1995 Guzzi California 1100i valt uit

jaybee

Rookie
22 dec 2012
6
0
...ben ik op dit forum terecht gekomen

ik rijd sinds vier jaar met een 1995 Guzzi California 1100i - ondertussen zo'n 45000km gedaan, dus begin het stilaan te kennen, valt het ding uit en vindt niemand de oorzaak, laat staan dat hij gemaakt raakt... '(

ik zoek eerst wel in de bestaande threads, als ik daar geen antwoord vind, plaats ik zelf wel een oproep in de afdeling voor technische problemen
 
Laatst bewerkt:
...ben ik op dit forum terecht gekomen

ik rijd sinds vier jaar met een 1995 Guzzi California 1100i - ondertussen zo'n gedaan, dus begin het stilaan te kennen, valt het ding uit en vindt niemand de oorzaak, laat staan dat hij gemaakt raakt... '(

ik zoek eerst wel in de bestaande threads, als ik daar geen antwoord vind, plaats ik zelf wel een oproep in de afdeling voor technische problemen
ik weet niet de oplossing voor je, maar begin eens op te schrijven wanneer de storing zich voordoet, onder welke omstandigheden, na lang rijden of net niet (warme/koude motor), m.a.w. je moet een goede storingsanalyse doen succes.
 
ik weet niet de oplossing voor je, maar begin eens op te schrijven wanneer de storing zich voordoet, onder welke omstandigheden, na lang rijden of net niet (warme/koude motor), m.a.w. je moet een goede storingsanalyse doen succes.

het begon met:

- geen richtingaanwijzers meer, behalve als ze alle 4 gelijk aan "mochten"
- vooraan enkel standlicht en groot licht, geen kruislicht meer
- achteraan geen licht, wel remlicht

een kennis verhielp dit allemaal door een paar relais proper te maken en een zekering te veranderen, zo'n 20 minuten werk en alle lichten doen het zoals het moet, alleen...

sindsdien weigert de motor te starten (meestal, héél af en toe, start hij wél, dan weer dagen aan een stuk niet) ... vier weken zoeken, testen, onderdelen vervangen, andere techniekers raadplegen leiden tot de conclusie dat alle onderdelen apart in orde zijn, alleen weigeren ze samen te werken...
 
nogmaals jaybee deze storing is een ''betere'' storing dan wanneer de motor af en toe het probleem heeft, je kunt nu meten welke onderdelen geen spanning krijgen die wel nodig is want het probleem zit hem duidelijk ergens in het elektrisch circuit/kabelboom/contactslot/schakelaars. Als je zelf niet zo technisch bent kun je eens beginnen met de motor zoveel mogelijk te ''strippen'' en elke verbinding (stekkers) los te halen, controleren op oxidatie, schoonmaken, inspuiten met contactspray en wie weet vindt je het probleem succes
 
nogmaals jaybee deze storing is een ''betere'' storing dan wanneer de motor af en toe het probleem heeft, je kunt nu meten welke onderdelen geen spanning krijgen die wel nodig is want het probleem zit hem duidelijk ergens in het elektrisch circuit/kabelboom/contactslot/schakelaars. Als je zelf niet zo technisch bent kun je eens beginnen met de motor zoveel mogelijk te ''strippen'' en elke verbinding (stekkers) los te halen, controleren op oxidatie, schoonmaken, inspuiten met contactspray en wie weet vindt je het probleem succes

Ellan

een kennis/technieker heeft dit allemaal al gedaan, zelfs nieuwe relais gestoken etc., alles uitgemeten, andere techniekers geraadpleegd... iedereen is het er over eens: de Guzzi zou moeten bollen, alle onderdelen zijn OK, alleen blijken ze niet (meer) samen te willen werken.
 
:W Jaybee
full
Succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen.
full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jaybee,

Welkom op het forum.

2 dingen die in mij opkomen:
- Zou het misschien een massa probleem kunnen zijn? Kan zeker geen kwaad om de massa te controleren of die nog goed contact maakt.
- Maakt er wellicht een ander onderdeel sluiting, waardoor er een storing ontstaat. Je zou kunnen kijken of je alle "onnodige" zekeringen er uit kan trekken, en alleen die die strikt noodzakelijk is/zijn om de motor te laten lopen erin te laten zitten. Als hij het dan wel doet, kan je groep voor groep weer inschakelen totdat hij het weer niet doet.
 
Ellan

een kennis/technieker heeft dit allemaal al gedaan, zelfs nieuwe relais gestoken etc., alles uitgemeten, andere techniekers geraadpleegd... iedereen is het er over eens: de Guzzi zou moeten bollen, alle onderdelen zijn OK, alleen blijken ze niet (meer) samen te willen werken.
Laat het ECU eens uitlezen bij een motorzaak, er moet er een inzitten want de uitlees apparatuur is hier te koop.
 
Post je probleem ook eens op MGCN.NL (Moto Guzzi Club Nederland) Daar zijn mensen die de Guzzi's van binnen en buiten kennen.

Even van de technische kant, de California start niet, draait de startmotor wel, en slaat ie niet aan of draait de startmotor ook niet.

Hij is van 1995, inmidels in de richting van 18 jaar oud. De "technikers"zoeken steeds om één probleem in een systeem dat 18 jaar geleden eens door Italianen bij elkaar is gezocht. Ik vermoed dat er meerdere issue's in het elektrische systeem zitten die elkaar kunnen beïnvloedden.
Dat zijn de meest irritante issue's om op te lossen.

Freez
 
Ikzelf zit in de autotechniek, maar als jij het hebt over 'het niet samenwerken v/d onderdelen', dan zou ik zoeken in de regelapparaten op de motor en je (als een motor dat heeft?) can-bus systeem.
 
can-bus systeem. in een 18 jaar oude Guzzi dat kan je vergeten die kom je pas bij de laatste modellen tegen .
Niet samenwerken is bij zo oude fiets een kabelboom probleem en gezien wat er na het schoonmaken van wat relais al is gaan werken denk ik zelf niet dat het daarin zal zitten al kan je het niet uitsluiten .

Een aantal probleem punten om te controleren zijn de TS al op het Guzzi forum en motorfietsweb aangedragen en na wat ik daar lees is zijn sleutel kennis op vacantie .
De te controlerende punten zijn de zijstandaard schakelaar , of de benzine pomp wel werkt ( hoor je een paar seconde lopen bij het op contact zetten) of de relais ook daadwerkelijk werken (niet alleen aan de buitenkant schoon maken).
Die 18 jaar oude relais zou ik zelf gelijk als eerste vervangen meer dan een paar tientjes ben je daar niet voor kwijt al is alleen om de problemen daarmee in de toekomst mee te voorkomen .
En er zij op het Guzzi forum en motorfietsweb nog meer dingen aangedragen die na gekeken kunnen worden .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan