lekspanning als ik de sleutel omdraai

marceldj

Rookie
7 dec 2012
15
0
Hey Allemaal,

Ik heb een Yamaha virago xv535. En als ik mijn sleutel naar ON draai en dan meet over de accu begint hij met de huidige accu spanning. Maar hij loopt dan ineens heel snel leeg.
Dus ik vermoed dat er een lek spanning. (0,3V per 5 seconde loopt de accu ongeveer leeg)

Hoort dit? Hebben meerdere motoren dit? Als ik namelijk stationair ga meten is hij gewoon in orde.

Hoop van jullie te horen!
Groetjes,
Marcel
 
als je de sleutel op on zet, dan is het niet zo vreemd dat er een stroompje gaat lopen.
en als de accuspanning daar al van in elkaar zakt, dan is de accu niet zo best meer.
kun je nog wel starten met deze accu?
 
laad de accu eerst goed op en sluit de accu weer aan.
zet het contact aan en meet tot hoever de spanning zakt.
een nieuwe goed opgeladen accu zou niet onder de 12volt moeten zakken.
 
zet eens het stadslicht aan en meet hoelang het duur voordat de spanning in elkaar valt.
stadslicht is meestal maar 5 watt,+ 5 watt voor het achterlicht, de accu moet zijn spanning toch wel een uur vast kunnen houden, schat ik.
zo niet de accu eens goed aan de lading hangen[ min. een dag] en nog eens proberen,
als het niet verbeterd is is de accu rot.

je kan ook meten tijdens het starten als de spanning finaal in elkaar zakt kan je bijna zeker zijn dat de accu gaar is,
wel de accu ook eerst goed opladen.
 
Ik heb inderdaad wel het probleem dat als ik licht aanzet dat de spanning naar 11,5 gaat. en hij zakt heel snel onder de 12volt helaas. Zal is die accu langs de motorzaak hier brengen om hem nog is te laten meten op kwaliteit.
Tis wel maar een 12A/h accutje.
 
Vergeet de bobine's niet, die trekken redelijk wat stroom. Als je weet wat de weerstand is van de primaire spoel kun je uitrekenen hoeveel A die trekt.

Edit: Ik vind een waarde van 4 Ohm. Bij 12 Volt is dat 3 Ampere. Maal 2 bobines is 6 Amp = 72W.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet de bobine's niet, die trekken redelijk wat stroom. Als je weet wat de weerstand is van de primaire spoel kun je uitrekenen hoeveel A die trekt.

Edit: Ik vind een waarde van 4 Ohm. Bij 12 Volt is dat 3 Ampere. Maal 2 bobines is 6 Amp = 72W.
Dat is alleen als die motor met contactpunten is uitgerust en deze ook nog eens gesloten is. Bij meercilindermotoren zal altijd maar 1 van de 2 bobines stroom kunnen voeren.
 
Hoe meet je dit precies door dan?
Meten van aarde naar stroom dragend circuit op weerstand?
En hoe meet je precies of je accu slecht is?

Heb het nog is doorgemeten en als ik contact maakt zakt de stroom naar 11,96V
 
De spanning in volt die je nu meet zegt je niets over het verbruik met het contact uit.
Je moet de stroom in ampere meten door een multimeter op de ampère stand te zetten en de meetsnoeren tussen de plus pool van de accu en de rode draad die je dan hebt los gehaald van die zelfde plus pool. Nooit een ampère meter tussen de plus en min zetten, de kans is groot dat je de meter hierdoor sloopt. Als je nu een waarde meet van bijvoorbeeld 1 ampère dan is dit het stille verbruik bij 12 volt is dit dan 12 watt. P=UxI. Als je niets meet heb je geen verbruik en is dus de accu stuk.

Let op, niet de ampere meter aansluiten en dan gaan starten oid. De stroom die dan gaat lopen is hoger dan de meeste simpele meetinstrumenten aan kunnen. Je meetsnoeren zullen dan wegbranden.
 
Stroom meten kun je veiliger doen tussen de min (-) pool.
Dan heb je tenminste geen kortsluiting als je even tegen een steuntje/frame oid aanstoot.

Over het algemeen zijn de stroom meters gezekerd op 10A.
Zet dus niet je contact aan met de stroom meter ertussen.
Alle verbruikers bij elkaar kunnen een stroom piek trekken die je zekering vermoord.
In dit soort gevallen moet je een stroomtang gebruiken.
 
De spanning in volt die je nu meet zegt je niets over het verbruik met het contact uit.
Je moet de stroom in ampere meten door een multimeter op de ampère stand te zetten en de meetsnoeren tussen de plus pool van de accu en de rode draad die je dan hebt los gehaald van die zelfde plus pool. Nooit een ampère meter tussen de plus en min zetten, de kans is groot dat je de meter hierdoor sloopt. Als je nu een waarde meet van bijvoorbeeld 1 ampère dan is dit het stille verbruik bij 12 volt is dit dan 12 watt. P=UxI. Als je niets meet heb je geen verbruik en is dus de accu stuk.

Let op, niet de ampere meter aansluiten en dan gaan starten oid. De stroom die dan gaat lopen is hoger dan de meeste simpele meetinstrumenten aan kunnen. Je meetsnoeren zullen dan wegbranden.

dat schreef ik ook een keer en toen werd Zot helemaal gek :+ ,
beter is dus een 12 volt lamp er tussen te hangen,hoe feller de lamp oplicht hoe hoger de stroom die er loopt.
het is dan wel nog de truk om uit te vogelen hoe hoog de stroom dan is dat kan je met een
stroomtang zoals hierboven vermeld maar de meeste beunhazen hebben die niet.
wat je wel kan doe is kijken via het 1 voor 1 eruit halen van zekeringen of je een sluiting kan ontdeken.
maar ik gok toch op de accu.
 
Ik denk dat je in de war bent met zoeken naar een kortsluiting waardoor je zekering constant ploft. :?

weet niet precies meer, maar zou kunnen.
zelf heb ik het gehad met de deurvergrendeling van een auto die bleek rond de 14 A uit de accu te trekken , geen sluiting maar wel in 15 min. de accu leeg.
de multimeter die ik hier heb kan dat trouwens wel aan.
 
Ik zie het probleem niet zo goed....
Als je de motor op contact laat staan zal inderdaad je accuspanning iets zakken, maar waarom zou je je motor ook op contact laten staan (als je er niet op rond rijdt).
Als de motor er goed op start, en met een draaiende motor meet je +/- 14 volt op de accu, dan is er niks aan de hand.

ps. als de accu nieuw is, voor gebruik altijd aan de accu lader! om 1 of andere reden wil een nieuwe accu niet opladen als je hem in de motor zet en daarna de motor met startkabels start B|
 
Ben hierbij gekomen omdat ik een keer met lege accu ben komen te staan.
Accu was vrij nieuw omdat de andere met het koude weer niet goed starte.
Dit gebeurde nadat ik met de lichten aan had gereden.
Eerst de spanningsregelaar bekeken. Geeft gewoon 14,5 V.
Dynamo bekeken, fases geven allemaal hetzelfde aan. 20V en op hogere toeren 60V.
accu gemeten zodra ik licht aan deed en stationair lopen: 13,5V
Stekkers schoongemaakt: met licht en stationair lopen:13,7
En door stom toeval toen ik mijn multimeter op de accu had staan en het contact omzette zag ik het voltage dalen.

Inderdaad kwam er laatst achter dat je dat eerst moest doen. Hadden ze helaas niet verteld in de motorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan