paar problemen honda cbr 600

maikelsluiter

Rookie
21 aug 2012
13
0
Goedendag,

Ik heb thuis een honda cbr 600 f2 PC25 staan.

Het eerste probleem wat er voor doet is als ik van half gas rustig naar vol ga, trekt hij mooi weg.
Doe ik van half gas naar vol gas in een keer.
Dan Voel je hem stotteren en komt niet mooi weg.
Ook hoor je hem uit de uitlaat een soort zwaar geluid maken en zachte pofjes
Ga ik dan iets op me gas terug dan wilt hij wel.

Ik heb er gisteren nog even op rond gereden.
Maar naar ongeveer 20 a 30 minuten rijden begint het gezeur.
Dan gaat hij opeen op 3 cilinder lopen.
En helaas blijft het daar niet bij.
op het moment dat hij dit doet loopt hij ook binnen 1 minuut nog maar op 2 cilinders.

Zet ik de motor uit en wacht ik ongeveer 1 a 2 minuten dan loopt hij gewoon weer op 4 cilinders.

Zelf denk ik dat het aan de bobine ligt,
Maar het liefst hoor ik even of iemand dit ook al eens heeft gehad.
En of het ook aan de bobine lag.

Dan weet ik zeker dat ik de juiste onderdelen ga kopen.
En niet dat ik straks als ik de bobine's koop en ga testen dat het voor niks was.

Alvast bedankt
 
eerst eens kijken of er geen water onderin de tank zit

de benzine pomp is de 2e verdachte

de ontsteking belast goed controleren is 3
 
Laatst bewerkt:
Of
- Tank trekt vacuuum (ontluchting zit dicht)
- Carbs zijn aan een schoonmaakbeurt toe.
- Luchtfilter zit helemaal dicht (of is juist helemaal open)

Je zal een beetje gestructureerd moeten gaan zoeken naar de mogelijke oorzaak.
Als je alles uitgesloten hebt wat het niet is, blijft dus uiteindelijk de oorzaak over ;)

Succes met de diagnose
 
eerst eens kijken of er geen water onderin de tank zit

de benzine pomp is de 2e verdachte

de ontsteking belast goed controleren is 3


Of
- Tank trekt vacuuum (ontluchting zit dicht)
- Carbs zijn aan een schoonmaakbeurt toe.
- Luchtfilter zit helemaal dicht (of is juist helemaal open)

Je zal een beetje gestructureerd moeten gaan zoeken naar de mogelijke oorzaak.
Als je alles uitgesloten hebt wat het niet is, blijft dus uiteindelijk de oorzaak over ;)

Succes met de diagnose


Zo, je hebt iig al een lijstje met controlepunten :)
 
klinkt een beetje als wat ik met de motor van mijn vriendin meegemaakt heb (CBR 600 F3, pc31)

na ongeveer een half uur rijden begon deze in te houden, het leek erg veel op dat de brandstof bijna op was, vervolgens sloeg deze af en was deze met geen mogelijkheid te starten.
na even stilgestaan te hebben deed deze het gewoon weer!

in dit geval was de bdp sensor defect, bij koude motor deed deze het prima, maar zodra de temperatuur een bepaald punt bereikt had was de weerstand van de sensor niet meer goed en ging de motor slechter lopen en daarna viel deze uit.

het is nummer 11 op het plaatje:

klik

Waarschijnlijk staat er in het werkplaatshandboek hoe je deze sensor door kan meten en wat de weerstandswaarde van deze sensor zou moeten zijn.

(let er wel op dat de waarde bij koude motor best in orde kan zijn, terwijl dat bij de motor op bedrijfstemperatuur niet meer is!!)
 
Ik verdenk ook de brandstofpomp. Of vacuum in de tank. Of benzinefilter vol.

Vacuum in de tank: als je motor begint te stotteren, zet hem dan eens aan de kant en open de dop. Hoor je 'pshh', dan was het vacuum.

Brandstofpomp: kun je imo alleen maar vervangen en kijken of het werkt. Tenzij je een meter hebt om de druk te meten. Meten is weten.

Benzinefilter vol: kan altijd. Wanneer is die voor het laatst vervangen?

Vieze carburateurs: dan zou hij meteen gewoon slecht lopen, dus dat is het niet.

Ook wat Woonjas zegt: je kan proberen de brandstofpomp tijdelijk te omzeilen. De slang van de benzinekraan direkt op de caburateurs aansluiten. En van de brandstofpomp eventjes het stekkertje los. Als de motor dan wel langer dan 30 minuten zonder problemen rijdt, dan is het met zekerheid de brandstofpomp.
 
De brandstofpomp kun je vast uitsluiten, een f2 (pc 25) heeft deze namelijk niet.....

De bobine lijkt mij ook van niet aangezien de f2 1 bobine heeft voor 2 cilinders dus dan zou die gelijk op 2 cilinders moeten lopen, het zouden de kabels kunnen zijn maar dan is het wel vreemd dat er tijd tussen zit voor de motor van 4 naar 3 naar 2 cilinders gaat.

ik zou eerst eens de tankdop open doen en zo een stuk gaan rijden blijft het probleem dan het bezine filter /kraan (vergeet de kraan niet open te schroeven daar kan ook vuil in terecht gekomen zijn, en als je dan toch de tank er af heb gelijk even je lucht filter controleren en de vlotter kamers eens open schroeven kijken of daar vuil in zit zo ja die eens goed reinigen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren even gekeken.
Er zit idd geen pomp tussen. (Slang van tank zo op de carb rails)
Als ik het kraantje open heb staan, Stroomt hij aan 1 stuk goed door zonder vacuüm in de tank te trekken.
De motor deed in de zomer ook het stotteren en inhouden (20 a 25 Graden)

Dus het volgende punten heb ik gecontroleerd en zijn het niet.
Doorstroming tank
Vacuüm trekken in de tank.
Luchtfilter. (schoon en ziet er nog goed uit Merk BMC)
Met choke er op rijden merk ik geen verschil. (met het stotteren en inhouden)

Ik heb nu een setje bobine met kabels van een maat geleend (handig dat hij ook een f2 heeft)
En vanavond maar is me carburateurs uit elkaar halen en schoonmaken (weet wel dat de sproeier maat 135 is).
 
Ik heb gisteren bezig geweest met de motor.

Bobine gewisseld,
En later op de avond nog een setje carbs.

Ik kan nu gewoon weer goed vol gas optrekken.
Het op 2 cilinders lopen heeft hij tot nu toe nog niet gedaan.

Alleen heb ik nu het gevoel dat hij te weinig krijgt.

Met de oude carbs als ik het gas los liet, liep hij gelijk terug in toeren en snelheid.
Met deze carbs blijft hij even doorlopen. En zakt dan pas terug in toeren en snelheid.

Iemand een idee hoe ik ze meer benzine kan geven.
En hoe ik weet op welke cilinder hij te weinig krijgt en welke genoeg ??
 
Ik heb gisteren bezig geweest met de motor.

Bobine gewisseld,
En later op de avond nog een setje carbs.

Ik kan nu gewoon weer goed vol gas optrekken.
Het op 2 cilinders lopen heeft hij tot nu toe nog niet gedaan.

Alleen heb ik nu het gevoel dat hij te weinig krijgt.

Met de oude carbs als ik het gas los liet, liep hij gelijk terug in toeren en snelheid.
Met deze carbs blijft hij even doorlopen. En zakt dan pas terug in toeren en snelheid.

Iemand een idee hoe ik ze meer benzine kan geven.
En hoe ik weet op welke cilinder hij te weinig krijgt en welke genoeg ??

Check eerst even op valse lucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan