Balhoofd (?) probleem na demonteren voorvork

DYONn93

MF veteraan
Donateur
19 sep 2011
2.756
546
Zwolle
Goedendag forummers,

Ik heb bij mijn Honda CBR 600 F ('99) laatst de voorvork-poten gedemonteerd om de olie te vervangen. Dit heb ik gedaan volgens de stappen van het werkplaats handboek al is het geen hele spannende operatie.

De kroonplaten heb ik op hun plek laten zitten. Nu ik de vorkpoten weer gemonteerd heb merk ik dat er bij het draaien van het stuur in de midden stand een 'dood' punt zit. Het stuur wilt op dit punt blijven hangen. Er is vrijwel geen kracht nodig om het stuur weer uit dit punt te krijgen maar het is natuurlijk niet de bedoeling.

Voorbeeld ter verduidelijking : Als je het stuur van helemaal rechts een zetje geeft zou deze (met het voorwiel van de grond) zonder weerstand naar helemaal links moeten vallen. Mijn stuur blijft nu in het midden hangen.

Heeft dit te maken met een spanning verandering in het balhoofd of heeft dit een totaal andere oorzaak ?

De montage en demontage van de vorkpoten is met beleid gedaan en ik heb nergens hoeven wringen duwen en trekken. Tevens zit er geen bekabeling of iets dergelijks in de weg.

Ik hoop dat iemand dit wellicht herkent en mij een stukje op weg kan helpen om het op te lossen. :)
 
Als je het mij vraagt zijn de balhoofdlagers versleten, maar heb je dat niet eerder gemerkt omdat je balhoofd relatief los zat. Je kan het minder maken door je balhoofd minder hard aan te draaien, maar het beste is om die lagers ook even te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Als je het mij vraagt zijn de balhoofdlagers versleten, maar heb je dat niet eerder gemerkt omdat je balhoofd relatief los zat. Je kan het minder maken door je balhoofd minder hard aan te draaien, maar het beste is om die lagers ook even te vervangen.

Oke, bedankt voor je reactie! M'n motor ligt op het moment toch uit elkaar dus dan vervang ik de balhoofdlagers. Kosten me de kop niet en dan is het ook weer opgelost, als het goed is en ik het goed doe.
 
Laatst bewerkt:
Ook nog bedankt voor deze tips. lagers zijn besteld dus ik kan er van de week mee aan de slag als de post nog bezorgd.. En anders wacht het maar even. Postbode mag ook van kerst genieten :+
 
Laatst bewerkt:
In het 'how-to' topic in het techniek gedeelte van MF staan twee how- to's voor balhoofdlagers.
Eén van een fireblade en een van een Superblackbird. Zal zo ongeveer t zelfde als bij jouw cbr600 zijn. Misschien heb je er wat aan.
 
In het 'how-to' topic in het techniek gedeelte van MF staan twee how- to's voor balhoofdlagers.
Eén van een fireblade en een van een Superblackbird. Zal zo ongeveer t zelfde als bij jouw cbr600 zijn. Misschien heb je er wat aan.

Ik heb een balhoofdlager set besteld dus ga er binnenkort mee aan de slag. Zal van te voren de how to even opzoeken, bedankt voor de tip *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan