Hulp nodig bij link systeem maken/ontwerpen

AadmanZ

MF veteraan
29 dec 2003
9.134
2
Haarlem
Ik ben met een 450 eencylinder project bezig (frame door Jerryt) en ben nu op zoek naar onderdelen en dat is wat lastig/duur en heb wat inspiratie opgedaan van een niet nader te noemen Vlaming. :X

Aangezien ik een 450 Kawa blok, achterbrug, veer en andere onderdelen ga gebruiken wil ik de vering van een KX450F kopieren en die aanpassen voor straatgebruik. Even voor de duidelijkheid: het ding moet nog wel hoog op z'n pootjes blijven staan, maar net ff wat minder dan bij een motocrosser.
Een van de dingen waar ik naar aan het kijken ben is of ik de vering overbrenging instelbaar kan maken. (of eigenlijk, aanpasbaar)

Dit is het origineel:
Rear_Suspension_Linkage.jpg


Dit zijn de (aftermarket) onderdelen, de vork in dit plaatje heb ik al, maar de driehoek nog niet.
c1-2.jpg


Als ik nou in plaats van die driehoek, dit soort plaatjes zou laten snijden (met gelagerde bussen ertussen natuurlijk) dan kan ik die eventueel later aanpassen mocht de vering niet doen wat ik wil.

honda-cbr-jackupkits.gif


Iemand hier een nuttige mening over? (onzinnig is ook prima hoor, blijft wel M-F tenslotte)
Wat kost watersnijden / laseren van twee van zulke plaatjes?
 
Laatst bewerkt:
is het niet makkelijker om, nu er toch een ander frame gemaakt word, om de bovenste bevestiging van de schokdemper iets hoger te plaatsen of verstelbaar te maken?
Zat ik ook al aan te denken, misschien zelfs alletwee. Dit is wel een mooie oplossing:

bike011.jpg


Mooie van die overbrenging aanpasbaar maken is dat je je veergedrag zou kunnen aanpassen. Ben zelf geen ingenieur, maar kan het wel laten berekenen, maar zelfs dan weet je pas echt of het werkt als je gaat rijden, lijkt me goed als het nog aan te passen is.
 
Het stralen van die plaatjes hangt ervan af waar je het laat doen. Het zand is vrij duur dat gebruikt wordt bij waterstralen (vraag me niet waarom), maar ik gok dat je voor die plaatjes een euro of 15 kwijt zal zijn. Eventueel kan ik t eens op school navragen als je een .dxf file hebt (maten in mm, geen hartlijnen of wat dan ook), dan wordt het wsl nog wat goedkoper want als student hoef ik echt alleen het zand en het basismateriaal te betalen, niet de instelkosten enz. Kost je dan wel 2 postzegels voor t verzenden.
 
Ik heb zelf een monoshok in mn GS1000 gemaakt, ook het gehele linksysteem moeten maken.
Het is vrij makkelijk te bepalen, na een keer of 3 lassen slijpen was het goed.
Ik denk dat je er weinig aan kunt berekenen, zoiets zal je toch echt moeten uitproberen..

scharniera1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een monoshok in mn GS1000 gemaakt, ook het gehele linksysteem moeten maken.
Het is vrij makkelijk te bepalen, een keer of 3 slijpen en lassen en ik had het goed!
Frame laat ik door iemand anders maken, ben zelf niet zo'n held met lassen.

Het punt is een beetje dat ik een soort mix van een Enduro/Supermotard wil maken en dus nog niet weet wat ik moet verwachten van het rijgedrag.
En het lijkt me leuk om een motor te hebben die aan te passen is aan wat je er mee wil doen

Straat? 17"velgen, laag, harde vering
Stukje offroad? 21"/18" velgen, hoog, zachte(re) vering
Rondje Flattrack prutsen? 18",18" heel laag, keihard
 
Ik heb zelf een monoshok in mn GS1000 gemaakt, ook het gehele linksysteem moeten maken.
Het is vrij makkelijk te bepalen, na een keer of 3 lassen slijpen was het goed.
Ik denk dat je er weinig aan kunt berekenen, zoiets zal je toch echt moeten uitproberen..

[afbeelding]
Cool!
Is dat allemaal gelagerd? Of gewoon met bussen?

Wat dat berekenen betreft: Ik zit toevallig bij wat mensen in het kantoor die dit best vaak en op hoog niveau gedaan hebben en die willen me wel helpen. Alleen moet ik dan wel zelf met een plan komen en al (flink) wat voorwerk gedaan hebben. :)
 
Laatst bewerkt:
Het stralen van die plaatjes hangt ervan af waar je het laat doen. Het zand is vrij duur dat gebruikt wordt bij waterstralen (vraag me niet waarom), maar ik gok dat je voor die plaatjes een euro of 15 kwijt zal zijn. Eventueel kan ik t eens op school navragen als je een .dxf file hebt (maten in mm, geen hartlijnen of wat dan ook), dan wordt het wsl nog wat goedkoper want als student hoef ik echt alleen het zand en het basismateriaal te betalen, niet de instelkosten enz. Kost je dan wel 2 postzegels voor t verzenden.
Thanks, ga ik onthouden als het zover komt.
 
Cool!
Is dat allemaal gelagerd? Of gewoon met bussen?

Wat dat berekenen betreft: Ik zit toevallig bij wat mensen in het kantoor die dit best vaak en op hoog niveau gedaan hebben en die willen me wel helpen. Alleen moet ik dan wel zelf met een plan komen en al (flink) wat voorwerk gedaan hebben. :)

Is niet gelagerd.
Zat ik eerst nog aan te denken of dat nodig was, de achterveren met stereovering is ook niet gelagerd.
Mocht het wel gaan invreten is er snel genoeg een paar bussen ingemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan