Roestige bouten loskrijgen. WD40, kruipolie of iets anders

The Dutchy

MF veteraan
13 okt 2007
4.775
206
Bunschoten
Las dit op een Amerikaanse site...

1001660f.jpg


Dus een mix van ATF en aceton of thinner doet wonderen als kruipolie..

Iemand hier bekend mee, of dit al eens getest met positief reslultaat ?

Of is het weer een Broodje Aap geval. (Ik weet het.. Het is bijna Vrijdag) :+

Zou wel met aceton oppassen met kunststof of lakdelen denk ik zo.. En ook opslaan in een plastic fles gaat hem denk ik niet worden..
 
Laatst bewerkt:
Aceton en olie mengen niet met elkaar, is dus onzin. Beste is gewoon kruipolie en dan de bout eerst vaster draaien. Klinkt raar maar dan zit er in ieder geval al beweging in. Zo doe ik het ook tijdens een stop op een raffinaderij, die bouten kunnen verdomd goed vastzitten. Krijg je ze dan nog niet los doorslijpen of uitboren.
 
Aceton en olie mengen niet met elkaar, is dus onzin. Beste is gewoon kruipolie en dan de bout eerst vaster draaien. Klinkt raar maar dan zit er in ieder geval al beweging in. Zo doe ik het ook tijdens een stop op een raffinaderij, die bouten kunnen verdomd goed vastzitten. Krijg je ze dan nog niet los doorslijpen of uitboren.
Beweer je nou dat dat lijste niet klopt?
 
Pratt & whitney schrijft een mix (50/50) van jet oil 2 en kerosine jet a1 voor. Helaas zijn dat niet echt goedjes die je bij de esso en shell kunt kopen. Misschien dat een mix van diesel en motor- of versnellingsbakolie ook werkt, helaas heb ik daar zelf geen ervaring mee O-) .
 
Laatst bewerkt:
Aceton wordt in kunststof flessen verkocht.


Ja, MEK, thinner en terpetine ook. En MEK weten we van dat je daar goed ABS mee kan oplossen..

Je hebt dus kunststof en je hebt kunststof.. Dus ook de juiste verpakking voor deze goedjes. (Even het MSDS blad erop nalezen wat er wel tegen kan)

Maar goed.. Mengen van Aceton en ATF is dus al een Broodje Aap als ik het goed begrijp, tenzij je er een heel duur proces van gaat maken, zoals aceton ethanol "verbeteringen" in brandstoffen..
 
Laatst bewerkt:
Voordat je aan de roestige bout gaat draaien wil er op tikken met een hamer ook wel eens goed werken. Niet direct met een stalen hamer op de bout slaan anders sla je de bout kapot.
Gebruik een staafje aluminium of koper als doorslag dan gaat de bout niet kapot. Gelijk een koperen hamer gebruiken kan natuurlijk ook.
Kunststof hamer werkt niet, die heeft te weinig slagkracht.

Dit kun je doen samen met kruipolie. Zelf zweer ik bij Imal. Pas wel op dat de olie tijdens het slaan niet in je gezicht spettert.
 
Klinkt interessant, dit vraagt om een eigen test! Helaas komt mijn collectie niet veel verder dan WD-40, en versnellingsbakolie zal niet in 50 ml te koop zijn...
Na de vergelijkingstest met roestende plamuurmessen is dit wel iets wat je simpel thuis kan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan