud is, en je wilt niet te veel geld uitgeven voor een nieuwe batterij, is dit de goedkoopste oplossing.

OPGELET kan verloren geld zijn indien de accu ouder is of twee jaar.

succes
 
Ik weet overigens dat het alleen stationair laten lopen slecht is, heb hem daarom ook een paar keer eerst kort warm laten draaien en daarna stiekem een 5 tal minuten rondjes gereden op een (grote) parkeerplaats.

Ook dat is veel te weinig. Als je een reële kans wil dat je motor nog goed loopt na een langere periode stilstand, laat 'm dan gewoon met rust óf rijd een afstand van ten minste 20 km of langer.

Je weet wel dat je persoonlijk "hangt" voor alle schade als je een aanrijding maakt zonder rijbewijs, zelfs als de motor verzekerd is?
 
@Jan, okee, geen korte ritjes meer ;)

Ik hoop morgen even te kunnen testen met de multimeter, dan laat ik het weten.

Ik weet dat schade zonder rbw voor mezelf is, maar als er geen voetbal is staat er niks/niemand. Ik gebruik de (lege) parkeerplaats ook altijd als teststuk voor mn racescooter, ook onverzekerd ja, heel openbaar is het dan ook niet en het risico nihil.
 
Doe even een demonstratie met dat lampje. En ja, die 300 Ampèremeter heeft de gemiddelde sleutelaar zeker liggen.. Ben benieuwd naar je rekensom.

Volgens mij zijn er varianten genoeg. Als je ooit eens naar de Belgische kust zou komen dan kan ik het zeker tonen naar jou hoe ik het doen met mijn lampje. (indien je nog geintereseerd bent).

Je kan een AMETER in de garage bestellen. Ze gaan tot 800 amp. Ze kosten niet veel hiermee kan je de KSA (CCA - cold cranking ampers) berekenen.

Een SCHUNT kan je gemakkelijk thuis maken. Hierbij kan je eigen goedkope multimetertje gebruiken. Het is wel redelijk wel wat rekenwerk om de juiste berekening te maken.

groeten en succes
 
Laatst bewerkt:
Of je probeert de motor nog eens en zelfs het licht gaat nog maar zwakjes aan (was vorige week nog goed). Het startrelais tikt ook niet meer en het licht gaat zelfs uit als ik de startknop indruk.
Dan weet je ook dat de accu niet goed meer is :P

Nu is dan eigenlijk de vraag, zal ik de oude Yuasa YTX12-BS gewoon vervangen door dezelfde (dan weet ik zeker dat het past en goed werkt), of zijn er betere zonder het dubbele aan €€'s te moeten neerleggen?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn er varianten genoeg. Als je ooit eens naar de Belgische kust zou komen dan kan ik het zeker tonen naar jou hoe ik het doen met mijn lampje. (indien je nog geintereseerd bent).

Je kan een AMETER in de garage bestellen. Ze gaan tot 800 amp. Ze kosten niet veel hiermee kan je de KSA (CCA - cold cranking ampers) berekenen.

Een SCHUNT kan je gemakkelijk thuis maken. Hierbij kan je eigen goedkope multimetertje gebruiken. Het is wel redelijk wel wat rekenwerk om de juiste berekening te maken.

groeten en succes

shunt dus.
Het is veel simpeler om je voltage te meten als je de motor probeert te starten. Onder de 10v is slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan