BMW R1100 RS start problemen

cookie33

Rookie
17 feb 2011
6
0
Hoi,

Mijn BMW R1100 RS uit 1999 heeft start problemen. De accu is niet lang geleden vervangen.

Het probleem is als volgt:
1: het contact word aangezet met behulp van de sleutel
2: de startknop word ingedrukt
Hierna heb ik de volgende symptomen:
- de startmotor draait niet
- de startmotor draait een korte slag, Maar stopt dan weer.
Na een paar keer de start knop indrukken gaat hij uiteindelijk starten. Maar ik heb nooit dat dat ik de start knop indruk en de startmotor in 1 maal de motor start.

Als de motor is gestart doet hij voortreffelijk.

Heeft er iemand een idee wat het kan zijn?

groeten,

cookie33
 
Branden alle lampjes als je het contact aan zet?
Blijven ze ook branden als je start?
Ik gok namelijk dat de magneten van de Valeo startmotor los zijn. Dan trekt hij zoveel stroom dat alles instort.
Maar het kan natuurlijk heel goed dat er corrosie in je startknopje zit. Begin dus met dat los schroeven en de hele schakelunit in de contactspray hozen.
 
Ik zal morgen eens beter opletten.

Maar zo uit mijn hoofd:
1> Als ik het contact aanzet branden bijna alle lampjes. De gele tank lamp brand niet.
2> als ik start blijven de lampjes branden.
 
Inderdaad contacten, of startmotor zelf, vervuilde of versleten koolborstels etc. Mischien ook slecht startrelais die het al een paar keer zwaar heeft moeten verduren.
 
Startrelais zat ik ook aan te denken. Zit in de bak onder ze zadel. Als je op het knopje drukt moet je hem horen klikken.
Zal je zien dat je met je hoofd onder je zadel ligt om te luisteren dat hij ineens start. |(
 
Bij een R1100 zit het startrelais in de startmotor ingebouwd..............

Het klinkt inderdaad als een losgelaten magneet of een versleten tandwielsetje in de startmotor. Dat tandwielsetje is bij de Valeo startmotoren heel licht uitgevoerd en sneuvelen regelmatig.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren volgende acties gedaan:
- startschakelaar unit los gehaald. Geen spatje roest op de contacten gezien.
- De start knop wat rondgedraaid.
- start knop ingedrukt

Een klein mirakel. De startmotor blijft goed ronddraaien en de motor start in 1 maal. Een paar testen gedaan maar hij blijft het goed doen.

De motor was hiervoor op donderdag avond buiten weggezet onder de hoes. Niet op de acculader aangesloten.

Ik denk dat ik te voorzichtig ben met het indrukken van de start knop. Nu ik weet hoe het eruit zie weet ik dat ik de knop gewoon helemaal kan indrukken.

Bedankt voor de reacties en suggesties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan