jawa blok weer samenstellen

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.006
8.190
Assen
Hoi mensen, mijn sleutelervaring/blokrevisies gingen tot dusver tot blokken die je niet hoefde te verhitten om delen weer op elkar te krijgen(op een tandwiel of lager na)
nu heb ik van mijn jawa twin d ekrukas gereviseerd teruggekregen(de middelste lagers hadden het begeven)

nu zou je de carterhelften moeten verhitten en zou de krukas-die er met veel kracht en moeite uitging- er zo invalklen. om het bovenstaande heb ik hier een hard hoofd in.
Ook werd me de tip gegeven de krukaslagers eerst op de krukas te zetten i.v.m. het verschil in uitzetting tussen ijzer en aluminium.
Maar of ik nu apart een lager verhit, die dan om de kruktap zou moeten vallen, en dan het carterhelft, dat maakt toch niet uit dan kan ik toch ook alles in 1 keer verhitten(met lager in de carterhelft) en dan de krukas er in zetten?
 
Je krukas in de diepvries leggen voor een tijdje, en je lagers op de verwarming. Dan schuif je ze zo erop. Als je ze erop hebt zitten leg je de krukas met lagers erop weer in de diepvries en verhit je de carters een beetje. Als de krukas dan goed koud is schuif je zo de carters over de lagers heen. Zo doe ik het altijd gaat perfect :)
 
je wil het liefst de lagers zelf zo min mogelijk verhitten...

Ik denk dus dat je het best de lagers eerst op de krukas kan zetten.
Vervolgens gooi je de hele krukas in de vriezer voor een paar uurtjes.
Carters warm maken met een brander of verffohn en dan zou het er redelijk makkelijk in moeten gaan.

Bij startmotoren van vliegtuigen word de as in de vloeibare stikstof of droogijs gelegd, en de rotor die om de as moet verwarmd met een verfbrander en die valt er dan zo overheen.
Een passing die daarna niet zomaar meer los komt..
 
Het heeft misschien wel een reden dat men de tip geeft om eerst het lager op de krukas te doen en dan pas de kruk met lagers in het carter te "persen"
Ik denk dat je snel genoeg er achter bent waarom men dit makkelijker vindt
(waarom zou je een andere werk volgorde bedenken als een vakman dat al voor je gedaan heeft?)
 
op deze video
zij het een ouder type laat hij het lager er in zitten.

Ik had zo veel moeite met het carter splitsen dat ik niet kan geloven dat met verhitten en vriezen het spul weer op elkaar gaat passen, dus nu zit ik hier met 't spul..
 
Om bovengneomde redenen heb ik er een hard hoofd in.. en dan heb ik het nog niet eens over het andere carterhelft met losse naaldlagertjes...
begin sleutelangst van dit ding te krijgen.. hellup waar is mijn dnepr?? :')
 
op deze video
zij het een ouder type laat hij het lager er in zitten.

Ik had zo veel moeite met het carter splitsen dat ik niet kan geloven dat met verhitten en vriezen het spul weer op elkaar gaat passen, dus nu zit ik hier met 't spul..
je hebt maar een paar duizendsten van een mm verschil te hebben tussen strak vast zitten en zo erin schuiven. Die paar duizendsten ga je juist creëren door dat temperatuurverschil en heb je niet bij kamertemperatuur.
 
pfff het 4 talige handboek heeft het alleen overv verwarmen als je de lagers in het carter vervangt en niet als je de krukas op z'n plek zat.. om het nog warriger te maken..
 
Laatst bewerkt:
Enn dan nog niet over dat naaldlagertje waarvan de naaldjes er uit komen rollen als je ze niet erg invet, en als je het carter verwarmt wat gebeurt er dan met het vet? juist..

De meerderheid lijkt me te adviseren het youtubefilmpje te laten voor wat het is en wel eerst het lager uit het carter te halen en die op de krukastap te zetten.
wellicht moet ik dat als toekoemstig plan aanhouden.
 
een strakke metalen passing kan erg vast zitten.

Op m'n werk een tijdje terug een metalen bus gehad van 30cm doorsnede die aan de buitenkant iets was uitgezet +/- 1mm en in de groef van een buitenbus was geperst als het ware.
Daar konden we met 280.000pond/ 140.000kilo aan trekken en t bleef vast zitten.

Zoals eerder gezegd, de rotor van een airstarter van een turbinemotor is ook met een krimppassing op de as gezet (as -100, rotorwiel +200 graden) en je schuift hem er zo overheen. Eenmaal op normale temperatuur draait dat ding met 20.000rpm en gaat het geen kant op.

Met andere woorden.. probeer het eens zoals in de posts hierboven ;)
 
In het kort komt het hier op neer:
stap 1: krukas in de diepvries en lager verwarmen, over elkaar schuiven en daarna
stap 2: krukas + lager in de diepvries en carter verwarmen en over elkaar schuiven,

of

stap 1: carter verwarmen en lager in de diepvries, in elkaar schuiven, daarna
stap 2: carter + lager verwarmen en krukas in de diepvries, over elkaar schuiven.

Kogellagers zijn bij een tweetakt vetvrij en kunnen dus behoorlijk warm gestookt worden.
 
Laatst bewerkt:
In het kort komt het hier op neer:
stap 1: krukas in de diepvries en lager verwarmen, over elkaar schuiven en daarna
stap 2: krukas + lager in de diepvries en carter verwarmen en over elkaar schuiven,

of

stap 1: carter verwarmen en lager in de diepvries, in elkaar schuiven, daarna
stap 2: carter + lager verwarmen en krukas in de diepvries, over elkaar schuiven.

Kogellagers zijn bij een tweetakt vetvrij en kunnen dus behoorlijk warm gestookt worden.

Dat valt nog best tegen!

Ik heb laatst een paar lagers verkloot door ze te heet te stoken, ik had ze in de oven gelegd, oven op 250 graden gezet (vraag niet waarom), lagers helemaal blauw..
Volgens de lagerboer kon ik ze beter weggooien (geen verkooppraatjes, lagers waren van een bijzonder soort die hij niet verkocht), grote kans dat de lagers na een tijd zo ineens uit elkaar zouden vallen...

Tot 100 graden kan zeker, bij die temperattur moet je ze er ook al om kunnen krijgen.
 
~
Hoi mensen, mijn sleutelervaring/blokrevisies gingen tot dusver tot blokken die je niet hoefde te verhitten om delen weer op elkar te krijgen(op een tandwiel of lager na)
nu heb ik van mijn jawa twin d ekrukas gereviseerd teruggekregen(de middelste lagers hadden het begeven)

nu zou je de carterhelften moeten verhitten en zou de krukas-die er met veel kracht en moeite uitging- er zo invalklen. om het bovenstaande heb ik hier een hard hoofd in.
Ook werd me de tip gegeven de krukaslagers eerst op de krukas te zetten i.v.m. het verschil in uitzetting tussen ijzer en aluminium.
Maar of ik nu apart een lager verhit, die dan om de kruktap zou moeten vallen, en dan het carterhelft, dat maakt toch niet uit dan kan ik toch ook alles in 1 keer verhitten(met lager in de carterhelft) en dan de krukas er in zetten?~


Als je je carter verwarmt er dan de lager erin zet en daarna het lager en de carter nog een keer verwarmt dondert het lager er ook gewoon weer uit.

Groeten en succes ermee.
 
12:39~[/message]:~[/b]
Hoi mensen, mijn sleutelervaring/blokrevisies gingen tot dusver tot blokken die je niet hoefde te verhitten om delen weer op elkar te krijgen(op een tandwiel of lager na)
nu heb ik van mijn jawa twin d ekrukas gereviseerd teruggekregen(de middelste lagers hadden het begeven)

nu zou je de carterhelften moeten verhitten en zou de krukas-die er met veel kracht en moeite uitging- er zo invalklen. om het bovenstaande heb ik hier een hard hoofd in.
Ook werd me de tip gegeven de krukaslagers eerst op de krukas te zetten i.v.m. het verschil in uitzetting tussen ijzer en aluminium.
Maar of ik nu apart een lager verhit, die dan om de kruktap zou moeten vallen, en dan het carterhelft, dat maakt toch niet uit dan kan ik toch ook alles in 1 keer verhitten(met lager in de carterhelft) en dan de krukas er in zetten?

Als je je carter verwarmt er dan de lager erin zet en daarna het lager en de carter nog een keer verwarmt dondert het lager er ook gewoon weer uit.

Groeten en succes ermee.
 
je wil het liefst de lagers zelf zo min mogelijk verhitten...

Maar lagers worden toch normaal al heet tijdens het rijden?

Edit:

Ik heb laatst een paar lagers verkloot door ze te heet te stoken, ik had ze in de oven gelegd, oven op 250 graden gezet (vraag niet waarom), lagers helemaal blauw..

Hmm, ja, 250 graden is wat veel. Of je doet de lagers er volgende keer ietsje korter in... ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan